شبکه سه - 24 و 25 تیر 1399

"حجاب" ، دفاع از "عشق" ("جنسیت"، نه سرکوبی ، نه هرج و مرج) - قسمت چهارم و پنجم

بمناسبت "روز حجاب وعفاف" _ سالگرد قتل عام مسجدگوهرشاد مشهد و جنبش علیه کشف حجاب _ 1397

بسم‌الله الرحمن الرحیم.

در احادیث مجازاتی برای بی‌حجاب نداریم اصلاً این نوع بی‌حجابی که الآن به عنوان سمبل اباحی‌گری مادی غربی ترویج فحشاء در قالب مسئله آزادی زن و مبارزه با حجاب آمده، این سنخ اصلاً آن زمان نبوده است. آن زمان در مدینه، مردم یا مسیحی بودند یا یهودی بودند یا مسلمان شده بودند یا مشرک بودند هیچ کدام از این‌ها بی‌حجاب نبودند و بی حجابی رسم نبوده، یک پوششی داشتند. بله پوشش ناقص بود، آیه حجاب آمد. حتماً قضیه آن را می‌دانید یک پسر مسلمانی داشت می‌رفت از جلو خانمی می‌آمد این خانم‌ها موهایشان را می‌بستند ولی سینه و گردن‌شان بیرون بود. این پسر همین‌طور که می‌رفت چشمانش به این خانم خیره شد هرچه می‌خواست دل بکَند رویش را آن طرف کند نمی‌توانست همین‌طور به این خیره شد، بعد این خانم آمد از کنارش رفت، باز این دل نکَند، برگشت از پشت سر به آن خانم نگاه کرد، همین‌طور راه هم می‌رفت. یک مرتبه سر پیچ کله‌اش به دیوار خورد شکست، خون توی سروصورتش آمد، بعد با خودش گفت عجب غلطی کردیم به این ناموس مردم نگاه کردیم سرمان هم شکست نفهمیدیم، بعد پیامبر(ص) او را دیدند پرسیدند چرا سروصورتت خونی است؟ گفت آقا متأسفانه داشتیم دید می‌زدیم توی خیابان! آیه نازل شد که اول خطاب به مردها، به مردان مسلمان بگو دید نزنید، خیره نشوید، نگاه عیب ندارد آدم همین‌طور نگاهش می‌افتد اما دفعه دوم که داری نگاه می‌کنی یک منظور دیگری داری، بعد که می‌گویی یک بار دیگر دفعه سوم نگاه کنیم این‌جا دیگر باید کنترل کرد، باید سرت را پایین بیندازی، او خواهر توست تا با او پیمانی نبستی و برای ازدواج صحبتی نکردی تو برادری او خواهر، نر و ماده نیستید، کنترل کن. قرآن به مردها می‌گوید به زنان خیره نشوید کنترل کنید. بعد می‌فرماید حفظ فرج، یعنی رفتار جنسی‌تان را مدیریت کنید. بعد خطاب به خانم‌ها می‌کند و می‌گوید زنان مؤمن شما هم به مردان خیره نشوید و نگاه‌های آنچنانی نکنید شما هم رفتار جنسی‌تان را کنترل کنید بعد یک چیز اضافه به خانم‌ها می‌گوید که به آقایان نمی‌گوید می‌گوید زیبایی‌ها و جذابیت‌هایتان را علنی پیش نامحرم و مردها در خیابان نکنید بعد می‌فرماید «إلا ما ظهر» اما یک بخشی از زیبایی‌ها و جذابیت‌های زن هست که هرچه می‌خواهد مخفی کند نمی‌تواند، فرمودند آن بخش از زیبایی‌های زن که ظاهر است قرآن می‌فرماید آن‌ها را نگفتیم که بپوشانید. ممکن است مرد از نگاه به صورت زن هم لذت ببرد ولی اسلام نگفت واجب است صورتت را بپوشانی. ممکن است نگاه به دستان او می‌کند یا با او حرف می‌زند لذت می‌برد، اسلام نگفت چون او لذت می‌برد این‌ها را بپوشان، نه. می‌گوید تو می‌خواهی زندگی اجتماعی بکنی، به مرد گفت نگاه نکن. به زن هم می‌گوید. معنی این سرکوب نیاز جنسی است؟ نه؛ این مدیریت رفتار جنسی است. حجاب، لباس، مستقیم به اخلاق جنسی مربوط است. اخلاق جنسی به دنیای مردم و به آخرت مردم مربوط است بسا کسانی که با دو- سه‌تا نگاه عاشق نمی‌شود معتاد می‌شود. اگر عاشق شدی خب برو پیشنهاد ازدواج بده و مسیر را ادامه بده، خیلی هم خوب است هیچ حرفی هم ما در اسلام نداریم. هر دختر و پسری عاشق هم شدند، نژاد و قومیت و زبان و کشورتان هم فرق می‌کرد این‌ها مهم نیست خب بکند، شما باید کفو باشید یعنی باید همدیگر را درک کنید و بتوانید همدیگر را تحمل کنید بتوانید با هم زندگی کنید و در مسیر الهی و دین، درست باشید. تمام شد. چه مانعی اسلام گذاشته است؟ حتی اگر یک زن 60 ساله بخواهد با یک پسر 20 ساله ازدواج کند به شرطی که واقعاً عاشق هم شده باشند مانع نشده، منتهی گفته به شرطی که با هم بتوانید زندگی کنید. یا به عکس عاشق هم شدند مانعی نگذشته است. این یکی فارس است او ترک است آن یکی عرب است، خیلی خب مانعی نگذاشته است. این فقیر است آن ثروتمند است خب باشد مانعی نگذاشته، منتهی گفته بتوانید با هم زندگی کنید. حقوق همدیگر را رعایت کنید یعنی با ضمانت عشق. عشق در این خانواده حفظ بشود و فردا سر قومیت و زبان و نژاد و طبقه اقتصادی و سن با هم دعوا نکنید به هم توهین نکنید. عشق، فرماندة اول و آخر است عاشق هم شدید بروید ازدواج کنید. اسلام آمد ازدواج تحمیلی را بر دختر حرام کرد. دختر اصلاً حق تصمیم نداشت. پدرش می‌گفت ازدواج کردی خودت خبر نداری! اسلام آمد گفت نخیر ازدواج نکردی. یک خانمی آمد به پیامبر(ص) گفت پدر من بدون خبر من، من را به ازدواج فلانی درآورده است. پیامبر(ص) فرمودند که از تو هیچ سؤالی نکرده و نظری نخواسته است؟ زن گفت نه. پیامبر(ص) فرمودند ازدواج تو باطل است و تو زن او نیستی. گفت خب من همین را می‌خواستم بشنوم. اول پیامبر(ص) گفتند حاضری با او زندگی کنی می‌توانی او را دوست داشته باشی یا نه از او متنفر هستی و او را نمی‌خواهی؟ زن گفت، ای پیامبر واقعیت این است که من خودم هم دوستش دارم دلم می‌خواست با همین ازدواج کنم منتهی من می‌خواستم از شما سؤال کنم و یک جمله‌ای از شما صادر بشود که ازدواج بدون نظر دختر، باطل است. من همین جمله را می‌خواستم و الا من خودم می‌خواستم با همان ازدواج کنم منتهی چون پدرم اصلاً با من صحبت نکرد رفته قرارداد با این‌ها امضاء کرده، من می‌خواستم شما یک چیزی بگویید که بعد از من کسی برندارد دخترش را این‌طوری عروس کند. خب اسلام این قدر برای زن و دختر حریم حفظ کرده است. یکی از آن‌ها هم حجاب است. حجاب، دفاع از بدن زن، کرامت زن، حقوق زن است. اگر قرار باشد جنگل بشود زنان که زور بازوی مردان را ندارند، بگوییم همین‌طور لخت و پتی راه بیفتیم برویم هرکی زورش رسید! خب معلوم است که این وسط کی مظلوم است! معلوم است همه چیز ده بر صفر به نفع مردان است. اسلام می‌گوید ما منطق زور نداریم که مرد چون زورش بیشتر است گردنش کلفت‌تر است، زوری در کار نیست یک قرارداد دوطرفه است. آقا حجاب دست‌وپاگیر است نمی‌گذارد ما کار کنیم. نخیر آقا، بی‌حجابی دست و پاگیر است. البته حجاب اسلامی و الا حجاب‌های ایرانی و هندی، و بعضی از فرهنگ‌های دیگر قبل از اسلام بله واقعاً دست و پاگیر است. اسلام حجاب دست‌وپاگیر ندارد، بله، چادر خوب است بهتر هم هست، اما چادر هم واجب نیست. لباسی بپوش، گفتند لباسی بپوش که وقتی با یک مردی روبرو می‌شوی مرد به جای این که با تو حرف بزند مدام به قد و بالای تو نگاه نکند، تو را برانداز نکند، این لباس را بپوش. تمام! خودت هم می‌دانی چیست. آقا مدل آن چیست؟ مدلی ندارد. ببخشید رنگش چیست؟ هیچی، تابع عرف است. چند تیکه باید باشد؟ هر تیکه‌ای. لباسی بپوش که به تو توهین جنسی نشود. این تعبیری که قرآن آورده «تبرّج»، تبرّج جاهلیت. «تبرّج» یعنی مثل برج همه به تو آن وسط نگاه کنند! می‌گوید حجاب اسلامی طوری لباس بپوش که اندام زنانه تو که دیدن آن برای مردان لذت‌بخش است تحریک کننده است و دوست دارند بیشتر ببینند، نزدیک بشوند، تصرف کنند، سوء استفاده کنند آن بخش از اندام تو به چشم مرد نیاید. طوری لباس بپوش که اصلاً زنانگی تو، به چشم مرد اول نیاید. البته بطور کلی که می‌آید. هیچ مرد و زنی نمی‌توانند با هم حرف بزنند بدون توجه به این که او مرد است این زن است. غریزه است. قرآن می‌فرماید «إلا ما ظَهرَ منها» آن بخشی از زیبایی و جذابیت زن که درهر صورت آشکار است حتی اگر تمام وجودش را هم بپوشاند باز برای مرد جذابیت دارد این غریزه را خداوند گذاشته است. می‌فرماید آن بخشی که ظاهری است عیبی ندارد مرد باید خودش را کنترل کند اما بقیه‌اش را مدام بیرون بریزی، لباس تنگ‌تر، کوچک‌تر، چسبیده‌تر، بدن‌نماتر، این‌ها دیگر بیماری است. فرمودند که در احادیث مجازات زن بی‌حجاب نداریم مجازات برای هر نوع منکر، و هرچه که منکر است و فعل حرام است و بخصوص جنبه اجتماعی دارد قابل هم مجازات قانونی است و جزو اختیارات حکومت است که در دفاع از امنیت اخلاقی جامعه قانون بگذارد و مجازات کند. لباس حریم خصوصی است مصداق قانون نیست. طبق کدام مبنا؟ اگر مبنایتان غرب است اتفاقاً آن‌ها قانون گذاشتند منتهی علیه لباس. اگر نوع لباس پوشیدن‌تان مسئله خصوصی بود قانون شامل آن نمی‌شود پس چرا آن قانون گذشته و طبق آن مبنا علیه پوشش و لباس است؟ برای این که او هم می‌فهمد این مسئله خصوصی نیست. لذا قانون می‌گذارد برای نوع لباس پوشیدن در عرصه عمومی، منتهی قانون او علیه اخلاق است. ما این‌جا قانون به نفع اخلاق می‌گذاریم. قانون او علیه خانواده است، این قانون برای دفاع از خانواده است، او قانون می‌گذارد برای تجارت زیبایی و جمال زن، این قانون می‌گذارد برای دفاع از زیبایی و جمال زن. چرا اجباری است؟ بله، او بی‌حجابی را اجباری می‌کند. یک سؤال دیگرشان هم این بود می‌گویند رضاخان یا غرب، الآن الزام کردند بی‌حجابی اجباری، شما می‌گویید الزام و اجبار حجاب، چه فرقی دارد؟ خیلی فرق دارد چطور فرقی ندارد؟ دوتا فرق واضح آن را به شما می‌گویم، 1) مبنای او لیبرال است با مبنای لیبرال حق ندارد علیه حجاب قانون بگذارد، او طبق مبنای خودش حق ندارد چرا گذاشته است؟ او باید بگوید هرکه می‌خواهد لخت بیاید و هرکه می‌خواهد با حجاب بیاید، هردو آزاد هستند لیبرالیزم روی کاغذ این است ولی چرا عمل نمی‌کنید؟ بعد به ما می‌گویند خب شما هم همین کار را به عکس می‌کنید! نخیر آقا؛ ما اولاً ما که لیبرال نیستیم ما مسلمان هستیم. او می‌گوید لیبرال هستم و لیبرالیزم هم می‌گوید نباید جلوی حجاب را بگیرید. دارد می‌گیرد. او خلاف مکتبش عمل کرده، اما ما خلاف مکتب‌مان عمل نکردیم ما لیبرال نیستیم ما تابع قانون خداوند هستیم خداوند اجازه نمی‌دهد مردان و زنان برهنه یا نیمه برهنه به عرصه عمومی بیایند. دنیا و آخرت فرد و جامعه را خراب می‌کند. این هم دوتا فرق.

