شبکه سه - 17 بهمن 1396

برنامه بدون توقف - قسمت ششم

با موضوع آرمان‌گرایی و واقع‌بینی، برخورد قانونی با مفسدین اقتصادی،قاچاق و...

بسم الله الرحمن الرحیم

برنامه بدون توقف / قسمت ششم

استاد: یه خانوم کره ای در در تهران می گفت پدرم آمد اینجا شرکت های خانه سازی ساخت در زمان دولت آقای احمدی نژاد ولی جلسه اش در زمان دولت آقای روحانی بود در همین نهاد آمده بود و می گفت بعد از فوت پدرم من اینجا هستم گفت پدر من آدم خیلی مهمی بود رئیس جمهور های غرب و شرق می آمدند خانه ما مثلا رئیس جمهور ژاپن و آمریکا می آمدند کره جنوبی خانه پدر ما هم می آمدند , آدم مطرحی بود.

قسم خورد گفت من چند ساله اینجا هستم خیلی خانوم فهمیده و با معرفتی بود که اگر جاسوس نبود و نباشه خیلی عنصر مفیدی بود آدم میترسه بعضی از اینا جاسوس باشند خانم کره ای گفت آسیب شناسی مدیریت اقتصادی کشور شما رو بگم چیه : این خانوم ۱۵ اشکال بیان کرد و بعد گفت من یک فیلمنامه و سناریویی نوشتم که اگه فیلمش رو بسازید متوجه میشید که مشکل مدیریت های صنعتی , کشاورزی و گمرک شما کجاست. خیلی هم دلسوز گفت ۱۵ اشکال داره در مدیریت هاتون شما هم سرمایه زیاد دارید و هم نیروی انسانی قوی دارید و هم ایدئولوژی خیلی قوی داریدچون ملت کره جنوبی ایدئولوژی ندارد اگر ملت ما ایدئولوژی داشت زیر بار آمریکا نمی موند شما ایدئولوژی قوی دارید درست و انسانی و هم نیروی پول و نفت دارید ,اما چرا واردات تون بیشتر از صادرات تون هست؟

مخاطب: ما هم قانع شدیم و هم همسر و همدل هستیم با این بحث , بذارید در این دقایق پایانی من یک سوال از شما بپرسم .

استاد: دقایق پایانی نیست جلسه ادامه دارد

مخاطب دیگر: شما گفتید که ما اول انقلاب می گفتیم امروز ایران فردا فلسطین یکی از تئوریهای جهانی بود الان مقایسه می کنیم وضع حجاب رو با مسئله بدترین جامعه در حال حاضر منطقه یا کشورهای دیگر یا وضعیت توسعه و رفاه مسئولین و و غیره نکته اینه که الان این شیب چیزی است که مغفول مانده ویا اصطلاح نرخ که ما وضعیت حجاب مون با چه شیبی داره حرکت می کند اگر الان فریز کنیم و بگیم این لحظه را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم حرف شما درست در میاد ولی وقتی اون شیب رو من نگاه میکنم و چند سال پیش رو با الان و چند سال بعد مقایسه میکنم که ما یک طرح جهانی داشتیم

مخاطب دیگر: طرح مهم نیست

استاد: طرح درست طرح برای تو وظیفه تعیین کرده ,به تو قول نداده. چون مشکل شما اینه که فکر می کنید که طرح وعده به شما داده.

مخاطب: ما رو اینجوری بزرگ کردن

مخاطب دیگر: من الان باهاش درگیرم

استاد :بچه ها شما هفت, هشت بار به شکل های مختلف این رو مطرح کردید

مخاطب: برای اینکه مسئله مون هست باهاش درگیریم

استاد:نه, درست مطرح کنید شما یک پیش فرضی دارید

مخاطب: پیش فرضمون چیه؟

استاد: پیش فرضتون اینکه وقتی میگن یه طرحی دادیم تو انقلاب پس کو خیالتون اینکه وقتی بهتون میگن یه پرس چلوکباب پس کو

طرح یعنی هدف این, مسیر این, هزینه ام این است, بپردازد و برو جلو

مخاطب: من الان میبینم این شیب معکوس چیکار کنم

استاد: هیچی تو وظیفه تو عمل کند مسئولیت خودت رو تعریف کن ببینید بعضی ها فکر کردند آرمانگرایی و واقع بینی قابل جمع نیست این رو من نمیگم آموزه های انقلاب و اسلام این رو میگن آرمانگرایی درست مبتنی بر واقع بینی است, شما خودتون میگید آقا مماشات کنید یعنی واقع گرا باشید ولی وقتی حرف میزند آرمانگرا است وقتی میخواد بگه چرا اینجوریه یه مرتبه آرمانگرا میشه واقع بین نیست که واقعیت این است هزار تا مانع دارد و شما بدون مانع نمیتونی از جات تکون بخوری باید عبور کنی از اینا اگر واقع بینی باید این ها رو ببینید پیشرفت ها را ببینید موانع را ببینید وقتی که میخواد بگه ما به ایده آل نرسیدیم ایده آلیسم آرمان گرا صد در صد, چرا اینجوری نشده و چرا اینجوری شده وقتی هم میگیم آقا مسئولیت هات رو تعریف کن میگه مماشات کنیم واقع گرا باشیم این خطرناکه وقتی داری مسئولیت ها و بدهی هات رو تعریف می کنی می گی مماشات کن آرمانگرا نباش وقتی میخوای طلبکاری هات رو از قبل بگیری میگی آقا قبلی ها چه کار کردند یه مرتبه آرمانگرا میشی این غلط چه بدهیاتت و چه طلباتت واقع بین آرمان گرا باش.

امام گفت ما می خواهیم این خدمات را بدیم می خواست اما آیا محال بود نه واقعاً محال نبود پس چرا نشد بخشی شد یه بخشی نشد چون جنگ داشت نابود میکرد کشور را آمریکایی ها و غربی ها جنگ را راه انداختند به وسیله صدام تا کشور را نابود کنند و این اولین جنگ بود در طول تاریخ ما که یک میلی متر هم عقب نرفتیم بعد از آن شدیم قدرت اول منطقه قبلا کجا بودیک همچین چیزی؟ معاون رئیس جمهور آمریکا میگه قرن ۲۱ میلادی دهه اول به پایان رسید الان دهه دوم هستیم با ظهور چهار قدرت در سرنوشت جهان .

