بسمالله الرحمن الرحیم.
امام سجاد(ع) فرمودند: خدایا «سلّمنا من غرورهِ» همه ما را، همه امت و همه بشریت را از این غرور و توهم، فریب این آرزوها و خیالات نجاتمان بده. واقعیت این عالم را ببینیم که اصلاً ما چند سال در این عالم هستیم؟ برای چه هستیم؟ آخر ماجرا چیست؟ اول آن چیست؟ «و آمِنّا مِن شروره» ما را از این خطرات زیستن در این عالم پرخطر حفظ کن «وانصرٍ موت بین أیدینا نصباً» خدایا هرکاری میکنم مرگ پیش چشم من باشد. انسان وقتی مرگ را فراموش میکند به حیوان تبدیل میشود. حیوانات وحشتناک و خطرناک. تمام اینهایی که جنایت میکنند در ذهنشان مرگ نیست. هر کثافتکاری که در دنیا میشود بخاطر فراموش کردن مرگ است. خداوندا مرگاندیش، مرگباور و مرگآگاه باشم. نه این که فقط به مرگ فکر کنم، مرگآگاهی داشته باشم «وانصب الموت بین ایدینا نصبا» هر تصمیمی میخواهم بگیرم یادم باشد که من چند سالی بیشتر در این عالم نیستم با این پیشزمینه برنامه کن برای سیاست، برای فرهنگ، خودت و خانوادهات و کل بشریت. دنیایت را آباد کن ولی این یادت نرود «ولا تجعل ذکراً له قبّا» طوری نشود که به این مرگ لحظه فکر کنم باز دو لحظه یادم برود. چندماهی یک بار به مرگ فکر کنم راستی مرگ! «واجعل لنا من صالح اعمال عملاً نسبتطع مصیر الیک» خدایا هر کس در هر حوزهای دارد کار میکند حواسش باشد میگوید خدایا به نوعی تمیز عمل کنم و زندگی کنم که بگوید کی میشود به ملاقات خدا بروم؟ از نام مرگ نترسم و از نام مرگ به من ابتهاج دست بدهد که مرگ آن لحظهای است که دارم به محضر دوست میروم و قرار است نتایج یک عمر زندگی پاک را ببینم. امام سجاد(ع) فرمودند باید آدمهایی باشند که مرگآگاه هم باشند زندگیشان مرتب باشند، بهداشت آن، سواد آن، مسکن، آزادی و آبادی همه اینها باید باشد چون در این دعاها همه اینها را خواستند از خدا بخواهید و برای آن عمل کنید. اما آخر خط یادتان نرود «حَتَّى یَکُونَ اَلْمَوْتُ مَأْنَسَنَا اَلَّذِی نَأْنَسُ بِهِ...» مرگ یک طوری باشد که ما در عین حال این که داریم زندگی شاد آرام منطقی برنامهریزی شدة آرام میکنیم که همه اینها در دعاها خواسته شده در عین حال با مرگ انس گرفته باشیم یعنی روزی نباشد که من به مرگ فکر نکنم یعنی آن به لحظهای که دارند من را با تابوت میبرند فکر نکنم باید عادت کنم. اگر این همیشه پیش فکر ما باشد در این جامعه کسی حق کسی را نمیخورد، کسی به کسی توهین نمیکند. به هم دروغ نمیگویند. در بازار کلاه هم را برنمیدارند این میشود جامعه انسانی. ببینید فکر مرگ چقدر میتواند در اصلاح زندگی مؤثر باشد.
نکته دیگر؛ رابطه انسان و خدا – این روایت از حضرت امیر(ع) و از حضرت سیدالشهداء(ع) هم نقل شده است – امام حسین(ع) فرمودند – ببینید این هم جواب دوتا اتهام دیگر است که به فرهنگ دینی و سبک زندگی دینی و به دینداران میزنند- یکی این که شما دینداران به عشق بهشت دارید نماز میخوانید و کارهای خیر میکنید خب ته ته آن کاسب هستید! ته ته آن شما مذهبیها کاسب و تاجر هستید! اگر راست میگویید بدون ایمان و عشق به بهشت و بدون بهشت این کارها را بکنید، زندگی دینی زندگی تاجرانه است! تو هم دنبال سود خودت هستی منتهی به سودت بعد از این عالم میرسی! یا میگویند شماها از ترس جهنم این کارها را میکنید شما مثل بردههای ترسویی هستید که اگر جهنم نبود همه کثافتکاریها را میکردید! حالا بالاخره شانس آوردیم شماها جهنم را باور کردید آنهاییتان که باور کردید و از ترس جهنم حسابتان را نرسند اینجا حساب کسی را نمیرسید بنابراین شما دعوت دین به زندگی بردهگان، بردهوار و تاجرانه است!
این دوتا پاسخ دارد. اولاً یک پاسخ در بعضی از روایات و دعاها آمده که الآن نمیخواهم روی آن متمرکز بشوم. ولی اجمالاً این را بدانید که هیچ انسانی برای هیچ، عمل نمیکند. هرکس هرکاری میکند نسبت خودش را با آن عمل میسنجد و الا عاقل نیست. باید از خودمان بپرسیم خب این یک عمل، اولاً چرا این عمل خوب است؟ فرق آن با عمل بد چیست؟ ثانیاً من چرا باید این عمل را بکنم. شما به این دو پرسش نمیتوانید جواب بدهید مگر نسبت اثر آن عمل را در سرنوشت خودتان بدانید. این یک نکته. اگر کسی گفت من برای بهشت و جهنم عمل میکنم این عمل زشتی نیست بلکه نسبت خودش را با آن عمل تعیین کرده است. مثل این که یک کسی بگوید من سم بخورم مسموم میشوم درد میکشم و میمیرم. یا اگر تشنهام آب بخورم سیراب میشوم بعد یک کسی بگوید نخیر تو آب خوردی که سیراب شوی این قبول نیست! خب معلوم است که من آب خوردم که سیراب بشوم. من اگر تشنه نمیشدم که آب نمیخوردم اما این آب خوردن یک اثری روی بدن من دارد که باعث میشود آن احساسی به من دست بدهم که احساس کنم من نیاز به آب داشتم از این به بعد دیگر آب نمیخواهم. آن زخم، آن درد، یک اثری روی من دارد که از آن اجتناب میکنم آیا اجتناب از درد و فلاکت، اجتناب از شقاوت یک عمل قابل سرزنش است یا یک عمل معقول اخلاقی است؟ پس ما خطایی نکردیم، اما اگر کسی بگوید نه بخدا، نه به بهشت و به جهنم عقیده ندارم ولی عمل صالح میکنم، چنین کسی در ادبیات زبان این کار را میکند اما در عمل محال است کسی بگوید من به خدا و آخرت و نتیجه اعمال و بهشت و جهنم و رشد و سقوط و معنویت و زندگی پس از دنیا هیچی عقیده ندارم اما من خودم را فدای تو میکنم، من خودم را برای تو نابود میکنم، من به تو خدمت میکنم ولی تو اگر تف هم توی صورت من بیندازی برایم مهم نیست. این دروغ میگوید. توهماتی در ذهن توست. مثلاً دیدید که یک کسی ملحد باشد میرود فداکاری میکند از او میپرسند تو برای چه این کار را میکنی، تهش در ذهنش است که میشوم قهرمان ملی! مجسمه من را نصب میکنند و.. با این توهم و لذت خوش است. حتی در بعضی از روایات دیدم که اگر شما به کسی فقط از سر عاطفه کمک میکنید نه از سر وظیفه، این رشد معنوی به اندازه آن رشد معنویای که از سر وظیفه میکنید نیست. چرا؟ دیدید بعضیها در برف زمستان بچه کوچک میآید کنار ماشین در میزد پول میخواهد به او پول میدهد بعد میگوید یک لحظه فکر کردم بچة خودم است! یک لحظه فکر کردم مثلاً خواهر و بردارم است خب دل تو برای خواهر و برادرت سوخت نه بر ای او. یک لحظه فکر کردی این بچه این کار را میکند ناراحت شدی باز هم پس مسئله تو، مسئله خودت بود. اما اگر یک لحظه گفتی برایم مهم نیست این کیست یک انسان است گرسنه است گرفتار است مشکل دارد. این دوتا بحث است. یکی شاعرانه که در فیلمها میگویند ته آن... یک نمونه واضح آن را برایتان بگویم تمام انقلابیون دنیا بعد از این که پیروز شدند تقریباً همهشان همان کارهایی را کردند که رژیم قبل کرد مگر آن اشخاصی که به خدا و آخرت عقیده داشته باشند. وگرنه به خودش میگوید مشکلات که همان است ظاهراً راه حلها هم که همان است ما بیخودی چیز کردیم بحث ما این بود که او نخورد من بخورم! یک وقت رهبری حرف قشنگی زد فرمودند بعضیها فکر کردند ما باید به سبک رژیم قبل عمل کنیم منتهی آنجا بیحجاب و بیریش بودند ما با ریش و با حجاب همان کارها را بکنیم! فقط کسی باید به خدا و آخرت ایمان داشته باشد به همین بهشت و جهنم عقیده داشته باشد میتواند نجات پیدا کند و الا آدم آلوده میشود. انقلاب فرانسه، پشت سر آن بزرگترین جنایتها بیرون آمد. فقط در الجزایر آنها یک میلیون و خردهای آدم کشتند اینها همان انقلاب فرانسه بود. انقلاب مشروطه وقتی سر کار آمدند کاری کردند که پهلوی آمد و آن جنایات شد. همه انقلابها را بروید ببینید. یاسرعرفات قهرمان ملی فلسطین و مسلمانها بود. من یادم هست زمان شاه مدرسه راهنمایی حتی ابتدایی به نظرم بودم، چون توی خانه اینها عادی بود عقلم نمیرسید که اینها مسئله دارد. یاسر عرفات مصاحبهای داشت با اریانا فالاچی یک خانم خبرنگار مشهوری بود. من مصاحبه او با عرفات را پنجم ابتدایی بودم اینها را خلاصه کردم رفتم سر کلاس خواندم بعد هم یک کتک مفصلی خوردم خب آن زمان این عرفات برای ما میگفتیم چگوآرا برای کمونیستهاست عرفات هم برای مسلمانهاست. خب اینها چون ملیگرا و چپ بودند، مذهبی ممکن است باشند ولی متنهای کارشان خدا و آخرت نبود. لذا تسلیم شد و سازش کرد. امام(ره) که اول اینقدر او را تحویل گرفت بعدها گفت این عرفات خائن! قشنگ معامله کرد و فلسطین را فروخت آنها هم گفتند مسئول نگهبانی ما در یکی از شهرهای فلسطین باش! بعد هم چقدر به او توهین کردند بعد هم تحقیر، بعد هم در خانهاش بازدداشتش کردند بعد هم مسمومش کردند او را کشتند بعد هم گفتند ایدز گرفته و تحقیرش کردند، کسانی هم که تسلیم میشوند با آنها اینطوری رفتار میکنند. آن وقتی که مقاومت میکرد هم ملتها به او احترام میگذاشتند هم خود دشمن هم به او احترام میگذاشت ولی وقتی وا داد تمام شد.
میخواستم این را عرض کنم همین انقلاب خود ما، ما در این 40 سال در حکومت اسلامی آدمهایی داشتیم و داریم که اینها قبل یا بعد از انقلاب خیلی خدمت کردند ولی مبانیشان یا اینها نبود یا کمکم عوض شد. میخواهم بگویم به همین بهشت و جهنم هم اعتقاد داشته باشیم نجاتمان میدهد. کمکم اینها اولویتهای بعدی رفت، خدافراموشی، مرگفراموشی و توجیه! چه چیزهایی در این 40 سال دیدیم و الآن داریم میبینیم و پس از این خواهیم دید از این کسانی که سابقه خوب داشتند ولی مبنایشان این بود.
اما روایتی که میخواستم عرض کنم این است از سیدالشهداء(ع) نقل شده که از حضرت امیر (ع) هم نقل شده که «إن قوماً ابدالله رحمه فتلک تجارت التجار» بله یک عده خداوند را میپرستند به عشق منافعی که گیرشان میآید اینها دارند با خدا تجارت میکنند البته تجارت با خدا چیز بدی نیست خداوند هم در قرآن میفرماید «هل ادلّکم علی تجارت» تاجر مسلکها یک تجارت خوب نشانتان بدهم؟ آنهایی که دنبال سود هستید، دنبال سود هم هستید این طرف بیایید این عالم دست من است. و اما بالاتر از آنهایی که دنبال تجارت هستند. سیدالشهداء(ع) فرمودند یک عدهای در مسیر حقاند ولی به منافع آن میاندیشند که حالا برای ما در دنیا و آخرت چه دارد؟ به این هم میاندیشند. این را محاسبه میکنند و چرتکه میاندازند و میآیند این عبادت تجار است. اینها تاجرند، بازرگان هستند. «و إنّ قوماً ابدالله رهبتاً» و یک عده هم از ترس عبادت میکنند «فتلک عبادت الأبیت» این هم عبادت است اما عبادت است اما عبادت بردگان، بردهای که میترسد ارباب آن او را جهنم بیندازد. فرمود اما «و إنّ قوماً» یک گروه سومی هستند که من آن ها را توصیه میکنم مثل آنها باشید «ابدالله شکرا» خداوند را عبادت میکنند چون باید عبادت کنند حق عبادت است «فتلک العبادت الاحرار» اینها انسانهای آزادند که اگر از هیچی هم نترسند و هیچی هم به آنها نرسد در این عالم و عالم بعد، اینها در برابر خداوند تسلیم هستند «و هی افضل العباده» بالاترین درجه عبادت این است نه این که آن دوتا عبادت نیست اما آنها با این قابل مقایسه نیست. سیدالشهداء(ع) میفرماید که – این هم یک شاخص است رابطه انسان با خداوند رابطه مطلوب رابطه آزادگان و احرار است – نمیدانم این جمله را از امیرالمؤمنین(ع) شنیدید یا نه که اگر به من بگویند بهشتی و جهنمی در کار نیست من همان گونه زندگی میکنم که تاکنون زندگی کردهام. فرض کنید هیچی برای من نداشته باشد، این روش درست است در مسیر خداوند حرکت کردن و برای خدا به خلق خدمت کردن، این مسیر درست است.
××× (13:40)
این تعبیر حضرت محسن را یک ساعت و نیم حرف، 30 ثانیه حرف درآوردند! قالتاق یعنی این. 30 ثانیه را از یک ساعت و نیم حرف، بلکه از هزار ساعت حرف ما این 30 ثانیه را درآوردند گفتند که عزاداری برای حضرت محسن بدعت است. من این جمله را نگفتم. فلانی گفته اصلاً حضرت محسنی در کار نبوده! اقلاً 5 دقیقه قبل و بعدش را بگذارید مردم گوشش کنند. آقا بحث این بود یکی دوتا از مراجع قم گفتند دهههای عزاداری را این قدر گسترش ندهید. یک بحث این است که احترام به اهل بیت(ع). همین کسانی که این حرفها را میزنند به آنها بگو یک روایت از اهل بیت(ع) بیا اینجا توضیح بده، ببینید چه میگویند. ما یک کسانی داریم که از اهل بیت(ع) هیچ چیز نمیدانند کتاب نمیخوانند. منبریهای اینطوری داریم که دو ساعت حرف میزند هیچی نمیگوید. یعنی شما دو ساعت پای صحبتهایش بنشین اگر چیزی به اطلاعاتتان شما راجع به اهل بیت(ع) اضافه شد من حرفهایم را پس میگیرم. همینطور میبافد. ما دو تیپ مداح داریم، دو تیپ روضهخوان داریم، دو تیپ آخوند داریم، دو تیپ مجلس ذکر اهل بیت داریم. یک مجلسی که در روایت فرمودند مجلس اهل بیت(ع) مجلس ذکر خداست، مجلس تقواست، مجلس آموزش توحید است، مجلس آموزش معارف و احکام اسلامی و معارف اسلامی است که وقتی مجلس تمام شد بیرون رفتید و مداحیتان تمام شد و مرثیهخوانیتان تمام شد بیرون رفتید میبینید قلبتان شکسته و محبتتان به اهل بیت(ع) و معرفت به اهل بیت(ع) در شما بیشتر شده و یک تغییری در زندگی تو بعد از این جلسه ایجاد میشود. بعد از این جلسه فهمیدی که اباعبدالله(ع) و اولاد ایشان، حضرت زهرا(س) این چیزها را گفتند و این کارها را کردند پس این سبک زندگی من غلط است. این یک سبک است.
