شبکه افق - 26 اسفند 1400

چگونه منتظر باشیم؟ (منتظر چه باشیم؟)

میلاد حضرت ولی عصر عج _ در جمع شیعیان ترک اروپایی و آسیایی _ نیمه شعبان ۱۳۹۵

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سلام عرض می‌کنم خدمت خواهران و برادران عزیز. خوشآمد می‌گویم به عزیزان از ترکیه، از آذربایجان و از داغستان و نیمه شعبان ولادت حضرت ولیّ‌عصر(عج) را تبریک عرض می‌کنم. خوشآمد می‌گوییم به دوستان، و در خدمت هستیم که اگر دوستان سؤالی یا نکته‌ای دارند بفرمایند که گفتگو کنیم.

مسئله امام زمان(ع) و وعده‌های قیام آخرالزمان، و نهضت عدالت جهانی یک نظریه فقط شیعی نیست بلکه اولاً اسلامی است یعنی در همه منابع روایات اهل سنت این مسئله هست که فرزند پپیامبر(ص) فرزند علی و فاطمه(علیهماالسلام) قیام خواهد کرد و با ستم و نابرابری و تبعیض در سراسر جهان مبارزه خواهد کرد. حالا ممکن است که اختلاف این باشد که ایشان به دنیا آمدند یا نیامدند یا دقیقاً مثلاً نام پدر و مادر بی‌واسطه‌شان، خودشان چه کسی است؟ و این قبیل مسائل. ولی اصل مسئله را همه قبول دارند علاوه بر آن در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان به مسئله آخرالزمان و نجات آخرالزمان اشاره شده است در مکاتب الهی و دینی یا غیر ایراهیمی دیگر هم همه تقریباً به مسئله آخرالزمان اشاره کردند، حالا راجع به اسم شخص و راجع به بعضی از جزئیات اختلاف است. بنابراین این مسئله فقط یک عقیده شیعی نیست. شیعه معقتد است این شخص در نیمه شعبان همان سال در قرن سوم هجری ایشان به دنیا آمدند و همین‌طور حضرت مسیح باز خواهد گشت در رکاب حضرت مهدی بازخواهد گشت و این‌ها با هم خواهند آمد. اگر قرآن می‌فرماید حضرت نوح(ع) نزدیک هزار سال فقط دوران تبلیغ او طول کشید بنابراین، وقتی مرگ و حیات به دست خداست عمر هزار بلکه هزاران ساله امام مهدی(ع) از نظر کسانی که به قدرت خداوند ایمان دارند و به قرآن ایمن دارند یک چیز ناپذیرفتنی نیست معجزاتی که قرآن اشاره می‌کند به دست انبیاء یکی هم همین است. اگر حضرت عیسی(ع) به اذن خدا مرده زنده می‌کرد اگر شتر صالح از دل کوه و دل سنگ شتر بیرون آمد، اگر دریای نیل برای موسی(ع) خشک شد و از آن عبور کرد و عصای او تبدیل به مار بزرگی می‌شد و دوباره تبدیل به عصا می‌شد اگر ابراهیم(ع) به فرمان خداوند تیکه‌های پرندگان را در چهار کوه قرار داد و بعد دوباره آن‌ها پریدند و به اذن خدا زنده شدند و اگر و اگر و... معجزات بزرگی که خداوند در آخرالزمان نشان خواهد داد می‌آید تا شکست همه ایدئولوژی‌ها و همه تمدن‌ها را در مسیر انسانیت نشان بدهد و توحید و عدالت را و برادری و وحدت را و هم امنیت و عدالت را و معنویت را در سراسر جهان انشاءالله حاکم بکند.

