شبکه چهار - 21 اردیبهشت 1403

روز "دختر مسلمان"، قرن "دختران پاک"

(میلاد مبارک حضرت فاطمه معصومه س)

بسم‌الله الرحمن الرحیم

دقت کنید در قرآن می‌فرماید حتی اگر با مشرکین و کفار در حال جنگ هستید بعد یک خانم و زن مسلمان از طرف خودش به مشرکین پناهندگی می‌دهد می‌گوید اینها در پناه من هستند اسلام می‌گوید که کل امت اسلامی همه باید به این پناهندگی که این خانم به آنها داده احترام بگذارند. حالا یک عده بگویند این خانم چه کاره بوده که آمده از طرف همه قول داده و نیروهای دشمن را بخشیده و به آنها پناهندگی داده؟ پیامبر(ص) فرمودند زن مسلمان اگر به دشمن پناهندگی داد ما دیگر با آنها جنگی نداریم چون اینجا و این خواهر ضمانت کرده و آبرویش را گذاشته است. همه ما پشت آن زن می‌ایستیم. این فرهنگ قرآن و نگاه به زن است. امیرالمومنین(ع) و چند نفر دیگر که این‌ها خلیفه هستند که زمان علی(ع) با اجازه علی(ع) به خط مقدم جبهه می‌آمدند و شعرهای حماسی می‌خواندند و برای رزمنده‌ها سخنرانی می‌کردند این‌ها خانم‌هایی بودند شاعر، اهل قلم و سخنران و برای رزمنده‌ها سخنرانی می‌کردند. شعر حماسی می‌خواندند، رجز می‌خواندند که بجنگید و عقب نروید. ما خانم‌هایی از اصحاب و صحابیات پیامبر داریم که در جنگ جانباز شده و دستش قطع شده است. امّ­ایمن و... در هفت تا عملیات حضور داشتند کمک به زخمی‌ها، مجروح‌ها، آب آوردن و مواردی هم اگر لازم می‌شد شمشیر هم می‌زدند. زینب تنها در زنجیر، چنان محکم با یزید حرف می‌زند که همه می‌گویند کاشکی اینطوری او را به کاخ نمی‌آوردی که اینطوری با تو صحبت کند. کل هیکل تو را ضایع کرد. این کلماتی که زینب(س) گفت چه کسی جرأت داشت به تو تا الآن بگوید؟ خلافت اسلامی ابرقدرت جهان دست این خبیث بود. بعد حضرت زینب(س) می‌گوید تو در حد و اندازه ای نیستی که طرف صحبت من باشی و شرایط من را مجبور کرده که با لجنی مثل تو حرف بزنم. تو گفتی که خدا ما را در کربلا کشت. تو کشتی نه خدا. آیه را اشتباه خواندی. آیه ای که این جا باید می‌خوندی این بود که «سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مُنقَلَبٍ ینقَلِبونَ» (شعراء/ 227)؛ به زودی ستمگران جهان خواهند دیدید که چگونه براندازی و زیرو رو خواهد شد. باید این آیه را می‌خواندی. و اما تو خواستی اسم ما را از تاریخ محو کنی ما محو نخواهیم شد. تو محو خواهی شد. حالا سرتان را بالا بگیرید خواهر عزیزمان سرت را بالا بگیر حالا ببین زن کیست؟ این نگاه اسلام و قرآن و اهل بیت(ع) به زن است. این نگاه آن‌ها به زن است. حالا سرت را با افتخار بالا بگیر.

امام صادق(ع) با دوستان شان در خانه نشستند یک خانمی می‌آید. امام صادق(ع) جلوی پای آن خانم بلند شد و خیلی هم ایشان را تحویل گرفت و گفت بفرمایید بالا پهلوی من بنشینید. یک عده ای که آنجا بودند تعجب کردند که این خانم کیست که امام(ع) اینقدر او را تحویل گرفت. امام صادق(ع) خیلی با محبت و مودب سوالاتی کرد و جواب‌هایی شنید. وقتی می‌رفت دیدند این خانم زیر شنجه یک دستش قطع شده بود و آن زن مجاهد بود عالم بود. آن وقتی که آیه نازل شد که زن وظیفه جهاد ندارد و از آن طرف هم گفتند که جهاد چقدر پاداش دارد. یکی از خانم‌های مسلمان پیش پیامبر آمد و گفت ببخشید این که تبعیض می‌شود. اولاً پیامبر اینطوری تربیت می‌کند که طرف حق سوال داشته باشد و همین وضوح نوعی انتقاد به آیه قرآن است ولی انتقاد نه از سر مخالفت، بلکه از سر استفهام که یعنی چه جهاد بر زن که به جبهه برود بجنگد واجب نیست از آن طرف هم می‌گویید جهاد این همه پاداش دارد پس از بخشی از پاداش الهی ما را محروم کردید. پیامبر اینقدر از سوال این خانم خوششان آمد جلوی اصحاب که همه نشسته بودند فرمودند یک بار دیگر شما این سوال را با صدای بلندتر بپرسید که همه گوش کنند. بعد به اصحاب گفتند به دقت گوش کنید که سوال این خانم چیست؟ بعد فرمودند از این سوال زیباتر، منطقی‌تر می‌شد؟ به مردانی که آنجا بودند فرمود به ذهن هیچ کدام از شماها رسید که این سوال را بپرسید؟ بعد گفت اما پاسخ شما: پاداشی که همسر تو در جبهه از جهاد به دست می‌آورد همان پاداش و بیش از آن را تو بدون شمشیر زدن به دست می‌آوری. تو اینجا وقتی مراقب خانواده هستی، مراقب بچه هستی، مراقب زندگی هستی، دل و پشت همسر تو به تو گرم است و مانع جهاد او نمی‌شوی و به او می‌گویی برو در راه حق فداکاری کنی تو در تمام پاداشی که همسرت می‌برد شریک هستی به علاوه پاداش زحمات خودت که آنجا می‌کشی که بدون همسر داری مشکلات زندگی و بچه‌ها را حل می‌کنی. پاداش تو بیشتر است کمتر نیست.

الآن در غرب و دنیا می‌بینید که نگاه به زن و این مسائل چگونه است؟ زن با همان شرایطی که عرض کردم در سینما، جلوی دوربین، در سیاست، زن بیاید به شرطی که همان دو- سه تا خصوصیت را داشته باشد و الا زن مستقلاً نه. حالا در روایات ما دارد که بعد از ظهور و قبل از ظهور به زن چه نگاهی شد؟ پیامبر(ص) بشریت در قرن‌های آینده با زن چه خواهد کرد؟ اگر مسلمان و موحد نباشد یعنی چطوری جامعه و خانواده را به ابتذال می‌کشاند. دشمن زن را هدف می‌گیرد و انبیاء هم زن را هدف گرفتند. چون زن مرکز خانواده است فرزندان در دامن زن تربیت می‌شوند نه مرد. مرد بیشتر باید اقتصاد و امنیت خانواده را تأمین کند. محبت و عاطفه و روح بچه و کودک (انسان) را مادر دارد تربیت میکند. رابطه انسان با مادرش خیلی فرق می‌کند با رابطه انسان با پدر. طرف به پیامبر گفت چه کار کنم که خدا از من راضی بشود؟ فرمودند که امّک. مادرت. فرمودند بعد از مادر؟ ایشان باز فرمودند امّک. بعد گفت بعد از مادر، ایشان دوباره فرمود امّک. بعد آن مرد گفت بله متوجه شدم بعد از مادر؟ ایشان بعد از سه بار که تأکید به مادر کرده بودند فرمودند ثم أباک. سپس پدرت. یعنی مادر چنین شأنی دارد.