یک سبک هم میگوید ما به محبت و اطاعت اهل بیت(ع) کاری نداریم ما میخواهیم 50تا دهه عزاداری تعریف کنیم که از سال بیرون بزند فقط عزاداری کنیم. بعد میگوییم چه نوع عزاداری؟ میگویند نوع آن را هم کاری نداریم. نمیدانم یک عزاداریهایی هست شما دیدید یا ندیدید؟ باید بگویم سی.دی اینها را بیاورند شما ببینید اینها لخت میشوند بعد شروع میکنند وسط میآیند... ما یک عزاداری کنیم که خود اهل بیت(ع) میکردند و اهل بیت(ع) خودشان راجع به سیدالشهداء میگفتند و هم توصیه میکردند که مداحی و عزاداری جزء فرهنگ شیعه است ما تا قیامت قیامت گریه میکنیم اینقدر گریه خواهیم کرد که تمام دنیا متوجه بشوند و بگویند شما چرا هزار سال است دارید گریه میکنید؟ بعد به شما میگوییم که چرا داریم گریه میکنیم؟ ما با این اشک نمیگذاریم خون اباعبدالله(ع) خشک بشود. ما هر سال با این اشک خون اباعبدالله را تازه و تر نگه میداریم و این هنر بزرگ شیعه است و هیچ مکتب دیگری این هنر را نداشته است. بعد از مرگ بر انگلیس از این به بعد یک تشیع انگلیسی هم اضافه کنید چون ما شیعیانی داریم که از توی لندن و ماهوارهها دارند تغذیه میشوند. یک عده هم آدم داریم که به جای این که صحبت امثال بنده را از توی تلویزیون ایران گوش کند ببیند ما چه گفتهایم پای ماهواره نشسته و از ماهواره وهابیها یا ماهوارههای شیعههای انگلیسی دارد گوش میکند وقتی مرگ بر انگلیس میگویید توی دلت بگو مرگ بر شیعه انگلیسی و وقتی مرگ بر آمریکا میگویی بگو مرگ بر اسلام آمریکایی! ما با یک آدمهای فاسد و مفسدی روبرو هستیم که اینها از خودشان بدعت میکنند در عزاداری و همه کارها و اسم آن را شیعه میگذارند و هیچ سندی ما در روایات شیعه و اهل بیت(ع) نداریم بلکه خلاف آن را داریم. ائمه اهل بیت(ع) فرمودند «کونوا لَنا زیناً و لا تکونوا علینا شینا» فرمودند هرکاری میکنید برای ما آبرو بیاورید و آبروی ما را نریزید. آن متحجّری که آبروی اهل بیت(ع) را به اسم عزاداری میبرد او لکة ننگ دامن شیعه و کسانی هستند که به اسم عزاداری و به اسم مرثیهخوانی و مداحی آبروی شیعه را میریزند. یک عده از آنها هم احمق هستند. با احمقها کاری نداریم نادان است و نمیداند این سواد اسلامی ندارد نه قرآن میشناسد نه حدیث میشناسد از بچهگی پای همینها بار آمدند و چیزی از اسلام نمیشناسند. اینها همان کسانی هستند که به قصد غربت در کربلا سیدالشهداء را کشتند. شما میدانید کسانی در کربلا گفتند خدایا خون اباعبدالله را ریختیم از ما قبول کن! میدانید به قصد قربت این کار را کردند؟ الآن هم به قصد قربت یک عده شیعهنما همین کار را میکنند. به قصد قربت من شنیدم اینها بعضیهایشان را امام(ره) را لعن میکنند چون اینها گفتند وحدت اسلامی، وحدت شیعه و سنی. اینها اینقدر کثیف هستند. هیئت دارند. اینها در همین عاشورا قلاده سگ به گردنشان بستند و در خیابانها هو هو کردند. «کونوا لنا زینا و کونوا علینا شینا» بعد عکس و فیلم اینها را در دنیا گذاشتند کسانی که اصلاً نمیدانستند اسلام چیست و شیعه کیست؟ خوشحال رفتند سرچ کردند توی اینترنت، میبینند این شیعه شیعه که میگویند کیست که دارد دنیا را بهم میریزد؟ بعد دیدند یک مشت دیوانه که قلاده به گردنشان بستند زبان روی خاک میکشند و هو هو میکنند و صدای سگ درمیآورند و بعد با قمه میزنند سر بچه شش ماهه را خونی میکنند. در تمام دنیا میدانید آمدند برای اولین بار با شیعه اینطوری روبرو شدند گفتند عجب مزخرف است! این همه مکاتب شرقی، غربی، اینها همه در دنیا هستند دینی و غیر دینی، اینها همه راجع به انسان، عدالت، صلح، جنگ، حق، باطل، حقوق، زندگی، خانواده، اقتصاد، سیاست، این همه حرف زدند. این شیعه شیعه که میگویند اهل بیت پیامبر است اینها هستند؟ آبروی اهل بیت(ع) را بردید و میبرید که با صدای پارس سگ و قلاده به گردن بستن و واق واق کردن آبرو برای شیعه اهل بیت(ع) در دنیا نمیگذارید هرکسی که هستید و هرجا که هستید. روز قیامت چطوری توی چشم حضرت زهرا(س) نگاه میکنید؟ چطوری جواب خون علی اکبر(ع) و علی اصغر(ع) را میدهید؟ همین احمقها بودند که در کربلا گفتند که کشتن حسین خدمت به دین است! در روایت دارد که هزاران نفر سوار بر اسب شدند با شمشیر به خیمههای اباعبدالله(ع) حمله کردند و کلّهم همهشان از خداوند پاداش میخواستند! همینها هستند که الآن هم به اسم عزاداری شیعه همین کارها را میکنند. هیئت تشکیل دادند همه لخت، بعد دارند میرقصند. - فیلمش را بگویم بیاورند ببینید – دارند میرقصند. بعد آن یارو میگوید من مست مستم مشت مشتم بعد میرقصم رقاصم و رقاصم رقاصة عباسم! این محبت اهل بیت(ع) است؟ بعد یک کدام از اینها راضی نیستند بروند عراق با داعش بجنگند! داعش ناصبی وهابی که میگوید حرم اباعبدالله را میروم خراب میکنم یکی از اینها حاضر نیست برود عراق با اینها بجنگد. من به چند نفر از اینها پیغام دادم گفتم آقای محبّ اهل بیت، قلاده به گردن میاندازی واق واق میکنی... یکی از اینها یک روز به من زنگ زد فحش داد من هم جوابش را دادم میفرماید «فاعتدوا علیهم مثل فعتدا علیکم» ولی یکی دوتا بودند که واقعاً سؤال کردند. گفتند آقا شما واقعاً این حرف را زدید؟ گفت این حرف این است، این است، دو- سهتا مرجع تقلید در قم گفتند وقتی که دهههای عزاداری را زیاد میکنید و نصف سال، دو سوم سال دهه میشود بعد عزای اباعبدالله آن وسط گم میشود. عاشورا رقیق میشود حالا مردم میگوید حالا عاشورا هم یکیاش. ما که هزارتا از اینها داریم یکی هم عاشورا. در مورد عاشورا از ما خواستند که دهه و چله عزاداری کنید موکب راه بینداز، توی سرت بزن و اشک بریز. ولی آن عزاداری را که در روایات خواستند... اولین روضهخوان اباعبدالله(ع) کیست؟ پیامبر اکرم(ص). اباعبدالله(ع) به دنیا آمده و قنداقه اباعبدالله(ع) دست ایشان است بغل گرفتند و در گوش حسین(ع) اذان و اقامه بگویند، روایت نقل شده که رسول خدا(ص) اشک ریختند. حضرت فاطمه زهرا(س) دیدند که پدر دارد گریه میکند فرمودند که پدرجان این جای خوشحالی و تبریک دارد چرا گریه میکنی؟ فرمودند که دارم میبینم آن روزی را که با او چه خواهند کرد؟ اولین روضهخوان اباعبدالله(ع) فرشتگان بودند. ما در روایات داریم که فرشتگان آسمان روضه خواندند.
