شبکه چهار - 10 فروردین 1403

"شب قدر" و "ولایت علی علیه السلام" و "رهایی بشر"

آفریقای جنوبی_ مسجد دوربان پس از انفجار تروریستی _ شب قدر- رمضان 1397 - در آستانه روز قدس

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عرض می‌کنم خدمت برادران و خواهران عزیزم در شهر دوربان. من امروز از ژوهانسبورگ به طور خاص برای عرض ارادت به مسجد شما آمدم، به امام جماعت شما و به شما نمازگزاران عزیز و به شهید این مسجد. در واقع مسجد شما خودش شهید است. این مسجد یک مسجد شهید است و امام جماعت شما هم شهید زنده است؛ و این مسجد با بقیه مسجدها تفاوت دارد از این جهت که مورد بغض دشمنان خدا و یاد خدا و ذکر خدا و خانه خدا قرار گرفته است. مسجدی که مورد بغض دشمنان خدا و دشمنان ذکر خدا قرار می‌گیرد حتماً یک مسجد ویژه‌ای است و با بقیه مسجدها تفاوت دارد چون مورد کینه خاص قرار گرفته است. این که در این مسجد سر مؤمنی بریده می‌شود، این که سه تا بمب در این مسجد می‌گذارند، زیر منبر، در محراب و در آن اتاقی که یاد حسین بن علی و شهدای کربلاست و مسجد را با بمب به آتش می‌کشند تا تخریب کنند، این دقیقاً نشان می‌دهد این‌ها دانسته یا ندانسته کسانی‌اند که با اصل یاد خدا و نام خدا مشکل دارند. ان‌شاءالله این مسجد را از گذشته باید شلوغ‌تر، ازدحام بیشتر و نام خدا، نام الله تبارک و تعالی بلندتر از قبل، ان‌شاءالله بلند شود تا همه ببینند که بندگان خدا، مرد و زن از کسی و از چیزی نمی‌ترسند و همه و همه حاضر هستند در راه دفاع از خانه خدا و نام خدا به شهادت برسند. هنوز بوی دود و سوختگی در فضای مسجد به مشام می‌رسد و من بطور خاص آمدم که عرض ادب کنم و چه شبی اینجا رسیدیم. شب شهادت امیرالمؤمنین(ع). و شب قدر. شبی که از هزار شب برتر است. شبی که تقدیر فرد فرد ما و امت ما و کل بشریت در آن رقم می‌خورد. به نظرم آمد در چنین شبی که مستحب است تا سحر بیدار باشیم و مشغول یاد خدا و استغفار باشیم، در این فرصت به یک مناسبتی این چند مسئله را به همدیگر ارتباط بدهم و یک نتیجه‌گیری کنیم. یعنی اولاً ببینیم که ما در این دعاهای شب قدر که الان اینجا می‌خواندید، چه چیزهایی از خداوند خواستیم و اگر کسانی در مورد اسلام و در مورد شیعه تهمت می‌زنند، تحلیل‌های نادرست و دشمنانه به کار می‌برند تا اسلام را بدنام کنند، ما با دعاهایی و آنچه که از ما خواستند ما از خدا بخواهیم برای همه بشریت بشناسند اسلام را که تا چه حد عدالت‌خواه و انسان‌دوست و در جهت وحدت و خدمت به بشریت است. این تعالیم را بشنوند، بعد خواستند ما را بکشند، بکشند. ما را بکشید، ما زنده‌تر می‌شویم. ما را بزنید، ما بالاتر می‌رویم. ولی اجازه نمی‌دهیم اسلام را و مکتب اهل بیت را تحریف کنیم و چیزهایی به این مکتب نسبت بدهند که این مکتب در جهت مبارزه با آن‌ها آمده است. اسلام و مکتب اهل بیت برای مبارزه با ظلم، مبارزه با خشونت، مبارزه با دشمنی، مبارزه با نابرابری و تبعیض و بی‌عدالتی آمده است. آمده ما، راه ما را به سوی توحید و عدالت باز کند.

این انفجار نمونه‌های دیگری هم در جهان اسلام دارد و داشته است. هر چقدر که شما الان، به خصوص بعد از انقلاب اسلامی می‌بینید که دست‌هایی از ترس وحدت مسلمین، در هراس از ایجاد امت واحد اسلامی، برای مبارزه با قدرت جدید اسلام و مسلمین به برنامه‌ریزی برای جنگ‌های داخلی بین مسلمین به بهانه‌های مختلف شروع کردند. چون می‌دانند اگر این وحدت جهان اسلام محقق شود که ما بگوییم نژاد و ملت و قومیت و مذهب و همه زیر سایه قرآن و توحید و زیر سایه اهل بیت(ع)، آن وقت دیگر هیچ قدرتی نمی‌تواند کشورهای اسلامی را و حتی مستضعفان و محرومان غیرمسلمان را مورد تجاوز و غارت قرار بدهد. انواع و اقسام توطئه برای بدبین کردن مسلمین علیه هم. پشت این ترورها سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس هستند. پشت این ترورها صهیونیست‌ها تل‌آویو هستند. پشت این ترورها و انفجارها علیه مذاهب مختلف، رژیم‌های فاسد منطقه هستند. خودشان مشغول عیاشی هستند و در قمارخانه‌های بزرگ غرب مشغول قمار و فحشا و شراب و زنا هستند و الان هم این بن‌سلمان که می‌بینید رسماً دارد با اسلام و با احکام اسلام مبارزه می‌کند ولی بیرون به اسم اسلام خالص این‌ها مسلمین را تکفیر می‌کنند. این اتحاد رژیم‌های فاسد با صهیونیست‌ها، با آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها که رهبران نژادپرستان جهان همیشه بوده‌اند، الان هم هستند ولو به اسم‌های دیگری، پشت این فتنه‌ها این‌ها بوده‌اند و هستند.

این‌هایی که به مسلمین می‌گویند بوسیدن قبر پیغمبر و اهل بیت شرک است، خودشان دست نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور آمریکا را می‌بوسند. آن عین توحید است. این جریان تکفیری و وهابی شیعه و سنی نمی‌شناسند. این‌ها در سوریه و عراق بیشتر سنی کشته‌اند تا شیعه. مساجد سنی را بیشتر خراب کردند تا شیعه. علمای سنی بیشتر کشتند تا عالم شیعه. این‌ها در واقع کل مسلمین را کافر می‌دانند جز خودشان که در خدمت صهیونیسم و ارباب‌های غربی‌شان هستند. این‌ها همان اولی که وهابیت در خود حجاز آمد به ناموس مسلمین و زنان مسلمان سنی، حنبلی تجاوز می‌کردند، می‌گفتند این‌ها مسلمان نیستند و کنیز ما هستند. مسئله‌شان فقط شیعه نیست. این یک ایدئولوژی استعماری، انحرافی، وحشیانه است و این را انگلستان در جهان اسلام درست کرد. این‌ها هزاران سنی حجاز را کشتند قبل از این که به فرمان انگلستان حمله کنند به کربلا و نجف در همان اوایل تشکیلشان. این‌ها متحدان اصلی صهیونیسم بوده‌اند. بدون کمک این‌ها رژیم صهیونیستی، اسرائیل به وجود نمی‌آمد. اولین کشور به اصطلاح مسلمانی که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت، الان هم بزرگترین متحد و مدافع صهیونیسم است آل سعود هستند. این روزها روز قدس است. روزی که ان‌شاءالله ما باید به زودی در سال‌های آینده آزادی قدس را ببینیم و یک روزی روز قدس همه در قدس نماز بخوانیم. و اما بدانید سقوط قدس بدون کمک رژیم حجاز و امثال این‌ها و حفظ رژیم صهیونیستی تا الان بدون کمک این‌ها امکان نداشته است. الان هم این‌ها پشت این قضایا هستند، به جنگ‌های داخلی کمک می‌کنند که مسلمین همدیگر را بکشند تا اسرائیل حفظ شود و تا خودشان بر سر قدرت بمانند. ممکن است کسی که در مسجد شما آمدند، این یک دو نفری که آمدند سه تا بمب گذاشتند و خانه خدا را آتش زدند، ممکن است دو نفر مزدور باشند که برای پول این کار را کرده باشند. ممکن است دو نفر نادان باشند که از اسلام و قرآن هیچ نمی‌دانند، حتی قرآن را از رو نمی‌توانند درست بخوانند اما مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. اما پشت صحنه شما این احتمال را قویاً بدهید که اتاق فرمان‌های مشترکی است که یک طرف آن رژیم‌ها و یک طرف آن صهیونیست‌ها در اتاق واحد نشسته‌اند. آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها این‌ها یک اتاق فرمانی درست کردند در کل جهان اسلام از اینجا آفریقای جنوبی، شمال آفریقا، در شرق مدیترانه تا شبه‌جزیره هند، همه جا یک برنامه دارند. از طریق ترور و بمب‌گذاری و ارعاب. اولاً جهان را نسبت به اسلام بدبین کنند. دوم، مسلمین را به جان هم بیندازند، مانع وحدت امت شوند. سوم، این نهضت بیداری اسلامی که پیش آمد و رژیم‌های فاسد را داشت سرنگون می‌کرد، این را سرکوب کنند، منحرف کنند، تبدیل کنند به جنگ‌های داخلی و کل برنامه‌شان این است. لذا این پول‌ها، این بمب‌ها شما مطمئن باشید همه از یک جا دارد می‌آید. چه علیه شیعه چه علیه سنی.