مخاطب: قبول دارم همه اینا رو همه موفقیت های نظامی بودند همه موفقیت های چشمگیری بوده ولی موفقیت فرهنگی مون کامل نقطه مقابلش است

استاد: نه اشتباه نکن این نظامی نیست این فرهنگی است یک بعدش نظامی بود یعنی اونا میگن که هژمونی انقلاب ایران نمیگند نظامیان ایران

معاون رئیس جمهور آمریکا میگه قرن ۲۱ میلادی چهار هژمونی دارد: آمریکا, چین, ایران ,روسیه کشوری که تا چهل سال پیش نوکر این ها بود این کشورها پرجمعیت ترین ووسیع ترین کشورهای جهان است همشون سابقه امپراتوری چند قرنه دارند ایران دو قرن نوکر درجه ۳ بود یه مرتبه میگن شده هژمونی ایران در کنار این کشور هایی که ابر قدرت جهان هستند و نه فقط از نظر نظامی مگر آمریکا از نظر نظامی از ما ضعیف تر است.مادهه۵۰ شما را از ایران بیرون کردیم و دهه ۹۰ از منطقه بیرون کردیم .آمریکا و روسیه بیشتر از ما

سلاح داشته و دارد الان آل سعود میلیاردها میلیارد پول سلاح داره میده ارتش ترکیه دومین ارتش ناتو از نظر سلاح و آدم است ,بحث سلاح نبود فقط بحث نحوه جنگیدن بود , بحث ایدئولوژی بود واقع بین باش , موانع رو ببین آرمانگرا باش یعنی متوقف نباش یک آرمانگرای واقع بین باشید.

شما که میگی مماشات اگر واقع بین باشی میبینی که هر کسی که مماشات کرده پیشرفت نکرده برای مثال چین , چین گفت ما مماشات نکردیم ما تحریم شدیم , مقاومت کردیم, ما کار کردیم,ما الگوی مصرفمون رو درست کردیم ما مثل شما نمی خوریم ما ده برابر شما کار می کنیم . ژاپن هم همینطور ذلتش مربوط به آمریکاست که می گفت حتما حق داشته ما را بکشد اما عزتش مربوط به کار و تلاش خودشون هست . کسایی که میگن اروپای مصرف گرا من رفتم خونه هاشون هم در اروپا و هم در آمریکا خانه دانشگاهیان و افراد معمولی هم رفتم اغلب زندگی این افراد از زندگی متوسط افراد جامعه ما بالاتر نیست بیچاره ها یک عده افراد سرمایه دار و گردن کلفت ها در سریال های هالیوودی اینجورین . خانه های کوچک و معمولی شما هم در آمریکا بودید دیدید که مردم چجوری زندگی می کنند (خطاب به مخاطب) اغلب مردم مصرفشون از مردم ما کمتر و خونه هاشون از خانه های ما کوچکتر است. سوخت و بنزین و گرما شون ر و از ما کمتر مصرف می کنند زن و شوهر دو شیفت کار می کنند تا بتونند قسط این ماهشون روبدند. این تصور که اونا در رفاهن و یا چون آمریکاست ویا تسلیم آمریکا در رفاه و اسایش کامل اند اینطوری نیست این غلط است .آمریکا خودش داره میگه ۵۰ میلیون گشنه داره که با کپن باید اینارو اداره کنند اغلب ثروت دست درصد کوچکی از افراد جامعه است و این اون جامعه ایده آل ما نیست و بعد همین که اینا رو به چه قیمتی به دست آورده. صد و بیست جنگ در دنیا راه انداخته الان هم هر جنگی که تو دنیا هست پشتش آمریکا و انگلیس است تازه مگه ما باید ایران را با آمریکا مقایسه کنیم کشوری که صد سال در صد کشور جهان شکنجه گاه و زندان و پاسگاه زده و خودش رو رئیس دنیا میدونه ما پوزش و به خاک مالیدیم هم در ایران و هم در منطقه, اون وقت در اقتصاد ما رو با آمریکا مقایسه میکنید و اونم با جنبه هالیوودی آمریکا مقایسه میکنید .وقتی مقایسه می کنید 1- مقایسه عاقلانه و 2-با کی داری مقایسه میکنی

مخاطب: با خودم دارم مقایسه می کنم

استاد: با خودت چه جوری مقایسه می‌کنی

مخاطب: دارم می بینم که وضعیت حجاب و رفاه مسئولین و وضعیت شعار های انقلابی که داره هر سال بدتر از سال قبل میشه اصلا کاری به آمریکا ندارم

استاد :ایشان گفتند که ( خطاب به مخاطب دیگر) ما نمیتونستیم مماشات کنیم که این مشکلات پیش نیاد

استاد: من گفتم اینهایی که اقتصادشان بهتر شده مماشات نکردند دارم به ما میگن شما تنبلید مشکلاتتون به خاطر مرگ بر آمریکا نیست ما هم با آمریکا درگیر شدیم مرگ نگفتیم اما جلوش ایستادیم.

مخاطب: بپرسیم که چرااین رو صادقانه به مردم نمیگیم به جای اینکه بگیم ای مردم شهید پرور و تعریف کنیم از مردم بگیم ای مردم ما, شما, هممون باید با هم کار کنیم ما تنبلیم تحریم ها را باید تحمل کنیم, سطح توقع مردم را بالا نبریم الان مسئله سر توقع همین وعده های دولت سطح توقع رو میبره بالا و یا رسانه هاسطح توقع رو میبرن بالا .