امام خمینی(ره) در وصیتنامه‌شان و بارها این نکته را ذکر می‌کردند که ما امیدواریم انقلاب اسلامی انشاءالله مقدمه ظهور ایشان و مقدمه انقلاب بزرگ جهانی حضرت مهدی باشد و ایشان در وصیت‌نامه‌شان عاجزانه از خدا می‌خواهد که خدایا لحظه‌ای ما را و این ملت‌های مسلمان را و انقلاب ما را به خود واگذار نکن و عنایات غیبی را از ما لحظه‌ای دریغ نکن که ما همه هیچ هستیم و هرچه هست تویی. شعار امام(ره) این بود که ما وظیفه داریم در حد توان محدود بشری خودمان با همه ضعف‌ها و نقاط ضعف‌هایی که داریم با همه محدودیت‌ها، تنهایی‌ها، غربت‌ها، در عین حال همان اصولی را که پیامبر اکرم(ص) در صدر اسلام بود و در صدر اسلام از طریق قرآن و سنت پیامبر عمل شد و اعلام شد و همان مسیری که اهل بیت پیامبر رفتند که همه‌شان در راه اجرای قرآن و تشکیل در راه حکومت عدل به حبس و تبعید رفتند یا مسموم شدند یا شهید شدند آن راه را ادامه بدهیم و راه همه انبیاء را که خدمت به مستضعفین هست در سراسر جهان ادامه بدهیم و انشاءالله سرنوشت جهان را تغییر بدهیم و این تغییر آغاز شده است و این اتفاقات دارد می‌افتد. این جهان، جهان قبل از انقلاب اسلامی خمینی نیست، جهان و تاریخ بشر پس از این تقسیم می‌شود به قبل از انقلاب اسلامی و پس از انقلاب اسلامی، تا قبل از انقلاب، دیگر همه در غرب و شرق عالم از کمونیست‌ها تا نظام سرمایه‌داری غرب همه اجماعاً می‌گفتند دوران دین به طور عام تمام شد و دوران اسلام به طور خاص تمام شد و دیگر جهان بین غرب و شرق تقسیم شد. امام(ره) گفت با شعار نه شرقی و نه غربی، اسلام و خدمت به مستضعفین و محرومین عالم بر همین اساس نهضت را آغاز کرد. شعار امام این بود که کاری که قرار است حضرت حجت(عج) در سراسر جهان انجام بدهند، ایشان معصوم است، ایشان آیات خاص خدا را دارد و قدرت و علم ایشان با کس دیگری قابل مقایسه نیست اما پیش از انقلاب بزرگ آخرالزمان وظیفه داریم در حد توان خودمان در همان مسیری که امام زمان(عج) عمل خواهند کرد عمل کنیم، زمینه‌سازی کنیم. آنچه که در قرآن در باب وراثت زمین به دست مستضعفین آمده است وعده‌ای که خداوند در قرآن می‌فرماید ما در کتب پیشین، ما در زبور و سایر کتب آسمانی در صحف ابراهیم و موسی این وعده را دادیم که بالاخره روزی عدالت اسلامی در سراسر جهان انجام خواهد شد ما به این وعده عمل خواهیم کرد. امام خمینی می‌گفت ما جزء آن کسانی نیستیم که می‌گویند ما منتظر امام زمان هستیم به این معنا که ما می‌نشینیم ظلم را می‌پذیریم در برابر گناه و ستم و ظلم تسلیم می‌شویم تا خود امام زمان بیایند همه کارها را انجام بدهند! بلکه می‌گفت انتظار واقعی این است که ما تا قبل از این که ایشان تشریف بیاورند باید در همان مسیر به همان وظایف منتهی در حد توان خودمان عمل بکنیم. اگر در روایات مثلاً اهل بیت(ع) می‌فرمایند وقتی ایشان بیایند «یطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ مِنْ اهل کُفر و الْجُهُود» زمین تطهیر خواهد شد از کسانی که در برابر حق و عدالت لجبازی می‌کنند و همه حکومت‌های دنیا انسانی و الهی خواهند شد اگر در روایت اهل بیت آمده است، آن اولی از امام باقر(ع) آمده است که «لا یَبقی فی الأَرضِ خَرابٌ اِلاّ و عُمِّرَ» ایشان تعمیر می‌کنند و همه جای جهان آباد خواهد شد نه این که یک بخشی از دنیا آباد باشد و اکثریت دنیا فقیر و تحت ستم باشند معنی‌اش این است که ما در قبل از ظهور در عصر انتظار اگر واقعاً منتظر جامعه‌ای و چنین وعده‌ای هستیم در حد توان خودمان باید عمل کنیم تا وقتی که ایشان بیایند و آن کار بزرگ را در سطح جهان انجام بدهند اگر امام حسین(ع) راجع به عصر ظهور می‌فرمایند که ایشان «... یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا...» (حدید/ 17) زمین مرده و بشریت مرده، به دست او و در آن زمان زنده خواهد شد. امروز همه ما مردیم زنده خواهیم شد. اگر از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که «بهِ» یعنی «بالمهدی» یعنی خداوند به دست ایشان «یُفَرِّجُ اللّهُ بِالمَهدى عَنِ الأُمَّةِ، یَملَأُ قُلُوبَ العِبادِ عِبادَة و یَسَعُهُم عَدلُهُ، بِه یَمحَقُ اللّهُ الکَذِبَ وَ یُذهِبُ الزَّمانَ الکَلِبَ و یُخرِجُ ذُلَّ الرِّقِّ مِن اَعناقِهِم» روزگار سختی که اکثریت بشر تحت ستم یک اقلیّتی باشند تحت فشار و آز و کینه‌های آن‌ها و با سختی زندگی کنند خداوند این اوضاع را اصلاح خواهد کرد.