تجربه ما در این یکی دو قرن این است که هر وقت مسلمین آمدند به اسلام عمل کنند، هم به عرفان و اخلاق و معنویت آن، هم به سیاست و عدالت و اقتصاد و امت‌سازی‌ آن متحدانه عمل کنند، یک مرتبه از انواع و از اکناب و اطراف شروع شد هی اختلافات برجسته شدند تا مسلمین به جای این که در مسیر توحید و عدالت و عزت امت و احیای قرآن کنار هم قرار بگیرند، شروع کنند به درگیر شدن علیه همدیگر. این برای چندمین بار است دارد این اتفاق می‌افتد. این‌ها می‌خواهند ملت‌های مسلمان از اسلام سیاسی و انقلابی بترسند، مأیوس بشوند، پشیمان بشوند. بگویند برگردیم ما فقط همان عبادات شخصی را انجام دهیم، کاری به کار عدالت و سیاست و این‌ها نداشته باشیم. آن وقت سؤال این است که اگر اسلام منهای عدالت، اسلام بود، چرا نبی اکرم حکومت تشکیل داد؟ ده سال حکومت اسلامی. چرا امیرالمؤمنین ترور شود و شهید شود؟ اگر علی سیاسی نبود، چرا او را بکشند؟ اگر علی بن ابی‌طالب فقط نماز شبش بود کسی او را نمی‌کُشت. اما وقتی گفت آن نماز شب با جهاد روز پیوند می‌خورد آن کسی که شب‌ها اشک می‌ریزد و در محضر خدا بی‌هوش می‌شود ، روزها به در خدمت به فقرا و یتیمان و مبارزه با ظالمان راه می‌افتد. همان مردی که شب‌ها ناله می‌زند، روزها با شمشیرش سپاه دشمنان را می‌شکافد. اگر علی یک بعدی بود نه دو بعدی، چرا در چنین شبی علی بن ابی‌طالب را به شهادت برسانند؟ امام اول شما و ما شهید عدالت بود. امام آخر ما که منتظر اوییم، شما قبل از ماه رمضان، نیمه شعبان برای چه کسی جشن گرفتید؟ در انتظار چه کسی هستید؟ مرد عدالت برای همه بشریت. جهان مملو از ظلم و ستم و بی‌عدالتی را تبدیل می‌کند به جهان مملو از برابری و برادری و عدالت و تمام حکومت‌های فاسد و ظالم را سرنگون می‌کند. امام زمان امام سیاسی است. می‌آید سیاست و اقتصاد جهان را درست کند. اگر امام زمان بیاید بگوید مردم به طهارت و نجاست، نماز و روزه، حج این کارها برسید اما به عدالت کاری نداشته باشید، دیگر شما احتیاجی به امام زمان ندارید. چون این کارها الان هم می‌شود. آنی که الان نیست، عدالت با تعریف قرآنی، آن هم برای همه جهان. شما امام زمانتان هم سیاسی است. شیعه آب هم که می‌خورد سیاسی است. آب هم که می‌خوری می‌گویی سلام بر حسین، لعنت بر یزید. آب خوردنمان هم سیاسی است. و این‌ها از این اسلام و این تشیع می‌ترسند. چون تسلیم نمی‌شود. این‌ها برای این که قدس آزاد نشود و مسلمین آزاد نشوند، باید اسلام را و به خصوص مکتب اهل بیت را که نجات‌بخش کل مسلمین است و خواهد بود، این‌ها را بدنام کنند و به دست خود مسلمین یکدیگر را بزنند. این قدس، آزادی، فتح قدس در صدر اسلام در اثر مشورتی بود که امیرالمؤمنین(ع) به خلیفه دوم (عمر بن خطاب) دادند. چون مردم قدس نامه نوشتند، این‌ها در ذیل حکومت امپراتوری روم بودند. گفتند امپراتوری روم به ما ظلم می‌کند. مسلمان‌ها، اسلام، دین عدالت است. اگر شما حاضری به ما آزادی دین بدهی که ما مسیحی بمانیم، عبادتمان را بکنیم، حقوقمان رعایت می‌شود، ما با شما همکاری می‌کنیم. بدون هیچ جنگی شما بیایید ما قدس را خودمان تحویل می‌دهیم. می‌دانید قدس بدون جنگ آزاد شد. بدون جنگ و خشونت. اما صلیبی‌ها وقتی که بیت‌المقدس را قرن‌ها بعد گرفتند از مسلمین که چند دهه در اختیارشون بود، باز بعداً مسلمین پس گرفتند، وقتی صلیبی‌ها آمدند خودشان می‌گویند ما نه فقط مسلمان‌های قدس را بلکه مسیحیان قدس و یهودیان قدس را هم کشتیم. حتی سگ و گربه‌هایشان هم کُشتیم. سگ و گربه‌های قدس را هم کُشتیم. این‌ها در تاریخ‌شان هست. وقتی هم که ۷۸۰ سال پیش یهودی‌ها در واقع صهیونیست‌ها، نه یهودی‌ها چون یهودی‌های مخالف صهیونیسم زیاد داریم. چنان‌که مسیحیان مخالف غرب زیاد داریم. زمان پدربزرگ‌های شما وقتی که آمدند صهیونیست‌ها قدس را گرفتند آنجا هم شروع کردند میلیون‌ها مسلمان را، حتی مسیحی را، حتی یهودیان عرب را ظلم کردند، خانه‌هایشان را غارت کردند، کشتند، ترور کردند و جنایت کردند. ولی وقتی قدس در اختیار مسلمین بود، بدون جنگ خود مردم قدس کلید قدس را تحویل دادند. آنجا عمر بن خطاب خلیفه بود، آمد با علی بن ابی‌طالب امیرالمؤمنین مشورت کرد که چه کنیم؟ این‌ها این را نامه نوشتند. برویم فتح کنیم، جنگ بکنیم یا نرویم یا چه کنیم؟ حضرت امیر فرمودند: بروید. جنگ هم نکنید. با خود شما هم برو چون گفتند خلیفه تعهد بدهد ما می‌پذیریم. می‌ارزد شما برو با صلح و دوستی، بدون جنگ وارد قدس شوید و قدس ان‌شاءالله وارد سرزمین اسلام بشود. و همین اتفاق افتاد. مسلمان‌ها قدس را بدون جنگ با کمک خود مردم فتح کردند. این فرق اسلام با صهیونیسم و با صلیبی‌ها است.