مخاطب دیگر بله مثلا میگه عناصر دین ملوک وقتی میگه کرد عرب وابسته به سیزه

مخاطب قبلی: برعکسش هم داریم گفتند که( خطاب به آقای رحیم پور) کما تکونوا یولا علیکم و مردم لایق همان حکومتی هستند که دارند این یعنی دو طرفه است

مخاطب :الان مردم حاکمانی دارند که بالای شهر سکونت دارند خوب منم دوست دارم اینجوری باشم که نیستم .

مخاطب دیگر: حاکمان هم مردمی دارند که تنبل اند .

مخاطب دیگری: فقیر هم هنوز داریم

مخاطب: بله ما یک سر ی مردم داریم که رضایت مطلق دارند که با اونا کاری نداریم ,یه سری داریم که رضایت نسبی دارند و یکسری هم هستند که عدم رضایت دارند این بخش عدم رضایت برای ما مسئله است که این یا واقعی که باید حلش کرد و یا توهم عدم رضایت است

استاد:یک بخشی حتما واقعی و یک بخشی هم توهم

مخاطب: یعنی همیشه ما یه عده آدم همیشه ناراضی داریم ما مسئولیتی در قبال انها نداریم چون اینها همیشه غر میزنند.

مخاطب دیگر: اتفاقا همیشه داریم بادشون می کنیم تو تبلیغات ها میگیم یک شبه پولدار شوید ,ماشین و خونه بهشون نشون میدیم و داریم تقویت شون می کنیم این هارو .

مخاطب: بله این ها همیشه ناراضی هستند.

مخاطب دیگر: شما اگر از نظر اجتماعی نگاه کنی میبینی این توقع رو نظام جمهوری اسلامی به وجود آورده و گفته شما باید این جوری زندگی کنید این خونه و ماشین خونه بالا شهر داشته باشی .

مخاطب: در آگهی بازرگانی خانواده مرفه نشون میده .

مخاطب دیگر: بله و به نظر من این مسئله باید از طرف حاکم بر طرف شود چون مردم الگوی جامعه رو حاکم در نظر می گیرند

مخاطب: حاکم یک بخش قضیه است. چون تعلیم و تربیت جامعه به عهده روشنفکر ,معلم ,روحانیت و خیلی چیزهای دیگر است.

استاد: فرمایشاتتون درست همانطور که اول بحث گفتم راحت ترین کار این است که بگیم طرح مشکل دارد اشکالات مربوط به طرح نیست اشکالات مربوط به همین هایی هست که میگید تعلیم و تربیت, رسانه, انتظارات, انتقادات , الیت وروشنفکران که آیا به وظیفه شان درست عمل میکنند یا نه ,حکومت روپاسخ گو کردن

مخاطب: آقای رحیم پور ما معمولا تعریفمون از روشنفکر کسی است که داره به حکومت

فحش می ده آیا اون روشنفکر در قبال مردم مسئولیتی ندارد.

جالبه این هایی که فحش می دهند معمولا نون خور حکومت اند! یک مثال بزنم من از دهه ۷۰ توکار فرهنگ و دانشگاه کار میکنیم اغلب کسانی که به عنوان روشنفکر و منتقد هستند از حکومت و بیت المال میخورن و پول می گیرند و مثلا من یادمه در اوایل دهه ۷۰ ما مجله کتاب نقد در می آوردیم این مجله پرتیراژترین مجله در تاریخ انتشارات ایران از قبل مشروطه تا الان بود ما نشریه ی فکری ,فصل نامه ای به اندازه ی این نشریه ای که ما در می آوردیم کتاب نقد در دهه ۷۰ تیتراژ نداشت.

یعنی ۲۵ هزار تا سی هزار مجله فصلنامه ی چهارصد صفحه ای بدون عکس هم بوده که بگید خوششون بیاد و فقط بخوان غکس هارو نگاه کنند و این گاهی تا چاپ پنجم و ششم می رفت و کارهاشم من خودم معمولا می کردم یک موتور پیک بود و یک حروف چین چقدر هم

میترسیدند افرادی که اسمشون را ببرند و الان هم جزو افراد بسیار مهمی هستند, در حالی که ترسو بودند و مقاله نمی دادند یا با اسم مستعار مقاله می دادند من یک وقت مجبور شدم یک مقاله ای که به اسم حقوق زن بود رو نوشتم و به اسم پنج شش خانوم چاپ کردیم و بعد زنگ زدن برای یکی از این خانم ها خواستگار پیدا شده بود من هم گفتم اینا همه پیش پای شما عروس شدند رفتند

و بعد وزیر ارشاد دولت آن زمان که وزیر ارشاد الان در رفته و در بی بی سی صحبت می کند مجلات طرف هایی که به اصطلاح میگند روشن فکرای منتقدی که به امام و انقلاب و اسلام به جنگ و اخلاق دینی یکسره مقاله علیه این ها می نوشتند و بعد این مجلات را دولت از چاپخانه می خرید واز هرکدام هم دوهزار بود و می دانید اگر مجله ای را دوهزار تا رو بخرید ازش اصلا اون مجله دیگه آباد هستند و بعد مجله ما که این همه مخاطب داشت ۲۵ هزار تا که می آمدند دنبالش وما نداشتیم این رو مجوز شماره ای می دادند, کاغذ نمی دادند, امکان توزیعش رو نمی دادند . بعد اسم مجله ما این بود که حکومتی است و مجله اونها اپوزوسیون هستند و کل پولش رو از جمهوری اسلامی می گرفتند و بعد حقوق ما و بچه های ما ماهی پنجاه هزار تومان بود و شب و روز روی این ها کار می کردیم چون مجبور بودم خودم بعضی از مقاله ها را بنویسم ۴ و ۵ تا مقاله می نوشتم با اسم های مختلف می ترسیدند نمی دادند می گفتند آقا فحش میدن بهمون.بعد که تیتراژش گرفت و وضعش خوب شد و شرایط عوض شد کلی هم طرفدار پیدا شد که گفتند آقا اسم ما را هم بنویسید وخوب اسم ما این بود که یک نشریه حکومتی است که کاغذ نمی داد, پول نداشت, کسی که این تشریفات رو داشت حقوق افرادش رو نداشت بده. اون هاهم از حکومت می خوردند.

