مقاله صوتی شماره 41

صلح امام حسن(ع)، مرزبندی «نرمش قهرمانانه» با «سازش ذلیلانه»

تاکتیک‌های سیاسی توأم با تقوای الهی امام حسن‌بن‌علی(ع)

1-امام حسن(ع) با چه تحلیل انتقادی، اوضاع پس از پیامبر(ص) را تشریح کردند؟ و چگونه «جبهه اموی معاویه» را از جریان «خلفاء صدر اسلام»، تفکیک و هریک را جداگانه مورد بحث قرار دادند؟

2-چرا ادبیات امام حسن(ع) حتی هنگام قرارداد صلح، صریح و تند علیه معاویه بود و نه تنها حاکمیت او را نامشروع خواندند بلکه آلودگی خاندان او را نیز به رُخ کشیدند؟

3-چرا امام حسن فرمودند علیرغم همه انتقادها با ابوبکر و عمر ، در گیر نشدیم ولی با معاویه و بنی‌امیه می‌جنگیم؟

4-برخورد امام حسن(ع) با آنانکه بیعت نکردند چه بود؟ و چرا بیعت مردم با امام حسن(ع) از بیعت‌شان با امام علی(ع) هم گرم‌تر و پرشورتر بود؟‌ چرا بیعت‌ها به عمل که می رسید سست بود ؟

5-علیرغم آنکه اصحاب پیامبر(ص) از بدریّون تا دیگران در کنار امام علی(ع) وامام حسن(ع) بودند چگونه اسلام بَدَلی ، بخش‌های وسیعی از مردم را به عملا" تردید انداخت، ترساند و یا وسوسه کرد؟

6-سخنرانی امام حسن(ع) پس از شهادت امام علی(ع) (21 رمضان) و سپس نخستین سخنرانی ایشان پس از بیعت مردم و آغاز حاکمیت، چه مفاهیمی را هدف گرفته بود و چرا؟

7-امام حسن(ع) چه توصیفی از حزب‌ا... و «مرجعیت معرفتی و سیاسی» خود و چه ادلّه‌ای را برای روش خود ارائه فرمود؟

8-امام حسن(ع)، چرا حکومت و بیعت مردم را پذیرفت؟ و چرا بلافاصله جنگ را آغاز نکرد؟ و چرا حاکمیت معاویه را مشروع ندانست؟ و سپس چرا از جنگ قدرت، کنار کشید؟

9-چرا مردم حاضر نشدند هزینة عزّت خود را بپردازند و تن به اسارت دادند؟ و امام حسن(ع) چگونه این وضع را پیش‌بینی کرده بود؟

10-چرا امام حسن (ع) پس از صلح فرمودند اگر مجاهدینی می‌بودند، طولانی‌ترین و سخت‌ترین جنگ‌ها را با معاویه در می‌انداختم و او هرگز شایسته حکومت بر مردم نیست؟

11-ائتلاف عملی «باند فاسد معاویه» و «گروه تروریست خوارج» علیه امام حسن(ع) چگونه ، عمل کرد ؟

12-شبکه ضدّ جاسوسی و جنگ روانی جبهة امام حسن(ع)، تیم‌های جاسوسی و شایعه‌پراکنی معاویه را در پشت جبهه امام حسن(ع) چگونه یک به یک متلاشی می‌کردند؟

13-وعده‌های معاویه،‌ کدام انقلابیون سابقه‌دار امّا خسته و کدام سرداران قدیم را به طمع مقام و پول و زن از صفّ امام حسن(ع) خارج کرد و چرا؟

14-امام حسن(ع)، با پذیرش قرارداد صلح، پنج ضربة اساسی به پیکر معاویه وارد کرد و جبهة حقّ را از هفت دام و مهلکة قطعی رهایی بخشید امّا چرا همچنان کسانی جوهرة انقلابی آن معاهده را در نیافته و همچنان راحت‌طلبی و تسلیم ‌طلبی خود را توجیه می‌کنند؟

15-اگر صلح با معاویه،‌ «سازش ذلیلانه» (نه« نرمش قهرمانانه» ) بود، چرا فشارها و تهمت‌ها و دستگیری‌ها ادامه یافت و عاقبت با همدستی معاویه و خوارج، امام حسن(ع) ترور شده و به شهادت رسیدند؟


نظرات

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد

capcha