شبکه سه - 2 اسفند 1396

برنامه بدون توقف - قسمت چهاردهم

با موضوعات انحصارطلبی، انتقاد پذیری و سهم گروه‌ها در انقلاب

بسم الله الرحمن الرحیم

برنامه بدون توقف / قسمت چهاردهم

تمام حذف و اضافات و ریزش و رویش هایی که در طول یک انقلاب می شود اینها لزوما همه ش هم برنامه ریزی شده نیست یعنی خطای انسانی افراط و تفریط ها سوء تفاهم ها اینها همه را هم در نظر بگیرید گاهی یک کسی یک چیز دیگری می گوید یک چیز دیگری شنیده می شود گاهی واقعاً سوءتفاهم است گاهی سوء تعبیر است بسا کسانی که در دو جبهه مقابل قرار میگیرند که اگر درست با هم حرف می زدند تو یک جبهه بودند بسا کسانی که حتی با هم میجنگند در صورت مسئله درست تبیین می‌شد با هم تو یک جبهه بودند ما لزوم نمی تونیم بگیم تمام حذف هایی که به طور طبیعی یا مصنوعی اتفاق افتاده همه ش درست بوده اینها همه زباله های سیاسی-اجتماعی بودند باید حذف می‌شدند اما بحث اینکه یک وقت میگه انقلاب شده امام مثل اول گفته همه آزادند حرف بزنند کمونیست ها آزاد حرف بزنند بعدا خلافش عمل کرده این دروغه به تمام وعده‌هاش و بیش از اون عمل کرد و اتفاقاً این طرف هایی که درگیر شدند یا حذف شدند همش هم درگیری های مسلحانه مثل منافقین نبود گیری‌های دیگری بود که از اون کم نمی آورد این ها در واقع رفتند یعنی شعار امام عملش این بود که ما کسی رو از انقلاب قطار انقلاب پیاده نکنیم حتی اگر خودش خواست که پیاده شه کمک نکنیم که زودتر پیاده شود این شعار جذب حداکثری و دفع حداقلی که در همان قضایای ۸۸ رهبری گفت این شعار انقلابه امام بارها می‌گفت اصلا ممکن است کسی من رو قبول نداشته باشه ولی انقلاب رو قبول دارد اصول انقلاب را قبول دارد می‌خواهد خدمت کنه بیاد اما مسئله رهبری و نظام و قانون اینه که وقتی یچیزی قانون میشه باید اجرا بشه دیگه نظام اجتماعی مصالح عمومی به اون مربوط می شه دیگه با اون درنیوفت اون هم عملا مبارزه نکن مبارزه مسلحانه که هیچی مبارزه غیر مسلحانه هم خلاف قانونه باید دیگه بپذیریم شما میگی مقاومت مدنی من می کنم چراغ سبزه وسط چهارراه وایمیستم.خب اشتباه می کنی پس هر حذفی نه. دوم اینکه اپوزیسیون موپوزوسیون روما کاری نداریم چه اپوزیسیون نظام چه اپوزسیون دولت ها اصلا حکومتی که انتقاد ومنتقد را برنتابد به ضرر خودش است می‌گندد فاسد میشه سقوط می‌کنه حضرت امیر میگن ارتباط تون اگر با بدنه و کف جامعه قطع شه مسائل کوچک تو ذهنتون بزرگ می شود و مسائل بزرگ کوچک میشه اونیکه برای مردم مهمه برای تو اهمیت نخواهد داشت اونیکه برای مردم اهمیت نداره برای تو میشه مسئله اول این تعابیر حضرت امیر در نهج البلاغه ست بعند فرمودند از اون بدتر جای معروف و منکر ارزش و ضد ارزش عوض می شود یه چیزی رو تو جامعه خوب میدونن همه پیش تو بده یه چیزی که بده ولی پیش تو خوب میشه حضرت امیر میگه حکومتتون رو از دست میدین از آخرت و خدا را قبول ندارید عدالت طلب نیستید میخوای خودت بمونه یانه افاضل رو حذف میکنیم یعنی هر کس چیزی سرش میشه شعور داره چون کلا تسلیم تو نیست حذفش می کنی ارازل و آدم های پست بی شخصیت که هرکی بیاد باد از هر طرف بیاد اینا خودشون رو میرسونن اونا رو خوشت میاد میکشونی بالا دیگه چی؟جای اراذل و افاضل عوض میشه دوم جای اصول و فروع رو عوض میکنی مسائل اصلی رو فرعی میکنی مسائل فرعی رو اصلی میکنی منتقد دولت ها ،مجلس ها دستگاه های قضائی حتی منتقدان نظام وجودشون مفید به حال نظامه چون زخم رو نشون میدهد

حالا او حتی میخواد زخم رو پیدا کند و نمک روش بپاشه ولی تو باید زخم رو پیدا کنی که علاجش کنی

مخالف تو کمک میکنه به زخم یابی

اصلا اگر مخالف حرف نزنه تو خاطرت جمع میشه ادم خوبی هم باشی اصلا کم کم تنبل میشی،خرفت میشی کم کم دیکتاتور میشی

اینهایی که دیکتاتور شدند بعضی هاشون اوایل انقلابیون بودن بعدا دیکتاتور شدنضد استبداد بودن بعد استبداد شدن

اون فیلم زاپاتا رو دیدی؟اولش که میاد بعنوان کارگرا و نماینده ها به شاه____(4:15)خیلی محکم و اینا اخرش یمرتبه میبینه خودش شده شاه بهش میگن اقا جناب انقلابی برادرت امده اینجا داره اینکارا رو میکنه اول میگه نخیر نکرده برو گمشو بیرون یکی از اینا وایمیسته یمرتبه زاپاتا میبینه ا این حرفایی که خودش چندسال پیش زده ،این داره به اون میزنه و عین سوالی که اونموقع حاکم ازش کرد که اسمت چیه تو؟ میخواد علامت بزنه که ببینم اینو حسابشو باید برسیم یادش میاد خودش گفت زاپاتا

حالا داره به او میگه اونم برگشت گفت من فلانی ام بعد یمرتبه به خودش میاد گفت من با اونا مبارزه کردم که باز خودم بیام همون کارا رو بکنم؟

منتها راه حل این نیست که رها کنی و بری و بدی دست دشمن حکومت رو راه حلش اینه که وایستا اصلاح شو صالح بمان و اصلاح کن بعضی حذف ها در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده افرادی بودن رای نیاوردن مردم بهت رای ندادند چیکارت کنیم؟بعضیا بودن فاسد شدن آقا فساد اخلاقی فساد اقتصادی پیدا کرد آدم انقلابی صالح صادقی که شلاق خورده بود زمان شاه مبارز بود بعد فاسد شد آدم داریم ضد امریکایی بعد امریکایی شده

به سرویس های جاسوسی وصل شده ادم داریم شعار آزادی میده بعد اسلحه برداشته

آقا این گروه ها ی تروریستی 17هزار ادم کشتن شما اصلا اون شرایط نمی دونید چیه هرهفته میزدند افرادی رو و مردم فقط اینارو چی حکومت نمی تونست جلوی اینها وایسته

دانشجو: یه حس عمومی تو جامعه وجود داره که این حذف ها چه اگاهانه چه ناآگاهانه صورت گرفته مردم احساس میکنند جمهوری اسلامی مساویست حکومت روحانیت و این به نظر یک انحصارطلبی ایجاد میکنه

استاد:اتفاقا الان روحانیون در جمهوری اسلامی نسبت به دهه 60یک دهم شدن

شما دهه 60 مجلس اول رو برو ببین الان روحانی که بدون رای مردم بیادکجاس؟نماینده فقیه و فلان جا که کار حکومتی نیست که اینها کارای فرهنگیه

روحانیونی که سرکارند یا رئیس جمهوره با رای ملت میاد یا تو مجلسه با رای ملت امده تو شورای شهره به رای ملت امده تازه اینو سکولاریسم هم قبول داره میگه آقا اخوند اگر رای ملت رو داشت عیب نداره سکولاریست هم باشی باید اینو___ سکولاریسم بدخیم نه ها خوشخیمش

بقیه کجا؟مسئولین کجا مدیر کل ها کجا اخوندن؟

دانشجو:جلوه تصویریش خیلی مهمه دیگه،امام جمعه ها ، نمیدونم مجلس خبرگان،نمیدونم تلوزیون بعد یدفه میزنه بیرون ازونجا که با چاقو یک نفرتو مترو یک روحانی طلبه ی مستضعفی که شاید کل حقوقش مثلا کل سال به یه ماه اون نماینده مجلس نرسه اینجا خودش رو نشون میده