اگر امام صادق(ع) فرمود: «یَحسُنَ الحالُ العامة العباد » حال همه بشریت خوب خواهد شد. الآن حال بشریت خوب نیست. الآن یک اقلیّتی در دنیا، صاحبان قدرت و ثروت و رسانه حاکم هستند همه امکانات را بیش از همه دارند و اکثریت بشریت گرفتار مشکلات هستند آن زمان حال همه بشریت خوب خواهد شد اگر امام صادق(ع) می‌فرمایند: «اسْتَغْنَی النَّاسُ بِمَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه» در زمان مهدی کسی در جهان از گرسنگی نخواهد مرد. همین الآن که ما داریم با شما صحبت می‌کنیم 1 میلیارد از 7 میلیارد جمعیت بشر شب‌ها گرسنه می‌خوابند. هر روز هزاران نفر دارند از گرسنگی می‌میرند. یک عده‌ای در چندتا کشور بقیه جهان را غارت می‌کنند غذایی که به سگ‌هایشان می‌دهند گاهی چند برابر غذایی است که صدها انسان در دنیا دارند مصرف می‌کنند. آن زمان در روایت می‌فرماید که رزق خدا برای همه بندگان خداست، همه باید سیر باشند، همه باید پوشیده باشند، همه باید رشد علمی بکنند. خب اگر این‌ها اهداف آخرالزمان است امام خمینی گفت ما در همین مسیر، تا قبل از ایشان حرکت می‌کنیم و سعی می‌کنیم در کشورهای خودمان و در هر جا که بتوانیم به کمک بشریت بشتابیم این مفهوم درست انتظار امام زمان(عج) است. بنابراین نیمه شعبان که میلاد امام زمان(عج) است ببینیم امروز اهداف همه مسلمین در جهان باید چه باشد؟ تکلیف روشن است. یعنی همان توضیحی که در روایت دادند که چه باید بشود و چه خواهد شد؟ در واقع توضیح این است که چه باید کرد؟ یعنی ما باید چه کار کنیم؟ ما و شما در این دوره در عصر انتظار منتظر چه هستیم؟ باید در همان جهت حرکت کنیم و الا منتظر نیستیم اگر در روایت صحبت از تطهیر ارض از اهل عناد و انکار است یعنی ما وظیفه داریم در برابر کسانی که عمداً و آگاهانه در برابر حق و عدالت می‌ایستند ما وظیفه داریم با آن‌ها مبارزه کنیم چون آن‌ها مصداق اهل کفر و جهود هستند. اگر یکی از آرمان‌ها و وعده‌هایی که در ا نقلاب آخر زمان در سراسر جهان تحقق خواهد یافت آبادی زمین است معنی‌اش این است که ما و شما هم امروز در مسیر آن حرکت عظیم جهانی و الهی باید با خرابی، با ناآبادی، با فقر، با گرفتاری‌ها، در جهت آباد کردن همه جوامع بشری تلاش کنیم. نه این که بعضی ملت‌ها در خرابه زندگی کنند و یک اقلیت‌هایی حق آنان را مصرف بکنند معنی‌اش این است که اگر آن‌جا می‌فرماید: «لا یَبقی فی الأَرضِ خَراب» دیگر هیچ خرابه‌ای در جهان باقی نخواهند ماند، یعنی هیچ خرابه‌ای در جهان نباید باقی بماند این جزو اهداف مسلمانی ماست. پس ما باید همه جا با فقر و خرابی و عقب‌افتادگی مبارزه کنیم و سعی کنیم همه جهان آباد بشود. همه قاره‌ها، همه کشورها، همه شهرها، همه روستاها، هیچ خانه‌ای، هیچ ملتی، هیچ مردمی گرسنه و بی‌خانمان نمانند. اگر می‌فرماید: «... یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا...» خدا به دست او زمین مرده و جهان بشریت را که مردند زنده می‌کند یعنی پس از همین امروز ما باید در حد توان‌مان برای احیاء بشریت و احیاء ارزش‌ها تلاش کنیم. اگر در روایات می‌فرمایند که « بِه یُذهِبُ الزَّمانَ الکَلِبَ» خداوند به دست ایشان و انقلاب بزرگ الهی ایشان سختی‌های روزگار را برای توده‌های مستضعف و گرفتار و بیچاره و تحت ستم از بین خواهد برد یعنی ما باید امروز با این وضعیت مبارزه کنیم. ««یَحسُنَ الحالُ العامة العباد» حال همه مردم و حال همه بشریت باید خوب بشود. آیا امروز حال بشریت خوب است؟ امروز اکثر بشریت گرفتار ستم، دیکتاتوری، فقر هستند، اموال و منابع‌شان را دیگران دارند غارت می‌کنند امروز اکثر بشریت گرفتار هجوم کفر و فساد و گناه است زیر سایه دیکتاتورها و ارتش‌های اشغالگر. اگر نهضت امام زمان، نهضت استغناء ناس است « اسْتَغْنَی النَّاسُ» یعنی دیگر در سراسر جهان فقیر و گرسنه‌ای و برهنه‌ای نخواهد ماند. اگر این جزو آرمان‌های اصلی نهضت امام زمان است به نام خدا نه با شعارهای مادی، به نام خدا همه گرسنگان سیر می‌شوند و دیگر به هیچ کس از طرف حکومت‌ها و قدرت‌ها توهین نخواهد شد، معنی‌اش این است که ما همین امروز باید در جهت استغناء الناس، بی‌نیاز شدن بشریت در حد توان خودمان تلاش کنیم. کسی و ملّتی و جامعه‌ای که به امام زمان معتقد است یعنی معتقد است که به تعبیر حضرت رضا(ع) در روایتی که امام رضا(ع) از امام علی‌بن‌ابیطالب امیرالمؤمنین(ع) نقل می‌کنند که پیامبر(ص) فرمودند که مطمئن باشید دنیا بدون مهدی تمام نخواهد شد او به اذن الله خواهد آمد «حَتَّى یَخْرُجَ فِیهِ فَیَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً...» این جهان مملوّ از جور و اهانت به بشر را تبدیل خواهد کرد و تبدیل خواهد شد این جهان، به جهانی مملو از عدالت. آن وقت چنین ملتی و کسانی که معتقد به چنین حرکتی هستند آیا هیچ وقت مأیوس می‌شوند؟ ما معتقدیم که آینده معتقد به خدا و انسانیت است آینده متعلق به این مکتب است. تاریخ و آینده متعلق به ماست اگر در مسیر حق باشیم. پس ما در هیچ مبارزه‌ای مأیوس نمی‌شویم آخر خط به نفع ماست حتی اگر چند بار شکست بخوریم ما مأیوس نخواهیم شد. امام صادق(ع) می‌فرماید خداوند «یُظْهِرَ الْحَقَّ وَ الْعَدْلَ فِی الْبِلَادِ» د رآخرالزمان حقیقت در برابر همه باطل‌ها و عدالت در برابر همه ظلم‌ها پیروز خواهد شد معنی‌اش این است که ما که معتقد به چنین انتظاری هستیم ما می‌توانیم بگوییم که خب الآن مهم نیست حق در کشور ما، شهر ما، خانه ما، حاکم باشد یا باطل؟ عدل باشد یا ظلم؟ هرگز. کسی که منتظر ظهور است نمی‌تواند نسبت به حق و نسبت به عدل بی‌تفاوت باشد و احساس مسئولیت نکند. بنابراین اعتقاد به امام زمان، اعتقاد به یک نهضت و یک حرکت جهانی و دائمی در مسیر حق و عدالت است. نمی‌شود منتظر امام زمان باشیم و انقلابی و ضد ظلم نباشیم. نمی‌شود ضد جهل نباشیم، نمی‌شود ضد اخلاق نباشیم، نمی‌توانیم به هر سبکی که دل‌مان می‌خواهد زندگی کنیم و بگوییم منتظریم! کسانی در ایران بودند و در بقیه جهان اسلام هم هستند که ممکن است بگویند و می‌گفتند که ما مذهبی هستیم ما مسلمانیم، ما شیعه‌ایم ما کاری به سیاست نداریم ما منتظریم امام زمان بیایند خودشان مسائل را حل کنند! کار ما فقط نماز و روزه و زیارت است و حج است و... وظیفه دیگری نداریم آن وقت به این سؤال جواب نمی‌دادند که مگر سیاست چیست؟ سیاست یعنی چه کسی بر ما حکومت کند؟ سیاست از این‌جا شروع می‌شود. حالا سؤال این است که آیا دین و مذهب به این سؤال کاری ندارد؟ اسلام کاری به این سؤال ندارد؟ تشیّع کاری به این سؤال ندارد؟ می‌شود مذهبی و متدین بود و بگوید که ما امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنیم مخصوصاً صاحبان قدرت و ثروت و رسانه را؟ می‌توانیم بگوییم ما مسلمانیم به خدا باور داریم اما خداوند در قرآن فرمود ما پیامبران را فرستادیم «لیقوم الناس بالقسط» از جمله برای عدالت، ما با قسط و عدالت کاری نداریم ولی مسلمان هستیم. برای ما ظلم و عدل مساوی است برای ما رعایت حق‌الله و عدم رعایت حق‌الله اجرا و عدم اجرای احکام الهی، بخصوص احکام اجتماعی مساوی است برای ما عدل و ظلم مساوی است. می‌توانیم بگوییم برای ما حق‌الناس و رعایت شدن آن و رعایت نشدن آن مساوی است؟ این چطور مسلمانی‌ای است؟ می‌شود به خداوند معتقد بود و خدا را عادل و ضد ظلم دانست خداوند خودش در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَالإِحسانِ...» (نحل/ 90)؛ خداوند در قرآن می‌فرماید من ضد ظلم و بغی و ستم هستم. می‌فرماید به این خدا معتقد بود و به ظلم در جهان راضی بود و سکوت کرد؟ این چطور مسلمانی است؟ کسی می‌تواند شیعه علی‌بن‌ابیطالب باشد و آن همه روایات از علی‌بن‌ابیطالب و اهل بیت در باب مبارزه با ظلم و دفاع از عدالت را و آن تلاش عملی را تشکیل حکومت، فداکاری برای اجرای عدالت، جهادو شهادت، ‌همه این‌ها را ندیده گرفت؟ می‌شود؟ آن وقت باید جواب بدهد که چرا خود پیامبر سیاسی بود؟ چرا پیامبر حکومت تشکیل داد؟ چرا علی‌بن‌ابیطالب سیاسی بود و حکومت تشکیل داد؟ حسین‌بن‌علی اگر سیاسی یعنی ضد ظلم نبود در کربلا شهید می‌شد؟ اگر امام حسین(ع) هیچ نظری به مسئله حکومت یزید نداشت آیا یزید امام حسین را فقط به خاطر جواب دادن چند سؤال شرعی احکام نماز و روزه می‌کشت؟ و بعد باید جواب بدهد که چطور معتقد به عدالت آخرالزمان و امام زمان است که در روایات می‌فرماید که وقتی ایشان می‌آیند «وَ وَضَعَ مِیزَانَ الْعَدْلِ بَیْنَ النَّاسِ فَلَا یَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً» وقتی خروج آن قیام بزرگ و انقلاب بزرگ جهانی انجام می‌شود و آغاز می‌شود میزان و ترازو و معیار عدالت «بین‌الناس» بین همه بشریت نه فقط مسلمان‌ها، در هر 5 قاره عالم برقرار خواهد شد «فَلَا یَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً» ایشان و حکومت اسلامی جهانی اجازه نمی‌دهد که هیچ کسی بر هیچ کسی ستم کند همه باید به حقوق همدیگر و به حرمت همدیگر احترام بگذارند. چطور می‌شود به علی معتقد بود در حالی که ایشان می‌فرماید وقتی حضرت مهدی بیاید «لایترک مظلمة لاحد من الناس الا ردها» ؛ وقتی او و انقلاب و عدالت جهانی بیاید دیگر هیچ ظلمی را بی‌جواب نخواهد گذاشت و به هر صاحب حقی حقش خواهد برگشت حتی اگر مسلمان نباشد. به هیچ کس اهانت نخواهد شد. بنابراین ما نمی‌توانیم شیعه باشیم، نمی‌توانیم مسلمان باشیم بلکه نمی‌توانیم به خدا معتقد باشیم – حالا مسلمان، مسیحی یا هرچی – نمی‌توانیم به خدا معتقد باشیم به خدای عال و ضد ظلم و خودمان در برابر عدل و ظلم بی‌تفاوت باشیم. این جوهر استدلال امام خمینی(ره) بود که اگر ما به راستی منتظر مهدی هستیم، اگر به راستی به خداوند ایمان داریم باید در راه خدا و در راه عدالت مبارزه کنیم با ظلم و ظالمان مبارزه کنیم در جامعه خودمان و در جوامع دیگر اسلامی و بلکه در سراسر جوامع جهانی، منتهی در حد توان خودمان.