سؤال بعدی فرمودند آیات حجاب مربوط به زنان مؤمن و زنان پیامبر است. اولاً ‌آیات حجاب، چندین مورد است. دوماً در مورد مصداق و شأن نزول خاصی آمده، در مورد زنان پیامبر(ص) می‌فرماید که، اولاً این که می‌دانید کلمه "حجاب" به این معنا که ما می‌گوییم در قرآن نیست، حجاب یعنی "پرده". آن که در قرآن می‌گوید آیه حجاب، آن اصلاً به این معنای حجابی که ما داریم صحبت می‌کنیم نیست آن را ستر و پوشش می‌گویند. خُمار، مصداق ستر است. در قرآن یک چیزی خطاب به زنان پیامبر(ص) بود، مسلمانان می‌آمدند از بس پیامبر(ص) خاکی و صمیمی بود، مسلمانان زن و مرد، هرکی می‌آمد سرش را پایین می‌انداخت و توی خانه پیامبر می‌رفت. خانه پیامبر(ص) یک حریمی، یک چیزی، سرشان را می‌انداختند توی خانه می‌رفتند. یک دفعه خانم پیامبر(ص) لباس مناسب تنش نبود می‌دید یک کسی داخل آمد! خانه پیامبر خودمان است! آیه آمد که یک آدابی، یک اخلاقی، یک کمی متمدن باشید یک حریم عمومی‌ای هست حریم خصوصی‌ای هست فرمودند یک پرده نصب کنید و هرکس خواست به خانه بیاید اول اجازه بگیرد، یک سلامی، همین‌طور سرتان را پایین می‌اندازید می‌روید حریم خصوصی و عمومی ندارید؟ بعد به خانم‌ها هم گفت که شما قصدی ندارید همین طور که صحبت می‌کنید ممکن است صدای‌تان زنانه و دوست داشتنی باشد مرد باتقوا نه، مرد باتقوا زن هر طوری هم حرف بزند نظری ندارد خودش را کنترل می‌کند. اما قرآن می‌فرماید بعضی‌ها هستند «فی قلوبهم مرض» بعضی از مردان انحراف جنسی و بیماری جنسی دارند شما معمولی هم که حرف می‌زنید این خوش‌خوشانش می‌شود. به آن‌ها گفت وقتی با مردان صحبت می‌کنید یک جوری صحبت کنید که احساس زنانگی نکنند با یک طنین محکم صحبت کنید که جرأت نکنند با غرض گوش کنند. بعضی خانم‌ها را دیدید مرد از روی رفتار و طرز حرف زدن این زن می‌فهمد که این اهل این گفتگو هست یا نیست؟ می‌فهمد. یک وقت زن چنان محکم و قاطع حرف می‌زند که این مرد می‌ترسد و دست و پایش را جمع می‌کند. ولی یک وقت یک طوری حرف می‌زند ظاهرش هم معمولی است اما مرد می‌گوید خب حالا یک کم ادامه بدهید! این آیه مربوط به زنان پیامبر است. اما چند آیه داریم درباره نحوه پوشش است. سرشان را می‌پوشاندند حالا بخشی از موها شاید بیرون بود، سینه و گردن هم بیرون بود، این پشت، آیه آمد که این حجاب را کامل کنید، درستش کنید. اگر قانون نباشد یک عده زیادی هستند کاملاً بی‌حجاب بیرون می‌آیند، بله قبول است به همین دلیل هم باید قانون باشد چرا؟ با همین استدلال‌های حقوق عمومی، اخلاق عمومی، قانون عمومی. الآن صحبت این نیست. سؤالی که ایشان می‌کند این است، اصلاً من نمی‌گویم حرف شما درست است یا غلط است، دارم می‌گویم اگر می‌خواهید از این حرف نتیجه بگیرید کسانی که با جاهای دیگر مقایسه می‌کنند ما می‌گوییم این مقایسه مغالطه است مقایسه شُل‌‌حجاب با باحجاب او غلط است می‌خواهید مقایسه کنید باید تعداد درصد باحجاب‌های این‌جا را با باحجاب‌های او و شُل‌حجاب این‌جا را با بی‌حجاب او را مقایسه کنید. حالا این که قانون است دلش می‌خواهد یا نمی‌خواهد ما کاری نداریم آثار بیرونی، همین حجاب ناقص از بی‌حجابی بهتر است کی گفته بدتر است؟ بی‌حجابی و برهنگی ته ندارد. شما تا کجا می‌خواهی جلوی آن را بگیری؟ بعد تابستان می‌شود ... من از شما سؤال می‌کنم یک کسی می‌گوید من اصلاً حجاب نمی‌خواهم عقیده ندارم، می‌گویم خیلی خب عقیده نداری ولی باید قانون را رعایت کنی، می‌گوییم حالا اگر قانون نباشد تو تا چقدر می‌خواهی حجاب را کنار بگذاری؟ شما می‌گویید همه‌اش را، همین تهش می‌شود. اگر شما قانون نگذاری می‌گوید تا این‌جا حلال است؟ می‌گویی خیلی خب تا این‌جا حلال! بعد دوباره می‌گوید تا این‌جا چی؟ می‌گوییم باشد خیلی خب تا این‌جا هم اشکال ندارد، دوباره می‌گوید حالا تا این‌جا چی؟ خب بالاخره تا کجا بایستی؟ اگر این‌جا بگویی می‌گوید چطور تا این‌جا می‌شود تا این‌جا نمی‌شود، این یک میلی‌متر چه اتفاقی افتاد؟ خب کجا می‌خواهی بایستی. بعد می‌گوید آقا گرم است می‌خواهم یک لباس بدن‌نما بپوشم می‌خواهم باد به من بخورد! بعد کم‌کم یک چیزهای دیگری می‌گویند، بعد شما کم‌کم می‌بینید یک مرتبه در خیابان در هوای گرم با شورت آمدند! در خیلی از کشورها این‌طوری است. می‌خواهی چکار کنی؟ باید به او بگویی می‌شود یک کمی شورت‌تان بلندتر شود؟ می‌گوید نه، می‌خواهم باد بخورم! می‌خواهی چه بگویی؟ ببینید از این‌جا شروع می‌شود. از حجاب اجباری شروع می‌شود اما کجا تمام می‌شود؟! اما راجع به مدل آن، رنگ آن، هیچی اسلام نگفته، عرف هر جایی. الآن شما در بعضی از کشورها مثل مالزی و اندونزی می‌بینید نوع حجاب یک جور است، در ایران و عراق یک جور در مصر و الجزایر یک جور است. اصلاً انگار سه‌تا ملت هستند همه هم حجاب است ولی مدل و رنگ و همه چیز آن فرق می‌کند. این‌ها را که دیگر اسلام نگفته، تعیین نکرده، گفته یک کلام، یک جوری مرد و زن لباس بپوشند که یک چیزی به نام عفّت و حیا و یک مرز اخلاقی در نوع پوشش رعایت بشود. پوشش را گفته که کجای بدن را بپوشانید اما این که با چه مدلی و با چه رنگی نه، شما برو صدتا مدل حجاب ابداع کن؛ منتهی یادتان باشد فلسفه حجاب این است که مردان در خیابان دنبال خانم‌ها راه نیفتند نه این که یک مدلی بسازید که بیشتر دنبال‌تان راه بیفتند. حجاب دوتا بُعد دارد یکی مسئله شخصی شماست، اعتقادات شماست، یکی مسئلة این است که شما می‌گویی من اعتقاد ندارم، آن بحث دوم قوانین اجتماعی است. می‌خواهی اعتقاد داشته باش می‌خواهی نداشته باش باید رعایت کنید.