استاد:من همیجا بذارید از طلبه ها هم دفاع بکنم.گفتند اقا چقدر بودجه دادیم حوزه علمیه و فلان طلبه های ما ولله جزو مظلوم ترین و فقیر ترین اقشار این جامعه اند.یعنی کل شهریه ای که میگیره با زن و چند تا بچش و اجاره خونشوگرفتاریش و کل شهریه ای که از دو سه جا باهم میگیره چند صد هزار تومنه

دانشجو:مردم قسم شما رو نمیبینن تصویر رسانه ها رو میبینن

استاد:خیلی خوب قسم نمیخورم بدون قسم بدون هیچ قسم.برید از طلبه ها تو کوچه خیابون بگو اقا شما چقدر شهریه میگیری؟با این پول چجوری داری زندگی میکنی.اکثر طلبه های ما واقعا طفلکا زندگی عادیشون نمیگذره.یه عده شغلای دانشگاهی دارن طرف دکترای دانشگاهی داره استاد دانشگاهه خب مثل یک استاددانشگاه پولشو میگیره مثل استاد دانشگاه همون حقوق رو میگیره اگه استاد دانشگاهه و الا الان مخصوصا ما نسبت به دهه 60 اخوندی که توی حکومت شغلای اجرایی داشته باشه خیلی کمتر شده

saba, [27.03.18 16:23]

اینایی هم که هستن اغلب با رای آمدن.اینارو باید بفهمیم ولی راست میگی تو چشم بزن و چشم پرکن ما اصلا اغلب کارامون همینجوریه یعنی آزادی هست یک جوری می کنیم که احساس آزادی نباشه در باب جذب و دفع این روشن بشه آخه مشهور بود میگفتن انقلاب شوروی اونایی که اول انقلاب بودن با لنین مثلا هفت هشت ده نفرن هفت هشت سال بعد از تو عکس یکی رو حذف میکنن بعد دو تا بعد آخرش لنین میمونه و یکی دیگه 5_6 نفرو حذف کردن. این کار در همه انقلاب های چپ و راست جهان شده.انقلاب فرانسه 3نسل آمدن همه هم به اصطلاح توی انقلاب فرانسه بودن همدیگر رو لت و پار کردن یعنی بردن زیر گیوتین انقلاب فرانسه که میگن پدر جمهوریت و لیبرال دموکراسیه میدونین انقلاب فرانسه ظرف کمتر از یک سال حدود 80هزار نفر رو با گیوتین سراشونو قطع کردن گیوتین 80هزار بین 60_80هزار

انقلاب فرانسه پدر دموکراسی و لیبرالیسم و جمهوریت که اینا میگن پدر مدرنیته غربه یک بار فقط نزدیک 3هزار از مخالفینشون رو سوار قایق ها کردن بردن وسط دریا همه رو زنده زنده خالی کردن تو آب بعد به انقلاب امام میگن خشن که کل اعدامی های رژیم شاه 200نفر به نظر من نشد

کیا پس اونهمه هزاران نفر از مردم رو کشتن،غارت میکردن،چپاول می کردن.اغلبشون بخشیده شدن اینجا اصلا ساواک کلا تو ایران فعال بود هنوزم هستن.اون روز رفتم توی کتاب فروشی دیدم یک اقایی آمد دیدم فحش و بالا و پایین خیلی هم روشنفکر رفت بیرون گفتم این کی بود؟گفت این وزیر شاه بوده تو تهران زمان بازرگان ساواکیا اومدن تحصن کردن جلوی نخست وزیراین حقوقای عقب موندمونو بدین و از ما اعاده حیسیت کنین

یکی از چیزایی که امامو خیلی عصبانی کرد این بود گفت اینهمه شهید دادیم باز ساواکیا میان طلبکار تحصن میکنن جلوی نخست وزیری؟

دانشجو: حقوق ارتشیای زمان شاه بعد از انقلاب سرش بحث بود دیگه؟

استاد:حالا حقوق ارتش یا بدنه ارتش رو باید داد مربوط کشوره مربوط به شاه نیست که ضمن اینکه بدونید بدنه ارتش هم خیلی همکاری کرد امام گفت سرباز خونه ها رو خالی کنید یک نهضتی راه افتاد فرار از سرباز خانه ها و مردم جوونا گفتن همه سراشونو کچل کنن که مأمورای حکومت نفهمن کی سربازه کی غیر سربازه ما سرباز داشتیم تو همین مشهد محسن کاشانی شهید .امام فتواداد حرامه شلیک به مردم دستور آتش دادن این برگشت اون افسر و فرمانده ش رو همه رو بست به مسلسل چند نفرشونو کشت خودشم شهید ش د.پس روشن شد جدبو حذف یه بخش از همه ش دفاع نمیشه خیلی اتفاقا داره میفته بعضی ادمای انقلابن الکی چون به من انتقاد داره. من میگم ضدانقلابی اقا ضد انقلاب کجا بود با تو مخالفه به من انتقاد میکنه میگه ضد اسلامی اینا خیانته اصل جذب حداثری دفع حداقلی اما بعضیا گفتم با رای مردم رفتن بعضیادرگیر شدن بعضیا خودشون پیاده شدن بعضیا خیانت کردن ایناهمه هست بعضیاهم توی درگیری اشخاص باهم رفتند کنار اگر کسی گفت شرط انقلابی بودن شما لبیک گفتن به من و باند من و پسرخاله منه این خودش ضد انقلابه همه مردم به یک اندازه سهم دارن تو حکومت و تو انقلاب همه حق سوال و اعتراض دارن و باید جواب داده بشه

دانشجو: همون بحثی که داشتیم راجع به تصویری که تو رسانه ها هست و تو بحث قبلی باز مطرح شد به نظر ما یسری موضوعات هستش که ممکنه اولویت یک یا دو نداشته باشه موضوع مهمیه سرشم توافق داریم ولی توی اولویتش بحثه بعد ما میبینیم داریم سرهمینا هزینه میدیم مثل همون قصه سانسور مثل همون قصه ممیزی مثل همین قصه تصویری که داره مخابره میشه و در عمل یه اتفاق دیگه میفته یکیم بحث جنسیته ما احساس میکنیم سر قضیه مسائل جنسی درجمهوری اسلامی داریم هزینه هایی میدیم که شاید خیلی به صرفه نباشه یعنی یچیزایی داریم امتیاز میدیم سر یچیزایی هی داریم هزینه میکنیم که شاید ساده تر بشه موضوع رو حل کنیم تا کی باید بخاطر این موضوعات که اولویت واقعا یک نیست ما باید انقد هزینه بدیم سر قضیه بین الملل هزینه بدیم سر قضیه مسائل اقتصادی هزینه بدیم بخاطر مسائلی که ساده تر شابد بشه حلش کرد تو جامعه

دانشجوی دیگر:شما میگی اولویت یک نیست ولی سر یسری مسائل مثل کنسرت و این ها به نظر من اگه واقعا حل بشه خیلی از مسائل دیگمون تحت الشعاع اینا قرار نمیگیره حل شدنش مستلزم اینه که بهش یه دوفوریتی بدی و در موردش بحث کنی. به نظرم بعضی آدما منحل میکنیم قضایارو به جای اینکه حل کنیم و صورت مسئله رو پاک میکنیم اگه میگیم حالا کنسرت مسئله درجه چندم ماست ما فعلا مسائل مهمتری داریم درحالیکه کنسرت اولا مطالبه یه قشری از مردم هست ضمن اینکه خب آزادی های مدنی تجمعات...