روشنفکر واقعی کسی است که بگه اگر مشکلی در سیستم مدیریتی ماست که خوب این مدیرها را که ما خودمون داریم انتخاب میکنیم. کمک کنید این ها آدم های صالح تری انتخاب بشند .رشد سیاسی مردم بیشتر بشه کمک کنید اشکال های سیستم مشخص بشه.

مخاطب :آقای رحیم پور شما همشهری آقای شریعتی هستید ایشان میگه که روشنفکر واقعی کسی است که میگه پدر و مادر ما متهمیم, کسی که مردم رو متوجه مسئولیت خودشان می کنند مسئولیت مسلمان بودنشان .

استاد: ولی روشنفکر واقعی این جوری میگه پدر مادر بیا بقیه کارهای من رو بکن تو غذا لقمه من بگذار تو دهن من.نه آقا تاکی باید تورو جمع کند من از شما که به معنایی روشنفکران نسل بعدین خواهش می کنم این رویه ای که برای ما چیکار کردن, بسته ای که قرار بود به ما بدن چی شد, اون طرح یک مشکلی داشته حتما, چرا بهشت به من ندادند چرا مشکلات من رو نمیتونند حل کنند ؟ ای بابا کی باید مشکلات تو رو حل کنه یک کسانی که نبودند یک کسانی که همه هم نبودند دارند چند بار میگم که بعد از حکومت اقلیت هم فداکاری و زحمت کشیدند ولی اکثریت مردم حکومت خوردند خوردن قانونی ضمن اینکه من اصلا معتقد نیستم که مسئولین نظام اکثرشون فاسدند. اصلا اینجوری نیست واقعاً خود این هم درست منتقل نشده الان بسیاری از مسئولین در قوای سه گانه داریم که من از نزدیک این ها را می شناسم بعضی خانه ندارند از تلفن محل کارشون استفاده شخصی نمی کنند جامعه اینا رو نمی بینه و نمیشناسه چهار دزد رو میبینیم همین ۴ تا هم پوست همه را کندن در ضمن اینکه این حالت طلبکاری که بسته ماکو سهم ما چی شد به جای اینکه واقع گرای اهل مماشات با ظلم و طلبکار باشیم تبدیل بشیم به واقع بینی که آرمانگرا است و هزینه می پردازد . اینکه الان کار می کنی و فقط به ساعت نگاه می کنیم ببینیم کار کی تموم میشه ویا با اون کسی که دفترش در چین یک عالمه تولیدات داره و دفترش مانندیک دفتر نگهبانی بود و باور نمیکردی که این دفتر رئیس شرکت است شرکتی که یک عالمه تولیدات دارد اتاقش به شیکی اتاق ما نبود حالا که این اتاق یک اتاق معمولی در ایران است و خب حالا این تقصیر ۴۰ سال پیش امام خمینی مخاطب :یک سوالی که در اینجا مطرح میشه این که شما میگی مشکلی نداشتم اما مسئله رسانه, آموزش و پرورش, اقتصاد ,پرورش نیروی مکتبی مدیر به شکلی که مرفه طلب نباشد در طلب باشد و غیره شامل طرح میشه یا نمیشه یعنی رسانه در جمهوری اسلامی باید تفاوت در غیر جمهوری اسلامی داشته باشد

مخاطب دیگر: نسخه از این طرح رسانه داره یا خیر مخاطب آموزش و پرورش باید تغییر نسبت به نظام قبلی داشته باشد الان ما همون نظام آموزش و پرورش رضا خان تحصیل کرده و ادامه میدیم

استاد:همون نیست تغییر زیادی کرده اماخواستار همونه طرح تحول آموزش و پرورش در شورای انقلاب فرهنگی که توسط اکثریت تصویب شده من باهمه بندهاش موافق نیستم اما یک طرح شفافی هست که نشان میده آقا باید به کجا برسی اما این که کی و چجوری رو توی طرح نمینویسن, این مربوط به آدم با عرضه بی عرضه بیرون است اما چیکار کردند این طرح اجرا نکردن رفتند طرح ۲۰۳۰ را اجرا کردند رفتند در دولت تصویب کردند و به هیچکس هم نگفتند باید می آمد در شورای انقلاب فرهنگی و مجلس که نیامد, به دولت دستور داد که همه نهادها باید خودشون را در ذیل این طرح تعریف کنند و کردن بودجه تعیین کردن و شروع کردن به کار من هنوز خبرهایی می شودنم که دارن در شهرستان هایی کارشون را اجرا می کنند خوب شما چرا برای این طرح خودمون انقدر انرژی مصرف نمی کنی , بودجه نمیگذارید آیااشکال از طرح یا اشکال از امام خمینی که در ۴۰ سال پیش گفت باید درست کنیم و یا اشکال از شماست که به جای اجرای طرح آموزش و پرورش انقلاب تصویب شده رو اجرا کنید رفتید طرح ۲۰۳۰ را اجرا کردید.

مخاطب :یعنی میگی این ناظر بر نسخه اقتصادی که یک نسخه و قانون خوبی داره ولی عمل نمیشه

استاد: بله درسته اگر نسخه ی بانک هم طبق قانون درست عمل کند نه ربوی میشه و نه این مشکلات به وجود میاد من هم این رو می پذیرم که یکی از بزرگترین مشکلات ما متاسفانه نظارت است.

مخاطب: آقای رحیم پور مسئول نظارت کیست

استاد:هر سه قوه یعنی دیوان محاسبات در مجلس وزارت اطلاعات در دولت و سازمان بازرسی کل در قوه قضاییه

مخاطب: مشکل عدم نظارت این نیست که اینا از هم منفک نیستند ?

استاد: اگر مشکل این باشه که یک مشکل بزرگ است که باید حلش کرد

مخاطب: خیلی ها تفکیک قوا را به این شکل باور نمی کنند و میگند این تفکیک قوا سوری هست و قوا به هم نظارت نمی کنند و همیشه پشت پرده با همدیگر یکی اند .