و جالب است بدانید همان وقتی که عرض کردم خود صلیبی‌ها قدس را اشغال کردند که بعد از مدتی قرن‌ها قبل مسلمین باز از آن‌ها پس گرفتند. دولت اسلامی که آنجا بود فاطمیون بودند که آن‌ها هم شیعیان مصر و شمال آفریقا بودند که این الازهر مصر و حتی خود شهر قاهره را این‌ها ساخته‌اند. شیعیان فاطمی، اسمعیلی بودند این‌ها، شیعه بودند. و حتی در تا مراکش، شمال آفریقا، سلسله‌های شیعی بودند که حتی شهر فاس، مراکش را آن‌ها ساختند. و تمدن عظیمی در شمال آفریقا و بخشی‌شان در جنوب اروپا، در آندلس تشکیل دادند که آنجا هم شیعه بود، هم اموی‌ها بودند هم عباسی‌ها. حالا این که می‌خواهم بگویم وقتی که قدس آن موقع سقوط کرد فاطمیون نیروهاشان را فرستادند. علت، اولاً بدانید آن موقع هم قدس به این دلیل سقوط کرد که از پشت بعضی از جریان‌ها به اسم شیعه و سنی به فاطمیون حمله کردند و از پشت درگیر جنگ شدند. از این طرف هم صلیبی‌ها آمدند قدس را گرفتند. یعنی سقوط قدس به خاطر، آنجا هم به خاطر این بود که اختلاف مسلمین بود. و بعد وقتی که فاطمیون مسلمان‌ها از شهر قدس عقب‌نشینی می‌کردند ، مالیاتی که آن سال از مردم قدس گرفته بودند، آن مالیات را پس دادند به مردم. نه به صلیبی‌ها. کیسه کیسه پول‌ها را مخفیانه آوردند در خانه‌ها به مردم قدس پس دادند، گفتند: چون شهر دیگر دست ما نیست ما نمی‌توانیم مالیات شما را خرج شما بکنیم. لذا به شما پس می‌دهیم. این اسلام بوده است. نه فقط اسلام دین وحدت است، مذهب و تشیع مذهب وحدت است. نه فقط اسلام دین وحدت است، تشیع هم مذهب وحدت است. امیرالمؤمنین(ع) نماد وحدت مسلمین است. همه مسلمین علی بن ابی‌طالب را قبول دارند. حالا میزان معرفت و میزان نوع نگاه‌ها ممکن است تفاوت داشته باشد اما بین همه شخصیت‌های صدر اسلام، بین همه اصحاب پیغمبر تنها صحابی‌ای که همه مسلمانان بدون استثنا او را قبول دارند، علی بن ابی‌طالب است. تمام مذاهب، سنی، شیعه، اسلام همه قبول دارند. در مورد اصحاب دیگر اختلاف نظر هست. ولی آن اختلاف‌ها هم نباید منجر به توهین، فحش، اهانت به مقدسات سایر مذاهب شود. ما ولایت و خلافت، بیعت و فصل پس از پیغمبر را حق علی بن ابی‌طالب می‌دانیم. ایشان شایسته‌ترین صحابی بودند. و به دیگران و کسانی که باعث اتفاقات پس از پیغمبر شدند منتقدیم، معترضیم. اما فحش و اهانت به مقدسات سایر مذاهب نمی‌کنیم. امام ما در این مسئله خود علی بن ابی‌طالب است. ایشان خودش برای وحدت، بزرگترین قهرمان وحدت بود.

امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه و در موارد دیگر بارها فرمودند که اتفاقی که پس از پیغمبر افتاد خلاف خواست خدا بود. اما من دیدم اگر بخواهم بر سر مسئله ولایت و حکومت بیش از این ادامه بدهم، باعث جنگ داخلی بین مسلمین می‌شود و آن حرام بزرگتری است. من سکوت کامل نکردم، انتقاد کردم چون اگر سکوت می‌کردم، تأیید می‌شد و این خلاف فرمان رسول‌الله بود. اما گفتم و اتمام حجت کردم اما اجازه نمی‌دهم جنگ داخلی بر سر حکومت من راه بیفتد. امیرالمؤمنین فرمود تا جایی که به شخص من ظلم می‌شود من برای خدا و برای حفظ امت اسلام سکوت کرده‌ام و خواهم کرد. ولی آنجایی که ببینم احکام خدا زیر پا گذاشته می‌شود، آنجا انتقاد و اعتراض خواهم کرد. و ایشان تا آخر هم همین‌طور بودند. یعنی تا زمانی که خود ایشان به خلافت رسیدند و شهید شدند، زمان سه خلیفه قبل، امیرالمؤمنین هرگز با حکومت درگیر نشدند. تلاشی برای براندازی و سقوط حکومت‌های خلیفه اول و دوم و سوم نکردند. با این که منتقد بودند اما کمک هم می‌کردند، مشاوره می‌دادند. آن‌ها خودشان می‌آمدند با ایشان مشورت می‌کردند. امیرالمؤمنین هم مشورت می‌داد هم انتقاد می‌کرد و برای حفظ وحدت اجازه نداد بر سر این مسئله جنگ داخلی راه بیفتد ولو خودش شهید شود و قربانی شود.

شیعه علی از هیچ‌ کس جز خداوند حساب نمی‌برد و نه می‌ترسد و نه طمع می‌کند. شیعه علی پیرو قرآن شریف و سنت رسول‌الله و مثل اصحاب پیغمبر در صدر اسلام، از مرگ و از شهادت استقبال می‌کند، نمی‌ترسد. تن به هیچ ظلمی نمی‌دهد اما دنبال جنگ و درگیری نیست. امام خمینی می‌گفت اگر می‌خواهید موحد واقعی را بشناسید، مسلمان را بشناسید، شیعه علی را بشناسید به سنت و سلوک اهل بیت و امیرالمؤمنین به خصوص توجه کنید و ببینید همین دعاهای ماه رمضان، همین دعاهایی که اینجا خواندید دارد چه به ما آموزش می‌دهد. این دعاها هم رابطه ما را با خداوند برقرار می‌کند که خدا را چگونه بشناسیم و چگونه بخوانیم و چگونه در برابر خداوند خشوع و خضوع کنیم و تسلیم مطلق او باشیم. هم در عین حال دارد به ما می‌گوید وظایف شما چیست؟ و چه خوب است در شب قدر، شب شهادت امیرالمؤمنین، شب استجابت دعا. شبی که نزدیک روز قدس و وحدت مسلمین برای آزادی قدس است. قبله اول مسلمین. ما به بعضی از فرازهای این دعایی که خواندید و این شب‌ها خوانده می‌شود یک بار دیگر توجه کنیم که وظایف خودمان را هم ببینیم و ببینیم اسلام و شیعه را چگونه باید تعریف کرد، چگونه معرفی می‌شود و باید به دنیا معرفی کرد.