دانشجو:نکته اینه که ما اونقدی کنسل نمی کنیم که مثلا چهارصدتا کنسرت یه خواننده ای تو سال داره برگزار میشه مثل اون ان نفر دیگه دارن برگزار میکنن مثلا تو سال نود و یه بنده خدایی که نمیخوام اسمشو بیارم همین سه هفته پیش تو یه شب سه تا کنسرت داشته نکته اینه که ما نهایتا 6تا کنسرتو حذف میکنیم بواسطه اون 6تا کنسرت ما داریم یه هزینه خیلی بزرگی رو واسه بحث آزادی داریم میدیم

دانشجوی دیگر:مشکل اینه که شما موسیقیت به رسمیت شناخته نمیشه ینی چی؟ینی تو اجازه نداری مثلا سازو تو تلوزیون نشون بدی

دانشجو: نکته م اینه که هزینه بیخودیه داریم میدیم این که تو سازو نشون ندی

دانشجوی دیگر: این که تو به رسمیت نمیشناسی نشون میده که جدی تر از اینه که تو از 10تا کنسرت یکی رو حذف بکنی و تعطیل کنی نه اینطوری نیست

دانشجوی دیگر: خود این تناقضه دیگه وقتی شما تو کنسرت می تونی حضورا بری یه سازو از نزدیک ببینی چطور در تلوزیون نمی تونی ببینی اینا تناقضاتیه که باید حل بشه

دانشجو:من میگم بالاخره مسئله وجود داره حالا شما یه نظری داری من یه نظری دارم خب؟میگم بدون اینکه درست پاسخ منطقی به اینا بدیم و بین خودمون حلش بکنیم حلش کنیم داریم هزینه میدیم بابتش ازش داریم عبور می کنیم و تو مسائل اقتصادی تو مسائل بین الملل داریم هزینه میدیم بخاطر همینا من فکر میکنم به صرفه نیست اقتصادی مقتصدانه نیست این کار

دانشجوی دیگر:من میگم هزینه دادنا بخاطر حلن شدنه اگه حل بشه هزینه هم نمیدیم

دانشجوی دیگر:همه اینارو گره میزنه و یه مسئله ساده مثل رفتن به بازی والیبال که واقعا هیچ ارزشی نداره رفتن دیدن مثلا بازی فوتبال یا والیبال تو استادیوم یدفعه تبدیل میشه به یه بحران ملی و پای انگلیس وسط میاد و mi6 وسط میاد و این حرفا بخاطر همون مسئله ایه که من فکر میکنم ما شیوه زندگی ،الگوی زندگی جنسیتی تعریف نکردیم در جمهوری اسلامی یعنی همه م فرار میکنن از تعریف این و حالا من فرودیسم رو قبول نداریم ولی به نظر میاد همه اینها رو شما اگه ریشه یابی کنی نهایتش میرسه به بحث الگوی زندگی جنسیتی ینی چه تعریفی ما ازون میخواهیم ازاون بدهیم چی حلاله چی حرامه یعنی اون چیزایی که تو جامعه منکره حالا اون بحث قبلیم بود یوقت می بینی تو جامعه ت اون چیزی که منکره در واقع معروف میشه اون چیزی که معروفه منکر دونسته میشه حتی تو قشر مذهبی مثلا تو قشر مذهبی الان ازدواج موقت که یه معروفه یه منکره یعنی خیلیا اینو قبول ندارن چه مرد چه زن چه پدر چه مادر و میگم برمیگردیم به اینکه به نظر من غرب تونسته اینو تعریف کنه بعضی گروها تونستن الگو برداری کنن از غرب. الگو که نه در واقع غربو کپی کنن بگن این الگوی جنسیتی باید باشه ولی خود جمهوری اسلامی رو اگه یک نهاد یک حکومت یک ایدئولوژی در نظر بگیریم این نتونسته بیاد بگه این الگوی جنسیتی مناسبه این نرم منه این هنجار منه این هم جور منه

دانشجوی دیگر :ادم یجور برخورد دوگانه میبینه یعنی یه موسیقی رو آزاد میذاری ساز رو نشون نمیدی الان تو خیابون از هرکی بپرسی گیتار چه شکلیه رو کاغذ برات میکشه بهش بگی عود که یک ساز ایرانیه چه شکلیه میگه عودو مگه دود نمیکنن دودش میره هوا اصلا نمیشناسه این به ما آسیب میزنه یا نزدیک انتخابات که میشه حالا شما در ایام 22بهمن میبینید که در شبکه های خبری خانم هایی که حجاب ندارن ازشون مصاحبه میکنن تمام سال اینا دیگه جزو مصاحبه شوندگان نیستن

دانشجوی دیگر: سوال ما از استاد اینه که آقا اون ایده اولیه که داشتیم و خیلی سرش

استاد: اولا که استاد خودتی دیگه تکرار نشه(خنده حضار)

دانشجو:سوالمون از آقای رحیم پور اینه که همون ایده اولی که خیلی هم بحث کردیم سرش یخورده مناقشه برانگیزم شد که گفت پیشنهاد داره طرح داره گفتیم ما یه فقه پویا داریم میتونه واسه سوالای ما جواب هایی داشته باشه بعد از اینهمه مدت چرا جوابی برای من نداره نمی تونه تکلیف منو روشن کنهتوی مسائل درواقع حکومتی که با رسانه ها گره خورده و الان داره سرنوشت مارو دستخوش تغییر قرار میده نمی تونیمم بهشون بی تفاوت باشیم نمی تونیم به افکار عمومی توجه نکنیم چرا من پیشنهاد ندارم و الگوی مشخص ندارم در این زمینه

دانشجوی دیگر:من یه تکمله هم بزنم غالبمون رفتارامون یکم شتر گاو پلنگه مثلا میگیم که خانوما نباید تو استادیوم حضور داشته باشن ولی تو سینما میتونن برن خب تو دانشگاه با آقایون باهم دیگن تو فضای عمومی جامعه هم باهم دیگن تو مترو هم باهم دیگن فقط قرار نیست تو ورزشگاه با همدیگه باشن خب اگه تو همه این جا ها میتونن باشن اونجا هم می تونن باشن دیگه.چراهمه جاهارو می تونن باشن اونجا رو نمی تونن باشن؟

دانشجو دیگر:اونجاها زورت نمی رسه ولی اینجا رو زورت میرسه درورزشگاه هارو میبندی میگی خانوما نیان یا کنسرتو تعطیل میکنی اگه نوازنده زن داشته باشی زورت میرسه اما در تاکسی رو که نمی تونی ببندی

دانشجو:اخیرا تو اصفهان نوازنده زن رو انداختن بیرون تا کنسرت اجرا بشه

دانشجو:یعنی این فاجعه س دیگه!

دانشجو:بعد این بار روانیش هوار میشه رو سر جامعه دیگه تو فضای مجازی تو رسانه ها آوار میشه بعد نتایجش این شکلی نشون میده چرا برنام نداریم ما

استاد: به من چه که برنامه نداریم؟(خنده حضار)

اتفاقا درشورای انقلاب فرهنگی راجع به هم موسیقی هم راجع به حجاب و پوشش هم راجع به مسائل فرهنگ جنسی اتفاقا از مواردیه که کارکردن و مصوبه دارن و من مصوباتو که دیدم به بعضی بنداش البته انتقاد دارم ولی اغلبش بندای خوبیه وقابل اجرا هم هست منتها اجرا نمی کنن چرا؟یک بخشیش محاسبات سیاسیه، انتخاباتی. تو جلسه خصوصی گفتم بعضیا یچیزی حرف میزنن بیرون میان یچیز دیگه میگن چون اونجا کف میزنن یا رای میاره ازیه قشر خاص ولی اینجام وقتی صحبت درست وغلطیشه اینجا خیلی مستدل حرف میزنه راجع به فضای مجازی راجع به حجاب من فکر می کنم راهکار مشخص هست برای اجراش. مجری نداره مجری ای که عاقلانه دوتا شرط داشته باشه یکی متعهد به این متن باشه دوم اینکه عاقل باشه آخه ما مجری غیرعاقل داریم داشتیم میخاد اجرا کنه خرابش میکنه گند می زنه وکسانی داشتیم که عاقل بودن اما حاضر نبوده متعهد به اجرا نبودن ونیستن این یک بخشه اگر وارد اون بحث بشیم محاسبات مختلف سیاسی و این حرفا میاد که اگه بخوام نمونه های زیادی من خودم دیدم افرادی که متناقض حرف میزنن دو جور یعنی.یا تناقض بین حرف و عملشونه

دانشجو:این جسارت میشه من اگه بخوام اینجوری بگم ولی یه بخش زیادی از مخالفتا مثلا در مورد نرفتن زنان به ورزشگاه از طرف نهاد مرجعیتن

خب حالا میگم مرجعیت چی میگه .ببینید پس اینکه میگید طرح چرا طرح هست واقعا به لحاظ فقهی هم من تو این قضایا مشکل اساسی ما فقهی نیست اتفاقا مسئله اصلی سازماندهی در مدیریت اجراست که یه بخشیش هم پیوست فرهنگیشه اینا مسائلیه که بدون حرف زدن با مردم به طور مکرر و متنوع و پی در پی نمی تونی عمل کنی چون حضور مستقیم تو سبک زندگیه عمومیه راجع به مد لباس راجع به سبک ازدواج و طلاق راجع به مسئله رابطه دختر و پسر راجع به مسئله موسیقی ،مسئله حجاب ،اتفاقا تو این مسائل به نظر من راهکار های فقهی اسلام هم مشخصه هم خیلی بازه خیلی بازه به این معنا نه اینکه که چارچوب حیا و عفت و اخلاق و شریعت... با شرایط مختلف اجتماعی خیلی اجرائیه البته ما فتواهای خیلی آرتودوکس و سفت وسخت هم داریما ما اصلا داریم بین فقها که حتی میگه این مارش اخبار رادیو هم گوش نکن ماداریم