نقل شده که فرمودند: «کیْفَ بِکُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُکُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُکُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِمَعْرُوفٍ أَمَرْتُمْ بِالْمُنْکَرِ وَ نَهَیْتُمْ عَنِ اَلْمَعْرُوفِ وَ إِذَا رَأَیْتُمُ اَلْمَعْرُوفَ مُنْکَرا وَ اَلْمُنْکَرَ مَعْرُوفا» فرمودند در آینده‌ها تمدن‌هایی بر بشریت حاکم می‌شوند که یک هدف اصلی آنها فاسد کردن زنان است که زن از پوشش و اخلاق و از کرامت خودش دست بکشد. برای خودش و بدنش ارزش قائل نباشد. و یک هدف بزرگ دیگر دشمن جوانان هستند «فَسَقَ شَبَابُکُمْ» به نسل جوان و نوجوان آموزش بدهند که فاسد یعنی چه؟ چه کسی بیخود می‌گوید اینها فاسد است؟ چه چیزی فساد است؟ همه چیز خوب است هیچ چیز اشکالی ندارد تو اینطوری دوست داری و دیگری آن طوری دوست دارد اصلاً فسادی وجود ندارد. پس فساد زنان را هدف می‌گیرند و فسق و شباب و جوانان را «وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِمَعْرُوفٍ أَمَرْتُمْ بِالْمُنْکَرِ» آن وقت شما مسلمانان هم اینقدر منفعل و خودخواه می‌شوید و تسلیم جو می‌شوید که دیگر جرأت دعوت به ارزشها را نداری. منفعل هستید. کم کم برای این که به رنگ این رسانه‌های دشمن و این تربیت فاسد دربیایید کم کم شما هم امر به منکر می‌کنید یعنی ضد ارزشی‌ها را می‌گویید ارزش است عیب ندارد. ضد ارزشی ارزش می‌شود و ارزش ضد ارزش می‌شود. معروف منکر می‌شود و منکر معروف می‌شود. بعد فرمودند چه سخت است در آن زمان پاک و مومن ماندن. بعد فرمودند «طوبی» خوشا آنهایی که در عصری ما نیستیم و ندیدند ولی به ما ایمان دارند. خوشا آن مردان و زنانی که در آن دوره‌ها پاک می‌مانند. هر کدام آنها با 50 نفر از اصحاب من مساوی هستند. به اصحاب گفتند یکی از آنها 50تای شماست. چون شما ما را دیدید ولی آنها ما را ندیدند و دارند به این اصول در عصر غیبت عمل می‌کنند. هر کدام آن مردان و زنان 50 برابر شما می‌ارزند. پیامبر(ص) فرمود «طوبی لهم» خوشا آنان که ما را ندیدند اما در عصر غیبت این پرچم را بالا نگه می‌دارند. چه بهشت‌هایی در انتظار آنهاست. اما وقتی در جوامع شما اتفاق می‌افتد و هرکسی خودش را کنار می‌کشد و به آن راه می‌زند. در جهان اسلام ظلم و فساد می‌بیند و بین خودتان نهی نمی‌کنید جلوی آن نمی‌ایستید کسی را دعوت به ارزش‌های اخلاقی و الهی نمی‌کنید می‌گویید برای خودمان دردسر درست نکنیم. به ما متلک می‌گویند به ما نگویند آی مذهبی! شیخ! شاباجی! چرا یک چیزی بگوییم که به ما متلک بگویند که ما مذهبی هستیم! نه، ما هم مثل شما بی‌دین هستیم به خدا ما از شما بی‌دین‌تر هستیم می‌گویی نه ببین! پیامبر(ص) می‌فرماید این‌قدر ضعیف خواهید بود که فقط به فکر خودتان هستید به فکر ارزش‌ها و ضدارزش‌ها نیستید، خطر نمی‌کنید، فداکاری نمی‌کنید، تلاش نمی‌کنید، دنبال منافع‌تان خواهی بود. دعوت به معروف و ارزش نمی‌کنید. کم‌کم جلوتر می‌رود «نهیت عن المعروف» ارزش‌ها را مسخره می‌کنید ضد ارزش‌ها را تجلیل و احترام می‌کنید می‌دانید این کار غلط است توجیه می‌کنید و می‌گویید نه ما هم مثل شماییم. ما هم مثل شما فاسدیم! ما هم مثل شما دزدیم، یک وقت نکنید ما مرتجع هستیم. دیروز پریروز دیدم دو – سه‌تا از این هنرپیشه‌ها رفته بودند خانه این عجمیان، دیدید که چقدر مستضعف بودند هیچی توی آن نبود. پایین طبقات محروم بودند. پدرش مجاهد، ‌مادرش مجاهد، این بچه مجاهد، و فیلمش را دیدید که چطور این طفلک را کشتند و توی خیابان‌ها توی آسفالت‌ها زدند توی صورتش، کاردآجینش کردند بعد آن قاتل بی‌شرفش که حکم او اعدام است این دو – سه‌تا هنرپیشه‌ای که توی تلویزیون هستند و میلیاردی پول می‌گیرند رفتند خانه او که آقا یک کاری کنید که قاتلش اعدام نشود! چرا از او دفاع نمی کنید؟ آن صحنه ای که آن خانم را گرفتند حجاب از سرش برداشتند با لگد به پهلو و سر و صورت آن خانم می زنند آنها آدم نیستند؟ این طوری می شود! یعنی دعوت به ضد ارزش و حمله به ارزش ها یعنی کارهای خوب کار بد می شود و کار بد کار خوب می شود. می گویند در قوم لوط که همه فاسد بودند اگر آدم سالم اینطوری نبود می گفتند او غیر عادی است مسخره را نگاه! این کارها را نمی کند! به پیامبر می گفتند این مقدس بازی ها را برای ما درنیار. متطهر، یعنی اینهایی که می خواهند پاک باشند به آنها خر مقدس! به آن که تابع قوم لوط نبود مرتجع، متحجر، می گفتند. «لرجمناک» مواظب باش سنگ بارانت می کنیم. اینجا نایست ما را نصیحت اخلاقی بکن. یعنی کاری می شود که بدی حاکم می شود و آدم خوب بد می شود و آدم بد خوب می شود! پیامبر فرمودند در آن دوران یکی از اهداف زنان هستند.

در یک روایت دیگر است که از امام باقر(ع) پرسیدند این انقلاب بزرگ جهانی چه زمانی خواهد بود؟ می فرماید آن موقع به لحاظ اقتصادی یک وضعیتی است به لحاظ سیاسی قدرت دست فرعون هاست و تمام این رپیم های حاکم را آن انقلاب مهدی سرنگون خواهد کرد. اما آنجا به لحاظ اجتماعی چطوری است؟ می گوید موقعی خواهد شد که مردها خودشان را شکل زنان می کنند زنان شبیه مردان. مردان زیر ابرو بر می دارند آرایش می کند و زن موهایش را کوتاه می کند و لباس مردانه می پوشد. فرمودند یک زمانی می رسد که این قدر زنان از زن بودن خودشان متنفر هستند و مرد هم از مرد بودن خودش فرار می کند. این قدر حقیر! اصلاً مشکل شما در مرد و زن بودن­تان نیست مشکل در انسان نبودن­تان است. تو الآن مرد هستی اگر زن هم بودی یک زن خرابی بودی. تو زنی، اگر مرد هم بودی یک مرد خرابی بودی. اصلاً مشکل­تان این نیست که زن هستید یا مرد هستید چون الآن تغییر جنسیت هست زن مرد بشود و مرد زن بشود، این ها را ارزش می کنند. این قدر انحطاط. امام باقر(ع) می فرماید بشر اینقدر سقوط می کند که مرد از مرد بودن خودش و زن از زن بودن خوش متنفر است او می خواهد این باشد این می خواهد او باشد! لباس همدیگر را می پوشند به سبک همدیگر آرایش می کنند. و بعد مردان با مردان و زنان با زنان، این را به یک ارزش تبدیل می کنند که اینها روشنفکر و مدرن هستند! امام باقر(ع) می فرماید همین چیزهایی که در همه تاریخ بشر کثیف بود و اگر کسانی هم فاسد بودند اینها را مخفی می کردند گناهکاران اینها را مخفی می کردند دورانی می رسد که علنی این کار را با افتخار می کنند یعنی اینقدر ارزشهای انسانی سقوط می کند این هم مربوط به اخلاق جنسی و کاری که با زنان می کنند. در تعبیر دیگر حضرت امیر(ع) فرمودند در اخرالزمان هرچه به قیامت نزدیک تر می شوید بدترین زمانها، زنانی که خودشان را می پوشانند مسخره می شوند. زنان بسیاری هستند که لباس تن شان است ولی در واقع تن شان نیست. یک جوری لباس می پوشند که انگار لباسی ندارند تمام بدن شان دیده می شود و حدس زده می شود. زنانی که برهنه هستند خودنمایی می کنند برای شوهرانشان آرایش نمی کنند اصلاً ازدواج هم نمی کنند توی خیابان می آیند و برای همه مردان آرایش می کنند راحت تربیت درست. زنانی که خودنمایی می کنند. دین دارند و ندارند. تمایل به گناه دارند. حرام را حلال می کنند هیچ خط قرمزی برای خودشان قائل نیستند و ته این خط دوزخ است آن مردان و آن زنان جهنمی هستند.