یکی از حضار: استاد، عفت عمومی باید باشد اما مسیری که ما در این 40 سال در نظر گرفتیم ایده‌آل است؟

جواب استاد: اگر شما اصل آن را قبول کردید، حالا بیایید آسیب‌شناسی کنید.

یکی از حضار: هر انسان باشعوری به این نتیجه می‌رسد که من نباید بدن‌نما باشم.

جواب استاد: خیلی خب، البته شما این حرف را زدید، این معنی‌اش این است که آن‌هایی که قبول ندارند همه‌شان بی‌شعورند! اگر همین را بگویید فردا می‌گویند آی به همه گفت بی‌شعور!

یکی از حضار: یا همه خوب هستند یا بد هستند، ما نباید به هر عقیده‌ای احترام بگذاریم.

جواب استاد: بله،‌ من مخالف شما نیستیم اما من این را بارها گفتم باز هم می‌گویم هر خانمی که حجاب کامل ندارد معنی‌اش این نیست که واقعاً ضد اسلام و ضد حجاب است، اهل فساد و اهل فحشاء است واقعاً این‌طوری نیست. عقیده من این است که خانم‌هایی که حجاب کامل اسلامی ندارند این‌ها مسئله‌شان این نیست که اسلام را قبول ندارند، اخلاق را قبول ندارند یا دنبال فساد هستند، واقعاً این‌طوری نیست. من 13- 14 مدل نوع شمردم هر کدام یک جور هستند. یکی می‌گوید آقا این‌ها مهم نیست اما من مسلمانم. عرض کردم بارها می‌بینید یک خانمی است که درست حجاب ندارد ولی تسبیح دستش هست حرم امام رضا(ع) هم می‌رود. خب این بی‌دین نیست بخشی از دین را عمل می‌کند و بخشی از دین را عمل نمی‌کند، می‌گوید سخت است، حوصله ندارم.

یکی از حضار: خب واقعاً هم سخت است!

جواب استاد: بله،‌معلوم است که سخت است، روزه هم سخت است، نماز هم سخت است، جهاد هم سخت است. طرف روز ماه رمضان داشت هندوانه خنک شیرین می‌خورد به او گفتند ماه رمضان حرام است، گفتم من برای حلال و حرامی‌اش نمی‌خورم برای این که خوشمزه است دارم می‌خورم! معلوم است که سخت است، این که آدم خودش را بپوشاند و مراقب باشد که یک مردی مدام او را در جامعه نگاه نکند، معلوم است که آسان نیست مگر روزه گرفتن در ظهر تابستان، مگر آسان است؟ شما برای چه کارهای سختی می‌کنید؟ مگر گرسنه‌تان نمی‌شود. چرا از شما هم گرسنه‌تر می‌شوم. مگر تشنه نمی‌شوید؟ چرا. پس چرا آب نمی‌خورید؟ ندارید؟ چرا دارم در یخچال پر از آب و غذاست. کسی مواظب‌تان هست؟ نه خودم تنها هستم. در یخچال را بلد نیستی باز کنی؟ چرا. خب پس چرا نمی‌خوری؟ این‌جا یک سؤال پیش می‌آید این‌جا یک مرزی بین من و حیوانات هست، حیوانات وقتی گرسنه می‌شوند و جلوی او علف است می‌خورد، من انسانم گرسنه‌ام، غذا جلویم هست، من و ارادة من و روح من باید بر جسم من مسلط باشد. می‌توانم بخورم، می‌خواهم بخورم اما نمی‌خورم از این‌جا به بعد انسانیت شروع می‌شود. معلوم است همه دوست دارند لخت و برهنه باشند تابستان به بدن‌شان باد بخورد، کیف بخورد، هرکسی با هرکسی هر جایی... معلوم است که انسان خوشش می‌آید. منتهی یک جایی فراتر از خوش آمدن است و آن رشد انسان است آخرت است. خداوند انبیاء را فرستاد که بگوید ای آدم، چند دهه‌ای بیشتر این‌جا نیستی داری از این‌جا عبور می‌کنی ابدیت در راه است، روح خود را باید مراقبت کنی. چگونه از روح خود مراقبت کنم؟ سکس بی‌حساب و کتاب و بی‌درودروازه روح تو را نابود می‌کند. با این روح از این عالم بروی نمی‌توانی ادامه حیات بدهی با این گناهان بیچاره می‌شوی. دزدی، ربا، حق‌خوری، حق‌کشی، آدم‌کشی، جنایت، دروغ، حرص، این‌ها تو را نابود می‌کند تو یک موجود ابدی هستی یک جوری این 50 سال – 100 سال را زندگی کن که وقتی از این عالَم رفتی بتوانی ادامه بدهی. خداوند در قرآن یکسره دارد می‌گوید این که واجب است این که حرام است، برای این است که شما موجود ابدی هستی ممکن است هفته دیگر در قبرستان باشی! الآن ما این‌جا داریم با همدیگر حرف می‌زنیم از کجا می‌دانید سه روز دیگر بعضی از ما در بهشت زهرا در قبرمان نخوابیده باشیم؟ از این عالَم می‌رویم. یکی از دوستان و همکاران ما، داشتم می‌رفتم مشهد بعدازظهر من را به فرودگاه رساند صبح زنگ زدند گفتند در سردخانه است! یکی از دوستان ما همین پنج شنبه فوت کرد، جمعه دفنش کردند، شنبه مراسم گرفتند، یکشنبه انگار این آدم در دنیا نبوده، تمام! این حجاب، نماز، روزه، یک بخشی‌اش برای دنیای خوب است یک بخشی از آن برای آخرتت هست. آقا روزه بگیرم گرما می‌خورم و گرسنه‌ام می‌شود، خب معلوم است که گرسنه می‌شویم، چون گرسنه‌ات می‌شود باید تحمل کنی، باید روح تو قوی شود. از حیوانیت فاصله بگیری. حیوان نمی‌تواند روزه بگیرد، انسان روزه می‌گیرد، حیوان نر و ماده تا تحریک می‌شوند اخلاق نمی‌شناسند که بگویند آقا این گوسفنده بی‌تقواست آن گوسفنده خیلی باتقواست! آن گوسفنده را به اداره منکرات معرفی کنیم! یک گاوی هست انحرافات جنسی دارد، گاو است دیگر! اما راجع به انسان، نگاه‌هایش حساب است. خداوند در قرآن می‌فرماید «الله یعلم خائنة الأعین» خداوند حواسش به شماهاست. «خائنة‌الأعین» یعنی نگاه‌هایی که با این گوشه چشم یواشکی می‌کنید و به خیالت هیچ کس نفهمید، خداوند می‌فرماید آن نگاهت ثبت شد. مثلاً این‌جایی یک مرتبه زیرچشمی او را نگاه می‌کنی این می‌شود «خائنة‌الأعین». خداوند می‌فرماید این خیانت چشم است، این نگاه‌های زیرچشمی یواشکی سریعی که می‌کنید این‌ها را خداوند می‌داند و می‌بیند. خدا دارد می‌بیند که تو گرما را تحمل می‌کنی بخاطر حجاب و بخاطر اطاعت از خداوند، و او این کار را نمی‌کند، این‌ها پیش خدا مساوی نیستند. بهشتی هست، جهنم هست، دنیا، آخرت، غیر از این که من ضررهای دنیوی آن را گفتم من اصلاً از آخرت حرفی نزدم اصل مسئله آخرت است. شما خیال می‌کنید آ‌ن‌هایی که جهاد کردند جبهه رفتند با آن‌هایی که ایستادند و نگاه کردند پیش خدا مساوی هستند؟ قرآن می‌فرماید «فضل‌الله المجاهدین علی القاعدین اجراً عظیما» مسلمان قاعد که سیاسی و انقلابی و فداکار و مجاهد نیست و هیچ وقت برای حق خطر نمی‌کند و همیشه نشسته، می‌خورد و می‌خوابد نمازش را هم می‌خواند! با آن مسلمانی که جانش را به خطر می‌اندازد جهاد می‌رود فداکاری می‌کند امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، عدالتخواهی می‌کند خداوند می‌فرماید شما پیش ما مساوی نیستید یک وقت فکر نکنید او مساوی با اوست. پیش ما مساوی نیستید. خداوند می‌گوید مسلمان و کافر مساوی نیستند  اگر کسی بگوید خب ما هم 40 سال زندگی کردیم این سختی‌ها، هی روزه، نماز، حجاب، وجوهات دادیم، مال حرام می‌توانستیم بخوریم نخوردیم، او هم که همه آن کارها را کرد، هر دو که داریم زندگی می‌کنیم و هر دو هم که می‌میریم. مگر این‌طوری است؟ شیرتوی‌شیر است؟ خداوند در قرآن می‌گوید مساوی نیستند آن‌هایی که عمل صالح کردند و ایمان داشتند با آن‌هایی که ایمان نداشتند و تقوای جنسی نداشتند. این‌ها مساوی نیستند. مسلمان به آخرت معتقد است. این دنیا آخر خط نیست. دو روز دیگر ما از این عالَم می‌رویم. آن کسی که این‌جا شراب خورده، زنا کرده، ربا خورده، برهنه و بی‌حجاب آمده، روابط نامشروع برقرار کرده، دروغ گفته و خیانت کرده، عذاب می‌کشد هم در این دنیا عذاب می‌شود و عذاب اصلی او در عالم بعد شروع می‌شود. آن کسی که در هوای گرم لباس پوشیده که حجاب داشته باشد و روزه گرفته، این پاداش دارد و رشد کرده است. قرآن می‌فرماید در دنیا یک کسانی به شما می‌خندند – این را دقت کنید اگر فقط دنیا را ملاک بگیرید مشکل پیش می‌آید –