دانشجو:پاندول ساعت

استاد: نه حالا ما پاندول ساعتو ما نشنیدیم ولی میگن که آهنگایی که رادیو تلوزیونم پخش میکنه اینا هم باعث میشه انسان از فلسفه خلقت دور شه همین هاهم حواستو پرت میکنه من یوقت گفتم برای اون اولیا اللهی که دائم الذکرن درسته این حرف اما برای ماکه اگه این آهنگ رادیو رادیو رو گوش نکنم میرم گناه میکنم واقعا این شاید واجبم باشه اما اون فتوا ها مبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی نیست فتواهای امام ورهبری هم اینا اصلا نیست اتفاقا امام و رهبری فتوا های شخصیشون تو قضیه موسیقی خیلی بازه اما خیلی بازه معنیش این نیست که دیگه 180 درجه دیگه زاویه نیست یه حدی رو باید نگه داشت

دانشجو:مامی تونیم پیشنهاد های شورا رو بدونیم؟شورا چه پیشنهاد هایی داره؟

استاد:متن شورا رو من الان حفظ که نیستم 4تا متن مفصله اونا رو بگیرین یه وظایفی اونجا برای نهادهای...

دانشجو: اینا به نحو عمومی منتشر شدن؟

استاد: فک نکنم ولیکن ابلاغ شدن یعنی رئیس جمهور وقت ابلاغ باید بکنه اصلا

دانشجو:چیزی که ابلاغ بشه توی روزنامه های کثیر الانتشار و رسانه ها باید بیاد

حالااینو الان من نمیدونم ما شنیدیم تو جلسه بحث شد دیدگاه های خیلی تو شورا هم به شما بگم اختلافات خیلی جدی راجع به تک تک مسائل بحث میشه ینی ازدیدگاه های لیبرال مذهبی شما اونجا دارید تا دیدگاه های سوپرحزب اللهی همه تیپ هست یعنی همه هم عضو شورا اند همه هم عضو به اصطلاح ولی سر همه چیز بحثای صفر تا صد موافق و مخالف داره بعدم رای گیری میشه دیگه ولی دولت ها باید اجرا کنن بخوان اجرا بکنن هرچقدرشو.....(مفهوم نیست)(21:50) این رئیس جمهور ها معمولا چون رئیس شوراهم هستن عملا اینه

دانشجو: یک پیش فرض هم اصلا راجع به حضور زن در اجتماعه دیگه یعنی خیلی ازین چیزایی که ماالان داریم بحث میکنیم بواسطه اینه که ما شرایط رو توی این 40 سال جوری فراهم کردیم که زنان توی همه اقشار جامعه تو همه ی شئون جامعه حضور دارن بعد ما تو یه سری از شئون میخوایم این فضارو ببندیم به نظرم اینم باید بعنوان مقدمش باید...(22:20) بشه

دانشجو: حتی یه سوال دیگه اینم بگم حتی ممکنه راجع به مسئله حجاب ما تکلیفمون روشن باشه و نظرمون مشخص باشه راجع به این موضوع ولی من احساس میکنم این اولویت یک ما نیست ببینین مشخصا سوال من اینه من بخاطر این موضوع دارم چندتا موضوع دیگه رو از دست میدم اینجا باید چیکار کنم ینی حتی اگه براش جواب صد درصد مخالف مطمئن داشته باشم میگم آقا من بااین قطعا مخالفم ولی بخاطرش دارم هزینه گزاف میدم اینو چیکارش باید بکنم؟

استاد:هزینه گزاف مفهوم گزاف ،اهم و مهم چی مهمه چی نیست اینا همه جای بحث داره جنابعالی ممکنه یچیزی رو مهم ندونی مثلا ممکنه یک کسی بگه آقا از نظر من حجاب و پوشش و دوست دختر و پسراینا چیز مهمی نیست خب باید بگی چرا مهم نیست

دانشجو: امام مگه نمیفرمود حفظ نظام اوجب واجباته

استاد:خب حالا حفظ نظام الان تزاحمی با این مسئله نداره تنبلیای ما داره تزاحم درست میکنه تزاحمی نداره این فرض براینه که گفتن یا حجاب یانظام. اصلا این نیست دروغه همچین صورت مسئله ای وجود نداره واقعا . حجاب اجباری مغالطه هم توشه مثل اینکه اولا هرچه که هرجا قانونه یعنی باید اطاعت کنی مثله اینه که بگی توقف اجباری پشت چراغ قرمزراهنمایی آقا توقف اجباری چرا ؟ منظور از اجبار یا ظلم و دیکتاتوریه یا قانونه ؟

دانشجو: خب شما گفتید بخش زیادی از قانون رو میشه تغییر داد دیگه درجلسه اول

استاد:حالا قانون شرعو که نمی تونیم تغییر

دانشجو:نه حالا قانون فعلی

استاد:در قرآن کریم چند آیه در مورد حجاب وارد شده اینا هرکدوم چیزی نیست که حجابو آخوندا نساختن

دانشجو:بحث جامعه س بحث حکومتیه بحث شرع نیست

استاد:حالا عرض میکنم تمام واجبات اجبارین منتها اجبارفردی داریم اجبارنهادی اجبار اجتماعی اجبار اجتماعیم باز اجبار قانونی ،اجبار غیرقانونی اینا همه هستن والا آنچه قانون شده یعنی اجباری باید انجامش بدی الان شما مثلا میگی بچت رو باید ببری واکسیناسیون کنی واکسیناسیون اجباری مثکه اصلا یچیز دیکتاتوریه آقا بله واکسیناسیون اجباری باید بچتو بکنی

دانشجو: اقای رحیم پور یه مرور تاریخی بکنیم به قانونی شدن حجاب که سال 62 قانون حجاب تصویب شد بالاخره میخواستم بگم تا چند سال بعد از انقلاب قانون حجاب وجود نداشت

استاد: اشتباهم بود امام اصلا این ... امام گفت ما نمی تونیم هزاران هزاران شهید بدیم نظام عوض شه بعد یکی از واجبات قطعی قرآن رو که کانون خانواده رو در خطر میندازه و یکی از مجاری اصلی نشر فحشا و فساد تو جامعه س ما اینو بهش کاری نکنیم بله اول انقلاب کنار دریا هنوز لخت میرفتن زن و مرد.حجابم نبود مشروب فروشی هنوز بود امام یه لحظه گفت که آقا حالا امام سر این دوراهی بود که بذار بخورن و هرکاری میخوان بکنن عوضش من حکومت می کنم این یک راه بود این خودخواهی و خیانت به جامعه س یک راهشم اینه که امام گفتش که اسلام اجازه نمیده این جامعه مسلملنند قانون اساسی اسلامیه مردم بنام اسلام قیام کردند مانمیتونیم کناردریا دوباره همونجور لخت زن و مرد با همدیگر مشروب فروشی و بی حجابی نمی تونیم اجازه بدیم اتفاقا امام امد ایستاد و قانونم شد و حالا دوتا بحثه اول من میخوام این کلمه حجاب اجباری رو که به کار میره تو رسانه ها و اون طرفی ها مطرح میکنن روشن کنیم این خودش یه پیش فرض توشه و یه پیش داوری به این معنی که مثل اینکه یه چیزیه به ضرر جامعه س به نفع جامعه نیست و یا اگر هست این نباید تبدیل به قانون بشه دقت می کیند قانون نباید بشه کلمه اجباری هم چون طنین منفی داره ومفهوم دیکتاتوری و و ظلم و سلب اختیاره طبیعیه که اگر گفتی اجباری دیگه بار منفیشو گذاشتی روش جواب اول حجاب قانونی قانون حجاب مثل هر قانون دیگری باید اطاعت بشه اینجا میگی کلمه اجباری خب راجع به واکسیناسیون هم بگو واکسیناسیون اجباری توقف اجباری پشت چراغ قرمزدرچهارراه خلاف اختیارات و آزادی انسانه عوارض دادن عوارض اجباری مالیات اجباری سربازی اجباری معلومه همه جای دنیا اینا اجباریه آقا از لاین راست عبور کردن اجباری من نمیخوام برم سربازی سربازی اجباری همه دنیا سیستم مدنی یعنی قوانین قانون یعنی اجبار

