شبکه افق - ماه مبارک رمضان 1400

سوالات مطروحه در نشستهای پرسش و پاسخ - شبکه افق - رمضان 1400

پایگاه نشر آثار آقای حسن رحیم پور ( rahimpour.ir) گزارشی از سوالات مطروحه در نشستهای پرسش و پاسخ را که هرروز در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ ، پس از اذان ظهر ( ساعت۱۳) ، از شبکه افق پخش میشود، منتشر کرد:

بسمه تعالی

پایگاه نشر آثار آقای حسن رحیم پور ( rahimpour.ir) گزارشی از سوالات مطروحه در نشستهای پرسش و پاسخ را که  هرروز در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ ، پس از اذان ظهر ( ساعت۱۳) ، از شبکه افق پخش میشود، منتشر کرد:


در این جلسات ،ازجمله در باب این پرسشها گفتگو شده است:

 


ولایت مطلقه فقیه چیست و چه نسبتی با مدیریت بحران در نظام اجتماعی دارد؟ وچرا از انواع حکومتهای مشروطه و غیرمطلقه درعلوم سیاسی محسوب میشود؟ اختلاف نظر فقهی در مسائل اجتماعی چگونه به اجماع مدنی میرسد؟  فقه حکومتی ، پاسخ به کدام پرسشهای مدنی است؟ سکولاریزم درحوزه به چه معناست؟ آیا میتوان ماهیت استکباری حاکمیت آمریکا را به اشخاص ( اوباما،ترامپ،بایدن) و به جناحها ( جمهوریخواه و دمکرات ) فروکاست؟ چرا سیاست خارجی براساس اعتماد و تقرب به چند دولت غربی ، برخلاف منافع ملی و بلکه کاملا غیرواقع بین، ایده آلیست و حتی ایدئولوژیک ( مبتنی بر ایدئولوژی ضدمقاومت ) بوده است؟ آیا براستی سند۲۰۳۰ و برخی پیمان های تحمیلی اقتصادی وفرهنگی دیگر توسط بخشی ازحاکمیت، بروش غیرقانونی و اعلام نشده پذیرفته شد؟ چه نسبتی میان عرفان ودین است؟ آیا عرفان با طبیعت و  محیط زیست نیز سروکاردارد ؟ با مدیریت وبا عرف زمانه چه؟  چرا نجاست کافر و نجاست سگ،  بمعنای نفی حقوق کفار و نیز حقوق حیوانات نیست ؟ چرا امام حسن ع درتکریم حقوق سگ وهرحیوانی، سنگ تمام گذاردند؟ چرا حضرت موسی ع، رهبر شد نه جناب خضر؟ آیا تفکیک میان ولایت عرفانی و ولایت سیاسی درست است؟ خاتمیت  چیست؟  کارآمدی عرفان اهلبیت ع به چه معناست؟ چه نسبتی میان احکام عقل عملی با آزادی است؟ آیا آزادی وعدالت و برابری رامی توان علیه یکدیگر تعریف کرد و در صورت تعارض ، اصالت و اولویت با کدام است؟ کدام ارزش میان همه ارزش‌ها بدون قید و شرط ، ارزش است؟  چه تفاوتی میان تعریف عدالت در منظومه فکری افلاطون و ارسطو و هگل تا امثال راسل و رالز وجود دارد؟  آیا نظر اکثریت، نقشی در تعریف عدالت دارد یا خیر؟ آیا میتوان فرهنگ را نیز کالا دانست؟به کدام معنا؟ آیا برای آرامش معنوی لزوما نیازی به انبیای الهی ع است ؟ چرا این تفسیر که "هردین، داستانی سروده، تا انتخاب و سلیقه شما چه باشد"، بمعنای انکار مبانی دین است؟ آیا ازهرچه خوشتان بیاید، همان، حقوق بشر میشود؟ مبنای حقوق بشر در تفکر توحیدی چیست؟

چرا اصول روابط بین الملل وسیاست خارجی در قرآن کریم تبیین شده است؟ قواعد فقه سیاسی درروابط با اقسام کفار چگونه طبقه بندی شده است؟ چرا سیاست خارجی آمریکا و اسرائیل، کاملا ایدئولوژیک است؟
 با یک انتخاب نسبتا "بد" آیا  پس از انتخابات  باید زیرمیز زد؟ یا باید بر ضرورت شفاف سازی در حکومت و پاسخگو کردن حاکمان پای فشرد؟
فلسفه نبرد با جنگ افروزان ( مشرک یا مسلمان)، ضمن قرارداد صلح و همزیستی با سایر مشرکین همزمان با دعوت آنان به توحید چیست؟  شرط نهی از منکر عملی چیست؟ "لااکراه فی الدین" چه نسبتی با احکام الزامی دین وواجباتی چون حجاب و سایر قوانین اجتماعی اسلام دارد؟شهوت قدرت  و عشق ثروت ، چگونه یک انقلابی را تبدیل به اشرافی میکند؟ چرا ازصدراسلام تا امروز، حب دنیا ، برخی مجاهدین را به قاعدین و حتی خائنین تبدیل کرده است؟ تفاوت های سیاسی حکومت دینی علی ع و حکومت دینی ازنوع معاویه درچیست؟ مصلحت نظام یعنی چه؟ سهمیه طلبی و  بیعرضگی با نهضتهاچه کرده است؟ حضرت امیرالمومنین علی ع، شاخصهای مثبت ومنفی در حکومت دینی را ازجمله، چه میدانند؟ خطوط معیار در انتخابها و انتصابها کدام است؟ انتخابات و مشارکت عمومی ،  چع نقشی در تامین حقوق مردم و تضمین ارزشهای اسلامی دارد؟ چرا انتخابات، هم حق وهم تکلیف است؟ آیا آرای عمومی ،وزنه تعادل است؟
کدام دوقطبی ها در هر انتخابات، نادرست و کدام درست است؟  کدام موضعگیری ها میتواند خاکستری اما درعین حال، دقیق باشد؟ مرز انقلاب وضدانقلاب کجاست؟ چرا  دمکراسی ایرانی، با معیارهای غربی هم ، از واقعی ترین و صادق ترین دمکراسیهای جهان است؟ پشت جبهه امام حسن ع چگونه خالی شد و خط خیانت وتسلیم  چگونه گام بگام از درون اردوگاه حق، راه به باطل گشود؟ زمان شناسی چه نقشی در انقلابیگری دارد؟ شکستها و پیروزی هاچه نسبتی  با قضا و قدر دارند و آیا تقدیر مشروط پیروزی ها و شکستها منافاتی با مشیت الهی دارد؟ جذب هنرمند مخالف  به چه شیوه و با کدام هدف موجه است؟  چه تفاوتی میان  جذب کردن مخالفان و جذب شدن توسط مخالفان وجود دارد ؟ تفاوت صله دادن امام حسن ع و معاویه به شاعران وهنرمندان چه بود؟ امام حسن ع چگونه  ادب خدمت به خلق و حفظ کرامت انسان را بما آموخت؟  انسان مهمتراست یا ثروت؟. ما مالک اموالمان هستیم یامملوک آنها؟ چرا سخاوت وبخشش، جزئ جدانشدنی اخلاق دینی است؟ چرا خطر جعل تاریخ انقلاب بسیار جدی است ؟  چگونه ماجرای قیام های پی در پی مردم مسلمان ایران از نهضت مشروطه تا انقلاب ۵۷ و تا هم امروز توسط تاریخ نویسان متقلب با انواع وابستگی و گرایش سلطنت طلب و ساواکی و کمونیست و بهایی و منافقین و نیز عوامل سرویس‌های جاسوسی در حال تحریف و بازنویسی مبتنی بر دروغ است ؟ چرا تسلیم شدن در برابر دشمن متجاوز را  شجاعت و فرهیختگی مینامند ؟ چرا استکبار هرگز از ملت ایران راضی نخواهد شد؟ اشرافیگری در حکومت به شکل حقوق نجومی و ....چگونه توجیه و تئوریزه می شود؟