بنابراین اگر اهداف انقلاب اسلامی، اهداف ما و شما و وظایف ما در عصر غیبت و در عصر انتظار روشن است اگر از ما بپرسند جامعه اسلامی چه جامعه‌ای است جواب می‌دهیم جوامعی که «لَا یَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً» کسی به کسی ظلم نکند و حق کسی را پایمال نکند. به هر اندازه‌ای که این معیار تحقق پیدا کند آن جامعه به همان اندازه اسلامی است بیشتر تحقق پیدا کند بیشتر اسلامی است، کمتر، کمتر. ما وظیفه داریم در جامعه خودمان و بعد کمک به سایر جوامع در سطح جهان این ارزش‌های الهی را حاکم بکنیم دنبال چه تمدنی هستید؟ ما دنبال تمدنی هستیم که «لایترک مظلمة لاحد من الناس الا ردها» هرجا دید حقی از کسی پایمال شد، حق مادی، حق معنوی این‌ها را جبران کند و سر جای خودش برگرداند. از ما می‌پرسند نمی‌ترسید این قدرت‌هایی که بر جهان حاکم هستند، دولت‌ها و ابرقدرت‌ها، جواب این است که نه. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «یبْلُغُ سُلْطانُهُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ» شرق و غرب عالم تحت سلطه حکومت اسلامی و الله و عدالت و برادری و اخلاق و محبّت در خواهد آمد. این وعده ظهور امام زمان(عج) یعنی انتظار سرنگون شدن همه ابرقدرت‌ها و همه قدرت‌های فاسد است. چون رسول خدا(ص) فرمودند: «یَفتَحُ اللهُ عَزَّوجَلَّ عَلی یَدَیهِ مَشارِقَ الْأرضِ و مَغارِبَها» سراسر این جهان در اختیار حق و عدالت و توحید خواهد افتاد. یعنی تمام این حکومت‌های فاسد در جهان همه سقوط خواهند کرد. نترسیم این‌ها ساقط خواهند شد. «تُشْرِقَ الْأَرْضُ بِنُورِ و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب» تمام زمین به نور عدالت روشن خواهد شد. وعده دادند منتظر آن روزی باشید که تمام رژیم‌های دیکتاتوری در جهان سقوط می‌کنند. امام کاظم(ع) فرمود که «یُبِیرُ بِهِ کُلَّ جَبَّارٍ عَنِیدٍ» همه دیکتاتورها و ستمگران جهان، همه رژیم‌های دیکتاتور در جهان به دست او سرنگون خواهند شد «وَ یُهْلِکُ عَلَى یَدِهِ کُلَّ شَیْطَانٍ مَرِیدٍ» همه شیاطین سرکش شکست خواهند خورد. امنیت برای همه خواهد آمد. ما دنبال این هستیم که همه بشریت احساس امنیت کنند هیچ کس از کسی و چیزی نترسد. امام صادق(ع) فرمود: «ویرد الله الحق إلی أهله، فیظهر حتّی لا یستخفی بشیء من الحقّ مخافة احد من الخلق» حق به اهل آن برمی‌گردد، دیگر هیچ کس از ترس هیچ کس شب بی‌خوابی نمی‌کشد همه بشریت باید زیر سایه خدا امنیت داشته باشند. ما منتظر امام زمان هستیم یعنی منتظریم و مؤمنیم این اتفاق خواهد افتاد که «لیطهرنَّ الارض مِن کل غاش» همه فریبکاران و دوچهره‌ها، خائنین همه این‌ها سایه‌شان از سر بشریت کوتاه خواهد شد. در روایت دارد که علم بر جهان حاکم خواهد شد. در روایت دارد که «یولّف بین قلوب مختلفة» همه بشریت با هم دوست و مهربان خواهند شد قلب‌های مختلف همه به هم نزدیک می‌شوند. اخلاق و برادری حاکم خواهد شد و خداوند در قرآن فرمود: «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» (انبیاء/ 105)، زمین ارث بندگان صالح من است. کل زمین به دست بندگان صالح خواهد افتاد.