دانشجو: سوال مرتبط ! این قانون رو مجلس گذاشته مجلسی که منتخب مردم بوده حالا همون مجلس میتونه این قانونو برداره؟

استاد:نه چون خلاف شرعه حالا من میگم چرا خلاف شرعه قانون مشروع رو میتونی بذاری بایدم بذاری اصلا ولی خلافش نمی تونی بکنی

دانشجو :نه اگه مجلس اینو ورداره و شورای نگهبان هم تصویب کنه این قانون برداشته میشه؟

استاد:شورای نگهبان که اگه تصویب کنه یعنی شرعیه اگر مشروع باشه بله مشروع نیست

دانشجو:حالا ما و شما که شورای نگهبان نیستیم شورای نگهبان باید تصمیم بگیره

استاد:شورای نگهبان اگه سفت ترش نکنه شل ترش نمیکنه خیلی خوشحال نباشید ولی من میخوام از شورای نگهبان دفاع کنم در این قضیه باید دفاع کنم اصلا از مجلس مجلس ما هم همچین حرفی نزده

دانشجو:فرض محال که محال نیست من سوال کردم که چون مجلس این قانونو گذاشته اگه بخوایم طبق قوانین جلو بریم خود مجلس هم میتونه طبق اون سازوکار سعی کنه که ورش داره

استاد:اگرخلاف شرع...

دانشجو: و اگر خلاف شرع باشه حالا شورای نگهبان جلوشو میگیره اگر شورای نگهبان تشخیص داد که خلا ف شرع نیست خب قانونو برمیداره

استاد:خب شما حرف بدیهی رو تکرار کردی گفتی اگه یه قانونیو بذاریم خلافشم میتونیم بذاریم؟جواب اینه اگه هردوش مشروعه بله شما چیزی نگفتی الان شما هیچ چیز تازه ای نگفتی شما داری میگی که اگه رفع حجاب کشف حجاب بی حجابی قانونی باشه میشه قانونی بشه ؟بله اگه قانونی باشه میشه قانونی بشه یعنی شما یه توتولوژی گفتی الان چیز تازه ای نگفتی سوال اینجا نیست سوال اینه که

دانشجو:مغالطاتی که در لفظ حجابه

استاد: مغالطاتی که در لفظ حجابه این روشن شد؟ حجاب اجباری که میگی هرچی که قانونه اینه واکسیناسیون اجباری سربازی اجباری توقف پشت چراغ اجباری پس کلمه اجباری رو اینجا

دانشجو:اصلا قانون اساسا جبره دیگه

استاد: جبره منتها جبریه که باید مشروع باشه چجوری مشروع میشه؟ توی جمهوری اسلامی چارچوب شریعت اسلام براساس رای اکثریت .تو نظام لاییک درچارچوب لیبرالیسم بر اساس رای اکثریت درست شد؟این میشه زور مشروع اصلا قانون اسمش زور مشروعه

دانشجو:خب نمیشد بجای تاکید بر چادر وحجاب برتر واین نحو معرفی حجاب بیایم بگیم حجاب در واقع لازمه قانونیه ولی حالا نوع حجاب رنگ حجاب شکل حجاب..بعضیا تبلیغاتیه که ما کردیم

استاد:تبلیغاتم هیچکس نگفته که حجاب فقط باید چادر باشه

دانشجو:حجاب برتر تبلیغات کردیم

استاد: حجاب برتر یه چیزه حجاب قانونی یه چیزه . حجاب برتر ینی آقا پوشیده ترین نوع حجاب .کسی بخواد احتیاط اسلامی بکنه واقعا خاطرش جمع بشه این نوع حجاب پوشیده تره .اما معنیش این نیست که اگر کسی چادر سیاه یا چادر سرش نکرد از نظر ما این حجاب نداره کسی همچین حرفی نزده دروغه اینا .اصلا اول انقلاب که خیلی ها بودن همین الانشم خیلیا هستن.هیچکس تو جامعه ما نمیگه الان .میگن آقا اگه متشرعی ، متدینی ، احتیاط میخوای بکنی این چادر پوشیده ترین نوع حجابه اما واجب نکردن اینو.این سوال شما جوابش اینه ولی جاش الان اینجا نیست.این کلمه حجاب اجباری روشن شد؟ حجاب اجباری یک مغالطه است.حالا سوال بعدی میفرمایند یهودیه ، مسیحیه اینا چی ؟اولا این که اینو شما بدونید یهودیان و مسیحیان و زرتشتی ها قبل از اسلام همه اینا اهل حجاب بودن الانم متدینشون همه اهل حجابن.بخصوص تو کلیسا که میرن قطعا با حجاب میشن .اصلا روسری دارن دم کلیسا که وارد میشی. همشون میدونن اینو/من با کشیش ارتودکس ، کشیش پروستان و کاتولیک با هر 3تای اینا من صحبت کردم.هر 3تاشون قبول داشتن حتی پروتستان ها که ارتودکس ها میگن پروتستان ها اصلا مسیحی نیستن قلابیه دین الکیه سرمایه داری ساخته.میگن کاتولیک مسیحیت منحرفه ولی پروتستان ها اصلا مسیحی نیستن .کاتولیک ها هم اینا رو مسیحی نمیدونن پروتستان ها هم اونا رو مسیحی نمیدونن ولی اینو میگن من حتی از کشیش پروتستان اینو شنیدم که دیگه از همه اینا لیبرال تره و سکولاریسمه مسیحیت سکولاریزه شده س تقریبا پروتستانتیسم

دانشجو:روشنفکر دینی شونه دیگه

استاد: تقریبا اونور دینی رفته دیگه بعد این می گفتم آقا در کتاب مقدس هم عهد عتیق و هم عهد جدید حجاب به عنوان یک حکم شرعی آمده چرا نمی گی ؟حالا عهد عتیق رو میگی دورش گذشت عهد جدید چی؟ آقا من بگذارید اینو مستند چون میخوام بگم آوردم .مخصوصا اینوبراتون بگم فقط چند دیقه فرصت من این 3تا نمونه سند ، متن از کتاب مقدس اینا بخونم .حجاب حکمی که اسلام آورده باشه نبود.حجاب در ایران قبل از اسلام بود .خیلی هم سفت بود تاریخ تمدن ویل دورانت میگه اصلا حجاب به این شکل رو ایران وارد فرهنگ عربا و اسلام کرد. توعربا اینجوری حجاب نبود اصلا حتی بعد از اسلام این حجابی که این مدل حجاب و این رنگ و این همه پوشش اینا مال ایرانی ها بود .ایران غیر مسلمان ایران ساسانی ایران زرتشتی .دقت کردید؟این که اقا اسلام آمد و حجاب رو تحمیل کرد و شیعه وفلان اصلا این نبوده . آخرین شاه ایران قبل از اسلام 3000 زن داره ساسانی قبل از اسلام .ناصرالدین شاه پیش او جوجه است ناصر الدین شاه 100تا200 چه قدر داشته؟کل قاجار پیش شاه ایران ساسانی کم میارن ینی حرم سرایی که نزدیک 3000تا زن .میگفتن میگشتن تو کل ایران و مستعمرات ایران و دخترا ، زنا و خانومای خوشگل رو پیدا می کردن به زور می آوردن برای شاه اصلا شاه هم اکثر اینا رو ممکن بود اصلا نشناسه .من گفتم اگه سان بخواد ببینه یکی یکی با اینا سلام میکرد شاه ایران اصلا وقت نداشته .فرهنگ ایران قبل از اسلام حرمسرا بوده هرکس ثروتمند و طبقات بالاتر روحانیون زرتشتی یا غیر زرتشتی.اولا می دونید همه ایران زرتشتی نبودن غرب ایران مسیحی بودن.مسیحی هایی که از دست امپراتور روم قبل از چیز فرار کرده بودند آورده بودند پناه شرق ایران بودایی بودند بخشی از ایران زرتشتی بخشی از ایرانیان دین خاصی نداشتند .ادیان شرک آمیز داشتند .بخشی هم که بعدا مزدکی و مانوی و اینا شدن.زرتشت دین رسمی ایران بود دین همه مردم ایران نبود در عین حال خود اینا هم هر کدوم ده ها وصدها ... سه چهار تا طبقه بالا ایناحق داشتند زنان متعدد و خودشون فرهنگ حرمسرا رو اسلام برانداخت اسلام که امد تو ایران تو عرب قبل از اسلام هم همین طور بود.هر کی پولدار تر بود 2تا موقعیت داشت.یک با زنان بیشتر دیگه یه ادم متوسط به بالابین عربا وبین ایرانیا قبل از اسلام حداقل باید 40تا 50تا زن می داشت یا رسمی یا غیر رسمی یا علنی یا غیر علنی .اینا اصلا عادت بود .در یونان و روم رسم بود در هند بود در چین بود عرب بود عجم بود.اسلام امد با این فرهنگ حرمسرا مبارزه کرد سقف 4تا را گذاشت اونم با شرطی که خود قرآن میفرماید اگر میترسی احتمال میدی این شرط رو نتونید رعایت بکنید،فواحده بیش از یکی حق ندارید تو این شرایط اینو گفته .اسلام آمده تمام زنا رو گفته باید پوشیده باشید اصلا قبل از اسلام حجابو همه قبول داشتن