چرا اصلاح امور کشور بدون ارتجاع به استبدادواستعمار، ممکن است؟ چرا بحرانهایی چون بحران بنزین در سال ۹۸ را باید چندضلعی دید تا بتوان بحران را بدرستی مدیریت کرد؟ راه اعتراض قانونی ونهی ازمنکر نسبت به مدیران حکومتی چیست؟ فلسفه جنگ روانی دشمن و تبلیغ متضاد درایران وعراق جهت تحریک دوملت علیه یکدیگر چیست؟ اغتشاشات درایران، عراق ولبنان چگونه مدیریت میشوند؟ چرا مدیران کلان  عزل نمیشود؟ آیا واقعاً ما جاذبه نداشتیم و قشر خاکستری را از دست دادیم؟ همه دوست و دشمن دارند اما چرا دوست و چرا دشمن؟ مگر کمونیست ها در انقلاب نبودند؟ ضرورت ملی شدن نفت و دفاع از حقوق هسته ای ملت ایران چه بود وهست ؟ مانع و روش مطالبه گری دانشجویی کدامهاست؟  آیا توجیه همه مشکلات به خباثتهای آمریکا درست است؟ چرا شورانگهبان ردصلاحیت نکرد؟ چرا شرکت درانتخابات، ضامن منافع ملی است؟ تفکیک اصل نظام از دیوانسالاری و میزان کارآمدی وناکارآمدی مسئولین چه توضیحی دارد؟ چرالیبرالها باز در نظام هستند؟چرا فتح لانه جاسوسی وانتشار اسناد توطئه آمریکا درایران ومنطقه، بنفع ایران بود؟ میلیونها دلارنفتی ایران چگونه بدست شاه وبفرمان آمریکا وانگلیس، در عمان و اسراییل و عراق و افغانستان و لبنان و ویتنام، صرف  تامین سلاح ونیرو و مشارکت نظامی برای منافع بیگانه شد؟ چرا صهیونیزم، نماد استعمارجهانی و بلکه هژمونی حاکم برغرب است؟ صهیونیزم، چگونه تبدیل به خط قرمز غرب علیه اسلام شد؟چه فایده ای در برخی مصوبات فرهنگی کشور بوده است؟ عرفان قلابی چیست؟  مشکل ازدواج و...با اقتصادبرجامی چگونه حل میشود؟ آیااین حکومت علوی واسلامی است؟ اساتید چندکاره و نامسئول در بعضی دانشگاهها چگونه نظارت میشوند؟ با مصوبات شورای انقلاب فرهنگی  همچون نقشه جامع علمی و....چه کردند؟ پاسخگوی پایان نامه فروشی و ضعف در گزینش اساتیدو...چه کسی است ؟چه کسانی باید پاسخگوی عملکرد دولتها که محصول انتخاب خود مردم هستند، باشند؟ چرامسئولین، غالبا بجای پاسخگویی،  اپوزیسیون بازی میکنند؟  مطالبات ملت را ازکجابدانیم؟ چه کسانی وچرا حق دارند از طرف ملت، حرف بزنند؟ تنهاکشوری که  قانون اساسی اش را به رای ملت گذارده کدام است؟ چرا هر مطالبه خلاف قانون اساسی باطل است؟ پاسداری از زبان فارسی در برابر زبان های بیگانه چون انگلیسی،  نیز ارزش  میراث فرهنگی ومعماری ایرانی چه ضرورتی دارد؟چرا خط تفرقه افکنی قومی و مذهبی ، پروژه ثابت سفارت انگلیس درایران از مشروطه تافتنه ۸۸ و تاکنون بوده است؟  اعتراف مستشرقین به نقش تمدن اسلامی اندلس در رنسانس اروپا  وانتقال تکنولوژی نساجی و پرواز و کشاورزی و...تا فرهنگ مدارا وآزادی ادیان ومذاهب و حقوق بشر وحقوق زن و.... از تمدن اسلامی به اروپا چه الهاماتی برای امروز ما دارد؟ چرا  متقابلا شاهد جنایات غرب علیه مسلمین بویژه  از قرن ۱۸ و ۱۹تاکنون بوده ایم؟  اهمیت قدرت سخت افزاری و دفاعی امروز ایران درمقایسه با ضعف نظامی گذشته ایران در برابر استعمار گران چیست؟  چرا نرم افزار مقاومت ، مهمتر از سخت افزار آن است؟ اصلاحات در نظام گمرک، بانکها، مالیات و...چرا برای حفظ انقلاب،  بسیارفوری وضروری است؟ آیا فتح مجدد نهادهای حاکمیتی توسط ارزشهای انقلاب اسلامی معناداراست؟  خط نفوذ چیست و مفاسداقتصادی و  حقوق های نجومی،چه نقشی درآن دارند؟ انحراف در نظام و  خط سازش از بازرگان تا امروز چه شاخصهایی دارد؟