استاد: خیلی خوب اگه سوری است پس باید پیگیر اصلاحش کرد نباید گفت طرح مشکل دارد ,طرح مشکل ندارد

مخاطب: شما از تشدد قوا صحبت کردید حالا من از تفکیک قوا صحبت می کنم تفکیک قوای واقعی نداریم.

استاد: هر دوش را داریم الان یعنی قوا تشدد به هم و علیه هم کار می کنند به جای این که در راستای هم کار کنند همین که این محافظه کاری میکنه و اون محافظه کاری می کند و این مشکل طرح نیست مشکل عدم اجرای طرح و نظارت ضعیف ماست.

مخاطب: درمناظره های انتخاباتی کاندیدایی می گفت فلان کاندیدا اومده دفتر رئیس قوه قضاییه گفته اگر با برادر من برخورد بشه من نمی گذارم انتخابات برگزار بشه, جنگ راه می اندازم یا قضیه برادر رئیس جمهور که در قوه قضاییه این موضوع زیاد مطرح نمیشد که یک تندی آقای رئیس جمهور به قوه قضاییه کرد و بعد رئیس بازرسی کل کشور موضوع برادر آقای رئیس جمهور و مطرح کرد یعنی تا موقعی که با هم کاری نداشته باشیم ما مسائل را مطرح نمی کنیم

استاد :این هل خطرناک این خطرناک هست.

مخاطب: شعار ما قوه قضاییه مستقل است

استاد: وقتی افکار عمومی گوش میکنه برادر آقای رئیس جمهور چیکار کرد برادر معاون رئیس جمهور که اون هم همینطور تو بازداشته بعد فیلمی منتشر شده از برادر رئیس قوه قضاییه که میگه من کارتون رو راه میندازم و بعد میگن که برای همه هم پرونده تشکیل شده و در آخر نتیجه هم مشخص نمیشه که چی شد گفتم اصلاً اگر شما دارید طبق قانون عمل می کنید چرا انقدر کش می دید یک پرونده رو؟گفت: آقا الان چند هزار صفحه پرونده شده از ابعاد مختلف تامیایی یک مسئله را حل کنیم دو تا وکیل میان یک اشکال قانونی مطرح می کنند میگفت ما الان به اندازه یک کتاب سه و چهار جلدی شده این پرونده های موافق و مخالف که همه هم ماده قانونی دارند ما چیکار کنیم .گفتم :هیچی بگذار برای موزه انقلاب در رژیم بعدی که در رژیم قبل این اتفاق افتاد.گفت آقا طبق این قوانین عادی طول میکشد پیچیده است مسئله

مخاطب: و نتیجه نمی گیریم که این ها به خاطر عدم قاطعیت است مگر اول انقلاب بچه های مسئولین و اعدام نکردند چرا سی سال بعد برادر هیچ مسئولی اعدام نمیشه ولو فساد اقتصادی داشته باشه

استاد: من چرا میگم جای خلخالی خالیه برای این که قضایای جنگ مسلحانه و قاچاقچی های مواد مخدربود .شاید اعدام هایی که خلخالی می کرد زیاد نبود اما ترس انداخته بود یک مرتبه جوری شده بود می گفتند طرف رفته بود زاهدان و زابل یک مرتبه همه قاچاقچیان کاروان، کاروان رفتند و گفتند خلخالی و اومده ترسش از خودش بیشتر بود ولی واقعا من عقیده ندارم اینها آدم های فاسد و مفسدین هستند.اما اینکه به قانون میخوای عمل کنید چراانقدر طولش میدین؟ اون مقدار که مسلم شده رو چرا بهش عمل نمیکنید. شما فرض کن طبق قانون مجبوری کشش بدی اصلا طبق حکم ثانویه باید قاطع بهش عمل کنیدوقتی که در جامعه میلیونها نفر به تردید میافتن که همه با همن همین کافیه که شما به عنوان ثانوی این کارو بکنی بعد به قول شما فرزند فلان مسئول به خاطر اینکه توی گروه منافقین رفته و ترور کرده اعدام می کنید اما چرا وقتی که این کار رو میکنه و مسلم میشه سریع مجازات نمی کنید چرامانند امیرالمونین که در نماز جمعه حاکم شهر رو شلاق زد و گفت آقا ابروش رو ببرید .

مخاطب :این نکته ای که شما میگید جمهوری اسلامی در ابعاد بین المللی موثر بوده و یک زوایای وجود داره که ما خودمون هم نمی بینیم

استاد :الان هم موثر یم، الان هم خیلی موثریم

مخاطب: مثال میگن که حاج قاسم سلیمانی تونسته توی ۶ سال مسئله منطقه با این بحران بزرگ را حل کنندولی شیش سال هنوز نتوانستیم دادگاه خاوری را حل کنیم اخیراً دادگاه خاوری برگزار شده بااین که در جمهوری سلامی هم نیست، دستامون هم بهش نمیرسه و الی آخر. و این باعث میشه که اون اعتماد عمومی که نسبت به سیستم وجود دارد از بین بره و این مسئله ناکارآمدی که میگیم خیلی ظهور و بروز جدی داشته باشد

مخاطب دیگر:الان میپرسن چجوری که تونستین جلوی ورود تروریست بگیرین این همه سال اما قاچاق کانتینر کانتینر داره وارد میشود

استاد :این و از من یاد گرفتی من اول گفتم تو نماز جمعه برای همین دیگه نشد برم نماز جمعه. من همین گفتم، گفتم آقا ریگی و تو آسمون میگیرید آفرین،احسنت، درجه یکید تو دنیا میگه چهل تا یا صد تا گروه تروریستی اومده گرفتیم ، هیچ جای دنیا انقدر قوی نیست ،این گروه ها در آمریکا و اروپا همه جا دارند عمل می کنند اینجا فقط یکبار تونستند عمل کنند چجوری که دوهزار سه هزار کانتینر که خودتون گفتین یک بار رد میشه اما اینا رو نمیبینید خوب معلومه میبینید.

مخاطب :مسئله این که ریگی رو سپاه میگیره ،قاچاق هم بسپارید به سپاه مسئله حل میشه

مخاطب دیگر: کانکس هارم دارن واگذار می کنند به سپاه .