یکی از حضار: من به آن آیه استناد کردم.

جواب استاد: آن مطلب برای این آیه نیست، آیات متعدد دیگری هست. یک جلسه‌ای بگذارید بیاییم تمام آیات مربوط به حجاب را بحث کنیم. ولی بحث ما این بود، می‌گویید من عقیده دارم او که عقیده ندارد، جوابش را دادیم. اولاً کسی که عقیده دارد فقط دنیا را نمی‌بیند دنیا و آخرت را با هم می‌بیند. ثانیاً از این دنیا که بروید برای خداوند فرق می‌کند کسی که اطاعت خدا را در دنیا کرد و کسی که نکرد این‌ها فرق می‌کند از توی عالم قبر برزخ شروع می‌شود تا قیامت اصلی برسد. در روایت می‌گوید قبر برای شما یا حفره و گودالی از گودال‌های جهنم است یا باغی از باغات بهشت است یعنی همین که از این دنیا می‌روی و بدنت را در قبر می‌گذارد بهشت و جهنم برزخی‌ات رو می‌شود. یا در شادی و نشاط هستی یا در عذاب هستی تا به آن قیامت اصلی برسید که قرآن می‌فرماید کل کرة زمین منهدم می‌شود دریاها آتش می‌گیرند و کوه‌ها مثل پنبه زده می‌شود، نظام عالَم بهم می‌ریزد که اتفاقاً با همین چیزهایی که درباره منظومه و فضا پیش‌بینی می‌کنند که زمین برخوردهای سیارات و ستارات متلاشی می‌شود و خورد می‌شود، خیلی جالب است آن‌ها هم اخیراً دارند همین چیزها را می‌گویند. قرآن می‌فرماید «إذا الشمس کوّرت» خورشید تاریک خواهد شد. اخیراً شما ببینید در تحقیقات می‌گویند بالاخره اتفاقی خواهد افتاد و یک برخورد سنگینی بین کرة زمین با فلان سیارات اتفاق می‌افتد و خورشید دیگر در زمین دیده نمی‌شود و منهدم می‌شود «‌إذا البحار سجّرت» وقتی دریاها آتش می‌گیرند. قرآن می‌فرماید قیامت، از زمین بخار و دود بیرون می‌آید بین دود و آتش باید حرکت کنید. خیلی شبیه می‌شود صحنه‌هایی از روایات با این چیزهایی که الآن می‌گویند در زمین، کل نظام بهم می‌ریزد. قرآن می‌گوید زمین غیر از این زمین خواهد شد بعد مُردگان از قبرها بیرون خواهد آمد و... الآن توجیهات طبیعی هم دارد برای این‌ها پیدا می‌شود.

حالا عرض من این است که اگر عقیده دارید به این دلایل، عقیده هم نداری به آن دلایل دنیوی و اخروی. دوست ما گفتند آقا این روش‌ها جواب می‌دهد؟ اگر این روش‌ها توهین و خشونت بدون حرف زدن و بدون تعلیم و تربیت باشد نخیر جواب نمی‌دهد. امر به معروف و نهی از منکر مراتب دارد ضمن این که ...

(29:330) سؤال نامفهوم الآن برخورد با جرم بی‌حجابی، برخوردی است که با جرم حد شرعی می‌شود نه حد تعقیب. حد تعذیر هم این طوری است که در قانون اساسی آمده، نه گفته، حجاب، نه گفته ... گفته ضوابط پوشش در جامعه اسلامی باید بگونه‌ای باشد که عفت جامعه اسلامی بخطر نیفتد. برخوردی که گشت ارشاد می‌کند ...

جواب استاد: اجرای آن الزامی است مجازات هم دارد.

ادامه سؤال: وقتی می‌گوید حجاب، حد آن را تعیین نکرده. سؤال نامفهوم

جواب استاد: حد آن را حکومت تعیین می‌کند. (ببینید شروع قشنگی داشتید ولی پایان خوبی نداشتید) شما یک حرف قشنگی زدید. ببینید می‌گویند کجای قرآن گفته آدم بی‌حجاب را این مجازات خاص را بکنید، لازم نیست این‌ها جزو حدود نیست حد الهی که برای جرم‌های خاصی گفته مثلاً‌این کار را انجام بدهید چند مورد بیشتر نیست. خب بقیه موارد ضمانت اجرای قوانین اجتماعی پس چیست؟ تعذیر است. تعذیر یعنی تأدیب، یعنی مجازات بازدارنده. ببینید دوتا بحث است. سؤال این خانم این است این چون حد نیست چرا حکومت برای آن مجازات تعیین کرده و باید مجازات شود. ببینید شما فکر کردید حدّ آن چیزی است که حتماً باید اجرا شود و تعذیر نباید یک مجازات خاصی را تعریف کنید، خیر؛ معنی‌اش این نیست.

32:20 (نامفهوم)

جواب استاد: ایشان فکر می‌کنند تعذیر یک چیزی است که باید قبلاً مجازات آن را در اسلام گفته شده باشد تا بشود اجرا کرد. اگر آن باشد که حد می‌شود. آن حد است که مجازات خاص تعیین شده است. مثلاً می‌گویند اگر مرد و زنی زنا کردند صد ضربه شلاق بزنید اگر هم می‌زدند این‌طوری زیاد نمی‌شد، به شرط این که اول از گردن کلفت‌ها شروع کنند. خب آن حد تعیین کرده است. تعذیر چیست؟ گفتم بسیاری از مسائل دیگر هست بسته به شرایط، زمان، مکان، دارد اصول را ما می‌گوییم، عفت اخلاقی، حفظ خانواده، پوشش، حجاب، و... این‌ها واجب است این‌ها هم حرام است اما این که با این‌ها چگونه برخورد کنیم خداوند تعیین نکرده گفته خودتان تعیین کنید. خب حالا تعیین کردند. حالا خیلی جریمه سختی تعیین کردند؟ خیر، ده روز تا 2 ماه حبس! که هر جای دنیا همین الآن یک جرم معمولی در خیابان انجام بدهید تا 3 ماه و 6 ماه حبس روی شاخ آن است! یعنی این کمترین مجازاتی است که می‌شود و گذاشتند. همین قانون هم عمل نمی‌شود و نشده است. حالا این یک سؤال جواب شما.