در ایران قبل از اسلام طبقات بالا زناشون هم محجبه بودن شما الان برو تخت جمشید توی آثاری که از اون موقع مونده جز یک مورد زن که اون زنم در توضیحش توضیح دادن که این چی بوده و قضیه چی بوده تمام زنان ایرانی قبل از اسلام اونجا تو مجسمه همه حجاب دارن اصلا پوشیده توی چادرن .درست شد؟نه حجاب اجباری را اسلام آورده نه حجاب اجباره به این معنا که دیکتاتوری و زور وضد زن واینها بوده اسلام با فرهنگ حرمسرا درافتاده اینا همه روشن بشه .من فقط از هر کدوم از اینا برای این که بدونیدهرگز مسیحی و یهودی و زرتشتیگری درش مخالفت با حجاب نبوده و همه اینا حجابو واجب میدونن.منتها از این 3تا کشیش که من پرسیدم بعضیا صریح بعضیا غیر صریح به من گفتن که آقا درسته ولی ما دیگه احکامو به مردم نمیگیم

دانشجو:الان تو شریعتشون نیست دیگه ولی الان مسیحیت حجاب تو شریعتش نیست

استاد:چرا اقا من دارم میگم تو کتاب مقدس ... شریعت چیه؟کتاب مقدسه دیگه من الان برات میخونم چون بعضیا میگن آقا کجا بوده من گفتم چرا نمیگی من یکی از اینا رو دیدم .چندتا کشیش بودن طفلکا کشیشای جوان مبلغ داشتن خدمت میکردن به مردم هوای گرم بود یکی ازکشورای آمریکای لاتین می آمدن، از قطارما پیاده میشیم از اتوبوس تا جایی که بخوان برنسوار تاکسی شن میامدن بچه کشیشای مبلغا ساکا و چمدونا مردم رو بر می داشتن چه قدر واقعا صداقت ... اردوی جهادی داشتن واقعا. ساکا و چمدونای اینا رو برمیداشتن بعد تو راه مثلا تو این 200 متر انجیل میخوندن برای اینا .چه قدر فداکاری میخواد .من بعد نشستم جلسه تموم شد گفتم آقا تقبل الله خدا واقعا بهت اجر بده داری اینا رو همش دعوت میکنی.بهشون می گفت که مشروب نخورید مثلا مهربان باشید به فقرا کمک کنید بخشی از احکام دینی الهی که همه انبیا گفتن رو می گفت اما من بهش گفتم خب توی کتاب مقدس شما که سگ نجسه خوک نجسه یعنی نجسه نه اینک حیوان بدیه ینی قاطی نباید بشی باهاش .رابطه انسان و انسان نباید بشه انسان و سگ انسان و خوک .گوشتش نباید خورده بشه یادر کتاب مقدس شما که صریح میگه شراب حرامه میگه سگ و خوک نجسه میگه حجاب واجبه چرا اینا رو نمیگین به مردمتون چرا همینا رو به اینا نگفتین من نیم ساعته دارم ..چون 3 -4بار با اینا رفتم ببینم اینا چی میگن به مردم. مردمم گوش نمیدادن میگفتن اقلن بذارحمالی بکنه چمدون مارو ببره وقتی میرسید اونجا می گفت مرسی مچکر خیلی ممنون موفق باشید می رفت حالا بعضیاشون بودن خیلی کم سوال میکردن خیلی دقت کردن گفتم چرا اینارو نمیگید این احکام رو مگر ریا حرام نیست .اغلب احکام شرعی که در قرانه اینا همه در کتاب مقدسه اینا جزو احکام امضائی بوده نه تاسیسی یعنی از قبل بوده همه انبیا گفتن قران تایید کرده گفتم حکم سنگسار چند تا حکم سنگسار توکتاب مقدسشما...حکم سنگسار اصلا در قرآن نیست حکم سنگسار تو کتاب مقدس شماست چرا اینارونمیگی ؟صریح به من گفت گفت اقا شما میبینی من همین حرفای معمولی رم که میزنم گوش نمیکنن من اونا اگه بگم اصلا ممکنه طرف کلیسا نیاد دیگه نمیاد بله یه وقت میخوای عقب نشینی کنی میگی آقا همه بی دینن همه فاسدن هر چی میگی خدا گفته گوش نمیکنن شده قوم هود و لوط وشعیب و صالحو نوحو اینااون بحث دیگه ایه دیگه باید منتظر عذاب الهی بمونی تو هم وظیفه نداری در حدی که توان داری وظیفه داری.یه وقت اقا با یک ملت شریفی شما رو دررویی توایران ملت فهمیده ای اند.این ملت ضد اخلاق نیست اصلااینایی که حجابشون درست نیست یه ضعفی دارن اما اینجوری نیست که اکثر اینا ضد دین همشون ضد دین اند.من یه وقتی بدحجابی را در ایران تقسیم بندی کردم .13 نوع بدحجابی یا بی حجابی در همه جای دنیانه فقط ایران هست.همه را نباید با یک چوب روند .یه عده از اینا اصلا احکام نمیدونن.به خدا هیچی نمیدونن یکی به من گفت اقا اصلا حرم امام رضا بیرون حرم حجاب نداره میاد تو حرم حجابشو درست میکنه بعد ازش که اقا چرا خانوم شما که اومدی زیارت چرا حجابتو بیرون رعایت نمیکنی؟.من نماز میخونم روزه میگیرم زیارت میام حالا حجاب که خیلی مهم نیست واجب نیست اصلا نمیدونه که تو قران حکم حجاب هست .یکی ازینا میگفت که اقا حکم حجابو آخوندا درست کردن تو قران نیست گفتم خب بیا تو قران بهت نشون بدم .6-7 آیه قران ابعاد مختلف این قضیه رو داره میگه .مسلمانی که حجاب را قبول نداره مسلمان نیست مسیحی هم نیست یهودی هم نیست زرتشتی هم نیست.در تمام ادیان الهی مسئله حجاب واجب شده همین الانم تو کتاب مقدسشون هست این که شما میگی قانونی که زیاد شکسته بشه مشکل از قانونه این حرف درسته و غلطه .درسته قوانین بشری که شما میگذاری خب وقتی قانون غلط میذاری خب شکسته میشه .مثله کسایی که سر هر چهار راه چراغ قرمزی بذار که مثلا سر هر دودیقه 5 دیقه طول بکشه خب چقد آدم تحمل کنه یکی 2تا3تا. ولش کن یعنی عسر و حرجه دیگه یه وقت عسر و حرجی نیست اضطراری نیست.خوشگذرانیه تنبلیه راحت طلبیه،عیاشیه، جهله .شما نمیتونی بگی یک گناه ،بی حجابی گناهه در تمام ادیان الهی گناهه نمی تونی بگی که آقا این مسئله خیلی مهم نیست مهمش نگیرید.میتونی اما اینو بگی چرا به بقیه واجبات و احکام انقدر حساس نیستی این رو میتونی بگی چرا در مورد ربا حساس نیستین .چرا در مورد اختلاس اونجا شده انقدر حساس نبودین 3 سال کشش میدین .....

دانشجو:خب برای این که حجاب خیلی تو چشمه ربا تو ساختار

دانشجوی دیگر:اختلاس توچش تره که

دانشجو: الان تو چش تره با رسانه ها

دانشجو دیگر: یه نکته ی اساسی که وجود داره ما یه سری مبانی پایه ای داریم یه سری مبانی روئین تا اون مبانی پایه ای درست نشه مبانی رویی باورپذیر نمیشه تا مبارزه با فساد نشه بحث ...