خب ما با چنین عقیده‌ای از چه کسی می‌ترسیم؟ از چه بترسیم؟ انقلاب به نام خدا، صدور انقلاب جهانی به نام خدا، مبارزه با کفر و استکبار در سراسر جهان، این‌ها یعنی همین. ایمان به خداوند با ایمان مبارزه در راه خدا و خدمت به خلق یکی است. خیلی ممنون هستم اگر دوستان سؤال یا نکته‌ای دارند بفرمایند.

یکی از حضار: سلام علیکم. ...

مترجم: استاد، از آذربایجان برادر عزیزمان می‌پرسند که ایران الآن در حال پیشرفت است دنیا و ابرقدرت‌ها که این‌قدر فشارها و سختی‌ها به روی ایران می‌آورند. با این حال، انقلاب اسلامی هر روز رفته رفته پیشرفت دارد علت پیشرفت انقلاب اسلامی در چیست؟

جواب استاد: یکی امام(ره) در صحبت‌هایشان می‌گفت که اگر به دو اصل عمل کنید شما شکست نخواهید خورد: 1) به خداوند اعتماد کنید یعنی در هر حال به وظیفه‌تان عمل کنید حتی اگر احتمال می‌دهید شکست بخورید باز هم به وظیفه‌تان عمل کنید خداوند شما را تنها نخواهد گذاشت. 2) وحدت و انسجام و همه کنار هم باشیم و در زیر سایه امامت و رهبری صالح. مهم‌ترین مسئله این است که ترس ما از قدرت‌ها بریزد وقتی دیگر نترسیم و وقتی معتقد بشویم که ما میتوانیم مشکلات حل می‌شود. امام(ره) می‌گفت این فکر که نمی‌شود با قدرت‌های بزرگ طرف شد این‌ها قوی هستند این‌ها شکست‌ناپذیرند، ما شکست می‌خوریم، ما نمی‌توانیم، امام(ره) فرمود این عبارت را که نمی‌شود با قدرت‌های جهان درگیر شد این را از گوش‌تان بیرون کنید. می‌گوید شما بخواهید می‌توانید چون پشتیبان شما خداست خدا فرمود که «إن تنصرالله ینصرکم» خدا یک جمله شرطیه فرمود 2 × 2 تا= 4 تا. فرمود شما به حق کمک کنید در مسیر حق قیام کنید خداوند شما را تنها نخواهد گذاشت. و در جای دیگر در قرآن فرمود: «مَن ‌اَوفی بِعَهدِه؛ مِنَ الله» (توبه/ 111)؛ چه کسی از خداوند به عهد خودش وفادارتر است؟ خداوند می‌فرماید من به وعده‌ای که دادم پای آن می‌ایستم. «أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ» (بقره/ 40)؛ شما به پیمانی که بستید عمل کنید من به تعهدی که کردم عمل می‌کنم. امام(ره) می‌گفت به خدا اعتماد کنید خدا شما را تنها نخواهد گذاشت اگر به وظیفه‌تان عمل کنید. این زمزمه‌هایی که ابرقدرت‌ها توسط ایادی و نوکرهایشان در حکومت‌های فاسد کردند به همه دنیا گفتند تا شما متکی به یکی از قدرت‌های غربی نباشید نمی‌توانید به زندگی‌تان ادامه دهید. یا غربی یا شرقی، امام(ره) می‌گفت این صددرصد غلط است روی پای خودتان بایستید با خدا و محکم باشید و بعد این پیشرفت‌هایی که فرمودید اتفاقاً عین عبارات امام است که من عرض می‌کنم، ایشان می‌فرمود سعی کنید قبل از هر پیشرفت، در انسانیت پیشرفت کنید. پیشرفت اصلی، پیشرفت معنوی است. اگر در انسانیت پیشرفت کردید پیشرفت مادی هم پشت آن می‌آید. خداوند هم یاری می‌کند و به استقلال و قدرت و علم و تکنولوژی هم می‌رسید. کارهایی که در همین ایران تا 40 سال پیش می‌گفتند محال است که خود ایرانی‌ها و خود مردم به آن برسند، این قدرت و این علم و این تکنولوژی فقط در اختیار آمریکا و در اختیار شوروی است خب همه این‌ها را بچه‌های ما، خواهران و برادران جوان شما ادر دانشگاه‌ها، خودشان به آن رسیدند و بیشتر از این هم می‌توانند برسند.

یکی از حضار: با عرض سلام خدمت جنابعالی و حضار محترم، البته سؤال من در مورد قضیه هسته‌ای است. امام خمینی در یکی از سخنان‌شان فرموده بودند که دشمن اگر به روی شما بخندد بدانید که منفعتی برای خود در نظر گرفته است بر اساس این فرمایش امام، در مورد قضیه هسته‌ای گفته می‌شود که البته در مطبوعات ترکیه و غربی، گفته می‌شود که ایران پشت پرده باج‌هایی داده است. آیا این صحت دارد؟ و اگر صحت ندارد رؤسای جمهوری و دولت‌های قبلی جمهوری اسلامی ایران چه خطری را پیش‌بینی می‌کردند که سر میز مذاکره است؟ در مورد مذاکره مستقیم با وزیر خارجه آمریکا.