اما سؤالی که خانم می‌گوید، آقا تا حالا جواب داده یا جواب نداده است؟ من سؤال می‌کنم چقدر تا حالا اجرا شده است؟ سروصدایش بیشتر از خودش است.

یکی از حضار: گشت ارشاد دارد برخوردهای بد و سلیقه‌ای با خانم‌ها انجام می‌دهد. ما که دین‌مان اسلام است نباید این‌طوری باشد.

جواب استاد: من یک سؤالی از شما می‌کنم من که با گشت ارشاد نه آشنا هستم نا فامیلم نه خودم توی گشت ارشاد هستم. یک وقت می‌گویید برخورد سلیقه‌ای، توی همه گشت‌ها برخورد سلیقه‌ای می‌شود. من نمی‌گویم درست است، من می‌گویم طبیعی است. یک وقت شما می‌گویید یک کسی به نام گشت ارشاد برخورد غلطی کرده، من می‌گویم فرض کنید دو – سه نفر برخورد غلط کردند خب آن‌ها غلط کردند این فضا را فضای مجازی درست می‌کند. اگر از هر کدام شما بپرسند خودتان چند مورد دیدید که وحشیانه بزنند و لت و پار کنند، خودت چند بار دیدی؟ اکثر ماها این چیزها را در فضای مجازی و اینترنت داریم می‌بینیم. صددرصد با آن‌ها باید برخورد شود. ولی من از شما سؤال می‌کنم – من خواهش می‌کنم سؤال‌ها را مخلوط نکنید – سه‌تا سوآل تفکیک بشوند، سؤال اول: آیا حکومت می‌تواند به عنوان تعذیر مجازات خاصی برای بی‌حجاب تعیین کند؟ بله. سؤال دوم: آیا این مجازات و جریمه وقتی که تخلف اتفاق افتاد باید عمل بشود یا نباید عمل شود؟ بله. خب حالا شما آمدی در خیابان می‌گویی خانم، طبق این قانون شما نباید این‌طوری بیرون بیایی، او برگشته می‌گوید دلم می‌خواهد! این‌جا باید چه کار کرد؟ راه حل بدهید.

یکی از حضار: برخورد بشود. مجازات و برخورد قانونی با فرد

جواب استاد: سؤال بعدی؛ آیا روش‌هایی که تا حالا انجام شده قانونی هم بوده، جواب داده؟ نه؛ اولاً من معتقدم که خیلی جاها عمل نشده و نمی‌شود. دوم این که آن کسی که عمل می‌کند کیست؟ یک سربازی است آنجا به او گفتند برو این کار را بکن، این می‌آید به خانم می‌گوید خانم رعایت کن، خانم برمی‌گردد به او فحش می‌دهد، - این‌ها در اینترنت هست – خفه شو! غلط کردی! فحش می‌دهد این هم یک سربازی است برگشته می‌گوید خودت غلط کردی! یک مرتبه دعوا می‌شود و یادشان می‌رود که این قرار بود قانون حجاب را اجرا کند او هم قرار بود شهروند قانومند باشد. نخیر؛ برخی روش‌ها درست نیست. ما نمی‌خواهیم کسی متحول بشود ما می‌خواهم قانون را رعایت کند. شما خیلی جالب هستید می‌گویید هم قانون باشد هم اجرا نشود. اولاً نظر اکثریت جامعه تغییر نکرده است، دوماً؛ نظر اکثریت جامعه خلاف حکم خداوند تغییر کند هیچ ارزشی ندارد.

یکی از حضار: حکم خداوند می‌گوید «لااکراه فی الدین»

جواب استاد: دقیقاً تعبیر «لااکراه فی الدین» جایی به کار رفت که هیچ ربطی به آن ندارد. معنی «لااکراه فی الدین» این است که کسی به زور دین‌دار یا بی‌دین نمی‌شود، ایمان، با زور نیست شما با زور نمی‌توانی مؤمن را کافر کنی، کافر را مؤمن کنید. این ربطی به قانون ندارد. معنی «لااکراه فی‌الدین» این نیست که خب ما مسلمان هستیم، شهروند ایرانی هم هستیم اما قوانین را نمی‌خواهم رعایت کنم «لااکراه فی الدین» می‌گویند بیا مالیات بده، «لااکراه فی‌الدین»! می‌گوید چراغ قرمز را صبر کن می‌گوید «لااکراه فی‌الدین» می‌گوید توی خانه مردم سرک نکش می‌گوید «لااکراه فی‌الدین».

یکی از حضار: (نامفهوم) 38:20

جواب استاد: این می‌خواهد بگوید اگر در مورد این بی‌حجابی اجرا می‌شود در مورد آن دزد هم باید اجرا شود، صددرصد باید این‌طور باشد. حالا اگر آن دزد آمد همین را گفت، بانک را زده، هزار میلیارد برداشته به او می‌گویند چرا برداشتی؟ تخلف کردی می‌گوید «لااکراه فی الدین» می‌گویند این چه ربطی به «لااکراه فی الدین» دارد؟ حقوق اجتماعی است.

یکی از حضار: استاد این دوتا قانونی که فرمودید یک متصدی دارند، وقتی آقای علم‌الهدی در مشهدالرضا می‌گوید لباس زیر زنانه‌اش بحران اجتماعی است! دغدغه اجتماع به این بزرگی لباس زیر زنانه است! در حالی که در همان مشهد فسادهای مالی گسترده شده است شما در یک جامعه به یک جوان بگویی آقا حجابت را رعایت کن، یا مثلاً از کرامت انسانی با او صحبت کن! وقتی در جامعه تضاد باشد. شهری که در آن قاتل می‌گردد خیلی سطح بینش آن پایین باشد که دنبال قاچاق دزد باشد. یک جامعه همه مسائلش با هم ارتباط دارد.

جواب استاد: این حرف درست است من با شما موافقم. سؤالی که مبنای آن را جواب دادیم بعد دوستان شروع می‌کنند برای آن مصداق ذکر می‌کنند. آنجا ما یک گشت ارشاد دیدیم برگشته فحش داده، از این خطاها در اجرا، در مصداق، در نظر زیاد اتفاق می‌افتد. اختلاف نظر هست. برای این کارها آموزش ندیدند بعد یک وقتی یک کسی می‌آید یک قانونی را اجرا کند طرف می‌ایستد او را فحش می‌دهد و بعد دوربینش را روشن کرده که این هر کاری می‌کند الآن ضبط می‌کند بعد توی اینترنت می‌فرستند! نمی‌خواهم بگویم این جرم است آن نیست می‌خواهم بگویم شما فردا در برابر هر قانون‌شکنی پلیس می‌خواهد بیاید اجرا کند جریمه می‌کند می‌گوید نمی‌دهم او می‌گوید باید جریمه بدهی، نه «لااکراه فی الدین» این جواب این نیست. یا بگوید با من داری مثل حیوانات برخورد می‌کنی چون بعداً اگر به حرفش گوش نکنی دستبند هم می‌زند زندان هم می‌برد خب یک کسی قاچاقچی مواد مخدر است زنگ نمی‌زنند به او لطفاً تشریف بیاورید می‌خواهیم شما را اعدام کنیم! می‌روند او را می‌گیرند، او مقاومت می‌کند، اسلحه می‌کشد، قانون جواب اسلحه را اسلحه می‌دهد و جواب خشونت را خشونت. در تمام دنیا، دولت مدرن، دولت سکولار مدرن، دینی‌اش را ما کاری نداریم، وقتی می‌خواهند دولت را تعریف کنند می‌گویند زور مشروع! یعنی چی؟ یعنی خارج از دولت و حکومت کسی حق ندارد زور علیه دیگران به کار ببرد. وقتی به حرف گوش نمی‌کند و مقاومت می‌کند و می‌خواهد با زور وارد عمل بشود فقط در چا رچوب قانون، هم آن کسی که خلاف قانون حجابش را کنار می‌گذارد و بیرون می‌آید تخلف کرده باید مجازات شود خلاف قانون عمل کرده، هم این که به روش غیر قانونی و خشن عمل کرده، این هم خلاف عمل کرده هر دو باید مجازات بشوند. این یک.