این را هم به شما بگویم این حرف شیعه نیست بلکه در منابع اهل سنت، روایات زیادی است که در این باب اباعبدالله(ع) و کربلا و عزاداری، شیعه اینها را نساخته است. حتی ما روایات داریم که قبل از اسلام، انبیای قبلی هم از حسین(ع) و کربلا حرف زدند. حتی بگذارید بگویم ما روایات داریم در خلقت حضرت آدم و حوا، و بحث توبه آدم(ع) اسم حسین(ع) برده شد. بعد اهل بیت(ع) و حسین(ع) که اینقدر عظمت دارند که خدا شاهده هر جای عالم اینها را درست معرفی کنید در برابر شما خضوع میکنند زانو میزنند و گریه میکنند، - من این را چند بار گفتم من این را امتحان کردم – از کمونیستهای آمریکای لاتین تا هندوی بتپرست در هند، تا شرق آسیا، اسم اباعبدالله(ع) و اهل بیت(ع) را بردم، منتهی درست حرف بزنید، زودی تا میگویند شیعه کیست قلاده به گردنتان نبندید صدای سگ و توله سگ دربیاورید! روایت اهل بیت(ع) را درست بخوان. از آن بتپرست تا آن کمونیست جلوی اهل بیت(ع) خضوع کردند. ما دیدیم در جلسه که همینطوری که شما نشستید – بلانسبت شما- کمونیستها نشسته بودند. روایت اهل بیت(ع) را چندتا خواندم باور میکنید اینها همه بلند شدند ایستاده برای اهل بیت(ع) کف زدند که عجب رهبرانی شما دارید که این همه حرف حساب دارند «کونوا لنا زیناً». حالا فیلم این ا حمقها را دارند پخش میکنند که آبروی شیعه را ببرند. شیعه کیست؟ هیچی اینها یک کسی هزار سال پیش از دنیا رفته حالا توی خیابانها راه میافتند صدای سگ در میآورند خاک میریزند حرف میزنند!
یکی از حضار: چرا حکومت جلوی اینها را نمیگیرد؟
استاد رحیمپور: ببینید ما قبل از این که حکومت بخواهد جلوی اینها را بگیرد اول شما باید جلوی اینها را بگیرید. شما خانمی که میگویید چرا حکومت جلوی اینها را نمیگیرد. اولاًبعضی از اینها نادانند. شما خیال نکنید که همه اینها قصد خیانت دارند. بعضی از اینها فکر میکنند اگر بیاید صدای سگ دربیاورد و چهار دست و پا راه بیفتد این خیال میکند اباعبدالله(ع) راضی میشود و خوشحال میشود و میگوید عجب محبّی داریم! نمیدانند. اینهایی که این کارها را میکنند برخیهایشان نادانند اینها سواد اسلامی ندارند. برخی از اینها اما فاسدند. من یک نمونه به شما بگویم. این را دو نفر از مراجع بزرگ ما نقل کردند چون از دو نفر نقل شده، این را من عرض کنم، مهم است. در زمان آخرهای امپراطور عثمانی بود که ضعیف شده بود حدود 100 سال پیش. یک کسی را میدیدند میآید کنار سفارتخانه عثمانی و محله سنیها هر روز میآمد روضه در و دیوار حضرت زهرا(س) را آنجا میخواند. خب بعضیها میگفتند چقدر آدم شجاع و حبّ اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) را دارد. بعد به او گفتند شما برای چه هر روز میآیید اینجا روضه میخوانید؟ گفت این کار یک بانیای دارد. گفتند بانی آن کیست؟ گفت فلان حاجی بازاری. رفتند سراغ او، دیدند همچین آدم متدینی نیست که دلش بسوزد هر روز یک روضه حضرت زهرا(س) خوانده شود. این اصلاً چنین آدمی نیست. بعد معلوم شد سفارت انگلیس میآید به این پول میدهد که ما که خودمان نمیخواهیم برویم شما یک روضهخوان بگیر و حقالزحمه او را بده و او برود هر روز توی آن محله روضهاش را بخواند! خب این الآن این روضه به قصد شاد کردن حضرت فاطمه زهرا(س) است؟ یعنی سفارت انگلیس دلش برای فاطمه زهرا(س) سوخته است؟ یا برای شیعه سوخته است؟ اگر اینطور بود چرا انگلیس همان روزها داشت شیعه را قتل و قمع میکرد؟ سرویسهای جاسوسی، اتاقهای فکر نشستند دارند دقیق برنامهریزی میکنند که چطوری مذاهب مختلف را به جان هم بیندازند بعد میآیند سراغ شیعه، بعد میگویند تو مقلد کی هستی؟ آن که فلان است! این که فلان است! بعد جنگ بین مقلدان دوتا مرجع تقلید در شیعه راه بیندازند. بعد میبینند این نشد، میگویند ببخشید آقا شما تفکیکی هستید یا صدرایی هستید؟ آه آه این کافر است، او میگوید تو بیسواد و احمقی، او هم به او میگوید تو هم نجسی! خب حالا به جان هم بیفتید. یک زمانی میگویند آقا شما شیعه هستید؟ بله. خب اخباری هستید یا اصولی؟ ما اخباری هستیم، ما هم اصولی هستیم، بفرمایید! زود درگیر شوید. خب این خط اینهاست.