دعای مخصوص، چند تا فراز آن را من شما یادآوری کنم. به ما آموزش می‌دهد که از خداوند بخواهید. اولاً آن را چگونه بنامیم؟ بگوییم ای آنکه شب را در دل روز و روز را از دل شب بیرون می‌کشی و می‌آفرینی. ای آنکه زنده را از درون مرده و مرگ را از درون زندگی خارج می‌کنی. ای آنکه هر که و هرچه در این عالم است مشمول رزق بی‌حساب توست. همه از تو هر چه دارند می‌گیرند. «یا اللهُ یا رحمنُ یا اللهُ یا رحیم یا مُولِجَ اللَّیلِ فِى النَّهارِ وَمُولِجَ النَّهارِ فِى اللَّیلِ وَ مُخْرِجَ الْمَیِّتِ مِنَ الْحَیِّ یا رازِقَ کلِّ شَیْ‏ءٍ یا رازِقَ مَنْ یَشاءُ بِغَیرِ حِساب» این اول نحوه خدا. همه نام‌های نیک فقط از آن توست. هر چه هست از توست. ما همه هیچیم. هرچه هست تویی و از توست. برتری تنها از آن توست. از تو می‌خواهیم که بر محمد و آل محمد درود بفرستی. - و بعد دقت کنید از خدا چه می‌خواهیم؟ این دعای مخصوص امشب است - خدایا از تو می‌خواهیم به حق محمد و آل محمد که چه؟ «أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ». می‌گوید: از خدا بخواهید در چنین شبی که از هزار شب بالاتر است که خدایا نام مرا امشب جزء سعادتمندان و فهرست خوشبخت‌ها، فهرست خوشبختان و نجات‌یافتگان بنویس. خدایا روح مرا با شهدا محشور کن. می‌گوید: امشب از خدا بخواهید خدایا نام مرا در فهرست شهیدان ثبت کن که من هم در راه تو به شهادت برسم و با مرگ طبیعی، با مرگ زرد، با مرگ سیاه از دنیا نروم. با مرگ سرخ به دیدار تو بیایم. خدایا. «وَ إِحْسَانِی إِلَیْهِمْ فِی عِلِّیِّین». خدماتی که می‌کنم، خوبی و خدمتی که به مردم می‌کنم خالص برای تو باشد که به آسمان بالا بیاید، در آن ریا نباشد. «وَ إِساءَتِی مَغْفُورَةً» گناهان و زشتی‌ها و خطاهایی که کرده‌ام همه را امشب خداوندا بخشیده حساب کن و امشب صبح نشود مگر این که ما را بخشیده باشی. این «إِحْسَانِی إِلَیْهِمْ فِی عِلِّیِّین» دارد به ما آموزش می‌دهد. اگر کسی می‌خواهد اسلام را و شیعه اهل بیت را بشناسد این دعاها را ببیند. خدایا به من توفیق بده که یک، به بشریت، به مردم خدمت کنم. احسان به گرسنگان و گرفتارها و هر کس کمک می‌خواهد من کمک کنم. دو، این کمک بدون توقع و فقط برای تو باشد. دنبال این نباشیم که طرفدار ما باشند، مرید ما باشند. متقابلاً چیزی به ما بدهند. نه، هیچ‌چیز به ما ندهند. فقط تو. و بعد از ما می‌خواهد که بخواهید. «وَ أَنْ تَهَبَ لِی یَقِینًا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی». خدایا من تو را قبول دارم اما این ایمان را به درجه‌ای از یقین برسان که دیگر قلب من دائم با تو باشد و تو دائم در قلب من باشی و یک لحظه بین تو و قلب من جدایی نیفتد. خدایا مرا به چنین درجه‌ای از یقین برسان. خدایا من ایمان دارم اما این ایمان در خطر شک و تردید قرار می‌گیرد. ضعیف است. ایمانی به من ببخش «إِیمَانًا یُذْهِبُ الشَّکَّ عَنِّی» که دیگر هم مؤمن، هم اهل شک، هم ایمان با هم نداشته باشد. ایمان، ما گاهی هم ایمان داریم، هم شک داریم. ایمان بدون شک را از تو می‌خواهیم. «وَ تُرْضِینِی بِمَا قَسَمْتَ لِی». خدایا مرا راضی کن، به من آرامش بده که مدام دنبال ثروت و قدرت و ریاست و شهرت بیشتر نباشم. و به آنچه که تو به من عنایت کردی آرام باشم، از تو راضی باشم. «وَ آتِنَا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً». خدایا دنیای خوب و آخرت خوب می‌خواهیم. نه دنیای بد می‌خواهیم و آخرت خوب که نمی‌شود. نه آخرت خوب می‌خواهیم و دنیای بد، آن هم قبول نیست. دنیای مؤمنانه و انسانی و پاک می‌خواهیم و آخرت سعادتمند. اسلام نمی‌گوید یا دنیا یا آخرت. می‌گوید هم دنیا هم آخرت. برخلاف این همه شعارهای دروغ حقوق بشر، حقوق کودک، حقوق زنان، حقوق بیمار، حقوق اقلیت‌های دینی، مذهبی، حقوق همه نژادها که تمام این شعارهای خوب را بدترین افراد بشر دارند می‌گویند. یعنی کسانی که تمام این حقوق را زیر پا گذاشته‌اند. همین تاریخ آفریقا تاریخ مملو از ستم و ظلم است. صد میلیون آفریقایی را چندتا قدرت فاسد اروپایی ظرف دو قرن کشتند، تجاوز کردند، شکنجه کردند، شهرهایشان را نابود کردند و این‌ها را به شکل برده بردند قاره‌هایی که امروز می‌گویند آمریکای نماد جامعه مدنی و مدرنیته است. آنجا صد میلیون سرخ‌پوست زندگی می‌کرد. در قاره آمریکا هفت تمدن آنجا بود. تمام این تمدن‌ها را این وحشی‌های اروپا از بین بردند. امروز دو میلیون سرخ‌پوست در آمریکا دیگر نیست. آن قاره را نابود کردند. قاره آفریقا را غارت کردند. شما می‌دانید گران‌ترین معادن جهان در آفریقاست؟ زیر پای آفریقایی‌هاست؟ بزرگترین معادن الماس و طلا، و مردمی که آنجا دارند زندگی می‌کنند استخوان‌هایشان از گرسنگی بیرون زده است! این جنایات را همین کسانی کردند که هی می‌گویند حقوق بشر. حقوق بشر این‌هاست. حقوق بشر در قرآن است، در مکتب اهل بیت است. خود شما دوستان بعضی‌هایتان هندی تبار هستید. پدران شماها چگونه از هند به آفریقا آمدند؟ پدران و مادران شما هم برده بودند، اسیر بودند. غربی‌ها، انگلستان آمد آفریقای جنوبی، این آفریقا را بین خودشان، انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها، هلندی‌ها، بلژیکی‌ها، همین‌طور آلمانی‌ها همه با هم تقسیم کردند. بیش از همه جنایتکارتر از همه انگلستان است. بعد هند را آمدند گرفتند. پدران و مادران شما را به عنوان اسیر و برده و کنیز از هند آوردند اینجا. به دست هندی‌ها آفریقایی‌ها را، به دست آفریقایی‌ها هندی‌ها را، به دست این‌ها آن‌ها را، به دست آن‌ها. مدام این‌ها از طریقی که ملت‌ها و مردم را به جان هم انداختند در کل جهان مسلط شدند. والا شما آن بخشی‌تان که هندی تبار هستید اینجا چه کار می‌کنید؟ ۱۴۰ سال پیش پدران شما ۱۵۰ سال پیش. چگونه آمدند؟ مگر خودشان آمدند؟ این‌ها را به عنوان برده آوردند. از آفریقا برده بردند قاره آمریکا، از هند برده آوردند اینجا، از مالزی و اندونزی، مالایی‌ها را به عنوان برده اینجا آوردند ، از اینجا برده آنجا می‌بردند. یعنی ملت‌های دنیا را به دست خود ملت‌ها غارت کردند. باز این‌ها دارند از حقوق بشر حرف می‌زنند. حقوق بشر در این دعاست که می‌خوانیم. این‌ها سرزمین‌های آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین را و قاره آمریکا را غارت کردند. معادنش را غارت کردند، ملت‌هایشان را به بردگی کشیدند. به دست این اسرا و برده‌های بیچاره، شهر‌های خودشان را آباد کردند. از الماس تا نفت هرچه بود بردند. بعد ملت‌ها را هم تحقیر می‌کنند که شما فقیرین، حسودین و ما متمدن هستیم! شما وحشی هستید. بزرگترین قتل‌عام‌ها و شکنجه‌ها، این‌ها به کار می‌برند و بردند. هنوز وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها را دارند می‌کنند. بمب اتم را این‌ها ساختند و این‌ها مصرف کردند. بمب شیمیایی و میکروبی را این‌ها تولید کردند، این‌ها مصرف کردند و این‌ها دارند بحث حقوق بشر و صلح و جامعه مدنی به ما و شما می‌دهند. انگلستان وقتی که هند را غارت می‌کرد گفت: «ما با مذهب‌تان کاری نداریم. همه مذاهب محترم و آزادند. می‌خواهید موش بپرستید، مار بپرستید، میمون بپرستید، خدا بپرستید، بت بپرستید. مهم نیست. آزادی مذهب، احترام به همه مذاهب. ولی طلاهای شما برای ماست! گفتند ما خیابان‌های لندن و منچستر و چند تا شهر را فقط با طلاهایی که از ایالت بنگال هند بردیم کل شهر را بازسازی کردیم و خود مردم هند آنجا هنوز گرسنه‌اند. هنوز دستشویی در خانه‌ها خیلی‌ها ندارند. در بودجه امسال هند اعلام کردند می‌خواهیم نهضت مستراح‌سازی داشته باشیم. چون حتی مردم توالت و مستراح ندارند. ملتی که به مدت یکی دو قرن، ثروت آن انگلستان و چند کشور اروپایی را ارباب جهان کرد. بعد می‌گویند که بله ما مخالفین خشن را قبول نداریم ولی مخالفین آرام مثل گاندی، مثل نلسون ماندلا را قبول داریم. خب اولاً دروغ می‌گویید. گاندی را در هند با این که می‌گفت ما نمی‌جنگیم، مقاومت منفی می‌کنیم، دست به اسلحه نمی‌بریم. ولی چقدر همین گاندی را کتک زدید و زندان انداختید و شکنجه دادید. نلسون ماندلا را می‌خواهند بگویند رهبر تمام کسانی که با ما مخالف هستند، مثل نلسون ماندلا باشند، آرام باشند. مثل خمینی نباشند!