اما دو؛ یک وقت شما می‌گویید یک کسی تخلف کرده باید با او چه کار کنیم؟ اول همین که این‌جاست با زبان خوش بدون ایجاد نفرت. امر به معروف و نهی از منکر صحبت کن، حرف بزن؛ وقتی به کسی می‌گویی خانم اگر مسلمان هستی اسلام می‌گوید این طرز لباس پوشیدن حرام است، اگر اسلام را قبول نداری ولی در این جامعه زندگی می‌کنی، قانون دارد این را می‌گوید و مجازات آن هم این است. اگر خانم گفت خیلی خب من نظر دارم بنشینیم با هم صحبت کنیم، این‌جا واجب است باید بنشینی با او صحبت کنی. اما وقتی که بلند می‌شود فحش ناموسی به مأمور نیروی انتظامی می‌دهد و می‌گوید غلط کردی و... دو نفر هم دوروبرش کمکش می‌کنند، این که دیگر قانون‌شکنی است و در برابر قانون نباید تسلیم شد چون فردا یک قانون‌شکن دیگر یکی دیگر، دیگر آتوریته‌ای نمی‌ماند شما کلاً قانون را زیر پا گذاشتی این خلاف اخلاق، خلاف قانون و خلاف نظم است و باعث هرج و مرج می‌شود. حالا چه خانم چه آقا، چه بحث بی‌حجابی، چه بحث هر تخلف دیگری. اگر طرف دلش خواست به حرف قانون گوش کند اگر دلش نخواست به مأمور نیروی انتظامی هرچه دلش می‌خواهد بگوید آن هم نباید برخورد کند و الا حیوانی و «لااکراه فی الدین»! این یعنی هرج و مرج، این یعنی فروپاشی قانون در جامعه. اما پیشنهاد و راه حل که هم حرف شما تأمین شود و هم قانون تأمین شود اصلاً‌قانون یعنی این، کسی که در برابر قانون مقاومت می‌کند طبق قانون باید بازدداشت شود این قانون است و الا قانون، قانون نیست. هرکس قانون را به مبارزه می‌طلبد این اعلام جنگ دارد می‌کند با نظام قانونی حاکم؛ این می‌گوید هرج و مرج است و هر کاری بخواهم می‌کنم. این‌جا جنگل است. می‌گوید من قانون را قبول ندارم، جواب دادیم، کسی که قانون را قبول ندارد چرا باید تابع قانون باشد. قبول دارم ولی روش تو خشن است، بله حق دارید، خب تو قانون را عمل کن به روش او هم اعتراض کن، او هم باید اصلاح شود درست است. اما اگر کار به گردن کلفتی کشید می‌گویند آقا یا خانم طبق اسلام و قانون این‌طوری نباید بیرون بیایی، می‌گوید دلم می‌خواهد کثافت! فضول به تو چه مربوط است؟ جواب کسی که با قانون درمی‌افتد این است که قانون هم با او درمی‌افتد.

حالا یک چیز خطرناک‌تر من به شما بگویم. یک خطری که من می‌ترسم آن اتفاق پیش بیاید اگر 5 مورد و 6 مورد دیگر به این خانم بگوید او هم بگوید غلط کردی دخالت کردی، گمشو! این‌ها هست. حالا فرض کنید نیروی انتظامی ترسید و کنار رفت. اتفاق بعدی به نظرتان چیست؟ هرج و مرج است. دوتا اتفاق می‌افتد آن‌ها می‌گویند دیدی ما فحش دادیم نیروی انتظامی عقب‌نشینی کرد پس یک قدم دیگر هم جلو برویم، دیگر نیروی انتظامی و پلیسی هم در کار نیست.

یکی از حضار: همان بحث سنگر به سنگر.

جواب استاد: بله درست است. حالا یک اتفاق بد دیگر، اگر فردا بعد 4تا آدم جوان تند متعصب مذهبی به این نتیجه رسید که خلاف عمل می‌کنی، قانون نیروی انتظامی را هم قبول نداری، جامعه را هم می‌خواهی به گند و بی‌ناموسی بکشانی، پلیس هم نباید دخالت کند؟ خب پس از این به بعد نوبت ماست! بعد یک مرتبه ببینید یک جایی 5تا خانم بی‌حجاب دارند می‌روند یک دیوانه‌ای آمد با ماشین روی این‌ها رفت، یا اسید رویشان ریخت، بعد می‌دانید چه می‌شود؟ همین‌هایی که به پلیس فحش می‌دهند می‌گویند نیروی انتظامی کجایی، این‌جا هرج و مرج است. وقتی تو هرج و مرج را شروع کنی ته آن این‌جور هرج و مرج‌ها هم می‌آید. دوتا اتفاق می‌افتد: فساد علنی، از فردا بی‌حجاب لخت توی خیابان می‌آید نیروی انتظامی می‌آید می‌گوید چرا این‌طوری آمدی؟ می‌گوید خفه شو! گم شو! توی حریم خصوصی من دخالت کردی، از کشور من گمشو! این‌ها را گفتند. بعد چه کار کنند؟ اگر پلیس بگوید چشم خفه شدم، پلیس به او خیانت کرده است. اگر پلیس بایستد با این درگیر شود او توی گوش این می‌زند خب این هم باید توی گوش او بزند چه کار باید بکند؟ متخلف را باید گرفت، خشونت قانونی است،‌ اگر مبارزه کنید بعد خشونت غیر قانونی می‌آید. چی شد به این‌جا رسید؟ از اول همین‌طوری بود.

یکی از حضار: استاد در دهه 60 می‌آمدند پونز توی پیشانی طرف می‌زدند.

جواب استاد: کسی که این کار را کرده، الآن جزو تیم کسانی است که علیه اسلام دارد مقاله می‌نویسد. می‌گوید مورد الآن یا قبلاً افرادی زیاده‌روی کردند مگر ما گفتیم نکردند؟ اصلاً من معتقدم یک بخشی از دخترها یا پسرهایی خانواده‌هایی که زدند یا می‌زنند به سیم آخر؛ این‌ها در خانواده‌های خیلی بسته و محدود بزرگ شدند. یعنی فشارهایی روی آن‌هاست بدون این که با آن‌ها حرف بزنند نیازهایشان را ببینند، سؤال‌هایش را جواب نمی‌دهد این‌ها یک مرتبه منفجر می‌شوند همه این‌ها هست. آیا پلیس ما آموزش دیده که اگر در همه موارد دید یک کسی به او فحش ناموسش را می‌دهد این عصبانی نشود و یکی توی گوش طرف نزند؟ نه آقا. شما فردا سرباز می‌شوید مأمور هستی بفرستند یک جا قانون را اجرا کنی، بعد برگردی به یک کسی بگویید شما تخلف کردی، می‌ایستد به تو فحش می‌دهد. چه کار می‌کنی؟ می‌گویی لااکراه فی‌الدین! شما هرچه می‌خواهی فحش بده، منم برم به کارم برسم! به نظرتان خوب است الآن شما را بازدداشت کنیم؟ اجازه می‌فرمایید؟ او می‌گوید نه. بعد تو می‌گویی ببخشی مزاحم شدیم بروم یک وقت دیگر به خدمت برسم! این طوری که نیست. وقتی تو را فحش می‌دهد تو مأمور قانون هستی تو هم یکی می‌زنی. اصلاً تو قانوناً حق داری بازدداشت کند او حق ندارد در برابر تو مقاومت کند. این را کسی دارد به شما می‌گوید که در بسیاری از برخوردها نه در مورد حجاب، در خیلی از موارد دیگر انتقاد دارم. حجاب که اتفاقاً این مأمورهای بیچاره نیروی انتظامی اگر در مواردی زیاده‌روی کردند در یک مواردی هم واقعاً مظلوم هستند. این دو سه تا فیلمی که من توی اینترنت دیدم، طرف مؤدبانه رفته می‌گوید آقا این‌طوری نکن، یک مرتبه شارلاتان بازی در می‌آورد و فحش‌های بالا و پایین را به این سرباز می‌دهد و خواهر و مادر او توهین می‌کند بعد می‌گوید نمی‌خواهم و فحش می‌دهد. پلیس حتماً اشتباه می‌کند، قوه قضائیه حتماً اشتباه می‌کند، خانواده‌های مذهبی حتماً اشتباه دارند، رسانه‌های ما حتماً ‌اشکال دارند اما این که شما بگویی آقا در فلان جا دزدی شده، اختلاس شده، پس بی‌حجابی را ولش کن! آخه این چه حرفی شد؟ این خلاف حکم خداست آن هم خلاف حکم خداست هیچ کدام را نباید ول کرد. اتفاقاً سراغ هرکسی می‌روی همین را می‌گوید. خیلی جالب است یک موردی بود می‌گویند آمدند این‌جا بررسی کنند که چرا بخور بخور مالی شده؟ می‌گوید برو بابا، برو حجاب خیابان‌ها را درست کن، بعد بیا، همه کارهایتان را درست کردید آمدید حساب و کتاب‌های ما را درست کنید؟ سراغ هرکس می‌روید همین‌ها را می‌گویند مثلاً یک جایی می‌روید می‌گویید آمدم حساب وکتاب‌هایتان را درست کنم برو بابا حجاب‌ها هم لخت توی خیابان‌ها هستند برو آن‌ها را درست کن بعد بیا. به او می‌گویی خانم یا آقا حجابت را رعایت کن، برو بابا آن دزدی‌های آنجا را درست کن بعد بیا، همه کارها را درست کردی آمدی سراغ ما؟ مگر دنیا این‌طوری است؟ هر بخشی مسئولی دارد باید به وظیفه‌اش عمل کند هم باید جلوی اختلاس را گرفت و هم جلوی بی‌حجابی و فساد را باید گرفت. ضمن این که من گفتم همه کسانی که حجاب درست و محکمی ندارند فاسد نیستند اما ناآگاه هستند گاهی تنبل است، گاهی جوگیر است، گاهی اصلاً دین را نمی‌شناسد الکی حرف می‌زند، گاهی راحت‌طلب است، بعضی‌هایشان هم گناه است. اما ما دو گروه داریم که جلوی آن‌ها باید محکم ایستاد. از این 13- 14 مورد جلوی دو گروه باید محکم ایستاد. 1) آن‌هایی که فساد سازمان‌دیده شده است یعنی به خارج وصل است به داخل وصل است دارد فضاسازی رسانه‌ای می‌کند برای شکستن قانون و حکم، با این‌ها باید محکم برخورد کرد چون این‌ها با اصل قانون و شریعت وارد جنگ شدند تا حد محارب بالا می‌روند، قرآن را توهین کنی مسخره کنی، جوک بنویسی به اهل بیت، دیروز دیدم یک خبرنگاری برداشته توی جوک، امام رضا(ع) را مسخره می‌کند، تو کرامت نداری، تو از حیوان هم پست‌تری. اگر به امام رضا(ع) و اهل بیت توهین کنی، قانون تو را می‌زند. آقا کرامت من را حفظ کنید! تو کرامت جامعه را حفظ کردی که کرامت تو را حفظ کنند؟ اما اغلب موارد تخلفات، این‌ها واقعاً مسئله تربیت و تعلیم است مسئله پلیس نیست. واقعاً همین‌طور که خواهرمان می‌گوید باید حرف زد، باید صحبت کرد، باید به سؤالش جواب داد. کسانی افراط کردند، آن که شما گفتید پونز توی کله بی‌حجاب زده، آن‌ها کسانی بودند که خلاف حرف امام عمل می‌کردند، آن موقع افراط می‌کردند، چه وقت امام این حرف‌ها را اجازه داده؟ انقلاب دهه 60 چه وقت امام این‌ها را اجازه داده؟ آن موقع امام فرمان 8 ماده‌ای را داد که حقوق متهم را در سخت‌ترین شرایط باید حفظ کنید. کی امام این حرف‌ها را زده؟ اتفاقاً آن زمان این‌هایی که این کارها را کردند آلان طرف در آمریکاست دارد مقاله علیه امام زمان می‌نویسد که امام زمان دروغ است و مقاله به نفع همجنس‌بازی می‌نویسد! همان اکبر گنجی. این آن زمان پاسدار و بسیجی بوده، می‌گویند آن زمان بی‌حجاب‌ها را در خیابان می‌دیده پونز توی پیشانی‌هایشان می‌زده! آن آدم افراطی، الآن هم آنجا علیه قرآن مقاله می‌نویسد که چه کسی گفته قرآن حرف خداست؟ شروع کرده چرت و پرت نوشتن. مثل آن آقای روشنفکر دینی که گفت قرآن کتاب خوبی است ولی مثل دیوان‌های شعر، این‌ها حرف‌های پیامبر نیست. روشنفکری دینی.