جواب استاد: ببینید در مسائل هسته‌ای چندتا مسئله است یکی بحث پیشرفت علمی و تکنولوژی است. غرب تا الآن به دنیا این‌طوری حالی می‌کرد و کرده بود که اصلاً غیر از ما هیچ کشور دیگری بخصوص در جهان اسلام نمی‌تواند در انواع تکنولوژی‌ها که یکی از آن تکنولوژی هسته‌ای است پیشرفت بکند. خب این باطل شد، یعنی در انقلاب اسلامی ایران جوانان دانشگاهی و مسلمان ما، با این که تحریم علمی، تحریم اقتصادی، تحریم رسانه‌ای، از همه جهت تحریم بودند. بدون هیچ کمک غرب خودشان مستقلاً در 10- 12 رشته از رشته‌های بسیار مهم تکنولوژی جهان نه فقط خودکفا باشند بلکه به حد مرز استانداردهای علمی جهان رسیدند و جزو چند قدرت علمی اول جهان شدند. در مسئله پرتاب ماهواره و موشک به فضا، در مسئله چندین رشته علمی از قبیل نانو تکنولوژی و سلول‌های بنیادین که موارد بسیار متعددی است که یکی از آن‌ها هم بحث هسته‌ای است.

نکته دوم این که، طبق همه قوانین بین‌الملل این‌هایی که به لحاظ هسته‌ای جلوتر بودند وظیفه داشتند و دارند تعهد دادند که به بقیه کشورها به لحاظ پیشرفت علم هسته‌ای باید کمک کنند و این‌ها هیچ کمکی نکردند بلکه مخالف کردند. پس این نکته دوم، باز قانون شکنی این‌ها و دروغ گفتن‌شان است.

نکته سوم؛ قبل از انقلاب زمان شاه که وابسته به آمریکا و انگلیس بود نیروگاه هسته‌ای آورده بودند پس معلوم می‌شود مشکل‌شان مشکل هسته‌ای نبود و الا خودتان که قرارداد داشتید. این‌ها وقتی در ایران انقلاب شد به قراردادهایشان هم عمل نکردند با این که اگر به همان‌ها عمل می‌کردند ضرورتی شاید پیدا نمی‌شد که خودمان دنبال تولید علم برویم خب وقتی محاصره علمی بود به قراردادها عمل نکردند این فضاسازی‌ها بود و امام هم گفت که باید به همه دنیا ثابت کنید که همه مشکلات‌مان را خودمان حل می کنیم از هیچ کس نمی‌ترسیم به هیچ کس احتیاجی نداریم از تحریم و محاصره هم نترسید وقتی تحریم بشوید باعث می‌شود که قوی بشوید و به دیگران و بخصوص به دشمن تکیه نکنید روی پای خودتان بایستید مشکلات حل می‌شود و همین اتفاق هم افتاد. ما که در زمان جنگ که صدام به ایران حمله کرد به ما دنیا حتی سیم خاردار و ساده‌ترین سلاح‌ها را نمی‌داد همه‌شان همین آمریکا و شوروی و انگلیس و فرانسه رژیم‌های عربی خلیج فارس، همه این‌ها در کنار صدام بودند با این وجود صدام شکست خورد. آن موقع ما هیچی نداشتیم هیچی وارد نمی‌شد الان بچه‌های ما به دست خودشان توانسته‌اند موشک‌هایی با دو – سه هزار کیلومتر بسازند، تانک بسازند، زیردریایی، کشتی، ناو جنگی، انواع و اقسام سلاح‌ها، خودشان ساختند. خب پس هرجا ما را تحریم کردند به نفع ملت ما تمام شد. امام خودش یک وقتی می‌گفت یعنی بارها گفت که بدانید اگر می‌خواهید رشد کنید راه آن این است – عین عبارت امام این است – باید به فرهنگ دنیای پست امروز و فرهنگ مادی غرب پشت کنید و فرهنگ جدیدی بر مبنای اسلام در جهان پایه‌ریزی کنید و باید با آمریکا و شوروی برخورد قاطع اسلامی کنید و تن به مشکلات‌شان بدهید مشکلات خواهد داشت، فشار، سختی، تحریم، گرسنگی، شهادت، ولی این راه را اگر انتخاب کردید هزینه‌اش را بپردازید و افتخار کنید و شکستن فرهنگ مادی و دیکتاتور غرب و شرق بدون هزینه دادن و بدون شهادت میسر نیست – عین عبارت امام است – می‌گوید شکستن فرهنگ غرب و شرق، بی‌شهادت میسر نیست و می‌گوید من از مسئولین بالای نظام می‌خواهم از هیچ کس و هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسند کمرها را ببندند دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشای سرمایه‌داری غرب و پوچی و تجاوز کمونیزم نکشند ما هنوز در قدم‌های اول مبارزه جهانی علیه غرب و شرق هستیم ما در سراسر جهان باید با این‌ها مبارزه کنیم.

خب این خط انقلاب اسلامی است. منتهی یک اتفاق دیگر که افتاد این که این‌ها برای این که بتوانند جلوی ما را بگیرند به دروغ اعلام کردند که ایران دنبال بمب اتم است رهبری گفتند ما اصلاً برای مبارزه با شماها نه عقیده به بمب اتم داریم و نه بمب اتم نیاز داریم. بمب اتم ما مردم هستند ملت‌ها هستند و الا شما که بمب اتم داشتید ما شما را از ایران بیرون کردیم. شوروی مگر بمب اتم نداشت؟ ولی شکست خورد و فروپاشید. مگر آمریکا به اسرائیل بمب اتم نداد؟ خب در برابر حزب‌الله و حماس مدام شکست خورد و عقب رفت. پس شما را بمب اتم نجات نمی‌دهد و انقلاب ما تکیه به بمب اتم نداده است. انقلاب ما در راه خدا به خدا و به مردم و جوانان خودش تکیه داده است. پس ما نیازی به بمب اتم نداریم ثانیاً طبق فقه ما بمب اتم حرام است برای این که وقتی شما بمب اتم می‌زنید بسیاری از انسان‌های بی‌گناه کشته می‌شوند ما مثل شما غربی‌ها حیوان نیستیم جان انسان برای ما مهم است آمریکاست که درهیروشیما و ژاپن بمب اتم می‌زند و صدها هزار انسان بی‌گناه را تا دو – سه نسل نابود می‌کند ما اهل این کارها نیستیم جهاد اسلامی بمب اتمی نیست در برابر ظالم می‌ایستیم نه بی‌گناهان، مسئله این بوده است.