چرا نمیتوانیم دیگران را مسئول ضعف و یاس احتمالی خود دانسته و از خود سلب مسئولیت کنیم ؟ چرا تاریخ و تمدن که در قرن ۱۹ و ۲۰ در غرب برای کل جهان نوشته شد یک تاریخ جعلی و توأم با سانسور و اغراق است و برای علاج آن چه باید کرد ؟ آیا علت پیشرفت علمی و صنعتی غرب در قرن گذشته، آزادیهای جنسی و مفاسد اخلاقی و شراب خواری بوده است یا نظم و تلاش پیگیر؟ چرا استعمار غرب و شرق در جهان اسلام و استبداد حاکمان دست نشانده مانع اصلی بر سر راه پیشرفت جهان اسلام در دو  قرن اخیربوده و هست ؟از فرهنگ ایران قبل از اسلام، از تحقیر علم تا استثمار زن چه میدانیم؟ چرا مسلمان شدن ایرانیان با شمشیر، علاوه بر آن که دروغ است توهین به شعور ملت ایران نیز هست؟ چرا تفاوتی میان عرب جاهلی و ایران جاهلی نبوده و نیست و چرا هر دو علیه اسلام بوده و هستند ؟ آیا حکومت نسبت به حجاب مسئولیت یا اختیاراتی دارد ؟ مقایسه درصد بد حجاب و شل حجاب جامعه ما با درصد زنان  متدین و با حجاب در سایر کشورهای مسلمان یک مقایسه غیرعلمی و ژورنالیستی است ؟ آیا خیابان، عرصه خصوصی است ؟ و آیا نوع پوشش در بیرون از خانه یک مسئله شخصی و غیرقابل قانونگذاری است ؟ چرا به لحاظ تربیتی باید انواع بدحجابی و بی حجابی  را از یکدیگر تفکیک و سپس بررسی اعلام کرد ؟ چگونه می توان دانست  که در یک جامعه عدالت هست یانه؟ آیا قضاوت  درباره میزان عدالت اجتماعی،نسبی است یا مطلق؟ جدا از ضرورت پاسخگو کردن  مدیران کشور  آیا مسئولیت پذیری عمومی مردم یک جامعه چه نقشی در اجرای عدالت دارد؟ برای مبارزه با دزدی از بیت المال چگونه باید از ابزار نهی ازمنکر حفاظت  کرد و چگونه آن را به کار گرفت ؟ نظارت برنهادهای حاکمیتی وظائف رهبری چگونه رصد می شود؟ آیا رهبری شاید معصوم باشد یا عادل؟ تقدم با عدالت است یاتوسعه؟احکام اسلامی  در  تضمین حقوق مشرکین وکفار چگونه با حکم جنگ  علیه کفر و استکبار قابل جمع است؟ شیوه اعتراض عدالتخواهانه ، قانونی یا غیرقانونی؟ چرا نباید نقد را  تشویش وبراندازی نامید؟ چرا دیکتاتوری به بهانه نقد یا آزادی نیز دیکتاتوری است؟ آیا خطبه نماز جمعه رهبری پس پس از پایان انتخابات ۸۸ ، دفاع از شخص خاص بود یا دفاع از انتخابات ؟  چرا انصاف درمورد خدمات وصدمات همه روسای جمهور لازم است و نقد همه آنان ضمن بهره گیری از تجربیات همه برای آینده کشور ضرورت دارد ؟