خب حالا جواب این‌ها چیست؟ اولاً همین نلسون ماندلا را چه کسی زندان انداخت؟ ۳۰ سال. اگر، اگر روش نلسون ماندلا خوب بود چرا ۳۰ سال او را زندان انداختید؟ اگر روش گاندی درست بود، چرا آن همه زندان و تبعید و کتک؟ شما دروغ می‌گویید. گاندی خودش گفت بعد از پیروزی. گفت: «شما این روش را، مقاومت و ادامه دادن مقاومت را از کجا آموختید؟ گاندی هندو گفت: «از حسین بن علی.» این‌جوری بود که این‌ها ۶۰ هزار انگلیسی دو میلیون هندی را در هند و خارج از هند سرباز خودشان کردند. در حالی که اگر همان سربازهای خودشان برمی‌گشتند هر کدام یک چک توی گوش انگلیسی‌ها می‌زدند این‌ها فرار می‌کردند. ولی چگونه مسلط شدند؟ مسلمان و هندو را به جان هم انداختند، بعد مسلمان با مسلمان را. مسلمان، پاکستان شرقی، پاکستان غربی. پاکستان و بنگلادش. بعد داخل پاکستان، شیعه و سنی. یعنی همه را به جان هم می‌اندازند تا بر آن‌ها حکومت کنند. اصلاً شعارشان این بوده و هست که تفرقه بینداز و حکومت کن. به دست خودشان خودشان را بزن. و الا مگر این‌ها می‌توانند در کل جهان حکومت کنند؟ فقط با این شیوه پیش می‌روند.

گاندی مسالمت‌جو گفت من درس مقاومت را و این که نترسم و تا آخر بروم از حسین بن علی آموختم. چون با ۷۰ نفر جلوی ۳۰ هزار ایستاد و عقب نرفت. تا آخر حرف‌هایش را گفت. جنگ را و خشونت را هم آن‌ها شروع کردند نه حسین بن علی. حسین دفاع کرد.

و اما "نلسون ماندلا" اینجا آفریقای جنوبی است. نلسون ماندلا که اول اصلاً چریک کمونیست بود. ایشان چریک مارکسیست شد. علت آن هم این بود که می‌گفت مسیحیت جلوی ظلم نمی‌ایستد. مسیحیت جلوی نژادپرستی نمی‌ایستد. اصلاً این غربی‌ها آمدند با زور شمشیر مردم آفریقا را، آن‌هایی‌شان که مسیحی شدند، با زور مسیحی کردند. با شمشیر، با خشونت، با جنگ مسیحی کردند. لذا مدت‌ها نلسون ماندلا چون آن موقع ایدئولوژی مقاومت در برابر سرمایه‌داری و غارتگران مارکسیسم بود، ایشان خب مارکسیست شد. ولی چریک بود، اسلحه برمی‌داشت. اصلاً نلسون ماندلا چریک مسلح چپ بود. با نژادپرست‌ها و انگلیسی‌ها و حکومت آپارتاید در اینجا جنگ مسلحانه می‌کرد. بعد که او را ۳۰ سال زندان انداختند، در زندان گفتند: «آهان، مثل نلسون ماندلا باشید!» یعنی قشنگ اینجا در زندان باش،. حالا یک چیزی هم به شما بگویم. ماندلا بعد از این که از زندان آزاد شد به ایران آمد. ایشان دو بار ایران آمد. همین‌هایی که می‌گویند ماندلا و گاندی را مطرح کنید تا جهاد اسلامی برود پوشش که کسی علیه آن‌ها جهاد نکند. اولاً خود ماندلا مبارز مسلح بود. ثانیاً ماندلا بعد از این که از زندان آزاد شد، آمد ایران با رهبری، با آیت‌الله خامنه‌ای یک ملاقاتی داشت که این را رهبری در صحبت‌هایشان چند بار گفت. ایشان البته اسم ماندلا را نیاورد ولی گفت یکی از رهبران آفریقایی مشهور که در جهان مطرح است و سال‌ها زندان بود که ماندلا را می‌گفت.

ماندلا گفت چگونه انقلاب شما پیروز شد؟ ما ۳۰ سال زندان، این همه مبارزه، آخرش هم هیچ. شکست خوردیم. ایشان می‌گفت به او گفتم دوتا مسئله است: یک) اتکاء به خداوند، اتکاء به الله، خدا. دو) اعتماد به مردم. مردم‌تان را به خیابان‌ها بکش. با اسلحه و با یک اقلیتی نمی‌شود. مردم باید آگاه شوند. ملت‌تان را به خیابان‌ها بکش. مردم ما یک سال تمام هر هفته و هر روز آمدند در خیابان‌ها، کشته شدند، شهید دادند و کار خشن نکردند، اسلحه برنداشتند. انقلاب ما آرام‌ترین انقلاب جهان و مردمی‌ترین انقلاب جهان بود و به دست همین آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، صهیونیست‌ها ملت ما قتل‌عام شدند. باز به ما می‌گویند خشونت. آن‌ها ضد خشونت هستند!

ماندلا از ایران که برگشت اعلام کرد مردم تحصن کنند و به خیابان‌ها بیایند. مدت زیادی نگذشت که نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی در اثر الگوبرداری از امام و انقلاب ایران پیروز شد.