مخاطب دیگر: کانکس هارم سپاه دارد میسازد وساخت و دولت هم و نمی تواند بسازد.

مخاطب دیگر :این یعنی که دولت و عوض کنیم که حرف منطقی نیست باید ساز و کار داشته باشیم مشکل را حل کنیم .

مخاطب: چرا خوب میشه وقتی یک نهادی کار آمد است، یا ازش برو یاد بگیر یا بیارش اون کارتو انجام بده. استاد: خوب من ی خیز برم سمت کات دوسان اگه نکته ای دارین بفرمایین اگر نه من بحث رو جمع آوری کنم .

مخاطبین :بحث رو جمع بندی کنیم .

استاد :الان صحبتی که دوستان کردند که چرا نقد مسئولین؟ اما باز هم به همین رسیدیم که طرح مشکل داره نظام و سیستم مشکل و مسئولین ،تفکیک این دو تا. عرض کردیم تفکیک به معنای مشروعیت قانونی نمیتونی بکنی ،تفکیک در هر حکومتی و هر جای دنیا نه فقط ایران نمیتونی انجام بدید و من این عدالت را قبول دارم و این عدالت و قبول ندارم اما تفکیک به این معنا که هر جزئی از این واحد سیاسی باید پاسخگو عمل خودش باشه و انتقاد از آن انتقاد به سیستم نیست ،لذا که انتقاد به سیستم اشکالی نداره به شرطی که در چارچوب قانون باشد و نرود روی خط براندازی این یک مسئله کاملا مسلم است و این تفکیک باید به صورت منطقی صورت بگیرد چرا این جا تا یک اعتراض به سه قوه می کنیم میگن آقا این علیه نظام. اگر کسی به قوه قضاییه و دولت انتقاد کند که آیا شما وظیفتون و درست عمل نمی کنید این انتقاد مشروع واجب و جایز است و باید هم جواب بدهند مسئول قوه قضاییه و رده هاش باید پاسخگو باشند سوال می کنند چرا فلان دادگاه رو نتیجه اش رو نگفتین ، باید علنی می گفت چرا نگفتیم یا چرا فلان دادگاه انقدر طولانی شد. اما یک وقتی هست که حالا این حکم هم نمیشه جدایی از این هاست شما میگید دادگاه قوه قضاییه را به رسمیت نمی شناسیم ددگاه تو رو به رسمیت نمیشناسه این که میشه هرج و مرج اگر اعتراض به سیستم به اینومعنی که من اصلا دادگاه تو را قبول ندارم،اصلا این قوه قضاییه رو من مشروع نمی دونم این ها غلط،اینا اعتراض به مشروعیت سیستم. هیچ جای دنیا هم این رو نمی پذیرن،هیچ جا . اما اگر بپرسین که آقای رئیس جمهور آقای رئیس قوه قضاییه آقای رئیس مجلس چه کار کردین؟یا مثلا چرا در بیست دقیقه در مجلس فلان چیز رو تصویب کردین که هم به بیرون پیام دادی که آقا اگر ما بخواهیم می تونیم بیست دقیقه ای هم مسائل مهم رو حل کنیم شما با نماینده های مجلس کار نداشته باشید ولو اگر رئیس مجلس هم باشیم باید توضیح بدیم که این کار درست یا غلط است که اون باید توضیح بده .اما یک وقت میگه مجلس تصمیم گرفت و قانون نوشت و ابلاغ کرد باز هم قبول نداریم دیگه شما حق ندارید قبول نداشته باشید این درگیر شدن با سیستم نه انتقاد درون سیستم .رقابت درون سیستم آری رقابت با سیستم میشود براندازی همه جا هم باهاش برخورد میشه که بایدم بشه ، خلاف قانون است. دقت کنید که این خیلی مهمه که چه چیزی را باید و میشه از قوه قضاییه انتقاد کرد و چه چیزی نمیشه به مجلس چه چیزی میشه و چه چیزی نمیشه انتقاد و اعتراض کرد نمیتونی بگی قانون تصویب کردی ولی من قبول ندارم شورای نگهبان هم میتونی انتقاد کنی؟ بله ولی وقتی اون حکمیت میکنه و فیصله بخشه حرفی زد ولو قبول نداری باید تمکین کنی همه جای دنیا هم همینه وگرنه هرج و مرج میشه حتی در مورد رهبری رئیس جمهور که عوض میشود و اجرایی فقط گرچه کل حکومت پول و ثروت همه دست رئیس جمهور. بین سه قوه قوه اصلی مجریه است که کل امکانات کشور در دست مجریه است.آقا ما میتونیم از رهبری سوال کنیم و انتقاد کنیم ؟ حتما میتونید و انتقاد هم داره میشه تو رسانه ها، سایتهای داخل وخارج ،مستقیم وغیرمستقیم افراد غیر مستقیمی که از مستقیم مستقیم تر است. همه دارن میگن ، عیبی هم نداره رهبری هم جواب میده رهبری هم میگه آقا خودمون هم قصور داریم و تقصیر داریم گاهی داریم به وظایفمون در حد توانمون عمل میکنیم اما یک کلاغ چهل کلاغ نکنید.خوب انتقاد میکنیم سوال میکنیم اما وقتی رهبری نظام مثلا امام آمد و بحث آقای منتظر یکیش همین بود، که شما اومدی حرفاتو زدی راجع به بعضی مسائل امام هم جوابتو داد حرفاتو شنید کارشناس‌ها هم آمدند جوابتو دادند گفتند آقا اگر ما الان جنگ را رها کنیم هیچی دستمون نیست هم شهید دادیم هم کشور از بین رفته و هم این میمونه داخل کشور ما مجبوریم ادامه بدیم تا به جایی برسیم همانطور هم شد رئیس سازمان ملل بعدها قبول کرد که عراق متجاوز بودند اون موقع که نمیگفتند که. خوب امام این حرف ها را می زنند حرفاتو شنید، انتقادات رو شنید جوابتو داد باز میری رو شروع میکنی خیلی صریح نفر دوم علیه نفر اول اون هم در زمان جنگ صحبت می کنی .حرفهای اون ها هم حرف هایی هست که پایه نداره و دروغ است .خوب تا اونجا انتقاد و نهی از منکر بود از رهبری بود جایز ثوابم داره تشکر اما وقتی که رهبری میگه آقا جنگ است باید مقاومت کنید بعد بیایی بیرون شروع کنی علیهش حرف بزنی،این میشه تظعیف رهبری تخریب نظام ،درگیر کردن جامعه، همکاری با دشمن از این به بعد این هاست دیگه . که با رهبری هم میشه من ارتباط مستقیم ندارم با رهبری ولی از دوستانی که میرن جلسات با رهبری من شنیدم هر هفته گاهی هنرمندان ،سیاسیون ، کارگردانان ،جناح های مختلف میرم پیش ایشان بعضی از دوستانی که میان خبر می دهند ویا تو سایت ها میخونم میبینم سراسر جلسه انتقاد به ایشان است که آقا چرا این حرف زدی، چرا این کارو کردی ایشان هم مودب و متواضع داره جواب میده میگه این جوری نیست این هم که اینجوری بوده به این علت بوده و در تو صحبت های عمومی هم امام هر کاری که کرده و این ها هر کاری که کردند داره توضیح میده. سر جنگ، صلح، قضیه آقای منتظری، بنی صدر ،هسته ای همش داره میگه که آقا ما پاسخگوییم انتقاد بله ولی اینکه تهمت ،دروغ و اینکه آقا ما جلوت می ایستیم و قانون را قبول نداریم. اینجا امام میگه تو غلط میکنی قانون را قبول نداری، قانون تو رو قبول نداره چون بنب صدر اون موقع می گفت من رای زیاد آوردم وفلان .