فیزیک ومتافیزیک جنگ ها  چه تاثیری در مشروعیت و عدم مشروعیت آنها دارد ؟ خطر نفوذ اقتصادی  از طریق مراودات بانکی ومالی  تا چه حد جدی است ؟ رشوه های معاویه و خریدن نخبگان سیاسی و مذهبی  و حتی  برخی از یاران امام حسن ع چگونه نقش پول را درخیانتهای صدراسلام توضیح می دهد؟ عدل علی ع وسختگیری ایشان در  امور بیت المال چگونه دینفروشان را به جان حکومت او انداخت ؟ و تفرقه اندازی معاویه چه نقشی در در شکاف در پشت جبهه انقلاب داشت؟  رژیم اموی با چه روش هایی به کنترل شورش برده ها و  موالیان اهلبیت ع پرداخت؟ زور وپول و اشرافیگری معاویه و ترویج فرهنگ سرمایه داری و خوشگذرانی و ترکیب آزادی اجتماعی با استبدادسیاسی و سکولاریزم اموی چه انحرافات  بزرگ در امت اسلام ایجاد کرد ؟و چگونه همین روش امروز از سوی جریانهایی در جهان اسلام تعقیب میشود؟ آیا در این مورد که حضرت فاطمه س وخود حضرت علی ع، به واقعه غدیر خم استناد کرده باشند  در منابع  اهل سنت وجود دارد؟ چرا در خطبه پیامبر اکرم ص، ولایت علی ع،  ناظر به زعامت سیاسی علاوه بر محبت عاطفی بود؟ امروزه چگونه می توان  از اصالت و اهمیت  ولایت امیرالمومنین ع و اهمیت غدیر، سخن گفت  که وحدت مسلمین ضمن رعایت دقت در تفاوت دیدگاه ها، بدون افراط وتفریط تضمین شود؟ چرا جریان وهابی وشیعه لندنی در یک راستا عمل می کنند؟ آیا در روایات اهل بیت ع دو گروه ناصبی و غالی، کافر شمرده نشده اند؟ از روایاتی که حیا وادب پیامبر اکرم ص را می‌کنند چه می آموزیم ؟ آیا  اسنادی  در خصوص اولویت امام علی ع اززبان خودایشان درمنابع سنی  وجود دارد؟اعتراف فیلسوفان تمدن آمریکایی در مورد ایران پس از انقلاب که پیش بینی ناپذیر بود به چه معناست؟ چرا به لحاظ تاریخی  اروپا وحشی ترین قاره جهان است ؟آیا مدرنیته محصول چند هلوکاست ضد بشری در سراسر جهان نبوده است؟ تاریخ استعمار غربی و تسلط بر جهان اسلام چه نقش اساسی در  تحمیل زبان های بیگانه اجباریدر کنار غارت اقتصادی و در مسیر استعمار فرهنگی داشته است ؟ در تحلیل استراتژیست های  دربی چرا ناگهان ایران سربرآورد و یکی از ۴قدرت سیاسی برترجهان شد ؟ ائتلاف نسبی چین و روسیه با ایران  در برابر  آمریکا چه آثاری داشته است؟ پیروزیهای ایدئولوژیک ایران غیراتمی در اعترافات مقامات آمریکایی چرا خطرناک دانسته می شود؟ ایران جدید، چه گفتمان فرهنگی اساسادیگری برای تولید هژمونی اسلامی و عبور ایدئولوژیک از همه مرزهای بین الملل به کار گرفته و متقابلاً دشمن از چه راههایی به بحران سازی درون جهان اسلام  با انگیزه‌های مذهبی و نژادی پرداخته است  و اسنادلانه از چه تاکتیک هایی  جهت  برانگیختن جنگ های داخلی بهره می گرفت؟ منظور ما ازغرب دقیقا چیست و دوشرط امام برای رابطه با آمریکا چه بود؟ حمایت غرب از تروریزم  داعش با چه هدفی صورت میگیرد ؟حلقات کوچک شهری درمساجد چه نقشی در آغازانقلاب ایفا کردند؟ حلقه های مطالعاتی اسلامی و اردوهای جهادی خدمت به محرومین چه کارکردی در  کادرسازی  برای انقلاب اسلامی  داشت ؟ آیا تکثیر کمی جلسه مذهبی و معرفتی  اما کم محتوی، نهایتاً به نفع  گسترش  فرهنگ اسلامی است ؟  آیا میتوان زکات علم نداشته را داد؟ اصول کارتشکیلاتی از قبیل  تفکیک میان رقابت مثبت و منفی ،اخلاص ورزی، زهد دربودجه، دقت در بیت المال و بودجه فرهنگی تا چه حد در توفیق و عدم توفیق نهادهای فرهنگی موثر است ؟ چرا ضرورت دارد دولت برای شعور اجتماعی هم درکنار شکم مردم، برنامه ریزی و  بودجه گذاری کند؟  چرا در منطق قرآن ازجهات مادی وجان وآبرو وحق و تربیت، یکنفربه اندازه همه بشریت مهم است؟ آیا بذر تربیت درفطرت همه هست و فطره الله به چه معناست؟ شناخت فطری و گرایش فطری  معطوف به خداوند و حق محوری چه اثری در تربیت دارد؟ تعادل میان غریزه وفطرت چگونه ایجاد می شود؟

داعش و تروریزم وهابی در سوریه و عراق دقیقا  چه نقشی به نفع غرب و صهیونیست ها و رژیم های فاسد عربی علیه جبهه مقاومت ایفا کرد و نقش ایران  در خنثی سازی آن تاکنون چه دستاوردی برای ایران و منطقه داشته است؟  علاج نفاق نسبی عمومی که بشریت کم و زیاد گرفتار آن است ، چیست؟  شکنجه گران ساواک چگونه زیر نظر بازجویان آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی، آموزش می‌دیدند و آمریکا امروز با چه شیوه ای خشونت داعشی را علیه جهان اسلام به کار می‌گیرد ؟ آیا جریان غرب گرا و سازشکار در ایران به قدر لازم ، درس آمریکا شناسی در ماجرای برجام گرفته است ؟ خط سازش چرا  پاسخگوی تغییر مدام  مواضع  و حرفهای خود نیست؟  آیا مشکل ما و سایر ملت ها شخص ترامپ بود یا آمریکا؟  از کودتای ۳۲ تا انقلاب ۵۷  به مدت ۲۵ سال  دیکتاتوری و غارت و شکنجه و تحقیر  ملت ایران، کار همین آمریکا نبود و ۴۲ سال تجربه پس از انقلاب و ۱۸ سال مذاکرات هسته ای هنوز اعتمادبه آمریکا را عقلانی مینماید؟ چرا می کوشند  با تحریف صلح امام حسن ع بادو دستکاری، راه تسلیم شدن به آمریکا را بگشایند؟ راه حل اقتصاد کشور چرا نه چاپلوسی برای آمریکاست بلکه جنبش  دفاع از تولید کننده  و مبارزه با اختلاس هاست ؟ گروهک منافقین چگونه از نوجوانان  مذهبی دبیرستانی، آدمکشهای حرفه ای و سربازانی برای صدام وصهیونیزم ساخت ؟ عقلانیت فقهی و فقه عقلانی امام خمینی چه نقشی در نظام سازی در عصر جدید داشت ؟ چرا بخش مهمی از روایات فقه حکومتی،  ارشاد بحکم عقل و تجربه است ؟ نصوص  شرعی که باید مبدای اجتهاد باشد چگونه در روند اخباری گری ، مانع اجتهاد و نظام سازی می شود؟ داوری امام در  تعارض میان نقل شیخ صدوق با برهان عقلی عصمت ائمه ع، چه پیامی دارد ؟خیانت به نهضت مشروطه  چگونه با همدستی  انگلیس  و  وابستگان داخلی اش  مهندسی شد؟ در صدراسلام امثال اشعث بن قیس چه کردند و امروز چه می کنند ؟ نقش پنهان استکبار غربی و رومی ها در تعامل با معاویه  علیه علی ع و بایزید علیه حسین ع و نیز رابطه پنهان معاویه با خوارج علیه امام علی ع وامام حسن ع چه بود؟ چگونه خون شهدای شیعه و سنی مدافع حرم درهم آمیخت؟  چرا قطعنامه ۵۹۸ نتوانست خط جهاد و شهادت را کور کند  و نسل جدید  شاهد حججی ها است؟  آیا میان روایات حضرت  امام علی ع در باب نصب الهی و انتخاب مردمی خود، تناقضی وجود دارد یا دو خطاب با دو مخاطب است؟ مشروعیت  به چیست و بکدام معنا؟ "وحدت هدف" و "تفاوت موقعیت" در دو استراتژی امام حسن ع و امام حسین ع و نیز دو موقعیت متفاوت امام علی ع درسقیفه و در خلافت خود،  چگونه  طراحی شد  و تفاوت نسلی چگونه ملاحظه می شد ؟ آیا صلاحیت ، بدون بیعت عمومی ، حق اعمال حاکمیت میاورد؟   پیامبر ص ازچه ترسیدند که در ابلاغ  ولایت حضرت امیر ع، تامل ورزیدند ؟نقش بیعت در هر یک از سه معنای مشروعیت چیست؟ چرا امامت امام خمینی بدون صندوق رای بود ؟چرا طرح گاه گاهی مسائلی چون کوروش و قومیت ونژاد، علت سیاسی، اجتماعی دارد، نه دلیل علمی؟ چرا طرح مسائلی چون پلورالیزم ، بزرگنمایی خطر تبلیغ بهاییت، وهابیت، مسیحیت و...، همه بهانه است؟  تبدیل دشمن به دوست ، باچه هدفی و به چه قیمتی؟ چگونه تکفیری ها و داعش، بخشی از جوانان متدین سنی مذهب را که علاقه مند به انقلاب اسلامی بودند در تله انداختندو از انرژی جهان اسلام علیه اسلام بهره گرفتند ؟ سیاست معاویه  در جذب انواع تیپ ها از عمرسعد وشمر تا بازداشت محترمانه و دعوت از برخی یاران سابق اهل بیت  ع، چه بود؟ آیا چپ های پیش از انقلاب، همه ماتریالیست و کمونیست فلسفی بودند؟ چرا قضاوت کلی له یا علیه صنفی منطقی و اخلاقی نیست ؟ سلبریتی ها دقیقا چه کاره اند ؟