شما توجه کنید که گاندی می‌گوید از حسین بن علی آموختم که در اقلیت باش، به روی تو هزاران شمشیر کشیده می‌شود و تو از حرف خود برنگرد. بعد گاندی تبعید شد به آفریقای جنوبی، همین‌جا. گاندی و نلسون ماندلا با همدیگر آشنا می‌شوند. ماندلا تحت تأثیر گاندی آگاه می‌شود که باید مقاومت طولانی کرد. منتظر پیروزی نزدیک نباشد. تا غرب عالم می‌رسد. مارتین لوترکینگ، کشیش سیاه آمریکایی که علیه حکومت سرمایه‌داری و علیه نژادپرستان سفید آمریکا مبارزه کرد که می‌گویند رهبر سیاه‌پوستان غیرمسلمان، سیاهان مسیحی ضد نژادپرستی. که آنجا قد علم کرد. خود او گفت من تحت تأثیر ماندلا و گاندی عمل کردم.

شما توجه کن که حتی غیرمسلمانان در این غرب، از هندوی هند تا مارکسیست مسیحی جنوب آفریقا تا کشیش سیاه‌پوست ضد نژادپرستی آمریکا، همه این‌ها دانسته یا ندانسته از اهل بیت. مکتب مقاومت الهام گرفته‌اند. و جالب است کسانی شیعه را و اسلام را متهم به خشونت می‌کنند که خودشان پدران خشونت و مادران خشونت‌اند. و مکتبی که در تمام تاریخ قربانی خشونت بوده است. اهل بیت(ع) قربانی خشونت بودند. همه آن‌ها را کشتند. «مَا مِنَّا إِلّا مَقْتُولٌ أَوْ مَسْمُومٌ». ما حرف زدیم این‌ها ما را می‌کشند. یا با سم و قتل یا با قتل سرخ با شمشیر یا با سم. انقلاب ایران هم که در دنیا می‌گویند آقا این انقلاب خشن است. شما مثل گاندی و ماندلا باشید نه مثل خمینی. خمینی در تمام مدت چه علیه شاه چه علیه دیگران هیچ ‌وقت حکم جهاد مسلحانه نداد. با این که می‌توانست بدهد. ایشان همیشه گفت مقاومت کنید، تحمل کنید، مردم را بیدار کنید. امام(ره) نگفت اسلحه بردارید. با این که حق داشت حکم جهاد هم بدهد ولی تا آخر نداد. مردم کشته شدند، هزاران مردم در انقلاب شهید شدند، اسلحه برنداشتند. شاه که نوکر آمریکا و متحد اسرائیل و نوکر انگلیس بود، این‌ها خشونت کردند. بعد از پیروزی هم هشت سال جنگ تحمیل شد. صدام به نمایندگی از این‌ها حمله کرد. جنگ را شروع کردند، ما دفاع کردیم. این هم از جنگ.

درگیری‌های داخلی چه بود؟ در چند استان شروع کردند جنگ‌های تجزیه‌طلبانه. گروه‌های تروریستی تا ۱۷ هزار نفر را ترور کردند. از رئیس جمهور و نخست وزیر تا آدم‌های عادی را. بعد از این بود که امام گفت جواب اسلحه را بدهید، دفاع کنید. حتی اسرائیل را هم امام گفت اگر هر مسلمانی یک سطل آب بریزد، اسرائیل از بین می‌رود. ملت‌های مسلمان اگر بیدار شوند اصلاً احتیاج به جنگ نیست. خودش سقوط می‌کند. این مکتب در طول تاریخ قربانی خشونت بوده است. امام خمینی هم و نهضت اسلام که از مکتب اهل بیت در ایران شروع شد و امروز تمام جهان اسلام را گرفته است، آن هم قربانی خشونت بود. این مسجد شما هم قربانی خشونت است. اسم این مسجد چیست؟

- مسجد امام حسین.

مسجد امام حسین در آفریقای جنوبی هم قربانی خشونت است. شما علیه کسی خشونت کردید؟ بعد بگویند شیعه خشونت است، تروریسم است. اسلام دین خشونت و جنگ است. اصلاً همه ‌چیز معکوس شده است. معانی کلمات، عوض شده است. این وحشی‌های متمدن یعنی مجهز حتی وقتی می‌گویند ما برده‌داری را لغو کردیم، آپارتاید را رد کردیم، این‌ها هم دروغ است. برده‌داری همچنان در جهان هست، اسم آن عوض شده است. مگر برده چه بوده؟ برده یعنی کسی که برای تو کار کند و حقوق مسلمی هم ندارد، تو غذا و این‌ها بده که آن بخورد، نمیرد، برایت کار کند. مثل این که به اسبت علوفه می‌دهی که بخورد، زنده بماند برایت کار کند. خب این کجا از بین رفته است؟ همین الان بسیاری ملت‌های جهان برده سرمایه‌داری غرب هستند. حتی ملت خود آمریکا برده است. نه فقط سیاه‌پوستان آن؛ که شما دیدید همان مارتین لوترکینگ و مالکوم ایکس که حرف از خشونت نمی‌زدند، جفت آن‌ها را حکومت کشت. البته به دست یک سیاه. یعنی باز بین خودشان گشتند، خودشان را به جان هم انداختند. ولی پشت آن FBI بود و پلیس بود و سرمایه‌دارهای آمریکا سفیدپوست‌ها بودند.

خب شما متمدن هستید، ما وحشی هستیم! شما جهان را غارت کردید. با وجود این، همین الان از هر پنج یا شش آمریکایی یک نفر گرسنه است. اگر شب به آن‌ها غذا، نان یا کوپن ندهند از گرسنگی می‌میرد. اغلب آن‌ها هم سیاه‌پوست‌ها و سرخ‌پوست‌ها و به اصطلاح اغلب رنگین‌پوست‌ها، یعنی غیرسفیدپوست‌ها هستند. اینجا چه کار کردند؟ ظاهرش این است که اینجا آپارتاید نیست. ماندلا می‌گوید اولین کسی که دیدیم با حضور میلیون‌ها مردم آمد و توانست در این دوران آن هم به نام دین، رژیم ۲۵۰۰ ساله را، ۲۰۰۰ ساله را سرنگون کرد امام خمینی بود. او کل قدرت‌ها را از ایران بیرون کرد، کشور آزاد شد، نظام مردمی ساخته شد. این الهام داد امام به همه آموخت که شما می‌توانید، نترسید. شما می‌توانید. این‌ها شکست‌ناپذیر نیستند. این‌ها به دنیا گفته بودند ما یک نژاد دیگری هستیم. شماها اصلاً آدم نیستید، ما آدمیم، شما نصفه آدم هستید. امام گفت دوباره برگردید همه بندگان خدایید. این‌ها طاغوت‌ها، فرعون‌ها و نمرودهای این عصر هستند. این‌ها ظلمه و قارون‌های این عصر هستند و آخوندهای فاسدشان، بلعم باعوراهای این نسل، این عصر هستند. و قرآن تکلیف ما را با این‌ها روشن کرده است. در برابر این‌ها بایستید. اسم‌شان مسلمان باشد یا غیرمسلمان اسم مهم نیست، عمل مهم است. خب این حرکت امروز شروع شده است. این حرکت دارد جهانی می‌شود. تنها راهی که می‌توانند آن را متوقف کنند این است که من را به جنگ تو بیاورند، تو را به جنگ من. و خودشان آنجا بایستند، به ریش هر دوی ما بخندند و ما را مسخره کنند!