مجددا از خواهران عزیز معذرتخواهی می کنم که جمله های اینها را برایتان خواندم ولی باید می دانستید و بدانید و بگویید به دختران و فامیل ها و شاگردان و همسایه ها و دوستان تان بگویید که اینها اینطوری هستند کلاه تان را برندارند این ها نگاه شان به زن این است این نگاه مادی است.

***

شما زنان مجاهد هستید اما کسی که این حرفها را می زند می گوید خانه، همسر، فرزند این ها کی هستند چه تعهدی؟ گفتند این قدر در خانه عین چی جان نکَنید! بعد گفتند بیایید توی کارخانه های ما عین چی جان بکَنین! – دقت کردید- توی خانه هایتان برای چه اینقدر مفت جان می کَنید؟ حالا بیایید توی کارخانه های سرمایه دارها اینجا جان بکَنید.

سوال: آیا اگر گفتمان در جامعه بود و از لحاظ فرهنگی سرمایه گذاری بیشتری می شد امروز دشمن از بی حجابی به عنوان بهانه استفاده می کرد؟

جواب استاد: نه، حرف شما درست است. کوتاهی است وقتی نهادها به وظیفه شان درست عمل نمی کنند بعد دختر من و شما فکر کند که اینها ارتجاع و عقب ماندگی است و اینها باعث محدودیت و محرومیت زن است. نمی خوان ما آزاد باشیم لذت ببریم رشد کنیم و پیشرفت کنیم معنی اش این است که کلاهش را برداشتند چون کسی به موقع نیامد حرف بزند و درست به سوالاتش جواب بدهد. غریزه جنسی مگر شوخی است؟ غریزه جنسی یک چیز بسیار قوی است که خداوند در انسان گذاشته است به حدی که می فرماید نماز آدم متأهل با نماز آدم مجرد فرق می کند و ثواب نماز آدم متأهل بیشتر است چرا؟ چون دختر و پسری که در اوج نیاز جنسی و عاطفی هستند و دوست دارند جنس مخالف را ببینند و با او حرف بزنند و بقیه ماجراها تعادل ندارد مدام تحت یک فشاری است این نمازش را هم درست نمی تواند بخواند و تمرکز ندارد تا آن کسی که این نیاز جنسی و عاطفی اش برطرف شده است. اصلاً مردان و زنانی که بیرون از خانه در خیابان و جامعه مدام به هم سیگنال جنسی می دهند منشأ آن یک نوع عقده جنسی است. یعنی نیاز جنسی­اش داخل خانواده با همسرش برطرف نشده است. می خواهد بیرون یک جوری باشد، حالا زن یک جور، مرد یک جور.

سوال: فرمودند آیا زمان پیامبر(ص) قانون حجاب بود؟

جواب استاد: اصلاً زمان پیامبر بی حجابی به این شکلی که الآن در دنیا هست اصلاً نبود. خانم های مسیحی، یهودی، زرتشتی همه حجاب داشتند. الآن شما بروید یزید، خانم های زرتشتی متدین شان حجاب دارند به اسلام کاری ندارد. زنان مسیحی متدین هم حجاب دارند. خیلی جاها زنان مسیحی که توی کلیسا می روند باحجاب می شوند آنجا از خدا رو می گیرند. عوض این که بیرون حجاب داشته باشند. ولی می فهمند که حجاب یک مسئله است. در تورات، در انجیل، در کتب مقدس حکم الهی است. در کتاب مقدس مسیحی و یهودی، حجاب از حجاب اسلامی سخت تر است. در کتاب مقدس زنی که بیرونکشف حجاب بکند مردش بدون هیچ تعهدی حتی بدون اجرای صیغه طلاق، آن زنی که کشف حجاب کرده را از خانه اش می تواند بیرون کند حتی می تواند از چهاردیواری خانه اش بدنش را حفظ کند خب اسلام که این حرف را نزد. نه مدل حجاب، نه رنگ حجاب، اسلام در این مورد دستوری ندارد، رنگ و مدل حجاب تان بستگی به خودتان و عرف جامعه تان دارد. گفته سیگنال جنسی نده، یک جوری بیرون نیا که مردها که از کنارتان رد می شوند دل شان بخواهد به تو نگاه کنند و دنبال تو راه بیفتند. این را هم خودت می فهمی چطوری است. آن زمان فقط این زنان که در جبهه ها اسیر می شدند کنیزها اغلب شان مسلمان هم نبودند آنها را هم می گفتند حجاب نداشته باشید یعنی حجاب روی کرامت و احترام بود. شأن نزول این آیه حجاب هم این است که جوانان مسلمان آدم مذهبی هم بوده، می آید سروصورتش خونی است پیامبر می گویند چه شده؟ می گوید هیچی متأسفانه من امروز داشتم می رفتم یک دفعه یک خانمی از جلو آمد گردن و سینه هایش باز بود من خیلی خوشم آمد نگاه کردم حواسم پرت شد بعد این خانم از کنار من رد باز من دل نکندم و دوباره برگشتم ازعقب او را نگاه می کردم همینطوری راه می رفتم یک مرتبه کله ام توی دیوار خورد شکست خونی شد که یکی از شأن نزول های آیات حجاب اینجا بود. آیه آمد که خانم ها زنان مسلمان گلو، گردن و سینه هایشان را بپوشانند. معنی اش این است که موهایشان را می پوشاندند یک مقدار جلویش باز بوده که اذیت نشوند. یک بار هم یک خانم مسلمانی توی بازار یهودی ها می رود چیزی بخرد این جوان های یهودی پسرهای الوات شان می روند پشت این خانم مسلمان، بدون این که بفهمد دامن آن زن را از پایین به پشت لباسش سنجاق می کنند که وقتی راه می رود پاهایش دیده شود. این خانم متوجه نمی شود. راه می افتد توی خیابان این پسرها دنبال مدام سوت می زدند و می خندیدند. بحث حفظ کرامت زن و احترام اجتماعی و این که قرآن تعبیر اذیت دارد که اذیت نشوند. زن و مرد هرچه بدن شان پوشیده تر باشد انسانیت شان دیده می شود نه جنسیت شان. هرچه برهنه بشوی جنسیت ما بیشتر از انسانیت مان دیده می شود. جنسیت برای داخل منزل با همسر است در خیابان ما نه زن هستیم نه مرد هستیم ما انسان هستیم. انسان با پوشش مناسب انسانیتش دیده می شود. هرچه این لباس ها کمتر بشود اندام زن و مرد دیده بشود توجه ها سراغ جنسیت می رود یعنی سراغ پایین تنه می رود نه انسانیت.