چه نسبتی میان عقل و عقلانیت  با  بازدارندگی ( عقال) ، برقرار است ؟ چرا در مغرب زمین، عقل ،  تعریف سکولار بلکه ضد دینی یافت اما در منطق پیامبراکرم ص، همین عقل،  پیام آور خداوند و رسول الحق، خوانده شد؟ میان صدق وبرهان، عقل نظری وعملی، اندیشه وانگیزه، جهل وجهالت. کفرجحدی وکفرجهلی، تقوی وجهالت، آگاهی وجهل، چه نسبت هایی است ؟ درتعامل عقل، حس وخیال ، چگونه می توان لذت از بدی ها را توجیه کرد؟ آیا دانستن ، همان ایمان آوردن است؟ چه باید کرد تا بتوان از حیات گیاهی وحیوانی، به حیات انسانی  ارتقاء یافت ؟چرا تدریجا دغدغه های سخت افزاری به نرم افزاری تبدیل خواهدشد؟ آفات وبرکات تمدن سازی و مفهوم پیچ تاریخی وشب قدر تمدنها چیست؟ معادله قوا در جهان چگونه با انقلاب مردم ایران ، درهم ریخت؟ چرا به لحاظ معرفتی و نیز اخلاقی تا این حد بر ضرورت خودشناسی و محاسبه نفس تاکید شده است؟انگلیس چرا صدسال قبل، رضا پهلوی را پس از اشغال ایران در جنگ جهانی اول با کودتا بر سر کار آورد و ۲۰ سال بعد با اشغال مجددایران در جنگ جهانی دوم درشهریور۲۰ ، اورا با فرزندش جایگزین کرد و چرا آمریکا حکومت پهلوی را با کودتای ۳۲ بازسازی کرد و در انقلاب  اسلامی ۵۷ ، با پایان تاریخ مصرفش، او را به زباله دان افکند؟  لندن علاوه بر یک قرن تجاوز وغارت ایران چه نقشی در هولوکاست ایرانی و ایجاد قحطی و قتل عام میلیونها هموطن  اشغال کشور در جنگ جهانی اول ودوم و دو کودتا با فاصله ۳۳ سال و  تداوم توطئه تا هم اکنون داشته و دارد ؟ و چگونه  پروژه انحراف نهضت اسلامی مشروطه را مدیریت کرد و از درون آن به جای آزادی و پیشرفته ایران توانست دیکتاتوری پهلوی را جایگزین رژیم قاجار کند؟ آیا براستی  رضاخان و اربابش  قصد مدرن کردن ایران را داشتند؟  چگونه گرایش رضا پهلوی به هیتلر، باعث عزل او از سوی لندن شد؟ تفاوتها وشباهتهای مدارای اسلامی با تساهل پلورالیستی درچیست؟ آیا نسبی گرایی درمفهوم معروف ومنکر و شخصی کردن آنها راه حل درستی برای  تقویت همزیستی در جامعه است ؟  احترام به همه عقائد به چه معنا درست و به چه معنا نامعقول است؟ چرا ضروری است که تحمل مخالف و آزادی بیان، بنحوی تعریف شود که موجب بی ارزش دانستن "عقیده" نباشد ؟ پشتوانه معرفتی " تعامل با دگراندیشان"، چیست؟ "مدارا ،نه ازسر پلورالیزم"، چگونه مشکل "تناقض" میان "اخلاق" و "معرفت" را حل میکند؟ آیا باید در پی "دلیل معرفتی"برای مدارا بود  یا "علت پراگماتیستی" برای سازگاری ؟ قاطعیت دولت لیبرال در دفاع از "ثروت وقدرت" و تسامح  در حوزه " حقیقت و اخلاق" ، حاوی چه پیامی و  واجد چه تناقضی است؟ چگونه می توان هر قرائتی از هر عقیده ای را  منطقی دانست و در عین حال از انسجام و هویت آن عقیده سخن گفت ؟  "لاادری"گری متافیزیکی کانت به چه نتائج معرفتی و سپس اخلاقی انجامید؟ تجربه " "پساتعبد" چیست؟  جهانی که اسلام شیعی درکارساختن آنست، کدامست؟ آیا اکثربشریت ، معاندند؟ چگونه می توان ضمن یقین به توحید، با مشرک و کافر، بشرط صداقت ، گفتگو کرد و اثرگذارد؟چرا پزشکی در اسلام ، ترکیبی از عقل و نقل و تجربه و اخلاق وحقوق است ؟ اخلاق پزشکی وپزشکی علمی چگونه در ذیل انسان شناسی اسلامی ، تجمیع شد؟ چرا اجماع جهانی ،  بوعلی ورازی را پدران پزشکی جدید در تاریخ دانسته اند؟ نقش دانشمندان شیعه در تمدن سازی و انقلاب علمی در قرن۴و۳( عصرطلایی تمدن ) چه بود؟ مرز تخصص با تشتت درعلم کجاست؟
تقسیم علوم براساس مقسم ( تربیت )، بر مقسم یونانی چه ترجیحی دارد ؟ علم طب واخلاق پزشکی چگونه در ذیل "تربیت" قرار می‌گیرند و اخلاق حرفه ای و مسئولیت علمی و احترام بدن انسان بعنوان خلیفه الله چگونه معنادار میشود؟