استاد: تفکیک نقد مسئولین از نقد نظام حتی نقد رهبری یک چیز است تخریب سازمان ،ساختار سیستم و نظام یک چیز دیگر است .همه جای دنیا هم همین ومن هی این رو تکرار می کنم .اون طرح اولی این بود که آقا یک سیستمی میسازیم که نمی گذاشتند شاه ،آمریکا ،انگلیس نمیگذاشتن ما این کار را بکنیم مجبور بودیم انقلاب بکنیم و گرنه امام اول که اومد نگفت مرگ بر شاه امام سال چهل میگفت جناب آقای شاه.

مخاطب :مسئله امام استقلال بود .

مخاطب دیگر :مسئله نصیحت شاه بود

مخاطب: نه مسئله استقلال ایران از نظام سلطه بود

استاد: اصلا این عبارت امام یادمه من که امام هیچ وقت اعلامیه نقد علیه شاه نداد اول

مخاطب: در قضیه اسرائیل امام خیلی مخالفت کرد

استاد :علیه علم بود نخست وزیر حتی امام به شاه گفت آقای نخست وزیر این کارها را نکنید مماشات کرد و گفت که شاه باید برود سلطنت باید برود حتی بعد اینکه اومد ایران بعد از انقلاب در بهشت زهرا گفت ای فرمانده های ارتش، ای ژنرال ها ما می خواهیم شما آقا باشید به ملت ملحق شوید نگفت که ما میخواهیم پوست تو را بکنیم و اعدام کنید. این رو هم که میگن امام گفت اعدام و این ها همه دروغ است .اصل حرف امام را من آوردم که برای جلسه بعد میخونیم که ببینیم امام چه گفت چرا دروغ میگید ،تقطیع می کنید جمله ها را چرا،چرا وصله و پینه می کنید ببینید درست چی گفت، شجاع نیستید، صادق نیستید. من هرچی امام گفته ازش دفاع می کنم، ضمن اینکه امام معصوم نیست اگر یک جایی هم اشتباه کرده میگیم آقا اینجا اشتباه است.ولی واقعا این چیزهایی که به امام نسبت می دهند امام نگفته دروغ میگن جمله هاش رو بخونید ببینید چی گفته دقیقا بعد به شاه گفت که به نخست وزیر بگویید این کارها را نکند بعد دید خودشاه پشت ماجراست گفت ای آقای شاه که اول هم گفت ای اعلی حضرت یعنی احترام هم گذاشت، بعد گفت ای آقای شاه بعد که زدند و کشتند گفت کاری نکن که به ملت بگوییم که مثل پدرت گوشت رو بگیرند و بندازن بیرون از ایران که همین کار هم شده واقعاً گوشش رو گرفتند و بیرونش کردند امام مرحله به مرحله اومد همش هم بر اساس هدف در تمام درگیری های از پنجاه وهفت تا حالا انقلاب ما مدافع بوده نه مهاجم . همه جا از خودش دفاع کرده.اون ها می کشتند تو خیابون ,اونوقت مردم گل می گرفتند می گذاشتند تو لوله مسلسل نظامی های شاه و می گفتند ما به شما گل دادیم شما به ما گلوله شعار جنگ مسلحانه رو اون آخرا که خیلی کشتن بعد از هفده شهریور امام گفت کاری نکنید که حکم جهاد بدهیم تازه اون رو هم اینجوری گفت .این بچه های جوان و گروه های مسلح این شعار می دادند مثلا من خودم یادم اولین شهیدایی که دادیم شهید مهدی زاده و حسن زاده بودند بلند کردیم و بردیم از کنار حرم تو این کوچه های خیابان طبرسی به سمت خانه ی آیت الله سید مرحوم شیرازی یادم است که خون های شهید را به در و دیوار می زدیم و بعد به یک حلبی فروشی رسیدیم که تکه های حلبی را برداشتیم و اولین بار اون جا جنگ مسلحانه معنی داد که گفتند تنها راه رهایی جنگ مسلحانه است.می کشم می کشم آنکه برادر م کشت تا آخر امام این حرفارو نزد ,بیانیه اش را بخوانید روزهای آخر دهه فجر بود امام میگفت به بانک ها حمله نکنید به خانه ها و ماشین ها و اموال عمومی و خصوصی حمله نکنید.