سوال: فرمودند با توجه به شرایط جوی که ظواهر عمومی را چه زن چه مرد را تشدید کرده پیشنهاد به بنده که مادر دختر سه ساله هستم و علاقمندم که فرزندم مثل خودم حجاب را حفظ کند چیست؟

جواب استاد: یک وقت با دختر سه ساله ننشینید بحث های دینی و فرهنگی بکنید. سن را لحاظ کنید فشارهای غیر متعادل روی بچه ها نیاورید. خانواده های سوپرمذهبی به بچه ها فشار می آورند بدون این که توضیح بدهند و استدلال کنند و این بچه اصلاً نمی فهمد چرا؟ نمی فهمد برای چی؟ نمی فهمد نماز و روزه و حجاب چیست و چه فایده ای دارد؟ بچه سه ساله که اصلاً وقت این حرفهایش نیست. بچه سه ساله باید کاملاً آزاد باشد تفریح کند و در خانه احساس امنیت کند و البته یک آداب جزئی اخلاق اجتماعی را به حسب سن داشته باشد. بچه ها هم با هم فرق می کنند. بعضی از بچه ها ضریب هوشی شان بالاست و بعضی از بچه ها 4- 5 ماهه هستند و به اندازه بچه های دو ساله آدم می بیند واکنش نشان می دهند. بعضی ها برعکس. اصلاً ضریب هوشی بچه ها بالاتر رفته نمی دانم برای این فیلم ها و کارتن ها و این چیزهاست. یک چیزهایی را می فهمند که ما سابقاً ده سال دیرتر از اینها می فهمیدیم. یک کلماتی به کار می برند که واژگانی عجیب است. یکی از تفریحات من این است که بچه های کوچک که با هم حرف می زنند چی به هم می گویند؟ گاهی کلمه های دوره ما یک آدم تحصیل کرده 30 ساله این کلمه را به کار می برد. می بینید یک بچه 4- 5 ساله، خب این بچه ها هوش شان، اطلاعات عمومی شان، بالا رفته. رسانه، فضای مجازی، باید اینها را مراقب باشیم. حکومت که متأسفانه مدام حرف زد و مدیریتی نکرده! امروز شما در فضای مجازی تبلیغات مواد مخدر و روابط جنسی نامشروع، انواع تخلف ها، خرید و فروش اسلحه را می بینیم. خب سابقاً زمان نوجوانی و کودکی ما این امکانات نبود که آدم خیلی می خواست خراب بشود یک سینما بود که می نوشتند زیر 18 سال ممنوع! یواشکی بچه ها آن جا می رفتند. عرق فروشی هم بود. ما قبل از انقلاب که مدرسه می رفتیم بچه ها عرق می خوردند. معلمی داشتیم که می پرسید که این هفته با دوست دختران کجا رفتید؟ چی ها گفتید چه کارها کردید؟ حالا ما دوست دختر نداشتیم. یک ارمنی بود گزارش می داد راست می گفت 7- 8تا هم بچه لات داشتیم که دوست دختر نداشتند ولی دخترباز بودند. بچه های کلاس مان هم زنگ که می خورد جلوی مدرسه های دخترانه می رفتند! معلم ما که باید ماها را تربیت می کرد می گفت خب این هفته با دوست دخترتان چه کار کردید؟ آموزش می داد! ما خجالت می کشیدیم که بگوییم ما دوست دختر نداریم. حالا نمی دانیم چه کار کنیم شرمنده هستیم! عزا می گرفتم که این سر کلاس می آید باید چه بگوییم؟ به ما نمره چند می دهد؟ باید با این چه کار کنیم؟ عضو حزب رستاخیز هم بود. بله هیچی. بچه سه ساله به حسب سن خودش هست. بچه ها بالا می روند نباید احساس کنند فشار روی شان هست بدون توضیح. خود پدر و مادرها هم گاهی خبر ندارند ولی می خواهند بچه هایشان خبر داشته باشند. همه می گویند بچه هایمان را درست تربیت کنیم انگار خودمان آدم های درست هستیم مانده بچه هایمان! اصل مشکل توی خود ماها پدر و مادرهاست که به بچه ها منتقل می شود این بچه ها طفلک ها اکثرشان بی تقصیر هستند.

اگر فرمایش خاصی هست بفرمایید اگر نه عرضم را تمام کنم. بگذارید این سوال را جواب بدهم خیلی مهم است.

سوال: فرمودند فرق ازدواج سفید با صیغه چیست؟

جواب استاد: صیغه یا ازدواج موقت در اسلام توصیه نشده، اصل در اسلام ازدواج دائمی تک همسری است اما ازدواج مجدد و ازدواج موقت به عنوان راه پله اضطراری است در مواردی که ازدواج دائم و تک همسری امکان ندارد یا مشکلی پیش آمده که نمی توانید به این عنوان است. در واقع این آسانسور نیست که مدام با آن بروی و بیایی. این ها راه پله اضطراری است. بعضی ها فکر کردند اسلام گفته تا می توانید بروید ازدواج مجدد و ازدواج موقت بکنید! نه. هر چیزی که زندگی دائمی تک همسری و زندگی متعادل را تهدید کند اصلاً آن توصیه نشده است. این ها چیست؟ اینها در واقع غذا نیست داروست. بعضی ها دارو را به جای غذا می خورند و سوء استفاده هم می کنند. ازدواج موقت چیست؟ ما چند میلیون دختر و پسر داریم – همه جای دنیا هست اینجا هم هستند – که امکان ازدواج دائم تک همسری ندارند؟ یعنی پسر نزدیک 40 سالش هست هر ماه هم خواستگاری می رود اما نمی شود. و دخترهای خوب هم داریم که سن­شان بالا رفته ولی ازدواج نکردند اینها باید چه کار کنند؟ یا باید تجرد را با همه مشکلاتش تحمل کند خب نیازهای جنسی، نیاز عاطفی، تنهایی، مسئله اعصاب، جسم و روح چه می شود؟ یا باید محرومیت بکشد. چرا؟ یا سراغ روابط نامشروع برود که دنیا و آخرتش خراب می شود. اسلام می گوید ازدواج موقت بکنید. سوال می پرسند که ازدواج موقت با ازدواج سفید چه فرقی دارد؟ ازدواج سفید هیچ تعهدی در برابر هم ندارند می گویند ما با هم در این خانه می رویم تا هر وقتی که خواستیم هر وقت هم نخواستیم جدا می شویم من مسئولیتی نمی پذیرم. شما در ازدواج موقت باید مسئولیت بپذیرید مشخصاً باید تعهد بدهید. ما الان در جامعه یک تعدادی دوست دختر دوست پسر داریم که بدون تعهد با هم هستند. ازدواج موقت یعنی همین دوست دخترها دوست پسرها با هم قرار بگذارند که تا چه مدتی قرار است با هم باشند؟ حساب کتاب دارد یا نه؟ این یکی از فرق های آن با ازدواج سفید است. 2) مسئولیت هایتان را روشن کنید آیا مسئولیت اقتصادی در این مدتی که با هم هستید مرد دارد یا ندارد؟ زن دارد یا ندارد؟ ممکن است بگویند نه، ما هیچ کدام نمی خواهیم مسئولیت اقتصادی داشته باشیم. 3) اگر بچه ای متولد شد چی؟ می توانند قرار بگذارند که نشود. ضمن این که در ازدواج موقت می توانند حدود بگذارند. پیشنهاد می کنم الآن در این دور و زمونه کسانی که می خواهند الان ازدواج کنند و مصمم شدند حداقل سه ماه ازدواج موقت بکنند که همدیگر را بشناسند بعد ازدواج دائم بکنند آن سه ماه هم به کسی اعلام نکنند که ما ازدواج موقت کردیم. ازدواج هایی داریم که همان ماه های اول دعوا می شود. یکی از فواید ازدواج موقت این است که افرادی داریم که نمی توانند ازدواج دائمی بکنند خب این چرا محروم بشود؟ این می تواند یک خانواده موقت تشکیل بدهد ولی خانواده دائمی نتوانسته! یا خارج از کشور یا یک جای دوری افتاده و این امکان ازدواج دائم ندارد می گوید من 3 سال اینجا هستم و این سه سال یک ازدواج موقت تشکیل می دهم خب شما مشروع آن را هم نگویید نامشروع آن را انجام می دهند. روابط موقت در همه جهان در همه تاریخ بوده و هست و خواهد بود. اسلام می گوید به این حساب و کتاب بدهید.