وقتی از سه غرب ، سخن میگوییم چه نسبتی  میان این سه بعد غرب باید لحاظ شود ؟ و درپاسخ هر پرسش در حوزه غرب شناسی باید  پرسید غرب به کدام معنا؟ آیا میان علم، ایدئولوژی، وسیاست استعماری غرب ،چه نسبتی است؟ اسلام مدرن ، چیست و چه کسانی از آن سخن گفتند؟ تحریف نبوت ، انکارعصمت و تکذیب معاد، با چه شیوه هایی تفسیر رحمانی از اسلام شمرده شد ؟ علم دینی وغیردینی به کدام معنا درست و به کدام معنا نادرست است؟ معنای اسلامی "مقدس" با معنای مسیحی و سکولار از آن ، چه تفاوتی دارد؟ نفی الاهیات عقلی ونقلی ، از نوع کانتی آن ، چگونه به تدریج، فرهنگ دینی کاتولیک و پروتستان ، هر یک را به نحوی ، تحت سلطه گرفت و مآلا "گفتمان دینی" در غرب را به تجربه شخصی و احساس درونی، توام با شکاکیت معرفتی محدودکرد؟ آیا آگاهی میتواند غیرالهی باشد ؟ چرا علوم انسانی و به ویژه علوم اجتماعی، تماماً ایدئولوژیک و ترکیبی از مکاتب گوناگون و بلکه متضاد هستند؟ "کوررنگی" ایدئولوژیک لیبرال، چگونه همه مفاهیم را سیاه و سفید کرد و با بنیادگرایی دین گریز ، خیالات جدید را جایگزین خیالات قدیم کرد ؟ آیا هیچ علم صددرصد تجربی ، وجود دارد بلکه آیا ممکن است؟  سیرعقلی دینداری،  چگونه به نقل معتبر میرسد؟ دین، چه نسبتی باتجربه،آزمایش ، هنر و آزادی علمی دارد؟ آیا معارف اسلام، صرفا آتوریته نقل است یا  شامل گزاره های عقلی،تجربی و شهودی نیزهست و وحی از موقعیتی فراتر از هرسه ، راه را بر سه نوع معرفت می گشاید ؟ "بیانیه گام دوم" چه نگاهی به وحدت مذاهب اسلامی و نقش آن در تمدن سازی جدید دارد؟ تعریف شیعه درروایات اهل بیت ع از چه نوع شاخص هایی برخوردار است؟ آیا کافر خوب،  معنا دارد ؟ چرا قرآن کریم، بر اخلاص درعمل ، بسیاربیش از حجم عمل، تاکیددارد؟  اتحاد "زر و زور و تزویر"،  زیر پرچم معاویه ، به نام صلح و حکمیت ، وبا بکارگیری گروه فشار خوارج، چگونه عدالت و توحید را قربانی کرد ؟ چرا امثال بهائیت و... ، به فرقه های سیاسی ، شبیه تر بودند تا به مذهب؟چه تیپ نوگرایان از مشروطه تا کنون استکبار و غربگرایی را باعنوان پیشرفت وتوسعه ، همواره ترویج و توجیه کرده و می‌کنند ؟ نفوذانگلیس وسپس آمریکا چگونه با وساطت ماسونی ها و بنام  روشنفکری و اتیکت های نخبگانی صورت گرفت ؟  توسعه صوری به بهانه پیشرفت( کره جنوبی و..) وفقرکشورهای وابسته( مصرو...)  چه پیام تاریخی برای ما دارد؟ از انحراف در مشروطه تا خط نفوذ در مذاکرات هسته ای و...، که مسیر واحدی طی شده است  ؟ نفوذ ماسونی ها در ابتدای مجلس مشروطه ، از  تقی زاده ها تا جاسوس های کنونی ، چگونه حتی در اسناد انگلیس و اسناد لانه جاسوسی قابل ردیابی است ؟ چرا همواره "وابستگی"، شرف راگرفته وفقر آورده است، نه پیشرفت؟

آیا در نهضت امام حسین ع با علم به شهادت،  براستی شاهد عدم تاثیر نهی از منکر و شکست قیام عاشورا بودیم ؟  آیا هیچ یک از ۵ معنای "احتمال تاثیر" در نهی ازمنکر می تواند توجیه برای مسئولیت گریزی باشد؟ تقیه با رضاخان دین ستیز،تا چه حد جایز بود ؟ حد خطرپذیری کجاست؟ چرا  آثارکربلا تا هم امروز برقراراست؟عاشورا روز خوبی بود یا بد؟ عرفان، کجای نبرداست؟ جنگ خوب و جنگ بد چگونه تشخیص داده میشوند ؟ چرا اسلام، زنده شده ی حسین ع است ؟ ماجرای شریعتی با علامه مجلسی ، در تحلیل تقیه امام سجادع باخلیفه جور چه بود؟ مرزهای تشیع سلبی و ایجابی، مثبت ومنفی، کجاست؟ کدام تشیع ، شبیه تر به اهل بیت ع است ؛ فرقه ای منقبض ودرخودفرورفته وتکفیری؟ یا مکتبی منسجم و محکم، اما آغوش گشوده، منطقی ، وحدت گرا و مودب؟ نمونه ای از مشخصات شیعه لندنی چیست؟نقش بسیار کلیدی  حوزه های علمیه  به ویژه در فقه حکومتی و اجتهاد تمدن‌ساز چیست و چه تحول و تکاملی به ویژه در درسهای خارج فقه در حوزه های علمیه جهت تداوم نظام "ولایت فقیه" ضرورت دارد ؟ آیا مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی مشکل قانونی داشته است یا مشکل اراده و عمل گرایی در بخشی از سه قوه حاکمیت ؟ چگونه می توان و می باید فاصله خود را با معیارهای حکومت علی علیه السلام کم و کمتر کرد ؟ چرا یکی از بزرگترین موانع بر سر راه تولید همان مفاسد اقتصادی است ؟ چرا ممانعت از نظارت عمومی و نهی از منکر نسبت به نهادهای حاکمیت از سویی مردم علاوه بر آنکه نامشروع و غیرقانونی است مانع بزرگی بر سر راه رشد و اصلاح امور اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کشور است ؟ چرا در تربیت شیعی ، نهی از منکر برهمه ما واجب است حتی اگر، نیاز به ریسک کردن و گذشتن از برخی از منافع خود باشد؟ چرا انقلاب اسلامی در واقع یک انقلاب در مفاهیم و ارزش ها بود و نه صرفاً جابجایی اشخاص در حکومت؟  چرا اجراء هرچه دقیقتر عدالت باعث جراحی های دردناک تر می شود و چرا باید به استقبال این درد مقدس رفت ؟ چرا با وجود سلامت اقتصادی اکثر مسئولین و انتخابی بودن آنان، نوعی بدبینی و تردید نسبت به مدیریت ها در سال های اخیر به وجود آمد؟