حدود 200 سال و خورده‌ای عمر آمریکاست که تا به حال بیش از ۲۰۰ و خرده‌ای جنگ راه انداخته است. بدون جنگ این‌ها زنده نیستند. با جنگ و غارت جهان دارند از خون بشر می‌مکند. در آمریکا که می‌گویند مظهر لیبرالیسم و مدرنیته و جامعه مدنی است هر آمریکایی دو - سه تا اسلحه در خانه‌اش دارد. وحشی‌ترین ملت جهان هستند. بیشترین کتک و خشونت علیه زنان، بیشترین تجاوز به زنان و کودکان، بیشترین آدم‌کشی و دزدی، بیشترین اعتیاد به مواد مخدر و... آن وقت این‌ها معلم ما هستند! این‌ها متمدن هستند و ما و شما وحشی هستیم!

همین الآن هم پشت همه جنگ‌ها این‌ها هستند. فرانسوی‌ها همان زمانی که ادای روشنفکری درمی‌آوردند و پز مدرن می‌دادند پاپیون می‌زدند همان زمان میلیون میلیون آدم می‌کشتند فقط در الجزایر 2 میلیون مسلمان کشتند! انگلیسی‌ها خیلی جنتلمن از حقوق بشر و مشروطیت، آن یکی از جمهوریت، دموکراسی، صلح و حقوق بشر حرف می‌زنند و خود انگلستان یک وزارتخانه داشت به نام وزارتخانه مستعمرات. یعنی یک وزارتخانه فقط برای غارت جهان داشت! چند میلیون آدم را این‌ها کشتند. رژیم صهیونیستی می‌گوید ما یهودیان آواره و بیچاره هستیم. بزرگترین هولوکاست در خود فلسطین و به دست شما اتفاق افتاد. حداقل شش میلیون آدم فلسطینی را از خانه‌هایشان بیرون کردند و یک عده‌ای از اروپا آمدند در خانه‌های این‌ها نشستند! کشتند. صدها هزار تا به حال شکنجه، زندانی یا ترور کرده‌اند. بعد مسلمان‌ها چه می‌گویند؟ مگر مسلمان‌ها می‌گویند فلسطین فقط برای مسلمان‌هاست؟ نه؛ قدس برای مسلمان و یهودی و مسیحی و زرتشتی، برای همه محترم است و همه حق دارند بیایند اما فلسطین برای فلسطینی‌هاست نه برای اشغالگران.

عرضم را ختم کنم با این دعایی که قبل از شروع عرایضم شما خواندید. عرضم را با این دعا ختم می‌کنم.

فقط شما این رئیس جمهور آمریکا را دیدید چند وقت پیش‌ها گفت که ما از این به بعد پول می‌گیریم کشور اشغال می‌کنیم! به عربستان و امارات و قطر رسماً گفت این‌ها گاو شیرده هستند این‌ها را می‌دوشیم. ما غیر از این که خودمان می‌گیریم و غارت می‌کنیم از این به بعد از شماها هم پول می‌گیریم که مواظب شما هم باشیم که انقلاب اسلامی شماها را سرنگون نکند!

آمریکا در مدارس بچه‌ها اسلحه دارند. معلم اگر نمره ندهد معلم را به رگبار مسلسل می‌بندند. بعد رئیس جمهور آمریکا گفت، معلم‌‌ها مسلسل و نارنجک سر کلاس ببرند از خودشان دفاع کنند. این‌ها حالا معلم حقوق بشر و اخلاق بشر هستند. این‌ها متمدن هستند شماها وحشی! گفت معلم‌ها هم سر کلاس اسلحه ببرند یعنی سر کلاس

دوئل کنیم. اینجا الان مثلاً ظاهراً آپارتاید نیست اما کاملاً هست. ثروت دست سفیدهاست یا دست سیاه‌ها؟ هنوز تبعیض هست منتهی نوع آن عوض شده است.

غرب، این غرب جدید که می‌گویند آقا چرا می‌گویید ... این‌ها انسان را انسان نمی‌دانند. خودشان انسان نیستند، بقیه بشریت را انسان نمی‌دانند. از حقوق حیوانات حرف می‌زنند، حقوق انسان‌ها را هم رعایت نمی‌کنند. اما اسلام، دین انسانیت و تشیع، مکتب رحمت و عدالت است. اگر می‌خواهید بشناسید، این دعایی که شما خواندید که از پیغمبر اکرم(صلوات الله علیه و آله) نقل است که بعد از همه نمازهای واجب در ماه رمضان، به خصوص این دعا را بخوانید که شما هم خواندید، همین نشان می‌دهد اسلام و مکتب اهل بیت چیست. پیغمبر اکرم کیست؟ قرآن کیست؟ با این دعا ختم کنیم. همه‌مان خواندیم. «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ» یعنی خدایا ما نه فقط زندگان، ما نگران مردگان هم هستیم. آن‌هایی که قبل از ما از این عالم رفته‌اند، خدایا آن‌ها را هم شاد کن. یعنی نه از حقوق بشر زنده، از حقوق بشر مُرده هم دارد اینجا حرف می‌زند.

پیغمبر اکرم(ص) دارند آموزش می‌دهند نگران نه فقط همه بشریت امروز، همه بشریت دیروز و پریروز هم باشید. «اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ» این است اسلام. نمی‌گوید فقط فقرای مسلمان، بلکه می‌گوید: خدایا تمام فقیران جهان را، یک انسان گرسنه در این عالم نباشد. پس در فراز اول اسلام گفت «أدخل السرور». دین شادی. فراز دوم گفت غنا، مبارزه با فقر. یک فقیر نمی‌خواهیم در جهان باشد. فراز سوم «اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ». خدایا یک گرسنه در سراسر زمین نباشد. همه گرسنگان را می‌خواهد سیر باشند. پس اسلام با گرسنگی مخالف است. یعنی این که یک عده اقلیتی سیر باشند، بقیه بشریت گرسنه، برده‌داری همین است. استعمار همین است، استبداد همین است. بعد آموزش می‌دهند پیغمبر که از خدا بخواهید. «اللَّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ». خدایا تمام برهنگان جهان را بپوشان. هیچ‌کس بی‌آبرو، برهنه، در سرما، در گرما نباشد. یعنی رفاه برای همه بشریت. «اللَّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدِینٍ». خدایا هیچ انسان بدهکار نباشد. بدهی داشتن و زیر فشار مالی بودن اعصاب خانواده را به هم می‌ریزد. بیماری روحی می‌آورد، بیماری اعصاب می‌آورد، بیماری جسم می‌آورد. خدایا نمی‌خواهیم هیچ انسان نیازمندی باشد که کسی مجبور باشد از کسی پول خواهش کند و بعد نتواند به او پس بدهد. یعنی مبارزه با فقر و رفاه برای همه. «اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ» خدایا هر کس هر مشکلی دارد، گشایش و راحتی به او برسد. یعنی مسلمان غم هیچ‌کس را نمی‌خواهد. مسلمان هیچ‌کس را نمی‌خواهد گریان و نالان ببیند. این اسلام است. «اللَّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَرِیبٍ». خدایا هیچ‌کس نباشد که به خاطر مشکلات، به خاطر گرفتاری، فقر یا تحت تعقیب بودن یا مشکلاتی که پیش می‌آید مجبور باشد شهر و خانواده و بستگان خود را ترک کند و برود یک جای دیگری که غریب و تنهاست زندگی کند. خدایا این موانع اجتماعی را بردار و کمک کن که ما برداریم تا هر کسی در شهر خودش، بین خانواده و دوستان خودش باشد و هیچ ‌کس در این عالم احساس تنهایی و غربت نکند.

