کارنامه کرونا (3)

حسن رحیم پور در سومین یادداشت کرونایی به دو نکته در باب نسبت کرونا  با علوم سیاسی و نیز علائم انتقال محتمل تمدن برتر ازغرب به شرق پرداخته است:
   
(با صفحات متعدد جعلی در توئیتر اشتباه نشود)  

twitter.com/rahimpourazqadi


۱. محصول  "مردم‌سالاری کرونایی" و نفی اقتدار حاکمیتی، روزی ۵۰۰ کشته رو به تصاعد است. ارزش تعادل میان "قانون" و "آزادی" اگر در اقتصاد و سیاست، هنوز مجهول مانده باشد، اما وقتی بحث مرگ و زندگی است، به سرعت تصدیق می‌شود. به میانگین شعور مردم در هر جامعه در چنین مواردی می‌توان بدون شرمندگی نمره داد.
وقتی تابوت‌ها به حرکت در می‌آیند، می‌بینید چگونه مردم‌سالاری‌ها در همه جهان به قیدهای محکم تن می‌دهند؟

۲.چرا کرونا نه تنها استاندارد بهداشت و سلامت بلکه اغلب معیارها در اقتصاد و به‌تدریج سیاست جهانی و حتی مشهورات نظام حقوقی و اولویت‌های اخلاقی را در بخش مثلا توسعه‌یافته جهان، مشکوک و عقب‌وجلو کرد؟

آبروداری گاه تف سربالاست. ظاهرا تاکنون کرونا ضعیف‌کش نبوده و   ضدسرمایه‌داری عمل کرده! بیشترین تلفات و صدمات به آمریکا و اروپا و کمترین تلفات در آفریقا؟
اگر یکی‌دو کشور آسیایی را استثنا کنیم، عجز جهان سرمایه‌داری با بیشترین تلفات، یک شکست آشکار است.

واقعا چرا ضعیف‌ترین کارکرد و بیشترین تلفات در آمریکا، انگلیس و فرانسه؟
آیا "سیستم سلامت" و "سیستم سیاست" آمریکا، رهبر غرب همزمان در زوال است؟ دموکراسی مسخره آمریکایی، هر ایالت یک روال و به‌شدت غیرشفاف و کوچه‌خیابانی‌، تعیین سرنوشت صندوقها با رای‌ مردگان، تعداد آرای بیشتر از تعداد شهروندان، زدوخوردهای خونین خیابانی، اردوکشی مسلحانه در ایالت‌ها و... همزمان سیل مردگان کرونایی و بالاترین رکورد نعش‌کشی در جهان چه معنا دارد؟ ظاهرا دیگر شاه برهنه است ولی کسی جرات نمی‌کند با صدای بلند اعلام کند
کارآمدی سیستم بهداشت چین و شرق آسیا و ناکارآمدی آن در غرب و جهان سرمایه‌داری به چه معناست؟

⭕️ آیا عصر دیگری در تمدن جهانی آغاز شده و این بار شرق در اقتصاد و علم و مدیریت، جلودار می‌شود؟ در این پیچ تاریخی، مسئولیت نهادهای علمی و مدیریتی ایران در ابعاد ملی و بین المللی چیست و آیا پتانسیل فروخورده جوانان ما شکوفا خواهد شد یا چشم راس تصمیم‌گیران همچنان به غرب است؟

هشتگ‌های موضوعی

نظرات

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد

capcha