شما دیدید بیداری اسلامی را چه کار کردند؟ داشت رژیمهای اینها سقوط میکرد. بیداری اسلامی یعنی جنگ ملتها علیه حکومتهای فاسد و علیه صهیونیزم و استعمار را اسرائیل رسید لب پرتگاه و آن را تبدیل به جنگ شیعه و سنی و جنگ مذهبی کردند. الآن تمام کشورهای منطقه، مسلمانها دارند همدیگر را میکشند! پشتش این است. و این کار را میخواهند در ایران هم بکنند. و یادتان هم باشد شما اگر بیدار نشوید همین کار که در اسرائیل و سوریه میشود همین کار در خیابانهای مشهد و تهران و قم میشود. این خط را دشمن دارد طوری برنامهریزی میکند از یک مشت نادان به اسم شیعه و سنی دارد استفاده میکند تا این پروژه را بتواند تا 5 سال، 10 سال دیگر بیاید در حرم امام رضا(ع) و در مسجد علیبنابیطالب. مگر در مسجد علیبنابیطالب زاهدان نشد؟ یک بچه 17 ساله سنی برای این که به بهشت برود آمد خودش را وسط مسجد بین رافضیهای مشرک منفجر کرد! یک نوار در همین مشهد ضبط شد تحت عنوان عید عمر، این نوار را طرف برداشته – کاشی که نقد میکرد نقد ما هم داریم – ما حق ولایت و خلافت بلافصل پس از پیامبر(ص) را فقط حق علیبنابیطالب(ع) و اولاد علیبنابیطالب(ع) میدانیم. ما سر این قضیه با هیچ کس تعارف نداریم. من این را نه در جلسات اهل سنت بلکه در جلسه وهابیها این را گفتم و پای آن هم ایستادم. - من الحمدلله یک توفیقی دارم خدا انشاءالله این را برای من حفظ کند هم وهابیها تشنه به خون من هستند هم این شیعههای انگلیسی. من فقط میخواهم این دوتا با هم هماهنگ کنند وقتی قرار است بزنند یک جوری بزنند که دوباره کاری نشود! چون هم این ریگی در بازجوییهایش اسم من را آورده، وزارت اطلاعات به من گفت تا حالا سهتا تیم برای تو آمده، دوتا از این تیمها در اسرائیل توجیه شدند، آمدند از طریق کردستان عراق آمدند، یک تیم از جای دیگر آمدند – شیعه جلودار جهان اسلام بود، خداشاهده این ملتهای سنی، جوانهایشان تمام حواسشان به ما بود. جوان سنی که حتی به شیعه اشکال دارد مرید امام، مرید انقلاب بود. به یکی از این وهابیها در مسجدالنبی گفتم تو راجع به اسلام چه نظری داری؟ گفت بله امام خیلی خوب بود حرفهایش درست است، خیلی آدم خوبی است. گفتم خب پس چه؟ گفت حیف شیعه است! خیلی حرفهایش درست است تمام رهبر مسلمانی که مایه آبروی اسلام در دنیا شده، ایشان است ولی ایشان هم یک عیب بزرگ دارد که شیعه است! خب؟ آنها حتی به این قضیه دل بستهاند. چه کسی و کدام جریان از لندن و اروپا آمده ده تا شبکه ماهوارهای به اسم امام حسین(ع) و به اسم فدک و به اسم محسن و به اسم حضرت فاطمه زهرا(س) راه انداخته و یکسره نشسته فحشهای ناموسی به مقدسات مسلمانها میدهد؟ ولو این که ما منتقدیم. من در جلسات اهل سنت گفتم که میگویید ام المؤمنین، ام المؤمنین! مگر ام سلمه امالمؤمنین نیست؟ ام سلمه، با عایشه سر قضیه جنگ جمل درگیر شده! جناب امّسلمه که از جناب عایشه امالمؤمنینتر است که. بروید ببینید امّسلمه مکه بود که به حضرت امیر(ع) نامه نوشت که اینها میخواهند فتنه کنند و میخواهند جنگ جمل راه بیندازند. حضرت(ع) فرمودند میدانم. ام سلمه قبل از جنگ جمل و بعد از جنگ جمل با عایشه مناظره دارد و میدانید عایشه بعد توبه کرد و صریحاً گفت من اشتباه کردم و استغفار کرد ولی خب این استغفار چه فایدهای دارد؟ دهها نفر از دو طرف، اصحاب پیامبر، قاریان کشته شدند و یک فتنهای درست شد که تا همین الآن ادامه دارد. این همه آدم کشته شد. نوار عید فلان را برداشتند در آن فحشهای ناموسی دادند و این را برداشتند بردند در خوابگاههای دانشجویی مناطق در سیستان و بلوچستان، در کردستان، در بندرعباس، در محلات و خوابگاه دانشجویان سنی مسلمان پخش کردند! شما فکر میکنید چه کسی پشت تکثیر این نوار و انتقال اینها به آنجا هستند؟ سرویسهای جاسوسیاند. میخواهد کاری کند که فردا بچه سنی ناآگاه بمب به خودش ببندد بگوید بروید توی همه خیابانهای شهرهای ایران شهید بشوید و به لقاءالله و لقاء رسولالله(ص) بروید اینها رافضیاند. میخواهد این کار را بکند. همین کار را در عراق و سوریه کردند. در پاکستان کردند. در سیستان و بلوچستان هم دو سه بار کردند. میخواهند این کار را به بقیه شهرها بکشانند. بعد بقیه شیعه هم بلند شود بگوید به نام حضرت محسن، به نام حضرت زهرا، به اباعبدالله(ع) راه بیفتد برود در یک جایی مردم معمولی سنی که بیچارهها دارند زندگیشان را میکنند و اصلاً کاری به این چیزها ندارد آنها را بزند و بکشد. این دقیقاً همان طرحی است که اسرائیل را نجات میدهد. این همان طرحی است که شیعه که تاج سر جهان اسلام در همه این سالها شد و الگوی تمام مسلمین شیعه و سنی شد کاری بکنند که دوباره شیعه دشمن اصلی بشود. الآن دارند میگویند که شیعه دشمن اصلی است. چه کسی دارد کمک میکند؟ دوتا خط هستند که ظاهرش این است که با هم دشمن هستند ولی در واقع با هم در یک جبهه هستند. یکی این وهابی تکفیری خبیثی که سر مردم را به جرم وهابی نبودن میبُرد، حتی سر سنی میبُرد. اینها در عراق دهها امام جماعت سنی را سرش را بریدند برای این که اینها محبت اهل بیت(ع) داشتند و برای این که اینها گفتند ما با شما نیستیم و ما با شما تکفیریها نیستیم. از کل اسلام و تشیع فقط یک چیزی میتواند باشد. یک روایت جدیدی پیدا کردیم که دهه چهارم را هم بگیریم! بعدش تو چه کار میکنی؟ تو این سهتا دهه را گرفتی چه کار کردی؟ آن حرفی که چند نفر از مراجع در قم گفتند که وقتی مدام دهه اضافه میکنید دهه محرم از چشم میافتد دیگر برای مردم عادی میشود دیگر منتظر رسیدن محرم و عاشورا نخواهند بود. این ولولهای که بپا میشود بگذارید در این سطح مخصوص اباعبدالله(ع) و عاشورا و کربلا باشد. این سطوح دیگر را نه این که آنهای دیگر اهمیت ندارند خیر؛ همه اهل بیت(ع) نور واحدند همه اهل بیت(ع) هر کدام اگر جای اباعبدالله(ع) در کربلا بودند همین کار را میکردند. چنانچه که اباعبدالله(ع) اگر در زمان امام صادق(ع) بودند کار امام صادق(ع) را میکردند. ائمه(ع) نور واحدند و همه نور رسولالله هستند. و تفکیک قرآن از اهل بیت(ع) قتل قرآن و حذف قرآن و حذف اهل بیت(ع) است. قرآن و اهل بیت را رسول خدا فرمودند تا قیامت قیامت باید این دوتا با هم باشد. خب گفتن که وقتی یک چیزی را زیادش میکنید از قرب میافتد. عادی میشود ولی تمام 365 روز سال شما باید به فکر اهل بیت(ع) باشید. تمام 365 روز سال ارادت به پیامبر(ص) و قرآن و اهل بیت(ع) باید باشد اما 365 روز سال را چه کسی گفته باید عزاداری کنید؟ کجای اسلامی گفته؟ کجا اهل بیت(ع) چنین حرفی را زدند؟ کجا گفتند 365 روز باید عزاداری کنید؟ این خلاف منطق شیعه است. عزاداری اباعبدالله(ع) باید آن وسط مثل یک خورشید بدرخشد. چون حسین(ع) که آمد کل اسلام هست. از علی اصغر(ع) تا حبیببن مظاهر(ع) هست. حسین که آمد ما ترتیب همه جبهه ظلم و ستم را در دنیا میتوانیم بدهیم. از خود یزید بگیرید تا همین الآن استکبار جهانی. حسین(ع) اگر نبود در ایران انقلاب پیروز نمیشد. من اولین تظاهراتی که در مشهد شد یادم است بچهها کتک میخوردند و حسین حسین میکردند. اگر حسین(ع) نبود بخدا در جبهه ما پیشروی نمیکردیم یک عملیات نبود که شب عملیات به اسم حسین و اباعبدالله(ع) بچهها حرکت نکنند. ما والفجر 8 میخواستیم از اروند رد شویم لباس غواصی پوشیده بودیم کنار آب اروند. من چون طلبه بودم امام جماعت غواصها بودم. پست آن چولانها نماز خواندیم، نماز دو رکعتی برای شهادت که به عنوان آخرین نماز، نماز وداع خواندیم بعد بلند شدیم بچهها را بغل کردیم همه روبوسی کردیم بچهها با هم تعهد کردند هر کداممان امشب شهید شدیم ما به عشق اباعبدالله(ع) آمدیم، اباعبدالله(ع) میآید. این تعهدی بود که کنار اروند کردیم. هرکس از ما کنار اروند شهید شد اسم بقیه را پیش اباعبدالله(ع) ببرد. هرکس زنده ماند تا وقتی که زنده است باید راه اباعبدالله(ع) را ادامه بدهد تا کشته شود. این بچههایی بود که بچهها کنار اروند در والفجر 8 کردند. شب عملیات، و آن شب ما وارد آب شدیم رفتیم که برنگردیم. یعنی وقتی ما بچهها وارد آب شدند احتمال این که زنده آن طرف آب برسیم نبود. یعنی بچهها وارد آب شدند بخاطر این که به اباعبدالله(ع) ملحق شوند. و خدا خواست خط شکست و ما آن طرف اروند رسیدیم فقط یک غواص ستون ما شهید شد و خط را شکستیم. آنهایی که اینجا صدای سگ درمیآورد و بعد میگوید خمینی روشنفکر بود و ولایتی نبودند و اینها از وحدت اسلامی حرف زدند هیچ کدام زمان جنگ، جبهه نیامدند. اهل دنیا بودند. همین الآن هم حاضر نیستند جان و مالشان را بدهند. اگر شما دیدید الآن برود با داعش بجنگد؟ نه نمیروند باز ما و شما باید برویم اینها نمیروند. اینها فقط دکان باز میکنند. اهل بیت(ع) دکان و مغازهشان است دنیایشان باید بگذرد. یک سال همه کار بکن بعد هم بیا... اغلب مداحها و هیئتهای ما فقط برای امام حسین(ع) کار میکنند. ولی من شنیدم هستند مداحها و هیئتهای اینجوری که از همین تیپها هستند شیعه انگلیسی که برود مداحی، میگوید ده شب میآیم سی میلیون تومان میگیرم! اسم حسین(ع) برای کاسبی است. تو به اهل بیت(ع) کاری نداری، اهل بیت(ع) بهانه تو هستند. مگر کسی میتواند محبّ و مرید اهل بیت(ع) باشد و اهل این کارها باشد؟ تو چرا از جان و مالت برای خدا نگذاشتی؟ روایت داریم میفرماید هرکس بخش مهمی از اموال خود را با فقرا تقسیم نکند شیعه نیست. حالا یکی از اینها را نشان بده که اهل خدمت به فقرا و انفاق باشد. اینها دست بگیر دارند دست بده ندارند. آن شیعه است که دست بده دارد نه دست بگیر. اینها شیعهنما هستند. این مرز بین شیعه و قالتاق است. این مرز بین شیعه کاذب و شیعه صادق است. هر سر شیعهای که بریده میشود اینها در خون آنها شریکاند. اینها در خون آن شیعههایی که دارد سرشان در عراق و سوریه بریده میشود شریک هستند چون اینها دارند بهانه دست آنها میدهند. شیعه داشت رهبر جهان اسلام میشد شیعه داشت منجی فلسطین میشد. یک مرتبه جنگ شیعه و سنی. چه کسانی این کارها را کردند؟ وهابی تکفیری و از این طرف شیعه انگلیسی. ظاهراً هم با همدیگر دارند فحش میدهند ولی در واقع هر دو دارند یک کار را با هم انجام میدهند. اصلاً صورت مسئله را در جهان اسلام عوض کردند. بیداری اسلامی را به جنگ مذهبی تبدیل کردند. اینها یک کارهایی کردند فیلمهایشان در اینترنت و ماهوارهها پخش شده که طرف دارد چه کارهایی میکند و چه چیزهایی میگوید. برداشتند این فیلمها را بردند در سودان، مردم سودان سنی اهل بیتی هستند. یک مرتبه این فیلمها پخش شد گفتند عجب! شیعه اینها هستند؟ در مصر، مصریها سنی اهل بیتی هستند. کسانی که میخواهند ازدواج کنند سر قبر جناب نفیسه فرزند امام حسن مجتبی(ع) میروند. عروس و داماد سر قبر جناب نفیسه دختر امام حسن(ع) برای تبرّک میرفتند، جای رأسالحسین برای زیارت؛ هنوز هم میروند. ولی اینقدر این فیلمهای این شیعههای انگلیسی و اسلام آمریکایی آنجا پخش شد که دیگر خود مردم آنجا هم شک کردند که نکند که این شیعه یک چیز واقعاً کفر است،واقعاً شرک است، نکند اینها واقعاً منحرف هستند. میدانید چیزی که به اینها کمک کرد چه بود؟ همین کارهای اینها بود. روز قیامت اینها باید جواب حضرت زهرا(س) را بدهند. با آبروی حضرت زهرا(س) چه کردید؟ ما این حرف مرجع تقلید را نقد کردیم بعد اینها برداشتند گفتند فلانی گفته اصلاً حضرت محسنی نبود. یا عزاداری برای حضرت محسن بدعت است. ما برای حضرت محسن و اباعبدالله(ع) در جبهه ترکش میخوردیم. من در 7- 8 تا عملیات رفتم به قصد کشته شدن و من آرزو میکنم این روز هرچه زودتر برسد. خدا شاهده من تصور این که من یک وقتی با مرگ طبیعی و اسهال بمیرم، توی رختخواب بمیرم حالت تهوع به من دست میدهم این مرگ بدی است. شیرینترین مرگ. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند چه از مرگ فرار کنی و چه به سراغ آن بروی مرگ تو را درک خواهد کرد و بهترین مرگ کشته شدن در راه دفاع از حقیقت است این بزرگترین آرزوی همهتان باشد. شهادت خیلی چیز خوبی است. شهادت به نفع ماست. اباعبدالله(ع) آموزش داد که شهادت شیعه را زنده میکند. دیدید عزادارهای اباعبدالله(ع) را در حرم زدند کشتند؟ 7-8 تا بچه و زن را؟ فهمیدید برای چه این اتفاق افتاد؟ برای اولین بار شیعه در عربستان، عزاداری 70- 80 هزار نفری برگزار کرد و بلندترین پرچم امام حسین(ع) در شرق عربستان بالا رفت. این نتیجه و برکت خون این 7- 8تا بچهای بود که شهید شدند. ببینید خون چه کار میکند؟ خون در راه حق بدهید خیلی عالی است. تمام محاسبات اینها را بهم میریزد. برادران و خواهران جلوی این فرهنگ بایستید، اینها مداحها و هیئتهایشان فعال هستند. در قم هستند، در مشهد هستند، در اصفهان هستند، در نجف و کربلا هستند، اینها یک دشمن دارند آن هم امام(ره). از نظر اینها امام خمینی(ره) دشمن است. اینها چندتا ماهواره و چندتا مرجع دارند، اینها با آمریکا و با اسرائیل و با انگلیس و با همه کنار میآیند چنانکه دستبوس شاه بودند، زیر سایه صدام در حوزه نجف اینها زندگی میکردند، حاضر نبودند علیه صدام حرف بزنند. حرم اباعبدالله(ع) و امیرالمؤمنین(ع) زیر چکمههای صدام بود اینها میگفتند باید تقیه بکنیم! آمریکاییها آمدند حریمین کربلا و نجف را گرفتند اینها یک کدامشان جلوی آمریکا نایستادند جلوی انگلیسها نایستادند ولی از نظر اینها خمینی و خامنهای و مطهری و... شما میدانید قبل از انقلاب اینها به خمینی وهابی میگفتند؟ این جریان یک هدف دارد، جنگ مذهبی در ایران راه بیندازد تا ایران هم مثل عراق و سوریه بشود. البته اسم و کلمات مقدس روی آن میگذارند، ما سگ رقیهایم! سگ محسنیم! اسمش را این چیزها میگذارند! اینها بهانه است! تو دروغ میگویی. حضرت محسن(ع) و جناب رقیه(س) اینها برای چه شهید شدند؟ برای دفاع از اسلام؛ برای مکتب؛ برای ولایت. شما دارید برای این ولایت و مکتب و برای اهل بیت(ع) دارید ضربه میزنید و شمشیر میزنید. البته یک عدهتان ناآگاه و بیسواد هستید و اطلاعی ندارید، مستضعف فکری هستید باید شما را هدایت کرد ولی آنهایی که شما را راه میاندازند آنهایی که حدیث جعلی برایتان میخوانند، ببینید آنها پول و دلار دارند از کجا میآورند و از کجا به اینها میرسد؟ دوتا صحنه عقبتر، ببینید پشت صحنه چه کسانی هستند؟ تو که داری بازی آنها را میخوری! تو یک بچه شیعهای که علاقه و محبت به اهل بیت(ع) داری با تو نباید برخورد کرد! باید تو را هدایتت کرد و باید به تو گفت این قرآن است بیا بخوان، این روایت اهل بیت(ع) است. توی عمرت یک بار نهجالبلاغه را نخواندی، چطور شیعه علی هستی؟ یک حدیث میگویند از فاطمه زهرا(س) بخوان بلد نیستی! چطور شیعه فاطمه زهرا هستی؟ دکان باز کردی؟ تمام سال، باید مرید اهل بیت(ع) باشید از محسن به دنیا نیامدهاش تا پدر شریف امام عصر(عج) و توجه قلبی به شخص صاحب الزمانولیّ عصر(عج). هر کاری را شروع کنید و به یاد ولیّ عصر نباشید آن کار ابتر است. هر کاری که شروع میکنید و امام زمان(عج) از کارتان کنار بگذارید ولایی نیست. هر کاری میکنید باید در قلب یا بر زبان، نام حضرت ولیّ عصر(عج) را ببریم چون همه چیز به اذن خدا در محضر ایشان است. همه اینها در این راه کار کردند. به یادشان باشید اما نه روایتی داریم نه فقها و مراجع ما گفتند که همه سال، دهههای مختلف را عزاداری بگیرید، این را نگفتند ولی گفتند در تمام سال باید مطیع و محبّ و مرید اهل بیت(ع) باشید و طبق فرمان آنها زندگی کنید. دارید عزاداری را بیارزش میکنید. این حرف مراجع است ما هم حرف آن مراجع را گفتیم. منتهی آن بنده خدا، الآن یک طوری شده بعضی از مراجع هم میترسند جلوی این پارتیشالدارها پاچهورمالها حرف بزنند، طرف به مرجع میگوید بیخود گفتی! آدمهای عامی که سواد اسلامی ندارند تقوای اسلامی هم ندارند بروید ببینید 24 ساعت چطوری زندگی میکنند همینهایی که این حرفها را میزند! برو ببین در زندگیاش چقدر گاهی مال حرام است، گاهی بیتقوایی است، این چون رگ گردنش کلفت است و صدایش را کلفت میکند مرجع تقلید باید بترسد جلوی این حرف بزند. اینها نظرات مراجع است، کم کم مراجع هم باید بترسند حرف بزنند؟
یکی از حضار: پس چرا امام زمان(ع) میفرمایند شب و روز بر حسین(ع) خون گریه میکنند؟ مگر هر روز سال نباید بر حسین(ع) گریست؟
استاد: ببینید من برای شما پانصدتا روایت میآورم که شما به هر کدام از اینها با قطع نظر از بقیه آیات و روایات توجه کنی کل مسیر کارهایتان در 24 ساعت باید تغییر کند. اولاً این روایت کجایش معنیاش این است؟ فرض کنیم این روایت سند درست از حضرت حجّت(ع) است، که اینها باید درست بحث شود. یک وقت عالمانه بحث میکنیم که وقت روی هوا! عالمانه که اهل روایت، رجال، حدیث، سند باشیم. اول باید روشن باشد که روایت به لحاظ دلالت، صدور، مقام صدور، سند چیست؟ واقعاً روایت معتبری است یا نه؟ بعد که معلوم شد روایت معتبری است کجای معنایش این است که شما کل سال را عزاداری کنید؟ چنین دستوری به ما داده نشده. من به شما گفتم ارادت و اطاعت اهل بیت(ع) در تمام سال؛ اما عزاداری برای اهل بیت(ع) کجا اهل بیت(ع) گفتند تمام سال را برای ما عزاداری کنید؟ معنای این روایت هم این نیست.
یکی از حضار: من از باب احترام، آقایی که اعتراض داشتند باز هم اگر نکتهای دارند بگویند.
یک طلبهای آخوندی رفت دزدی، بعد آیتالله بروجردی(ره) فرمودند چرا میگویی یک آخوند رفته دزدی؟ بگویید یک دزد رفته لباس آخوند پوشیده است. این کسانی که شما مدنظرتان است و میگویند لباس عزاداری، عزاداران امام حسین(ع) خودش حرمت و قداست دارد. فکر میکنم اگر نوع جملهبندیتان در این مورد بهتر باشد خیلی بهتر است.
استاد: چه کسانی؟
یکی از حضار: همین کسانی که فرمودید دارند لطمه میزنند.
استاد: خب به اینها چه بگویم؟ بگویم اینها عزادار درست امام حسین(ع) هستند؟
یکی از حضار: شما عرض کردید گفتید که اینها عامل سرویسهای بیگانهاند.
استاد: الآن هم من میگویم این کسانی که دنبال راه انداختن جنگ مذهبی هستند و به امام وهابی میگویند و شنیدم که اینها در جلساتشان امام(ره) را لعن کردند، اینها اینقدر خبیث هستند. بنده به شما میگویم کسانی که دارند این کار را انجام میدهند ممکن است کسانی در بدنة پایین، آدمهای خالص بیاطلاعی باشند، اطلاع ندارند. اینها را باید آگاه کرد. اما رهبرانشان قطعاً وابستهاند الآن هم به شما این را میگویم.
یکی از حضار: شما باید کاملاً در جریان باشید. یکسری جریانهای تکفیری و سلفی هم خیلی دارد شکل میگیرند چرا در مورد اینها ما را توجیه نمیکنید؟
استاد: آنها خیلی خطرناکاند. الآن من چه گفتم؟ میدانید آنها را چه کسی تقویت میکند؟ اگر گفتید؟ انگلیس و عربستان را ولش کنید. در داخل کشور خودمان به نظرتان چه کسانی دارند جریانهای سلفی و تکفیری را تقویت میکنند؟ کسانی که به کل مقدسات اهل سنت فحشهای ناموسی میدهند، یعنی فحشهایی که اهل بیت(ع) گفتند هیچ وقت این فحشها را ندهید و این کارها را نکنید ولی میکنند. چون میدانید چه اتفاقی میافتد؟ الآن شما میدانید نوارهای این مداحیها را وهابیها در اینترنت و ماهوارههایشان دارند نشان میدهند؟ به نظرتان چرا؟ چرا آنها نشان میدهند؟ به تشیع ضربه بزنند این کارها ضربه زدن است. اگر این کارها تعظیم شعائر اهل بیت(ع) است، اگر این کار قلب فاطمه زهرا(س) را شاد میکند چرا تکفیری وهابی اینها را مدام در تلویزیونشان پخش میکنند؟ خب معلوم میشود که این به نفع اوست! برادر عزیز! من با اهل سنت در داخل و خارج از کشور خیلی جلسات داشتم. اکثریت اهل سنت محبّ اهل بیت(ع) هستند. در همین ایران ما در عزاداریهای اهل بیت(ع) شرکت میکردند. - من اسنادش را در دو – سهتا از سخنرانیهایم خواندم نمیدانم شما شنیدید یا خیر – هیئتهای علمای اهل سنت، شافعی و حنفی در ایران، یکی از کارهای ثابتشان هر ساله زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) و زیارت حضرت رضا(ع) و زیارت حضرت معصومه(س) بوده است. من سندهای آن را خواندم. ما شیعه هستیم و قائل به این هستیم که بعد از رسول خدا(ص) ولایت و خلافت حق علیبنابیطالب(ع) و حق اهل بیت(ع) بود. این عقیده ماست و ظلم به اهل بیت(ع) شده است شکی نیست. اما یک وقت این را میگویید، یک وقت فحشهای ناموسی میدهید. من در نوارهایشان دیدم. با چه حق شرعیای این کار را میکنید؟ بعد این را برمیدارند میروند منطقه اهل سنت، بعد یک آدم متدین سنی که اهل نماز و روزه و متدین و قرآن خوان است. محبّ اهل بیت هم هست. طرفدار یزید هم نیستند، اکثر سنیها اصلاً یزید را قبول ندارند یک عده کمیشان اینطوری هستند، بعد اینها را نشان میدهند میگویند ببینید اینها دارند چه میگویند؟ بعد میگوید عجب! پس این وهابیها درست میگویند و راست میگویند این شیعهها هیچی را قبول ندارند! شما با این کارتان چه کار کردید؟ توی بغل وهابیت انداختید. پس این روش، اینطور مداحی و مرثیهخوانی و اینطور کارها فقط وهابیت را دارد تقویت میکند. آن امامی که میگوید وحدت شیعه و سنی، آن وهابیت را تضعیف میکند، آن شیعه را عزیز میکند. من یک سؤالی بکنم. ما دو جور دعوت به تشیع داریم. یکی دعوتی که بعضی از اینها میکنند نشسته یکی یکی کتابها را برمیدارد و فحش میدهد و به اهل سنت توهین میکند. حالا من سؤال میکنم تا حالا شده یکی کتابهای شیعه را بردارد و جلوی شما مسخره کند و بعد شما بگویید خیلی خب! پس من دیگر سنی شدم! اصلاً چنین چیزی امکان دارد یا بیشتر عصبانی میشوید؟ میگویید معلوم نیست چه چیزی دارید میگویید علمای ما جوابتان را میدهند. اینها چند نفر را شیعه کردند؟ به جان خودم تک و توک. ولی امام(ره) یک کلمه علیه مقدسات اهل سنت نگفت. رهبری نگفت. این سیدحسن نصرالله یک کلمه به مقدسات اهل سنت اهانت نکرد ولی شیعه را اینها در دنیا عزیز کردند. با کارهای امام بود که هزاران هزار جوان مسلمان، یا شیعه اهل بیت(ع) شدند یا گرایش به اهل بیت(ع) پیدا کردند. همین خالد استامبولی سنی سلفی که سادات را زد، او سلفی بود سنی معمولی نبود، در دادگاه قرآن را بالا برد اسم امام(ره) را آورد و گفت ما میخواهیم در مصر کاری را بکنیم که خمینی در ایران کرد. ببینید این روش آن است. پس شما یک جور عملاً تبلیغ تشیع میکنید بدون توهین به مقدسات دیگران. با توهین که کسی شیعه نمیشود. بله، استدلال علمی با اهل علم و مخاطب علمی. با توده مردم هم اخلاق و عمل صالح. آن جواب میدهد. طرف آمده به اهل بیت(ع) توهین میکند، به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) توهین میکند از شام هم آمده، جلوی آنها میایستد فحش میدهد و توهین میکند. در روایت است که سیدالشهداء(ع) آرام نشستند و سکوت کردند او خوب فحشش را داد، باز سکوت کردند. خودش میگوید باز فحش دادم ایشان سکوت کرد، باز فحش دادم ایشان سکوت کرد. آخرش خسته شدم. بعد برگشتم ببینم حالا چه میگوید؟ دیدم حسینبنعلی(ع) گفت مثل این که شما آقا اینجا غریب هستید و اهل این شهر نیستید؟ میشود امشب اینجا مهمان ما باشید؟ گفت من از خجالت آب شدم خواستم بروم دستم را گرفت گفت خانه داریم برای میهمان و کسانی که مسافر هستند و غریب هستند. غذا هست، اگر برهنه باشی تو را میپوشانیم. اگر سؤال داری به سؤالاتت جواب میدهیم. خب همین کار را کردند بعد این طرف، بعدها یکی از شیعیان اهل بیت(ع) شد. این روش آن است. نه توی خیابان خاک لیسیدن و فحش دادن به بقیه مذاهب! این روشش نیست. این روش فقط شیعیان را منفور میکند.
یکی از حضار: این صراحت لهجه و تندوتیز گویی که فکر میکنم خصلت مکتب خراسان است از فردوسی بزرگ گرفته تا خود حضرت آقا و دکتر شریعتی و بزرگان خانواده شما به صراحت معروف هستند. من دوتا عرض خدمت شما دارم و از محضر شما استفاده کنم. عرض اول بنده این است که جدا از آن تندگویی و صراحت لهجه، گاهی ممکن است عباراتی را مطرح کنیم که همانطور که فرمودید خارج از سیاق آن، به هرحال زمینه را برای سوء استفاده فراهم کند. بالاخره فضای رسانه است. بالاخره آدمهای بهانهجو از تک تک عبارات و جملات ما... عذرخواهی میکنم.
استاد: این درست است. خیلی ممنون از سؤالات دلسوزانه شما. اصل این که تا میشود باید مراقب باشیم ولو یک جمله کوتاه وسط حرفهایت نباشد که سر و ته آن را بزنند همان را بیرون بیاورند حرف درست کنند این حرف درست است. ولی در عین حال یک تبصره دارد آیا واقعاً امکان دارد؟
یکی از حضار: حتیالمقدور.
استاد: همان حتیالمقدورش خیلی کم است چون هزار ساعت حرف میزنی، از توی هزار ساعت 40 ثانیه گیر میآورند، دیگر از این حتیالمقدورتر؟ قرآن میفرماید «لاتقربوا الصلوات انتم السکاری» دیگر میگوید آقا ما با قبل و بعدش چه کار داریم؟ خدا گفته «لاتقربوا الصلوه»! خدا گفته به نماز نزدیک هم نشوید، ما میخواهیم اطاعت خدا را بکنیم ما اصلاً سراغ نماز نمیرویم چون خود خدا این را گفته! بعد بگویی بقیهاش؟ قبلش؟ بعدش؟ بعد بگوید خب خدا میخواست یک جوری حرف بزند که ما این «لاتقربوا الصلوه» را نتوانیم از دو طرف جدایش کنیم. خب میکنی چه کار باید کرد؟ با قرآنش این کار را میکنند چه برسد با بقیه مباحث. اصل فرمایشتان را من قبول دارم.
نکته دوم میفرمایید شیعه با شیعه، اول این که ما منتظر باشیم که جنگ شیعه و سنی راه بیفتد این غلط است اصلاً شیعه و سنی جنگی نداشتند اینها توطئههای بیرونی است، این وسط نباید بهانهای بدهید کجا شیعه میخواهد با سنی بجنگد، سنی با شیعه بجنگد. مردم در ایران توی آنها نیستید بروید بین مردم اهل سنت اکثرشان آدمهای متدین و مهربانند، اصلاً توی این نخها نیستند، مردم سنی در ایران و غیر ایران اصلاً در این نخها نیستند. من کردستان، سیستان و بلوچستان، جاهای مختلف میروم این قدر مردمشان خوب و متدین و علاقمند، طرفدار نظام و انقلاب، همکاری میکنند، واقعاً خیلیهایشان توی این نخها نیستند. تصوراتی که دارد، این ماهوارهها و شبکههای بی.بی.سی دارند اینها را ایجاد میکنند، اغلبشان اینطوری نیستند. در همین شمال، در گیلان، دوستان ما برای حضرت زهرا(س) ایام فاطمیه تعزیه گرفته بودند میگفتند تابوتی که به عنوان تابوت حضرت زهرا(س) دستمان گرفتیم این را اهل سنت آنجا دارند، دست آنهاست و برای آنهاست، آنها درستش کردند، آنها میآورند و بین راه مدام به عزاداران ما شربت میدهند، خودشان در عزای حضرت زهرا(س) شرکت میکنند. اصلاً اینطوری نیستش. من اندونزی رفتم سنی شافعی، پرجمعیتترین کشور اسلامی جهان، یک شهری است که همه سنی شافعی، همین دهه اول محرم را از ما و شما گرمتر میگیرند و اسم آن را مراسم تابوت میگذارند. دهها هزار جمعیت هوای گرم شرجی آنجا صبح تا نزدیک غروب، توی آفتاب عزاداری برای امام حسین(ع) میکنند همه هم سنی هستند. بعد خودش گفت اینجا رئیس جمهور و عالیترین شخص مملکت بیاید صد نفر برای او جمع نمیشوند.
هشتگهای موضوعی