آیا ایران قوی ، بدون قدرت فرهنگی میتواندقوی باشد؟ غرب از قرن۱۷ تا کنون، در گذار فرهنگی پس چه مرحله به سوی چه مرحله ای بوده است؟ در جنگهای جهانی غرب و امثال قحطی وهلوکاست ایرانی ،بهای مدرنیته آنها را کدام ملتهاپرداختند؟  چرا گسترش فساد اخلاقی درجهان، مدیون غرب در صدسال اخیر است و امروز رسانه و فضای مجازی ،چه نقشی در آن دارند؟ ضرورت مدیریت فرهنگ و مدیریت فرهنگی ، توامان درچیست؟ اعترافات به پوچگرایی و فروپاشی انسانی و نیاز اضطراری به بازسازی ایمان به چیزی ، محصول کدام ایدئولوژی های مادی است؟ اعتراف غرب به نیاز به یک معنویت دوباره ،گرچه ازنوع بودیزم و هندوئیزم و خرافه، جایگزینی درام بجای متافیزیک و سفارش معنویت سکولار، راه حل درستی است؟ از دین ستیزی تا دین سازی مادی، و تا معناتراشی در علوم انسانی ، روانشناسی و...چه مسیری طی شد؟  آیا معناستیزی در اروپا،صرفا فلسفی بود؟  معضلات روحی واخلاقی امثال اگوست کنت و فروید و ویتگنشتاین و....آیاهیچ تاثیری در نظریات معناستیزانه آنان نداشته است؟ غربزدگی و ترجمه پرستی دانشگاههای جهان سوم ، چگونه راه را بر ایدئولوژی های مادی بنام علم گشودو دوقطبی "علمی_دینی"،را تبدیل به گفتمان حاکم کرد؟ چرا جهتگیری نهایی مجموع قوت وضعف های تمدن غربی نشان از زوال تدریجی آن و آغاز صعوددوباره جهان اسلام میدهد؟ چرا مدیریت فرهنگی ما ( بویژه نظم و برنامه ریزی ومهندسی نهادهای فرهنگی )، ضعیف است ؟ آیا هیئتی عمل کردن ، نوعی سرخپوستی عمل کردن بود؟ چرا بشر به "همه حقائق هستی" دست نمی یابد؟پس آیا به "هیچ حقیقت قطعی" دست نمیابد؟ چرا نه همه و نه هیچ؟ چرا اکثریت فیلسوفان جهان اسلام، شیعه بودند ؟ مباحث معرفت شناسی و تعریف علم، آیا اثری در رشد علم وتکنولوژی دارد؟ "مفید و مضر"، چه نسبتی با " درست و غلط" دارد؟ آیا هر یک از فلسفه و علم میتوانند ما را از دیگری بی نیاز کنند؟  آیا "عقل" در منابع اسلامی، صرفا عقل معاد است؟ آیات و روایات مربوط به عقل متافیزیک، عقل اخلاقی، و عقل ابزاری و تجربی ، چه نسبتی با یکدیگر دارند؟ آیا قرآن، با هرتصرفی در طبیعت، مخالف است یا با تصرف مشرکانه، مسرفانه و ظالمانه؟چرا بازخوانی تاریخ علم وتمدن مسلمین برای خودآگاهی وتمدن سازی مجدد، ضرورت داریم؟آیا ( شک میکنم،پس هستم)، بلحاظ منطقی درست است؟ آیا میتوان بدون "علم حضوری"، به هیچ "علم حصولی" دست یافت؟ اصل علیت ، چگونه از "علم حضوری"  بدست میاید؟ "علم حضوری" در فطرت همه انسانها به "وابستگی خود به خدا" ، چگونه قابل تضعیف و تقویت است؟ "من" ما کیست؟ چرا هیچ قاعده کلی علمی، صرفا با استقرا و آزمایشهای پراکنده تجربی و بدون ضمیمه عقلی، اثبات نمیشود؟ چرا علم تجربی ، منطقا نمیتواند موارد تجربه نشده را  محال بداند ؟چرا توقعات غلط، زمینه ساز برای یاس انفرادی و اجتماعی میگردد؟  چرا نه واقع بینانه و نه آرمانگرایانه ، فرصتها و تهدیدها را فهرست نمیکنیم؟ نسبت انواع آگاهی ها ( وحیانی، عقلانی، شهودی و تجربی) با یکدیگر در کدام هندسه معرفتی ، علم آفرین است؟ چرا عقل بشر برای سعادت فردی وجمعی او لازم است و کافی نیست؟ چرا بدون عمل صالح،  آگاهی و لیمان ، ناقص و کم اثر است؟ آیا میان "معرفت، ایمان و عمل" ،  صرفا یک تقدم وتاخر طولی وخطی یکطرفه  برقراراست؟  چرا تقوای اخلاقی به آگاهی و قدرت تشخیص می انجامد؟