دقت کنید این‌ها را همه از خدا می‌خواهیم، در واقع آموزش می‌دهند که ما هم باید در این مسیر اقدام کنیم. نه این که اینجا بنشینیم بگوییم خدایا خودت همه را سیر کن، خدایا مشکلات ما را تو حل کن. نه، دارد می‌گوید شما هم در این مسیر حرکت کن، از خدا هم کمک بخواه. همان‌طور که شما نمی‌توانید اینجا بنشینید بگویید: «یا رَزّاقُ أسْأَلُکَ الرِّزْقَ» و کار هم نکنی. همین‌که بنشینی خودت همین‌طوری بدون عمل. همین‌طور هم وقتی که اینجا می‌فرماید، به خداوند عرض کنید: «اللَّهُمَّ فُکَّ کُلَّ أَسِیرٍ» خدایا در همه زندان‌های جهان را باز کن و بگشا. خدایا جهان منهای اسارت و بردگی. بشریت بدون هیچ اسارت و زندان و بردگی. این یعنی از خدا بخواهید، این در عین حال یک ارزش و آرمان اسلامی است در این جهت بکوش، در این جهت تلاش کن. کمک کنیم زندانیان بی‌گناه آزاد شوند. کمک کنیم زندانیانی که یک اشتباهی کردند زندان افتاده‌اند آزاد شوند. کمک کنیم به خصوص زندانیان مبارز، زندانیانی که در راه عدالت و توحید در عالم در زندان‌ها دارند شکنجه می‌شوند به دست استعمارگران و مستکبرین. خدایا آن‌ها را از این زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌ها رهایی ببخش. ما هم در این مسیر اقدام کنیم. یعنی زندانیان بی‌گناه، مظلوم یا کسانی که یک اشتباهی کردند، عمدی نبوده است، و الا جای جنایتکار در زندان است. و بقیه فرازهای دعا هم همین است. کل دعاها را که می‌خوانیم هم بدانیم خدا را چگونه بشناسیم، از او چه بخواهیم و چگونه بخواهیم، هم وظایف خودمان را تشخیص بدهیم. اسلام جهان شاد می‌خواهد. السرور. جهان بدون فقر می‌خواهد. «أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ». جهان بدون گرسنگی. «أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ» مسلمان و غیرمسلمان، مستضعفین عالم، کل بشریت. «اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ». همه لباس آبرومند متناسبی داشته باشند، خانه داشته باشند. جهان، اقتصاد منهای بدهکار، منهای رباخوار. دنیایی با کمترین مشکل. که اگر کسی هم مشکل دارد همه به او کمک کنیم. دنیایی که کسی احساس غربت و تنهایی نکند. «رُدَّ کُلَّ غَرِیبٍ» هیچ‌کس احساس نکند همه دارند زندگی‌شان را می‌کنند، من این وسط تنها مانده‌ام، هیچ کس به فکر من نیست. نه. جهان منهای غربت، جهان منهای زندان، جهان آزاد.

بعد عرض می‌کنیم. «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ» خدایا هر جا که ما مسلمان‌ها گند زدیم تو درستش کن. خدایا هر جا جنایتکاران کثافت‌کاری کردند خدایا به دست ما درستش کن، کمک کن. اصلاً انقلابی بودن یعنی همین. صدور انقلاب، جهاد یعنی همین. یعنی تلاش کن که همه بشر شاد باشند. نه ستمگران. تلاش کن در زندان‌ها باز شود. دیکتاتورها و امپریالیست‌ها، مستکبران زندان‌بان نباشند. تلاش کنیم همه گرسنه‌ها سیر شوند، برهنه‌ها لباس داشته باشند. چرا یک اقلیتی در غرب سهم همه بشریت را باید بخورند؟ بقیه گرسنه، بقیه برده، بقیه برهنه، بقیه در زندان! این‌ها ارباب و آزاد هستند. خدایا از تو می‌خواهیم همه را کمک کنی، اصلاح کنی.

«اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ.» بهداشت برای همه. یک جاهایی قرص نخورند که اشتهاشان بیشتر شود، در برابر الاغ غذا بخورند. یک جاهایی هم ملت ملت از گرسنگی بمیرند. و از ساده‌ترین بیماری‌ها بمیرند. ساده‌ترین بیماری‌ها را نتوانند معالجه کنند. «اللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَاکَ». خدایا ما بی‌چیزیم، بیچاره‌ایم. همه چیز برای توست. دست ما را بگیر. «اللَّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حَالِنا بِحُسْنِ حَالِک» خدایا حال ما بد است. حال تو خوب است، حال ما بد است. کمکمان کن. امشب شب قدر است. خدایا به تو پناه آوردیم ما را کمک کن. با حُسن حالت به این سوء حال ما نگاه کن.

«اللَّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ». خدایا ما به هیچ‌کس بدهکاری نداشته باشیم. حق همه را داده باشیم. حق کسی پیش ما نباشد. «وَ أَغْنِنَا مِنَ الْفَقْرِ» خدایا پناه بر تو از فقر.

قرآن با سرمایه‌داری افراطی مخالف است. این‌هایی که بیش از نیاز می‌خورند، می‌پاشند، می‌ریزند، حقوق فقراست و خودشان هم بیمار هستند. مترفین‌ هستند این‌ها اهل جهنم‌ هستند. اما فقر هم انسان را تا کفر جلو می‌برد. پیغمبر فرمود: «الْفَقْرُ کَادَ أَنْ یَکُونَ کُفْرًا» فقر دیوار به دیوار کفر است. اکثر مردم نمی‌توانند فقر زیاد را تحمل کنند، ایمانشان را از دست می‌دهند. یک اقلیتی‌ هستند که فقیر هم که باشند ایمانشان را حفظ می‌کنند. ماها این‌جوری نیستیم.

و در آخر عرض می‌کنیم که: «إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ». خدایا این‌ها در محضر تو چیزی نیست. تو همه‌کاره‌ای، ما هیچ‌کاره‌ایم. خدایا ما را کمک کن که در دنیا و آخرت تو از ما راضی و ما از تو راضی باشیم.

ما چون می‌خواستیم بعد این جلسه خانه شهید برویم منتهی هم دیر شد هم پدر شهید اینجا گفتند تشریف دارند. شاید مادرشان هم باشند. من همین‌جا اولاً به پدر و مادر این شهید عزیز درود می‌فرستیم و هم تسلیت می‌گوییم که خداوند به ایشان آرامش بدهد. از خداوند برای آن‌ها طلب اجر می‌کنیم. و هم تبریک می‌گوییم که فرزند شما در راه دفاع از مسجد و خانه خدا به شهادت رسید. زیارت این مسجد و زیارت شما و زیارت امام این مسجد، برای بنده در چنین شب مقدسی، شب قدر و شهادت امیرالمؤمنین یک افتخار بزرگی بود. از خداوند می‌خواهم که به برکت این مسجد و مظلومیت آن خداوند گناهان بنده را هم ببخشد و گناه همه ما را ان‌شاءالله خداوند امشب ببخشد. و این ماه رمضان وقتی خارج می‌شویم، عید فطر ان‌شاءالله همه ما پاک باشیم و در محضر خداوند آمرزیده باشیم.

سعی کنید این مسجد را شلوغ‌تر از قبل کنید. نمازگزاران بیشتری داشته باشید. هر کدام‌تان دوتا نمازگزار دیگر بیاورید. بگذارید بدانند که خانه خدا خراب نمی‌شود و نمی‌سوزد. بگذارید صهیونیست‌ها که پشت این پروژه‌ها هستند، ولو به دست افراد احمق، بسوزند و بدانند که ما در طرح دشمن عمل نمی‌کنیم. و شعار ما وحدت مسلمین است. با حفظ عزت و شجاعت. حقوق بشر این‌ها بود. نه این جنایتکارانی که در دنیا حاکم هستند. این‌ها حقوق بشر بود، این‌ها اخلاق بود، این‌ها صلح و انسان‌دوستی بود، این‌ها خداپرستی و وحدت بود. ما اگر جهاد و شهادت داریم، جهاد برای دفاع از این ارزش‌هاست. جهاد مبارزه با خشونت و ظلم است. جهاد دفاع از انسان برای خدا است. از همه‌تان التماس دعا داریم.

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته


نظرات

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد

capcha