یک وقتی در بالکان در اروپا جوان های مسلمان بودند تازه اینها مذهبی هایشان بودند می گفتند می شود دوست دختر داشت یا نه؟ تازه اینها بچه های مسجدی بودند. گفت این دوست ما 3- 4تا دوست دختر دارد این درست است یا نه؟ من گفتم چندتا سوال دارم شما وقتی که با هم دوست هستید معلوم است تا چه وقت با هم هستید؟ گفت نه. گفتم خب معلوم کنید. این یک. دوم) شما معلوم است چه مسئولیت هایی در برابر ایشان دارید یا نه؟ این را مشخص کنید. گفت نه من مسئولیت اقتصادی ندارم ایشان خودش هم قبول دارد ما همینطوری با هم هستیم. سوم) گفتم بچه چی؟ چهارم) و... بعد گفتم در آن مدت که با هم هستید او با پسر دیگری هم باشد یا نه؟ گفت نه من اجازه نمی دهم خودش هم حاضر نیست. همین هایی که به اسم روشنفکری، به اسم ازدواج سفید و دوست دختر و دوست پسر دنبالش هستید بدون تعهد، ازدواج سفید همین است ولی با این دو- سه تا تعهد. فرقش همین است. بله سوء استفاده می کنند از ازدواج دائم هم سوء استفاده میکنند از همه چیز سوء استفاده می شود. یک عده ای از صیغه سوء استفاده می کنند. بله! از ازدواج دائم هم سوء استفاده می کنند از بی ازدواجی هم بیشتر سوء استفاده میکنند. چون یک عده سوء استفاده می کنند که شما نباید همین طوری با هم باشید. چون یک عده ای با ماشین تصادف می کنند پس ماشین را ممنوع کنید. ازدواج موقت نه برای کسانی است که خانواده دائمی دارند و می روند خانواده شان را متلاشی می کنند بخاطر هوسرانی. که اتفاقاً به پیامبر گفتند یک نفر هست با خانم های متعدد. ایشان فرمودند به طرف بگویید بیاید. شخص پیش پیامبر رفت ایشان به آن مرد گفت چه کار داری می کنی؟ گفت ازدواج موقت که حلال است. پیامبر فرمودند نه برای شما. این برای شما نیست تو همسر و خانواده داری و داری زندگی می کنی مشکل تو چیست؟ این را گذاشتند برای کسانی که چه دختر چه پسر نمی توانند ازدواج دائم بکنند و دنبال این نیاز هستند. اصل بر ازدواج دائم است اگر نمی توانند یا نمی خواهند ازدواج دائم بکنند، دوست دختر و پسر (ازدواج سفید) یعنی بدون هیچ حساب و کتاب و تعهد حقوقی و اخلاقی. خانواده موقت خانواده است احساس گناه نکن و شرمنده نباش. منتهی با افکار عمومی مواجه هستیم غربزده که می گوید اگر ماشین جلوی تو ترمز زد سوار بشو برو این عیب ندارد. این تجدد است. اما ازدواج موقت، آه صیغه! خب تو همین کار را داری با بدی‌هایش می‌کنی بدون خوبی‌هایش. یکی از دوستان مشاور خانواده‌ست می‌گفت من در همین تهران و شهرستان‌ها خانواده‌هایی می‌شناسم که به دختران‌شان می‌گویند دوست پسر پیدا کردی یا نه؟ چندتا پیدا کردی؟ آن‌ها را خانه بیاور و با هم آشنا بشویم! خب تو که تا این حد جلو می‌روی. خب بشود منتهی با تعهد. خود همین‌هایی که دنبال این کارها هستند بی‌تعهدی را دوست ندارند. من یک وقتی خانه مرحوم پدر ما مشهد، خدا رفتگان همه شما را بیامرزد و ایشان را انشاءالله. رفتم توی آشپزخانه چایی بریزم از پشت پنجره دیدم یک دختر و پسر دارند دعوا می‌کنند و فحش‌های خیلی بدی می‌دهند حالا دختره هم فحش‌های پسرانه به آن پسره می‌داد دیدم این‌ها دارند پشت پنجره با هم دعوا می‌کنند اول گفتم خب بد است این‌ها خصوصی است من گوش نکنم بعد گفتم توی خیابان است خصوصی نیست پشت در پنجره ما توی خیابان دارند دعوا می‌کنند بروم ببینم چه می‌گویند!‍‌ من تا حالا ندیدم این دوست دخترها دوست پسرها به هم چه می‌گویند؟ یاد بگیریم! رفتم پشت پنجره ببینم این‌ها سر چی با هم دعوا می‌کنند؟ باور می‌کنید سر خیانت جنسی! دختره به پسره می‌گفت که تو غلط کردی با منیژه رفتی فلان! پسره هم به او می‌گفت که تو هم چی خوردی که با مصطفی رفتی! می‌خواستم از همان پشت پنجره دخالت کنم ولی گفتم شاید دوتایی‌شان به من فحش بدهند! می‌خواستم بگویم الآن شما دوتایی‌تان از چه ناراحت هستید؟ از این که نسبت به هم تعهد ندارید. ازدواج دائم اگر نشد موقت، یعنی متعهد. یک خانواده می‌شوید منتهی یک خانواده 6 ماهه. حدود و قصور آن هم معلوم باشد تعهدات‌مان هم معلوم باشد. دوست دختر و پسر، روابط نامشروع هست ولی همه این‌ها باید به ازدواج‌های موقت تبدیل شود. آقا صیغه فلان، همین کلمات ازدواج سفید و دوست پسر دختر که می‌گویید این‌ها خوبی‌های صیغه را ندارد و بدیهایی دارد که در ازدواج موقت نیست ازدواج موقت تمام مزایای این‌ها را دارد اما ضررهایش را ندارد ضمن این که توصیه هم نشده!