استاد: من اینو قبول دارم من یه وقت گفتم آقا اگر تو وقتی که این حرف رو میزنی .مردمم بدونن که امکانات زندگی خودت چه جوریه چیکار میکنی .بچه ات انگلیس و آمریکا و ایناس .حقوقتم مثلا نجومیه بعد جنابعالی بیای بگی که آی اخلاق آی مذهب آی حجاب پوزخند و ریشخند واینا کم کاریه که من خودم شخص برات شیشکی میزنم

دانشجو:حتی بعضی وقتا میشه ابزار مناقشه یعنی ابزار اعتراض میشه بی حجابی

استاد: تو نمیخوام از حجاب دفاع کنی تو اول اون کاری که دستته درست کن تو به مردم به من ثابت کن که

تو این تشکیلات تو دارن به وظایف انقلابی شرعی شون درست عمل میکنن از کسی که داره به وظایفش عمل میکنه فداکاری کرده کارشو درست انجام داده اون اگه بیاد بگه چشم. بخدا من دیدم که خانومای بدحجاب که کاملا دیده کی داره کی داره بهش میگه تو چه شرایطی یک شخصی که بهش میگه روسریشو میکشه پایین درست میکنه یکی دیگه بهش میگه یه جای دیگه ممکنه لجم بکنه بگه به تو چه اصلا خب اون متوجه نیست که واقعا بی حجابی وبرهنگی تو اولین صدمه رو به تو میزنه نه به او .فکر میکنه مثلا اگه من حجاب داشته باشم خدمت به خدا کردم نه آقا خدا نمیخواد کسی بهش خدمت کنه خدمت به خودت کردی در عهد سلیمان ع این در عهد قدیم صفر نشیدالاناشید باب 5 صفحه 1003 عهد عتیق کتاب مقدس در زمان حضرت سلیمان زنان علاوه بر پوشش نه متدینین همه جامعه ست علاوه بر پوشش بدن برقع یعنی روبند رو صورت می انداختند این تو کتاب مقدس زمان حضرت ابراهیم درعهد قدیم صفر تکوین باب 14 صفحه 34 میگه زمان حضرت ابراهیم حجاب و پوشش و پوشاندن تمام مو و تمام بدن و حتی صورت که صورت زن برای مرد زیباست،جذابه دوست داره هی نگاش کنه یه خانوم زیبایی رو میبینه دوست داره دنبالش راه بیفته باهاش الکی حرف بزنه باهاش صمیمی بشه هی بهش نگا کنه خب این که طبیعیه اگه کسی این حالتو نداره تو مریضی آقا اعتدال جنسی نداری مشکل جنسی داری باید بری پیش پزشک اگر یک مردی مخصوصا مرد جوانی بگه من با دیدن چهره یک خانومی مخصوصا جوان باشه زیبارو باشه من خوش خوشانم نمیاد من تحریک نمیشم من علاقه پیدا نمی کنم که بازم نگاش کنم باهاش حرف بزنم دنبالش راه بیفتم تو باید به پزشک مراجعه کنی اگه این میل در تو نیست اگه یه دختری پیدا شد که گفت من اصلا نمیخوام زیبا باشم ونمی خوام هیچ پسر ومردی به من نگاه کنن میل طبیعی ها میل شرعی واراده تربیتی رو نمیگم میل غریضی اون دختر ضریب زنانگی اش پایینه اینا مشکل هورمونی داره مشکل غددی داره مشکل اعصاب و روانی مشکل جسمی چیزی هست طبیعی که خدا خلق کرده این هست که پسر دوست داره دنبال دختر راه بیفته نگاه کنه لذت ببره باهاش حرف بزنه دخترم دوست داره پسره همین کارو بکنه براش یعنی دوست داره پسره دنبالش راه بیفته بهش نگاش کنه قربون صدقش بره دوست داره این خلقت زن و مرده برای حفظ خانوادس شهوت نعمت خداست شهوت خبیث نیست مدیریت غلط شهوته که خباثت درست میکنه شهوت نعمته اصلا ما دعا داریم از امام(نامفهوم)(44:07)خدایا سپاس تورا که میل به همسر را درمن قرار دادی میل به تشکیل خانواده را در من قرار دادی

دانشجو:سر این قضایا خیلی تو انگلیس بحث بوده واینها حالا آقای دکترمتخصص ترن بعد اومدن گفتن که با آزار جنسی مزاحمت برای زن ها تو خیابون این ها قوانینی وضع کنیم بعد مثل اینکه اینا خیلی قوانین سخت گیرانه وضع کردند برای کسی که مزاحمت ایجاد کنه توی خیابون برای زن ها و این ها بعد ازون طرف یه جنبشی راه افتاده بود مثل اینکه ماخیلی دیگه حالاداریم تعصب بیجا به خرج میدیم و اینها و الان دیگه انقدر این قوانین انقدر سختگیرانه شده هیچ مردی دیگه سراغ هیچ زنی نمیره خود خانم ها این جنبش رو راه انداختن ها که الان ما باید یکاری کنیم که مرد ها حق مثلا حرف زدن و مثلا حالا تماس های کوچک با زن هارو داشته باشن که این ارتباط کاملا قطع نشه

استاد:ببینید افراط و تفریط در مسائل جنسی هردوش غلطه اسلام ،اسلام اهل بیت ،قرآن با سرکوب جنسی ،ایجاد عقده جنسی مخالفه لذا هیچ سن وحدی برای ازدواج نذاشته قومیت ،نژاد،طبقه،سن،حتی سن

دانشجو اما خطاهایی اول انقلاب در مورد این مسئله صورت گرفت که همچنانم

استاد:نه اتفاقا اول انقلاب اگه منظورتون امامه ،امام هیچ وقت این خطا رو نکرد ولی گروهای دیگه ای هستن الانم هستن قبلنم بودن دقت کنین این کلمه ها مهمن عقده جنسی سرکوب جنسی نه! که فشار روت بیادمن جنس مخالف میخام دسترسی بهش ندارم نه آقا ازدواج هرچه زودتر بهتر البته با دیدن ملاحظاتش صرف ازدواج نیست دیگه مسائل جانبیش شعورش اخلاقش بلوغ عقلیش،اجتماعیش،اقتصادش ،خانواده اینا همه هست ولی حد جنسی نذاشته آقا حتی دوتا دختر و پسر نابالغ در اسلام میتونن دوست میشن باهمدیگه علاقه پیدا می کنن با نظارت خانواده ،اذن و ولایت خانواده میتونن اینا باهم ازدواج کنن اسلام کوچکترین سرکوبی در قوای جنسی نذاشته هیچ سرکوب.یوقت یه جلسه ای بودیم یکی ازبچه ها بلند شد گفت آقا مگه نمیگین اضطرار نجس رو پاک میکنه ،حرام رو حلال میکنه اگر گیر افتادی یجایی خواستیم بمیریم تشنه بودیم شراب بود دیگه مجبوریم بخوریم حرام حلال میشه حالا ما الان مضطر شدیم به روابط نامشروع جنسی الان حلال نیست؟گفتم اگر مضطر شدی حلاله من فتوا میدم حلاله اما دروغ میگی مضطر نمیشی اسلام اجاره نمیده اصلا امکان نداره تو فرهنگ اسلام بخصوص شیعه که چیزی به نام اضطرار جنسی پیش بیاد که من مجبورم زنا کنم برای اینکه با دوتا کلمه حرام حلال میشه این فقطم کلمه نیست یه رویکرده روحیت عوض میشه نگاهت به این رابطه عوض میشه،مسئولیتت، نسبت معنای حقوقی اخلاقی پیدا میکنی اخه بعضیا میگن آقا ازدواج موقت چه فرقی با دوست دختر پسر ؟خیلی فرق داره خیلی فرق داره دوتا عمله اون رو قرآن میگه اخدان میگه این شروع یک نوع زناست اما ازدواج موقت اونم با شرایط خاصش افراد خاص نه همه به شیوه خاص اون اتفاقا فرق میکنه اون تشکیل یه خانواده موقته با اخلاق با حقوق با شفافیت در قرارداد متقابله که حالا به اون می رسیم در مورد بعضی هم ازدواج موقت درروایات داریم بعضیا ازدواج موقت میرن میکنن امام فرمود این کارتون زناست ازدواج موقت نیست گفتند طرف خانه و خانواده داره تند تند ازدواج موقت امام صادق فرمودند کدوم دیوانه ای اینکارو می کنه صداش کنید کارش دارم فرمودن چیکار داری میکنی هرروز میگن با یکی ازدواج موقت میکنی گفت خب بله آقا حلاله فرمودن کی گفته حلاله برا تو؟ ازدواج موقت مال تو نیست به این شیوه ای که تو داری عمل می کنی داری ضایع می کنی تو داری زنا می کنی با این کارت مگه ازدواج موقت فاحشه بازی اسلامیه؟