مخاطب: الان یک نقدی که هست میگن شما موقع انقلاب می زدید بانک ها رو هم می شکوندید و می گفتید نقلابی گری و من یه خاطره از آقای هاشمی نژاد از خودتون شنیدم که با اخویتون میرفتید در خیابون

استاد: بله و حالا میگم اصلا امام هرگز نگفت جایی را به بزنید, بسوزونید, آتش بزنید ,خلافش رو بارها گفته حالا جلسه بعد بخونید که میگه آقا مواظب اموال عمومی ,بانک ,ادارات و اینها باشید. زمان شاه بعضی از امام می پرسیدند آقا حکومت فاسد است میشه به دولت مالیات ندیم یا از اموال عمومی بدزدیم بدیم به فقرا امام می گفت نخیر حق ندارید .به اتوبوس واموال عمومی زمان شاه هم حق ندارید صدمه بزنید مال شاه نیست اینها مال مردم است مخاطب: البته یک بار رفتند اجازه برخورد مسلحانه بگیرند از امام ,امام اجازه نداد.

استاد:و حالا نه اینکه مشروع نمیدانست میگفت فایده ندارد باید به خصوص بی گناهان نباید صدمه ببینند و حالا کارهای تند و بچه گانه در مشهد این بود که همون روزی که مشهد اولین شهید را داد و من چهارده و پانزده سالم بود. همه جوون و بچه و کینه علیه حکومت شاه داشتیم این اخوی ما یک سال از ما کوچکتر بود رفته بود داشت شیشه بانک رو میشکست گفت یک شیخ (آقای هاشمی نژاد و از نزدیک ندیده بود ) ساواکی اومد دستاشو باز کرده ایستاده جلو بانک گفته سنگ نزنید به بانک ها, منم یک سنگ به خودش زدم . گفتم شیخ ساواکی کیه؟ گفت اوناهاش اون شیخ .گفتم اون آقای هاشمی نژاد همان کسی که الان داشت سخنرانی میکرد علیه شاه این بود. گفت پس چرا نمیگذاشت شیشه بانک رو بشکنیم ؟گفتم خوب شیشه بانک به شاه چه ربطی داره .

هیچ وقت امام و انقلاب نگفت چیزی رو به آتش بکشید . ما اصلا در انقلابمون آتش زدن اتوبوس نداشتیم هیچ وقت و هرگز. در مقاطع خاص مثلا مشهد ۹ و ۱۰ دی ماه مانند ۱۷ شهریور در تهران بود اون هم مردم ریختند تانک ها و سینما و مشروب فروشی رو به عنوان مظاهر فساد به آتش کشیدند و خانه های مستشار آمریکایی را آتش زدند و همچنین انجمن ایران آمریکا البته من خودم در انجمن ایران آمریکا میرفتم زبان می خواندم ولی در انقلاب خود مون میرفتیم و آتش میزدیم.

مخاطب: یک عکس اخیرا من در اینترنت دیدم که یک اتوبوس را در میدان آزادی به آتش کشیدند

استاد :ببینید این خط انقلاب و امام هرگز نبود مثلا اخوی ما شیشه بانک میخواست بشکنه میگفت شیخ ساواکی نمیگذاشت بشکنیم این بود .آتش زدن پرچم ایران ولو اینکه شیر و خورشید روش بود و تاج و تختش بود کسی هرگز این کار را نکرد .هیچ کس به خونه و ماشین های مردم ضربه نزد . ولی این وسط به خصوص گروه های مسلح می خواستند خشن تر بشه تا آخر می گفتند ۱۵ خرداد مشهور که هزاران نفر را کشتند امام گفتند طبق آنچه به من گفتند و نقل کردند هیچ وقت نگفتند ۱۵ خرداد ۱۵ هزار نفر کشته شدند رقم نمی داد ,رقم هم میداد می داد می گفت طبق آنچه که گفتند یعنی من مسئولیتش را نمی پذیرم یکی از آقایان می گفت قبل از انقلاب یک اعلامیه نوشتیم در نجف هم بودیم و توش نوشتیم دیروز در مشهد هزاران نفر امام گفت کی گفته هزاران نفر , هزار نفر کشته شدند در مشهد! گفتند آقا حتی رادیو مسکو گفته هزاران نفر و بی بی سی گفته صد ها نفر حالا ما مینویسیم هزاران نفر احتیاطا .امام در نجف گفت که آقا اجازه ندارید هزاران نفر را بنویسید, راستشو بنویسید اگر اطلاع دارید بنویسید چند نفر اگر نه بنویسید عده ای از هموطنانمون در مشهد کشته شدند .

امام هرگز نه دروغ گفت ونه مبالغه کرد نه وعده دروغ داد در انقلاب۵۷. من این متن رو در جلسه بعد براتون میخونم که امام گفت کار شروع شد سازندگی شروع شده کاری تمام نشده که حالا بگیم سهم من کو از حالا به بعد همه باید با هم شروع کنیم برای کار تا قبلش انگیزه نداشته ولی از حالا به بعد باید شروع کنیم برای زحمت کشی وکار.

استاد :قرار بود سیستمی بسازیم که بشود با مشارکت و رای مردم حاکمانی مسئول و متعهد به ارزش های اسلامی بیایند سر کار که اینها نقدپذیر هم باشند نهی از منکر را بپذیرند و در جهت پیشرفت و رشد بکوشند. وعده ای که این انقلاب داد این بود چیز دیگری. ولی وقتی تو می آیی شیشه اتاقت رو تعمیر کنی میبینی از اون ور حمله کردند و دارند دوتا دیگر از اتاقاتو آتش می زنند دیگه تو نمیتونی شیشه را تعمیر کنی باید بری جلو اون ها بایستی.هزارتا جنگ و تحریم و درگیری اومد ,بله اگر وعده هایی هم داده شد که نشد عمل بشه به خاطر این عوامل بود ضمن اینکه جلسه بعد میخوانیم که امام دقیقا چه گفت وسلام.



نظرات

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد

capcha