یکی فرمودید فلسفه گشت ارشاد، من به اسم آن کاری ندارم، فلسفه آن مثل فلسفه اجرای هر قانون دیگری است. اگر چک بی‌محل فلسفه گشت پلیس است که برود بگوید آقا چرا کلاهبرداری کردی و پلیس باید قانون و قاطع و درست اجرا کند، در مورد گشت ارشاد و مبارزه با بی‌حجابی هم همین است هیچ فرقی نمی‌کند. فلسفه پلیس گشت ارشاد مثل فلسفه هر گشت قانونی دیگری است. اگر یک کسی در خیابان گشت می‌دهد می‌بیند کسی دارد از دیوار مردم بالا می‌رود می‌گوید آقا کجا داری می‌روی؟ او حق ندارد بگوید لااکراه فی الدین! نمی‌تواند بگوید به توچه؟ باید او را بازدداشت کرد برد و محاکمه‌اش کرد. بی‌حجابی هم همین‌طور است، هم خلاف قرآن و حکم خداست، هم خلاف قانون است، هم خلاف مصلحت جامعه است. آیا این روش‌ها جواب داد؟ اگر بهتر عمل می‌شد بهتر جواب می‌داد اما من یک چیزی به شما بگویم اگر همین‌ها نبود حالا به شما می‌گفتم چه خبر بود؟ بله جواب داد. همین غلط و غلوطش هم جواب می‌دهد. مثل این یکی از مسئولین قبلاً گفته بود جلوی حجاب را می‌گیرید این‌ها زیرزمینی می‌شود می‌روند توی خانه‌ها و باغات بی‌حجاب می‌شوند! خب بروند. حکومت که مسئول زیرزمین و باغات نیست. توی زیرزمینت هر گناهی می‌خواهی برو بکن. با این استدلال بگو مواد مخدر را این توهین به انتخاب و حق آزادی مردم است که مواد مخدر را ممنوع کردند و برایش مجازات گذاشتند، بگذارید توی مغازه‌ها همه جا مواد مخدر باشد مردم خودشان شعور دارند آزادی دارند هرکی می‌خواهد برود، بعد بگوییم که تا حالا جواب داده این همه شما مبارزه با مواد مخدر کردید؟ باز هم این‌قدر معتاد داریم تا حالا جواب داده؟ بله جواب داده، اگر همین قدر هم نبود به شما می‌گفتم چه خبر بود؟ اگر همین برخوردها نباشد در هر خانواده‌ای نصف اعضای خانواده معتاد هستند چنانچه در بعضی از کشورها الآن همین‌طور است. من هلند رفتم ماریجوآنا، حشیش و ال.اس.دی و مواد مخدر توی فروشگاه‌هایشان مثل قهوه سفارش می‌دهند! کشور آزاد، دمکرات و لیبرال. یک خیابانی در آمستردام است تا سر خیابان رفتم ترسیدم تا سر خیابان بروم یک کسی عکس ما را بردارد بگوید رفته محله‌های فساد و الا می‌رفتم ببینم چطوری است ولی عکس‌هایش را دیدم! توی خیابان پشت ویترین دختر و پسر جوان نشستند عین برده،‌کنیز جنسی، برده جنسی، مثل ویترنی که شما می‌روید جنس می‌بینید بعد انتخاب می‌کنید، می‌روند آدم‌ها را قیمت‌هایش را نگاه می‌کنند برانداز می‌کنند انتخاب می‌کنند کرامت انسان! حقوق بشر! کرامت زن! بعد در خیابان آن‌طرفی‌اش باور نمی‌کردم رفتم دیدم توی کافی‌شاپ این‌قدر سفارش می‌دهد که این‌قدر ماری‌جوآنا، این قدر هروئین بیار، بعد گفتم آقا این چیه؟ آقا لااکراه فی الدین! آزادی است! احترام به شعور مردم است! بعد این کشورهایی که می‌آیند هروئین می‌فروشند بیخ خِرش را می‌گیرند می‌برند کتکش می‌زنند، زندان می‌اندازند و اعدامش می‌کنند این توهین به انسان است! رفتار حیوانی با انسان است! این حیوان است باید با او رفتار حیوانی کرد. و الا اگر آدم باشد با قانون و حرف می‌فهمد. کسی که قانون و منطق و اخلاق و دین سرش نمی‌شود حیوان است. حیوان را با استدلال نمی‌شود توی طویله برد باید 4تا چوب بزنی تا برود. با حیوان باید رفتار حیوانی کرد. آیا آن افرادی که دارند با این افراد برخورد می‌کنند آیا واقعاً همه آن‌ها حیوان هستند؟ آیا آن‌ها حق دارند این رفتارها را بکنند؟ در بعضی از موارد این‌طوری نیست ولی در بعضی از موارد این‌ها مظلوم بودند نه آن‌ها.

خب اگر یک کسی گفت مواد مخدر را آزاد بگذارید مردم شعور دارند حق انتخاب دارند، مردم حیوان نیستند، ترک اجباری؟ اعتیاد آزاد! هرکس می‌خواهد بشود هرکس می‌خواهد نشود به شعور مردم احترام بگذار. مشروب‌فروشی آزاد، هرکس می‌خواهد بخورد هرکس می‌خواهد نخورد شما حرف بزن. بعد می‌گوید آقا شما این قدر با مشروب‌فروشی مبارزه کردید جواب داد؟ چطور؟ همین الآن شما می‌دانید چند هزار لیتر مشروب دارد در زیرزمین‌ها و خانه‌ها مصرف می‌شود؟ خب بشود، آن خودش می‌خواهد به جهنم برود برود، خودش می‌خواهد مست بشود معتاد بشود خانواده‌اش را نابود کند، خودش را نابود کند بشود، اما اجازه نمی‌دهیم به عرصه عمومی بیاید و کل جامعه را به گند بکشانند که فردا بچه‌هایی که از دبیرستان می‌آیند قانوناً جلویشان مواد بفروشند! حالا غیر قانونی می‌فروشد، ولی آن وقت قانوناً بفروشد. من می‌خواهم بگویم با این منطق باید خیلی جلو برویم! آقا فاحشه خانه را باز بگذارید هر زن و مردی می‌خواهند بروند فاحشه‌خانه، هرکس می‌خواهد برود مسجد. خب وقتی شما شروع کنی فاحشه‌خانه‌ها را علنی کنی، بعد ببین چند نفر می‌روند! وقتی که غیر قانونی و زیرزمینی است همان‌هایی که می‌خو اهند قطعاً گناه کنند می‌روند. اما وقتی که شما مواد مخدر، مشروب، و خانه‌های فحشا را علنی کردی و گفتی حجاب هم نمی‌خواهد برهنه بیایید، بعد به شما می‌گویم چه خبر می‌شود! آقا 40 سال این حرف‌ها را زدیم جواب داده؟ بله جواب داده،‌ خوب هم جواب داد. اگر نه الآن به شما می‌گفتم چه خبر بود؟ ولی تخلف همیشه هست. برخورد غلط با تخلف هم هست نباید باشد. اما بعضی دوستان این‌طور نتیجه می‌گیرند که چون چندجا با متخلف بد برخورد کردند پس یک) کلاً با متخلف نباید برخورد کرد. دو) چون با آن تخلف دیگر برخورد خوب نکردند با این یکی هم نباید برخورد کنند. این حرف‌ها غلط است و منطقی نیست.