×××

اگر گفتند شراب بخورید باید چه کار کنیم؟ اگر گفتند ما می‌خواهیم روابط نامشروع داشته باشیم و بچه حرامزاده هم خیلی خوب است! تو با زن او، او با خواهر او، همه با هم. اما کشف حجاب مقدمه می‌شود و زمینه را فراهم می‌کند. ببینید صد سال وسط خیابان‌های لندن دوربین کاشتند تمام خانواده‌ها باحجاب هستند خب به بقیه هم نشان بدهید ببینند صد سال پیش یعنی به سن پدربزرگ بنده، خانم‌ها در همین اروپا همه باحجاب بودند اگر یک کسی همجنس بازی می‌کرد زنده زنده توی آتش او را در اروپا می‌سوزاندند اگر کسی لخت و پتی بیرون می‌آمد می‌گفتند اگر دیوانه نیست فاحشه است. 40- 50 سال گذشت! اول با کشف حجاب‌های کوچک شروع شد. دهه 60 میلادی، هنوز لباس های لختی داشته تازه می آمده، دقیقاً برای 60 سال پیش است همان سالهایی که من تازه به دنیا آمدم تا آن موقع، معلوم می شود در همین اروپا و غرب، لباس های لختی کاملاً عیب بوده است یعنی یک لباس های مثلاً که بخشی از بدن دیده می شود را در ویترین گذاشته، خانم های بی حجاب ولی بدن ها نسبتاً پوشیده است. به آن ها می گوید حاضر هستید این لباسها را بپوشید همه شان می گویند که هیچ زن متشخص و زن باشخصیتی این لباسها را در خیابان نمی پوشد. آن دیگری می گوید من هرگز این کارها را نمی کنم. یکی دیگر از آنها می گوید این ها را فقط بعضی از دختران خراب پایتخت (لندن) در بعضی از محلات این لباس را می پوشند. از آن موقع نزدیک 60 سال گذشته ولی تا الان همین طور لخت هستند و گاهی مجوز می دهند و یک عده ای لخت مادرزاد بیرون می­آیند و توی خیابان باشند. همین چند ماه پیش روز دوچرخه سواری بود - این را هم توی اینترنت سرچ کنید پیدا می کنید- برای احترام به طبیعت ماشین نبریم با دوچرخه برویم. خیلی خب خیلی هم کار خوبی است ولی همه لخت مادرزاد بودند. خب با دوچرخه می خواهی بروی چرا شلوارت را در می­آوری. باریک الله دارید می گویید ورزش کنیم و طبیعت را خراب نکنیم. چرا شلوارهایتان را درآوردید؟ تمام زن و مرد لخت مادرزاد روی دوچرخه نشستند دارند می روند! یعنی اصلاً کلاً ارزش و ضد ارزش عوض شد. 100 سال طول کشید اینطوری شد. الان کار شروع بشود و به دوره شاه برگردیم چون قبل از انقلاب که همه جا همین­طوری بود. قبل از انقلاب رستورانی که توی آن مشروب نباشد به سختی پیدا می شد. زن ومرد همان طور که لب دریا می رفتند توی خیابان ها هم می آمدند! خب اینها که بود. همان زمان یعنی این قضیه برای چهل و چند سال پیش است. یک روز روزنامه آوردند که عکس دوتا پسر را انداخته بودند پسرهای دوتا از سرهنگ های شاه بودند گفتند این دوتا می خواهند با هم ازدواج کنند! آن زمان! ببینید آن زمان چقدر ایران پیشرو بوده! آن زمان که بچه ها سر کلاس دوتا جناح شده بودند که بعضی ها می گفتند این داماد است اون عروس است آنهای دیگر می گفتند اون داماد است این عروس است! آن زمان، یعنی این که من می گویم برای 48 سال پیش است. نزدیک نیم قرن پیش. داشت عادی سازی می شد. یعنی اگر انقلاب نشده بود تا حالا ما از اروپا و آمریکا بدتر بودیم. الآن هم شروع بشود معنی اش این نیست که هرکسی که حجاب ندارد این فاسد است یا اهل فحشاست یا فلان! نه. ما آدم های نه بدحجاب، بلکه آدم های بی حجاب رادیدم که حرم امام رضا(,) زیارت می آید دیدم که ممکن است روزه هم بگیرد. یک وقتی در یک سفر خارج از کشور، یک سمیناری بود در یکی از این دانشگاه های اروپا، در فرودگاه یک خانمی را دیدم که تقریباً لخت بود. سنش هم بالا بود تسبیح دستش داشت ذکر می گفت! که من می خواستم بروم از او دستور ذکر بگیرم. خب معلوم است که این بی­دین نیست به خدا و دعا عقیده دارد فاسد و فاحشه نیست ولی یک دین من درآوردی برای خودش درست کرده!

یکی از حضار: «لا ضررَ و لا ضرار فی الاسلام» (نامفهوم)

جواب استاد: اگر جامع­ترین نباشد ولی یکی از دلایل است. حدیث خوبی را خواندتد هر چیزی که به خودت یا دیگران صدمه می زند اسلام مانع آن است. پیامبر(ص) فرمودند «لا ضررَ و لا ضرار فی الاسلام» نه ضرر به خودت بزن و ضرر ببین نه به دیگران ضرر بزن. چه ضرر مادی و چه ضرر معنوی اخلاقی و فرهنگی.. به نظر شما فروپاشی خانواده ضرر زدن به جامعه و نابود کردن یک جامعه نیست؟ خب وقتی که اول از کشف حجاب شروع می شود بعد کم کم لباس ها از پایین شروع می شود و از بالا کوتاه می شود پایین می رود! کجا می خواهید بایستید؟ کجا می خواهید بگویید دیگر از این جا جلوتر نباید بروی. می گوید این الآن با یک سانت قبلش چه فرقی دارد؟ مثلاً حجاب را می­گویند تا اینجا بپوشید حالا اگر یک ذره عقب تر بیاید حاج آقا الآن دنیا خراب می شود؟! می گوییم نه فکر نکنم خراب بشود! بعد می گوید که پس تا اینجا خراب نشد نه؟ تا این جا چی؟ می گوییم تا اینجا هم فکر نکنیم خراب بشود باز می گوید تا اینجا چی؟ اگر تا اینجا نتوانی جوابی بدهی شلوارش هم جوابی نداری. به همین دلیلی که تا اینجا قبول کردی چرا تا اینجایش را قبول نمی­کنی؟ اینجا چه اتفاقی می­خواهد بیفتد. آقا به دوتا تار مو گیر ندهید. باشد خیلی خب. سه تا چی؟ می گوید نه سه­تا را هم گیر ندهید. چهارتا چی؟ خب شما سر کدام عدد می خواهید بایستید به من بگویید! مثلاً عدد 34. به چه دلیل 34. 34 با 35 چه فرقی دارد؟ بله خیلی فرقی ندارد جلو برو. سوال این است که کجا می خواهید متوقف بشوید؟ در پوشاک. یک الگوی زنده جلوی چشمتان هست. جامعه غربی را برو ببین خانواده ندارند آدمها تنها هستند با سگ ها و خوک ها دارند زندگی می کنند با همدیگر نمی توانند زندگی کنند. همین انگلستان وزارت تنهایی راه انداخته! خیالش با دستور وزیر تنهایی حل می شود. وقتی که خانواده متلاشی شد و خیانت جنسی عادی شد وقتی هر دختر و پسری همدیگر را ببینند از هم خوششان بیاید و فرد این با اون برود و او با این، بعد طرف اصلاً ازدواج نمی کند بعد او می گوید که من در خیابان 10 تا دختر دیدم از تو هم خوشگل تر بودند با من هم قرار می گذارند! خانم هم به همسرش می گوید 4تا پسرهای خوب در خیابان بودند که خیلی هم قشنگ بودند علامت دادند شماره دادند اگر آنها مرد هستند... این شوهر ما کچل، دماغش هم بزرگ و کچل است من چرا باید به این وفادار باشم؟ امروز با تو هستم و دو – سه روزی هم با می روم! خب همه این کارها گام به گام رفته و می رود. کار به ازداج همجنس با همجنس رسیده. دارند با حیوانات ازدواج می کنند. بروید ازدواج با حیوانات را سرچ کنید! ازدواج با اشیاء! طرف با گیتارش ازدواج کرده حالا بچه شان چه دربیاید من نمی دانم! طرف با خودش ازدواج کرده که نمی دانیم از کی با همدیگر آشنا شدند و چه زمانی دوباره از همدیگر جدا شدند! یعنی تا جنون و دیوانگی آدم می رود. الآن همین چند روز پیش در فضای مجازی دیدم – شاید هم شما دیده باشید اگر نه بروید ببینید – گفتند که در بعضی از ایالات آمریکا بچه که به دنیا می­آید در شناسنامه اش ننویسید دختر است یا پسر است! بگذارید خودش که بزرگ شد اگر دوست داشت عمل زنانه انجام بدهد اگر هم دوست داشت عمل مردانه، آنجا جنسیت و اسمش را خودش تعیین کند. باز در همین فضای مجازی هست در یک مدرسه ابتدایی در اروپا یک نره خر بی شرفی آمده جلوی بچه های مدرسه، 7- 8تا از بچه ها ایستادند دارد همه لباسهایش را لخت کامل در می آورد بعد به بچه ها نشان می دهد بچه ها اول خجالت می کشند سرشان را پایین می اندازند بعد می گوید نه بچه ها نگاه کنید می خواهیم برخورد علمی کنیم.! علمی اینا! اینا طبیعی است چیزی نیست! چه کسی می گوید شماها را لک لک آورده؟ نه بابا بروید از پدر و مادرتان بپرسید شماها چطوری آمدید؟ خب تو مسلمان هستی یا نه؟ مسلمان هستم اما حرام خدا را با افتخار انجام می دهم! تو نمی توانی بگویی من مسلمانم اما شراب می خورم! قمار می کنم! پول حرام می خورم! اختلاس می کنم! رشوه می گیرم! من مسلمان هستم ولی کشف حجاب می کنم و نیمه برهنه بیرون می آیم. عذاب الهی وعده های خداست مگر این که بگوید من اصلاً خدا و بهشت و جهنم را قبول ندارم آن دیگر حساب و کتابش جداست. خب تو قبول نداری اما این جامعه مسلمان است. مثل همان کسی که می گوید من مالیات را قبول ندارم خب قبول نداشته باش.