دانشجو:این خیلی بحث خوبیه اگه سندشم بگید خیلی خوبه

استاد:بله روایت داریم اصلا علامه طباطبایی تو ازدواج موقت میگه آقای مطهری در کتاب نظام حقوق زن در اسلام میگه همه میگن خوندیم هیچکسم نخونده برو بخون ببینم روایات داریم ما در این باب مگه هرکسی حق داره با هر کسی در هر شرایطی ازدواج موقت کنه اونم به شیوه ای که خانواده اصلی خودشونو متلاشی میکنن معمولا اینا.اینا خیانته اینارو قبول نکردن ضمن اینکه آقا ازدواج موقت میگه آقا همین دوست دختر پسرایی که میرن شفاف نیستن معلوم نیست تا کجا میخوان برن جلو این رو شفاف وقانونی کن نظام حقوقی اخلاقی برقرار کن ضمن اینکه میتونی به این دوست دختر پسری که دوساله همه جا هم میرن خودشونم نمیدونن تا کجا پیش میخوان برن به اینا میگه مشخص کن چیه میتونی حدشم روشن کنی بگی مادر حدی که باهم بریم کافی شاپ و پارک ما با این حد به هم حلال میشیم

دانشجو:این حکم قطعی داره این؟که اگر یک کسی با ازدواج موقت یه خانواده ای رو از بپاشونه اون حروم میشه این حکم قطعیه؟

استاد:بله این ما یچیزی داریم در اسلام بعنوان سنجش با مصالح ومضراتی که پیش میاد احکام ثانوی داریم در احکام اولی رعایت مصلحت در هر ازدواجی شرط اون ازدواج چه دائم چه موقت خیانت حرامه تو نمی تونی به خانوادت خیانت کنی زن و بچت رو زندگیت رو متلاشی کنی که میخوای بری با 2نفر 3نفر دیگه ازدواج موقت کنی درحالیکه نیازی واقعا نداری

دانشجو:اگه یه آدمی بگه واقعا نیاز دارم چی؟

استاد:نه اگه واقعا نیاز داشته باشی یک کسی یعنی مثلا با خانومش مشکلی داره که رابطه آمیزش جنسی نداره مشکل داره خانومش بیماره تنوع طلب نه پیامبر اکرم فرمودن: " لعن الله الذواقین والذواقات " نفرین لعنت خدا بر مردان و زنانی که ذواق-یعنی کسی که هی دنبال تجربه های جدید جنسیه ذوق یعنی چشیدن ذواق یعنی این کسایی که مدام میخوان با افراد مختلف تجربه جنسی داشته باشن پیامبر فرمود لعنت خدا بر شماچه مرد چه زن اینا که یکسره با زنان مختلف یا زنی با مردان مختلف اینا عیاشیه

دانشجوماتاالان فکر میکردیم که صیغه یعنی اینکه اسلام تنوع رو به رسمیت شناخته

دانشجوی دیگر:این خیلی بحث مهمیه چون این شبهه تو جامعه وجو داره

استاد:تنوع بله اما اینکه تنوع به این معنا که عیاش بودن؟

دانشجو:نه به معنای تنوع دیگه

استاد:آخه باید روشن کنی فرق زنا با ازدواج موقت چیه فرق اخدان که در قرآن میفرماید دوست میگیرد دختران یا پسران را باهم دوست می گیرد یعنی بدون هیچ حساب کتابی باهم میرید آقا ازدواج موقت کارکرد اصلیش اینه مثلا زنی که بیوه است شوهرش رفته نیست یا دختری که ازدواج نتونسته بکنه پسری که هرجا خواستگاری رفته بهش زن ندادن یا خانومش مرده یا طلاقش داده کسی دیگه بهش زن نمیده کسی دیگه خواستگاریش نمیاد اینا سرکوب عقده جنسی نباید بشه ازدواج مجدد وازدواج موقت این دوتا پله های اضطراری اند برای خانواده ها و شرایط خاص ولذا حکومت میتونه دریک شرایطی اینا روممنوع کنه دریک شرایطی اینا رو آزاد کنه چنانکه در روایت داریم پیامبر اکرم در چند نوبت ازدواج موقت رو حرام کردن فرمودند داره سوءاستفاده میشه اینجا جاش نیست

دانشجو:آقای رحیم پور بصورت عملیاتی برای من سواله پسر 15 ساله ای که بالغ شده وارد دانشگاه و بازار کار شدنش طول میکشه و 30 سالگی قراره ازدواج کنه تو این 15 سال که این محرومیت جنسی میکشه کی پاسخگوئه ؟

استاد:اتفاقا یکی از موارد ازدواج موقت میتونه همین باشه

دانشجو:به لحاظ عرفی پذیرفته نیست

استاد:عرف الان میگم چیه عرف ما متاسفانه فحشا رو پذیرفته زنا رو میپذیره ماشین ترمز میزنه خانومه سوار میشه هیچی هم بهم نمیگن میگه بریم فلان جا باهم اینو میگن اشکال نداره این کار مدرن و قشنگیه اما وقتی میگه این دوتا باهمدیگه قرار بذارن آقا کجا دارین میرین الان با همدیگه شما بعد تا کجا میخواین پیش برین اگه خیلی باهم دوست بشین یه بچه های این وسط متولد بشه اون بچه چی کار باید بکنه درراس حقوق کودک اینه که از روش نامشروع بدنیا نیاد این در راس حقوق کودکه که اینا نمیبینن وخلافش عمل میکنن اون یک انسانه مگه تو حق داری انسان جدید رو به هر شیوه ای وارد این عالم بکنی که بعد مزه پدرومادر مشروع و خانواده رو تا آخرعمرش نچشه مگه تو حق داری؟ اینا ضایع کردن حقوق کودک نیست؟سقط جنین یا این ؟ اینا شده حالاعلائم روشن فکری در راس حقوق بشر اینا ...(52:36) گناه رو در راس حقوق بشر هم جنس بازی خودکشی ارتداد سقط جنین گناهان بزرگ اینا درراس حقوق بشراند اینه فرق دوتا خط انبیا وخط اینا آقا ازدواج موقت یه کارکرد اصلیش برای اینه محرومیت و عقده جنسی پیش نیاد و به گناه نیفتی اگر نمیتونی ازدواج دائم بکنی اصل دراسلام ازدواج دائمیه تک همسری است چند همسری با شرایطی است شرایط سختی هم هست.ازدواج خانواده موقت هم همینطوره حالا اصلی ترین پیشنهاد اینه

دانشجو:الان ملت از یدونش نمیتونن چیز کنن

دانشجوی دیگر:شما از طرف خودت صحبت کن عزیزم

استاد:اتفاقا یجایی بودم یه خانومه آمد دید ما ریش و اینا داریم گفت شما مسلمانید گفتم بله گفت میشه یه سوال بکنم؟گفت این درسته شما هرکدومتون 7 تا زن دارید؟گفتم والا ما یه زن داریم اونم احتمالا جدا شیم فرصت نمی کنیم بریم جدا شیم چون اصلا نه ما می رسیم به زندگیمون نه ولی 7تا زنم نیست و اینا بعد ازش پرسیدم شما ازدواج کردی؟گفت آره گفتم شوهرت بغیر از شما با خانوم دیگه ای هم درارتباطه؟گفت آره گفتم چند نفر؟گفت اووه نمی تونم بشمرم گفتم خب اسلام میگه یکاری کن بتونی بشمری(خنده حضار) گفتم ببین مردا تو جامعه شما هرکدوم به یک زن اکتفا کردن؟گفت نه من هیچ مردی رو نمیشناسم که فقط با یک زن باشه گفتم خانوما هم میدونن شوهراشون با زنای دیگن؟گفت آره خب خود خانوما هم گاهی با مردای دیگه هستن خب فرهنگی که اینجوریه بعد میگه چرا 7تا زن؟من میخواستم بهش بگم آقا اصلا بله 7تا زن ما میگیریم ولی ازدواج میکنیم مسئولیتش رو می پذیریم حالا کسی هم که نیست اینجا تو ایران اون جامعه ای که فرهنگش زنا رو می پذیره رابطه های ضربدری و مربع و مثلث و اینا همه روشنفکری میشه توش مسئولیت هیچی روهم نمی پذیره ولی راجع به اینکه میگه آقا اگر تو ازدواج مجدد یا موقت بکنی اینا چرا مسخره کنه اون مشکل عقلی داره



نظرات

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد

capcha