خب حالا سؤال شما این بوده که چرا چند سال مذاکره نشد حالا دارد می‌شود؟ جواب این است که رهبری اعلام کردند که ما ذره‌ای از حقوق و عزت ملت ایران از جمله حقوق هسته‌ای عقب‌نشینی نکردیم و نخواهیم کرد. بعضی خواسته‌های بیش از اندازه‌ای که این‌ها کردند همه را رد کردند منتهی باید اولاً این‌ها این‌قدر در دنیا و رسانه‌هایشان جوسازی کردند که ایران می‌خواهد به بمب اتم برسد این باید برای دنیا روشن شود که ما دنبال بمب اتم نیستیم ولی این‌ها که این حرف‌ها را می‌زنند خودشان چند هزار بمب اتم دارند. اگر بمب اتم بد است چرا شما دارید و چرا مصرف کردید؟ اگر بمب اتم خوب است چرا بقیه نداشته باشند؟ ولی ما که می‌گوییم بمب اتم بد است نه می‌خواهیم و نه دنبال آن هستیم و نه شما باید داشته باشید شما هم باید خلع سلاح بشوید. این حرف ایران است.

این که در مذاکرات ایران باج داده است، نه. اولاً تا همین الآن هیچ قرارداد قطعی امضاء نشده است آخرش هر توافقی در مذاکرات بشود طبق قرارداد باید شفاف دیده بشود مردم خواهند دید و رهبری باید اجازه بدهد و ایشان اجازه نمی‌دهد که کمترین اهانت و ظلمی به حقوق ملت بشود و این انرژی هسته‌ای و این تکنولوژی هسته‌ای که ایران به آن رسیده است برای همه مسلمان‌هاست فقط برای ایران نیست. این تکنولوژی را فردا باید تقدیم کند به آذربایجان، به ترکیه، به همه جا و همه کشورهای اسلامی. انرژی هسته‌ای برای کشاورزی خوب است، برای انرژی خوب است به جای نفت و امثال این سوخت‌ها، برای پزشکی خوب است و برای بسیاری از علوم دیگر. مسئله بسیار مهمی است. مسئله هسته‌ای فقط مسئله بمب اتم نیست. بنابراین هیچ قرارداد ظالمانه و تحقیرآمیزی امضاء نشده است ولی یک اتفاق خوبی که دارد می‌افتد این است که در دنیا کسانی که فکر می‌کردند ایران دنبال بهانه‌جویی است مدام می‌گفتند که آقا چرا مذاکره نمی‌کنید؟ خب ما مذاکره کردیم و داریم مذاکره می‌کنیم. اگر اهل مذاکره هستید ما می‌گوییم بمب اتم نمی‌خواهیم و ثابت هم کردیم و ثابت هم خواهیم کرد نظارت قانونی هم بشود اما اجازه هم نمی‌دهیم که حق علوم هسته‌ای و تکنولوژی هسته‌ای از این ملت سلب شود مسئله این است. بنابراین نه، تا الآن هیچ اتفاقی که فرمودید باجی داده بشود نه. البته در ایران همیشه هستند و بودند کسانی، هم در جامعه و هم در حکومت،‌ همیشه کسانی بودند و هستند که عقیده این‌ها این است که ما نمی‌توانیم با غرب و نباید درگیر شویم. آن‌ها قوی‌اند. آن‌ها کدخدای عالم هستند ما باید بالاخره راه بیاییم و یک مقداری از حقوق‌مان بگذریم و الا ما را اذیت می‌کنند. این‌ها هم بعضی‌ها فکر می‌کنند این خدمت است! در حالی که امام(ره) صریح می‌گفت و رهبری هم همین خط را ادامه می‌دهد. امام(ره) می‌گفت تا ما هستیم از اصول نه شرقی و نه غربی، عدول نخواهیم کرد. تا هستیم دست آمریکا و ایادی آن‌ها را در همه زمینه‌ها کوتاه می‌کنم و می‌کنیم و اطمینان دارم که بعد از من هم مردم و مسئولین نظام پشتیبان انقلاب اسلامی و این مسیر هستند. امام(ره) می‌گوید شما متوقع‌اید که ما در برابر آمریکا و اسرائیل و ابرقدرت‌ها که می‌خواهند منطقه و جهان اسلام را ببلعند بی‌تفاوت باشیم؟ نه، ما با هیچ کدام از ابرقدرت‌ها و قدرت‌ها سر سازش نداریم نه تحت سلطه آمریکا می‌رویم و نه زیر بار شوروی می‌رویم - این‌ها عین عبارات امام(ره) است – که ما مسلمانیم و می‌خواهیم آزادانه و با شرافت زندگی کنیم به کسی نمی‌خواهیم ظلم کنیم و اجازه هم نمی‌دهیم کسی به ما ظلم کند حاضر هم هستیم که زندگی فقیرانه داشته باشیم ولی آزاد و مستقل باشیم به خاطر شکم‌مان شرف‌مان را نمی‌فروشیم ما مکلف هستیم سازش نکنیم و در برابر این‌ها بایستیم و این کار را خواهیم کرد.

یکی از حضار: ---

مترجم: این خانم مستبصر هستند از اهل سنت بودند مستبصر هستند می‌گویند به ما می‌گفتند که یک مهدی به دنیا می‌آید الآن ما بحمدالله اعتقاد داریم و باور داریم که امام مهدی در دنیا هستند برای این که ما می‌خواهیم از شما این را یاد بگیریم که ما نسبت امام زمان(ع) وظایف ما چیست و ما باید چه کار کنیم که اگر امام زمان امروز بیاید از ما خوشنود باشد؟