خب ایشان پرسیدند که ما احکام اسلام را نمی خواهیم. خب معنی آن این است که اینها دیگر مسلمان نیستند. اگر واقعاً یک مردمی اکثراً مسلمان نیستند و می گویند ما مسلمان نیستیم و قانون اسلامی هم نخواهد بود اصلاً اینجا دیگر حکومت اسلامی معنی ندارد. ولی این کشف حجاب مطالبه اکثریت این مردم نیست.

یکی از حضار: خب رفراندوم برگزار کنند.

جواب استاد: اولاً در هیچ کشوری برخلاف مبانی قانون اساسی آن کشور به هیچ وجه نه برگزار شده نه برگزار می شود حتی یک کشور در دنیا وجود ندارد که خلاف قانون اساسی اش رفراندوم بکند. اصلاً چنین چیزی در دنیا نیست معنی هم ندارد.

یکی از حضار: سال 57 رفراندوم شد، آن موقع هم قانون اساسی بود.

جواب استاد: تنها کشوری که رفراندوم شد سال 57 اینجا بود و آن هم بخاطر انقلاب شد. نه، ما با آن قانون اساسی براندازی کردیم و رژیم را سرنگون کردیم خب این که معلوم است ما آن قانون اساسی را قبول نداشتیم ما چون آن قانون اساسی را قبول نداشتیم خود رژیم هم به آن قانون عمل نمی کرد. ببینید یک وقت بحث انقلاب است انقلاب یعنی ما این رژیم و مبانی و قانون اساسی­اش را هیچ کدام را نمی خواهیم و می خواهیم سرنگون کنیم خیلی خب سرنگون کنید. اگر صحبت ساختارشکنی و براندازی است حساب آن انتخابات نیست. باید براندازی کنید ممکن است یک عده ای در این جامعه بگویند ما ضد اسلام هستیم شما چون به ما تن نمی دهید ما شما را سرنگون می کنیم! بسم­الله سرنگون کنید. ما هم همین کار را کردیم شما هم اگر می توانید بکنید! ما 300 هزار شهید دادیم پهلوی را سرنگون کردیم شما هم سرنگون کنید اگر صحبت از سرنگونی است. براندازی و سرنگونی حسابش جداست. خلاف اسلام، نمی تواند رفراندومی صورت بگیرد چنان که خلاف جمهوریت و انتخابات هم نمی توانید. ما در قانون اساسی داریم که کدام بخش های قانون اساسی قابل تغییر است و کدام بخش های قابل تغییر نیست. همه قانون اساسی دنیا همین است یعنی در آمریکا به هیچ وجه اجازه نمی دهند یک کمونیست بیاید رئیس جمهور بشود خلاف قانون اساسی شان است. کشورهای کمونیستی و سوسیالیستی اجازه نمی دهند یک کسی که مخالف کمونیزم است بیاید رئیس جمهور ان کشور بشود. نمی گذارند طبیعی هم هست. می گویند ساختار و قانون اساسی ما این است درچارچوب این ساختار و قانون اگر می خواهید مسئولیت قبول کنید و خدمت کنید و کار کنید بفرما. اما اگر می گویید این قانون اساسی تان را قبول ندارم اما می خواهم بیایم رئیس بشوم! خب این که خیلی حماقت است تو می خواهی قسم بخوری که این قانون را اجرا کنی بعد قبولش نداری؟! در هر سیستمی در چارچوب قانون اساسی اش رقابت معنی دار می شود رفراندوم هم در چارچوب قانون اساسی­اش هست.

یکی از حضار: در مورد حجاب، کسی که موافق حجاب نیست چرا باید حجاب داشته باشد؟ کسی هم که مخالف حجاب نیست حجاب دارد. این ها با این چیزها درست نمی شود. این باید فرهنگ سازی بشود.

یکی از حضار: استاد اگر اقتصاد و وضع تورم­مان درست بشود من هم چادر سرم می کنم!

جواب استاد: حرف ایشان را هم یادتان باشد که چه گفت! گفت اگر وضع تورم بهتر بشود من هم چادر سرم می کنم. یادتان باشد! من که تبریز نیستم ولی شماها که هستید از طرف من بر ایشان نظارت کنید! این نکته ای که دوست ما گفت، ایشان گفت کسانی که به حجاب عقیده ندارند چرا باید باحجاب باشند؟ ماجواب این سوال را دادیم یا نه؟ گفتیم که کشف حجاب مثل هر حرام دیگری است. مثل این است که شما بگویید این آقا در هر صورت شراب می خورد این که باطناً شرابخوار است خب ظاهرا هم بگذارید بیاید شراب بخورد! دوتا کار داری می کنی. یکی شرابخواری می کنی به خودت صدمه می زنی ویکی هم با شرابخواری علنی داری جامعه را دعوت به شرابخواری می کنی این به عقیده تو کاری ندارد. باطن تو هرچه هست باشد ظاهرت را باید حفظ کنی. مثل این که طرف می گوید من که افیونی هستم برای این که توهین به شما و بقیه نشود و ریا نشود بگذارید من وسط چهارراه بیایم بکشم.

یکی از حضار: این نیاز به کار فرهنگی دارد!