آخرین سؤال گفتند که دیگر بازدارنده نیست! چرا بازدارنده است. اگر همین الآن اعلام کنند بی‌حجابی آزاد! پلیس هم نداریم،‌ قانون هم حذف شد، بعد به شما می‌گویم چه اتفاقی می‌افتد. پس خودتان هم اعتراف می‌کنید؟ بله. وقتی راه گناه باز باشد گناه زیاد می‌شود اصلاً به همین دلیل گفتند که قانون شرع و حکومت اسلامی باید تشکیل شود که جلوی گناه گرفته شود. جلوی ظلم را بگیرید، حضرت علی(ع) هر روز راه می‌افتد می‌آمد در بازار، می‌گفت جنس‌های بد را بالا نگذارید، جنس‌های بد را پایین! فلانی چرا داری گران می‌فروشی؟ چرا این کار را کردی؟ چرا داری قسم می‌خوری؟ چرا داری چانه می‌زنی؟ چرا داری دروغ می‌گویی؟ بعد یک کسی بگوید اگر قرار بود این‌ها جواب بده الآن این همه کاسب بازاری حقه‌باز هست اصلاً این‌ها جواب نداد، چرا آقا جواب داد. کنار آن بازاری‌های دزد فاسد، میلیون‌ها بازاری آدم سالم و متدین است که بخاطر همان حکومت و قانون علی، رعایت می‌کند. اگر شما گفتید همه چیز حمایت قانونی، همجنس‌ها را بیاورید ازدواج کنیم قانون مثل اروپا مثل بعضی از ایالات آمریکا! خب بعداً توی همین جامعه همین کار را بعضی‌ها می‌کنند فکر می‌کنید نمی‌کنند؟ زمان شاه توی همین صفحه اول روزنامه، عکس دوتا پسر را گذاشته بود که با هم ازدواج کرده بودند. این‌طوری می‌شود که وقتی شما گناه و ظلم را عادی کردی و گفتی ما برخورد نمی‌کنیم، کسی گفته اگر قانون جلوی آن بایستد کلاً همه پاک می‌شوند؟ نخیر آقا، هیچ وقت نشدند نخواهند هم شد. اما شما حق ندارید اجازه بدهید فضای عمومی جامعه را فاسد کنند. اول می‌گوید بی‌حجابی، بعد می‌گوید روابط دختر و پسر. چنانکه الآن شما در کشورشان می‌بینید که مرد و زن، وسط خیابان خوابیدند، خب یک کسی بگوید این‌جا مگر خانه‌ات هست، مگر این‌جا طویله است؟ وسط خیابان. اتفاقاً در مورد آخرالزمان روایت دیدم که یکی از علامات آخرالزمان این است که وسط خیابان همدیگر را در آغوش می‌گیرند بعد کسی نیست این‌ها را نهی از منکر کند و همه می‌گویند همه آزاد هستند و هرکس هر کاری می‌خواهد بکند. روایت می‌گوید به این‌ها نمی‌گویند داری این‌جا چه کار می‌کنی؟ این را نمی‌گویند بلکه می‌گویند می‌شود لطفاً کنارتر بروید این معبر باز شود و سد راه عمومی نکنید! این در روایت است. می‌فرماید جوامع بشری یک جوری می‌شوند که به اسم آزادی و به اسم حقوق بشر، به اسم کرامت مرد، کرامت زن، که هر کثافت‌کاری را می‌کنند، مثل همین روایت هست، همجنس‌بازی، زنا عادی می‌شود، وسط خیابان و در جامعه، مردم و کسی جرأت نمی‌کند بگوید این گناه است. من نمی‌گذارم این کار را بکنید، هیچ کس جرأت نمی‌کند حداکثر حرفی که می‌زنند که به این‌ها برنخورد می‌گویند می‌شود لطف کنیم نیم متر این‌طرف‌تر بروید ما بتوانیم رد شویم شما هم به کارتان برسید! خب با این فرهنگ، که اسمش را «لااکراه فی الدین» بگذاریم یا مبارزه با دین است؟ «لااکراه فی‌الدین» یعنی کسی را به زور نمی‌شود مسلمان کرد، نمی‌شود کافر کرد. معنی‌اش این نیست که قوانین دین را رعایت نکنید.

انتخاب پوشش، حق هر فرد نیست؟ در عرصه عمومی، نه. هیچ جای دنیا هم نیست.

پرسیدند حق انتخاب حجاب برای مخالفان حجاب و برای غیر مسلمانان؟ یک وقت بحث تو و خداست آن قانون کاره‌ای نیست، یک وقت بحث تو و جامعه است. چرا.

آیا حجاب قانونی فساد نمی‌آورد؟ نه برای چه فساد بیاورد جلوی فساد را می‌گیرد آن را کم می‌کند زیاد نمی‌کند. بی‌حجابی فساد را زیاد می‌کند، بی‌حجابی باعث می‌شود هرکسی دنبال زن دیگری بیفتد. وقتی حجاب هست اگر هم یک جسارتی بکند توی دهنش می‌خورد. بعضی‌ها می‌گویند این مسائل را رها کنید بگذارید هرکس هر کاری می‌خواهد بکند! بحث ما این است که اختلاس‌چی هم همین را می‌گوید، بعد آن کسی که می‌خواهد برهنه باشد، اول کم‌کم این است که من فقط سرم را نمی‌پوشانم ولی بقیه بدنم را می‌پوشانم، خب اگر از این مرز رد شدید دیگر ما مرزی نداریم. اگر همشیرة جنابعالی گفت که تو می‌خواهی سرت را نپوشانی من گردنم را هم نمی‌خواهم بپوشانم، آن یکی گفت من پاهایم را هم نمی‌خواهم بپوشانم! باید چه کار کرد؟ اگر به این جواب بدهی، همان جوابی را می‌توانی به این بدهی که به او دادی، جواب دیگری وجود ندارد. جواب این است که این حرام است و دوم این که مسئله عمومی است. و سوم این که باید با تو درست برخورد کنند. هرکس که 4تا تار مویش بیرون رفته که کسی با او مبارزه نکرده، چرا دروغ می‌گویید؟ با این‌هایی که برخورد می‌کنند غالباً بحث 4تا تار مو نیست خیلی از این حرف‌ها جلوتر است مثل مانکن‌ها لباس می‌پوشد بیرون می‌آید. عکس‌هایش هست یکی از دوستان ما که در شورای عالی انقلاب فرهنگی است عکس‌هایشان را از توی خیابان‌ها آورد، شلوار چسب که اصلاً معلوم نیست این شلوار پایش هست، به رنگ بدن، بعد از ساق پا به پایین لخت، بعد یک لباسی پوشیده که تا بالای نافش هست، توی خیابان‌های تهران! بعد یک شبه‌مانتویی پوشیده که دکمه ندارد، تا پایین آویزان است، جلوی آن کاملاً باز است! این اسمش دوتا تار مو است؟ دوتا تار مویش بیرون آمده «لااکراه فی الدین». این‌جوری است؟ فردا بقیه نافش را هم بیرون می‌اندازد. بعد می‌خواهید چه بگویید؟ عکس‌های پسر را آوردند که زیرابرو برداشته لباس دخترانه پوشیده! بعد گفتم این‌ها چی هستند؟ گفتند این‌ها دو جنسی‌اند. گفتم حالا حکم شرعی دوجنسی فرق می‌کند کسی که دو جنسی است که نباید دوجنسی توی خیابان بیاید! خودت دوجنسی هستی دیگر نگفتند که لباس‌هایت هم دوجنسی باشد! بعد هم باید تصمیم بگیری یا مرد باشی یا زن! جراحی می‌کنند اگر مرد هستی مردی، هفته دیگر نگو می‌خواهم زن باشم.

به همه سؤالات‌تان عالی جواب دادم. ممنونم که تا آخر ماندید.



هشتگ‌های موضوعی

نظرات

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد

capcha