جواب استاد: بسیار سؤال مهمی است منتهی الآن چون نزدیک اذان است نمی‌توانم به تفصیل جواب بدهم اما اجمالاً فرمودید از خواهران اهل سنت هستید که به مکتب اهل بیت(ع) ملحق شدید در واقع اهل سنت هم محبّ اهل بیت(ع) هستند ولی معرفت پیروان اهل بیت(ع) به اهل بیت(ع) شاید بیشتر باشد. ببینید وظیفه ما نسبت به امام زمان(ع) در روایت فرمودند که در عصر غیبت اگر به احکام خدا و به احکام اسلام عمل کنید در برابر ظلم مبارزه کنید،و آنچه که از شما خواستند به آن وفا بکنید حتی اگر قبل از ظهور ایشان از دنیا رفتید مثل این است که پیش چشم امام زمان و در راه عدالت جهانی شهید شدید. حتی در روایت دارد مثل این که پیش چشم امام زمان(عج) شهید شدید اگر به وظایف‌تان عمل کنید و این وظیفه، یک بخشی از وظیفه در خانواده شروع می‌شود یعنی مرد و زن نسبت به همسر، نسبت به فرزندان، نسبت به همسایه، نسبت به همکار، در معاملات بازار، از مسائل شخصی شروع می‌شود تا مسائل بین‌المللی و کمک به مستضعفین و مبارزه با ظلم. همه این‌ها جهاد در راه امام زمان است. یک نکته آخر هم راجع به بحث شیعه و سنی عرض کنم درست است انقلاب اسلامی در ایران منشأ اسلامی شیعی داشت اما این انقلاب اهداف آن فقط به شیعه مربوط نیست به کل مسلمین بلکه به کل مستضعفین و مظلومین جهان مربوط است. مسلمان‌ها در مسائلی اختلاف نظر دارند عیبی هم ندارد. شیعه آن مسلمانی است که می‌گوید ما تفسیر اهل بیت از قرآن و سنت پیامبر را قبول داریم ولی بقیه مسلمانان را تکفیر نمی‌کنیم یعنی بعضی از مسلمین به فتوای ابوحنیفه، شافعی و مالک بن انس، یا احمد حنبل عمل می‌کنند عیبی ندارد ما آن‌ها را کافر نمی‌دانیم ولی ما می‌گوییم به فتوای اهل بیت(ع) عمل کنید. به نظر اهل بیت پیامبر(ص) عمل کنید و بدانید که اتفاقاتی که دارد در عراق و سوریه و یمن و بحرین و لیبی و سایر جهان اسلام می‌افتد همه این‌ها ابتدا از آثار انقلاب اسلامی بود که ملت‌ها بیدار شدند منتهی صهیونیست‌ها و حکومت‌های فاسد کشورهای مسلمان و غربی‌ها یعنی آمریکا، ‌انگلیس، فرانسه، همه این‌ها با هم دست به دست دادند با کمک ایدئولوژی وهابیت که ربطی به اهل سنت ندارد سنی غیر از وهابی است با کمک ایدئولوژی فاسد استعماری وهابیت تصمیم گرفتند نهضت بیداری اسلامی را که داشت یکی یکی رژیم‌های فاسد را سرنگون می‌کرد به جنگ مذهبی بین مسلمین تبدیل کنند که به جای این که مسلمین در کنار هم علیه اسرائیل مبارزه کنند خودشان در عراق و سوریه به جان هم بیفتند به اسم علوی و سلفی و شیعه و سنی، و این توطئه دشمنان اسلام است و الا از نظر ما وهابیت غیر از اهل سنت است. اکثر اهل سنت وهابی نیستند، وهابیت یک ایدئولوژی فاسدی است که آمده، و امام(ره) همان موقع این اتفاق را پیش‌بینی کرد گفت که بدانید در دفاع از اسلام محکم‌تر از همیشه با تمام توان در برابر تجاوز نظامی، سیاسی، و بخصوص تجاوز فرهنگی، توطئه‌های فرهنگی دشمنان بایستید. چون امروز استکبار غرب خطر رشد اسلام ناب را علیه منافع نامشروع خودش درک کرده و برای این که این خطر را جبران کند می‌خواهد به جنگ مسلمین با همدیگر تبدیل کند. متأسفانه بعضی از حکومت‌ها هم در این قضایا نادرست عمل می‌کنند و امیدواریم که این وضعیت اصلاح بشود.

من عرضم را با این جمله امام(ره) ختم کنم. امام گفت ما به وظیفه‌مان عمل می‌کنیم حتی اگر همه ما کشته شویم. امام گفت ملت ایران و ملت‌های مسلمان توجه کنند، به ملت ایران گفت ملت شریف ایران متوجه باشید کاری شما زنان و مردان ایران انجام دادید این قدر گرانبها و پرقیمت است که اگر چند صد بار ایران را با خاک یکسان کنند – عین عبارت امام است – اگر صدها بار ایران با خاک یکسان شود دوباره شما با فکر و تلاش فرزندان شما ایران ساخته بشود باز هم ضرر نکردید نه تنها ضرر نکرده‌اید بلکه سود زیستن در کنار اولیاءالله را برده‌اید و در جهان ابدی شدید و دنیا به شما رشک خواهد برد و خوشا به حال‌تان. نترسید حتی اگر بخواهند ایران را تخریب کنند. برادران و خواهران ما با این ایدئولوژی موفق می‌شویم انشاءالله. ایدئولوژی که امام خمینی گفت من به تمام دنیا با قاطعیت اعلام می‌کنم اگر جهانخواران بخواهند در مقابل دین ما بایستند ما در مقابل همه دنیای آنان خواهیم ایستاد و تا نابودی تمام آن‌ها به مبارزه ادامه خواهیم داد. جای دیگر می‌گوید مگر بیش از این است که به کمک نوکران‌شان می‌خواهند عزت ما را پایکوب کنند، مگر بیش از این است که فرزندان عزیز اسلام ناب محمدی در سراسر جهان بر چوب‌های دار می‌روند ما را به دار بکشید ما نمی‌ترسیم. می‌گوید مگر بیش از این است که زنان و فرزندان خردسال حزب‌الله را در سراسر جهان به اسارت خواهند گرفت. بگذار دنیای پست مادی با ما چنین کند ولی ما به وظیفه اسلامی خود عمل خواهیم کرد. ما امام حسین را داریم که با 72 نفر جلوی صد هزار نفر ایستاد. ما زینب را داریم که زینب(س) در زنجیر اسارت رو به یزید کرد و گفت در شأن من حرف زدن با مثل تویی نیست تو کسی نیستی که من با تو حرف بزنم و شما فراموش خواهید شد و ما تا ابد خواهیم ماند.

با این مکتب ما انشاءالله شکست نداریم و امیدوارم همه مسلمین با همه مذاهب در کنار هم قرار بگیرند و جبهه متحد اسلامی به کمک مستضعفین عالم چه مسیحی و چه غیر مسلمان، به کمک همه مظلومین همه عالم بروند و انشاءالله جهان برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) آماده بشود.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته



نظرات

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد

capcha