جواب استاد: نخیر آقا. پلیس هم باید جلوی او را بگیرد. کسی که توی خیابان می آید علنی مشروب می فروشد. من یک چیزی به شما بگویم در خود واشنگتن دیدم که کسی حق نداشت توی خیابان مشروب را دستش بگیرد ببرد باید آن را در پاکت بگذارند طوری که شیشه مشروب دیده نشود. خیلی برایم جالب بود توی خانه هایشان مشروب می خورند. مشروب فروشی هم که هست. خب پس همه که باطناً شرابخوار هستند چرا ظاهراً در حدی که بخواهی مشروب را دستت بگیری و به خانه ات ببری حق نداری مشروب دستت بگیری؟ می گوید نه. چرا؟ می گوید برای این که دعوت به مستی در خیابان و حریم عمومی می کند. نه این که مستی گناه دارد نه. وقتی که مست می شوی می زنی شیشه مردم را می شکنی مزاحم خیابونی می شوی و دعوا راه می اندازی برای این جلوی تو را می گیریم. در توکیو شما در خیابان و هوای باز اجازه ندارید سیگار بکشید! یکی بگوید آقا من که باطناً سیگاری هستم خیلی از همین مردم هم سیگاری هستند خب ظاهرمان هم سیگار بکشیم این توهین به شعور من و شماست که من که سیگاری هستم نمی گذارید سیگار بکشم آن هم در فضای باز! نمی گذارد سیگار بکشید. ممنوع است پلیس می گیرد. اولاً اگر کسی در فضای بسته سیگار بکشد جریمه اش سنگین است در اداره، در سینما، در فضای باز هم در خیابان هم باید سر آن چهارراه هایی بروی که سطل آشغال است کنار زباله ها بایست سیگارت را بکش خاموش کن بعد راه بیفت. در سنگاپور اگر کسی در اتوبوس آدامس بجود پلیس او را می گیرد. می گوید دهن خودم هست آدامس خودمه! می گوید بله ولی اتوبوس خودت نیست. حالا چرا؟ می گوید برای این که گاهی آدامس شان را پشت صندلی اتوبوس می چسبانند می روند برای همین هیچ کس حق ندارد در اتوبوس و حتی بعضی جاها توی خیابان حق ندارند آدامس بجوند. بنابراین نگویید که اصل بر این است که هرکس هر کاری دلش می خواهد بکند برای این که ریا نشود فلان! این حرف غلط است. اما یک نکته درست است که شما هم گفتید همه هم قبول دارند و آن هم این که این مسائل بیش از قانون و پلیس و جریمه، آن چیزی که اصل کار است تربیت است. کار فرهنگی است و ایشان به شوخی گفت ولی من این را هم قبول دارم که وضعیت اقتصادی مؤثر است. وضعیت رسانه و تبلیغات مؤثر است. میزان تفریحات سالم در جامعه چقدر باشد و چقدر نباشد اثر دارد. این که بتوانید زود ازدواج کنید یا نتوانید ازدواج کنید اثر دارد. تا وقتی ازدواج ها تأخیر می افتد نتوانید یک خانه اجاره کنید یا نتوانید ثباتی داشته باشید و نتوانید ازدواج کنید خب این شهوت کار خودش را می کند. باید آموزش بدهید. اسلام هم در را از دو طرف که نمی بندد. نمی شود هم ازدواج سخت باشد هم بگوییم نباید رابطه باشد خب نمی شود. خداوند انسان را اینطوری آفریده که دوست دارد. دختر، پسر را می خواهد و پسر، دختر را می خواهد. خدا اینطوری آفریده که ازدواج کنیم. اسلام درست عمل کرده است. اسلام می گوید ازدواج هرچه زودتر، سالم­تر، سخت گیری نکنیم زودتر خانواده تشکیل بشود. از آن طرف در روابط جنسی و حلال و مشروع لذتش هم عبادت است. یعنی عشق بازی زن و شوهر عبادت است با این که شهوت است برای این که به تعادل زن و مرد کمک می کند. مرد و زن به معاشقه و رابطه جنسی و رابطه عاطفی احتیاج دارند. زن و مرد احتیاج دارند با هم حرف بزنند. این میل در دختر و پسر طبیعی است منتهی با این شیوه که برهنه بیایید بعد هر کسی با هر کسی رابطه بزند باز با او باشد و به این خیات کند! تعهداتی که روشن نباشد و بچه هایی که به دنیا می­آیند کم­کم مسابقه بین زنان برای این که بیشتر مردان را جلب کنند و رقابت بین مردان برای این که زنان خوشگل­تر را بگیرند خب ته اینها چه می شود؟ تهش همین اتفاقی می افتد که در بسیاری از کشورهای دنیا افتاده است. اتفاقاً این توهین به شعور مردم و به حقوق اجتماعی است که بگویید شما عقیده ندارید رعایت نکن. خب فردا دیگری هم می گوید خب من هم به آن قانون دیگر عقیده ندارم بیا روی من کار فرهنگی بکن! شما به خیالتان آنهایی که دزدی می کنند، یک کسی بود که قاتل زنجیره ای بود که به 30- 40تا زن تجاوز کرده بود، او را گرفته بودند توی نوارش گریه می کند مشکلات زندگی اش را می گوید که من از بچگی چه بلاهایی سر من آمد. بچه بودم به نزدیکان من تجاوز کردند، گرسنه بودیم فقیر بودیم بعد کارگری رفتم صاحب کارم یک کارگر دیگر به من تجاوز کرد، بعد فلان جا و فلان جا، بعد یک جای دیگر من را کتک زدند و تمام حقوق من را از من می گرفتند و یک کمی از آن را به من می دادند. مریض می شدم توی خرابه می افتادم کسی نبود به داد من برسد تب می کردم و... من احساس کردم که خودم باید به فکر خودم باشم و خودم را ارضاع کنم و از این جامعه انتقام بگیرم! اگر همان نوارش را پخش کنند الآن ممکن است بعضی از ما بگوییم خب درست است که زده به 40- 50تا بچه تجاوز کرده و کشته ولی خب باید کار فرهنگی روی این بکنیم! بله کار فرهنگی حتماً باید بکنیم همان کسی که می آید جیب تو را می زند و دزدی می کند همین هم که اختلاس کرده باید کار فرهنگی بشود چون بگوییم مرد حسابی تو اگر مسلمان هستی داری اختلاس می کنی و داری بیت المال را می خوری داری این خیانت بزرگ را به جامعه می کنی و به خودت خیانت می کنی باید کار فرهنگی بکنیم. بله باید کار فرهنگی بکنیم هم برای اختلاس، هم برای برهنگی. اما قانون را باید اجرا کنیم و الا این می گوید که برو روی فلانی کار فرهنگی بکن، روی من کار فرهنگی بکن روی او هم قانون اجرا کن! او هم به این همین را می گوید. اینطوری نمی شود. مگر در صدر اسلام مشکل اقتصادی نبود وقتی که گفتند حجاب واجب است؟ بود و همیشه هست. اما آیا همه حرام ها به یک اندازه حرام است؟ نه. بعضی ها حرام­تر است. اگر کسی بگوید حجاب از نظر ما مهم است ولی اختلاس مهم نیست این خیانت به اسلام است. حتماً این حرف انحراف است. اما یک وقت بحث تورم و گرانی است. باید ببینید کدام بخش تورم و گرانی عمدی است و کدام بخش آن غیر عمدی است؟ یک بخشی از آن غیر عمدی است ریشه ها و عللی دارد که عمداً کسی نمی خواهد گرانی و تورم بشود. چه نفعی دارد؟ الان سوال من این است که برای حکومت ها چه نفعی دارد که تورم بالا برود؟ هیچی. دفعه بعد رأی نمی آورند. فحش می شنوند. برای حکومت نفعی ندارد که تورم بالا برود. اگر عمداً دارد تورم و گرانی می کند که هم احمق است و هم خائن است. اما اگر دارد تلاش خودش را می کند، مثل پدری است که می خواهد به بچه هایش خدمت بکند اما یک جاهایی نمی تواند و ضرر می کند، چک او واخورد. توی کارگاه او آمدند و جنس هایش را دزدیدند. بعد مشکل اقتصادی برای خانواده اش پیش می آید. بعد می بیند دخترش دارد مواد می زند. می گوید که مصرف مواد حرام است بعد او می گوید گرسنگی دادن ما حرام نیست؟ اما آن بخش که تورم و گرانی بخاطر بی عرضگی، ناکارآمدی و یا احیاناً فساد باشد و افراد ناصالح باشند این حتماً خیانت است و حتماً باید به او اعتراض کرد و جلوی او ایستاد. بنده که همیشه از این اعتراض ها کردم، بنده که راجع به حجاب، کمترین حرف را زدم ولی این فکر را قبول ندارم که می گویند اقتصاد مهم است، حجاب مهم نیست! فلان چیز مهم است فلان چیز مهم نیست. یا آقا موشک می سازید مهم نیست فلان چیز مهم است! موشک هم مهم است اگر شما موشک نداشته باشید و نتوانید از کشورتان دفاع کنید همین بلایی که سر عراق و افغانستان و سودان و سوریه و یمن آوردند سر شما می آورند. هزار برابر بدترش را می آورند. اگر همین موشک ها نبود اگر از ما نمی ترسیدند همین کارهایی که با این کشورها کردند صد برابرش را با ما می کردند. همین کاری که با لیبی کردند، با یمن کردند، با افغانستان کردند، با سوریه و عراق کردند. آقا موشک مهم نیست مسائل نظامی مهم نیست برویم فلان کار را درست کنیم! هم آن مهم است و هم این مهم است و هر کدام به اندازه خودشان مهم هستند. بعضی­ها مهم است بعضی ها مهمتر است. این که آن کار را درست بکن معنی اش این نیست که آن کار را رها کن. این که قانون را اجرا بکن معنی اش این نیست که کار فرهنگی نکن. ما هرچه چوب خوردیم به این دلیل است که خیلی از جاها درست کار نکردیم. این حرفها کاملاً درست است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته



هشتگ‌های موضوعی

نظرات

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد

capcha