دو مدل حکومت دینی از نوع حضرت علی ع و جناب عثمان، چه تفاوتهایی داشتند؟ چرا امام علی ع، منتقد عثمان اما مخالف با خشونت وقتل خلیفه بود؟ چرا حضرت امیر ع، پس از سقوط خلیفه سوم، ابتدا تن به خلافت خود نداد و سپس با اصرار مهاجرین و انصار و توده مردم پذیرفت و چه شروطی گذاشت؟ چه انحرافاتی در حکومت اسلامی، منجر به شورش عمومی شد؟ تفسیرهای نادرست از قرآن وبنفع اشرافیگری در حکومت چگونه پس از پیامبر اکرم ص بتدریج دوقرائت از حکومت دینی را دربرابر یکدیگر قرارداد؟چرا سکولاریسم صرفاً تفکیک دین از از دولت نیست بلکه اخلاق و معناگرایی رانیز مادی و غیر الهی می کند؟چرا اشعری گری در جهان اسلام نهایتاً برای سکولاریسم زمینه سازی کرده است؟ قراردادی کردن "اخلاق و حقوق" چگونه زمینه را برای دین گریزی فراهم کرد؟ چرا نتیجه تفکر اشعری و پوزیتیویسم  در عرصه حقوق و اخلاق، به نقطه واحد می‌رسد؟چرا "معنویت سکولار"، حاوی تناقض است؟  چرا انکار اعتبار معرفتی و علمی "وحی و نبوت" لزوماً به حذف دین از زندگی اجتماعی و سپس فردی منجر می شود. دنیاگرایی اسلامی، چگونه بدون نفی آخرت، دنیایی عقلانی و اخلاقی را مزرعه و مقدمه آخرت میبیند؟ چگونه میتوان تمدنی قوی ساخت، بی آنکه اصالت را به دنیا داد ؟ ماورا الطبیعه اسلامی چرا از طبیعت جدا نیست و در عین حال با آن یکی نیست ؟ "طبیعت شناسی" بدون "طبیعت‌گرایی"، چگونه ممکن است و چرا در اخلاق اسلامی آنچه مذموم دانسته شده ، " حب دنیا" است نه خود "دنیا"؟ آیا "دنیای خوب" و "آخرت بد" به راستی قابل جمع هستند؟ آیا به "رسمیت شناختن دنیا" لزوماً "اصالت دادن به دنیا" است؟  آیا رفاه، لزوماً همان رستگاری است؟ آیا زهد و رفاه ، متناقض یکدیگرند؟ آیا زهد، "نداشتن" است یا "نخواستن" ودعوت به وارستگی و نفی وابستگی ؟ چرا آخرت گرایی نفی "نفسانیت" است نه نفی "عقلانیت"؟ چرا در تمدن اسلامی، نمیتوان "عقلانیت ابزاری" یا عقل معاش را از اخلاق و حقوق و "عقل معاد" تفکیک کرد؟  در تمدن مادی، براستی مرز میان انسان با اشیا و با سایر جانوران کجاست؟ چرا در نگاه سکولار ، پیشرفت را در تعارض با شریعت یعنی اخلاق و حقوق تعریف می کنند؟ انسان و پیشرفت، کدامیک هدف است وکدام، وسیله؟چرا هر عمل انسان مختار ، چندبعدی و درآن واحد، هم دنیوی وهم اخروی است و هر فعل اقتصادی، سیاسی ،خانوادگی و....، درعین حال، فرهنگی،اخلاقی و حقوقی است؟ چرا در سبک زندگی مسلمانانه، همه اعمال مومنانه ، عبادت بمعنای اعم، محسوب میشود؟ چه تفاوتی میان "تخصص" و "تشتت" در تفکیک نهادهای اجتماعی وجود دارد؟ آیا نگاه کالایی وبازاری به فرهنگ، همه جا جواب میدهد؟ آیا اخلاق اقتصادی یاسیاسی و حقوق و احکام اقتصادی یا سیاسی، از اقتصادوسیاست، قابل تفکیک است؟ الگوهای اقتصادی استعماری غرب بویژه انگلیس چگونه با غلبه دادن  تجارت وابسته از عصرقاجار بتدریج در اقتصاد ایران نفوذ کرد؟ لندن چگونه برای نخستین بار تجارت تریاک را بجای تولیدات کشاورزی ، برایران تا چین ، تحمیل کرد؟ تاثیر اقتصاد غارتگر غرب، چگونه ظرف صدسال، سبک زندگی مردم را تغییر داد؟ از امثال میرزا حسین سپهسالار تا جناح غربگرای کنونی ایران چرا همواره در گره زدن پیشرفت و توسعه با غرب گرایی، همفکر بوده‌اند؟ آیا چند نمونه ساخت و ساز در دوره رضاخان توسط انگلیس، بیشتر در جهت منافع ملی مردم ایران بود یا منافع اقتصادی و نظامی انگلیس با سر و صدای تبلیغی برای آن؟ چگونه تحقیر وغارت، سرنوشت ملتهای ضعیف، کم کار و بی شخصیت است؟ چرا غرب  به قیمت ترور و تحریم و تهدید و....میکوشد مقاومت ایران رادرهم شکند؟ چرا الگوسازی برای ملتهای تحت ستم را خطرناک میدانند و میکوشند تاهمه، قیمت پیشرفت را تن دادن دائمی  به وابستگی وتحقیر وغارت غربی بدانند؟ رنسانس علمی و رفورم دینی دراروپای پایان قرون وسطی چگونه تحت تاثیر تمدن مسلمین، شکل گرفت؟ آیا جوامع بشری جبرا در گذار بسوی سکولاریزه شدن است ؟ چرا لذت به مشروع و نامشروع، تقسیم میشود؟ "لذت" در کدام سبک زندگی، "هدف" و در کدام، "وسیله" است؟ آیا هنر نزد ایرانیان است وبس؟ چگونه ضعفهای ملی خود را بشناسیم و اصلاح کنیم، بی آنکه دچار خودکوچک بینی شویم؟  آیا ارزش ها با یکدیگر تضاد دارند؟ خوانش تعبدی "علوم انسانی ترجمه ای" ، چه تفاوتی با خوانش انتقادی و آگاهانه آنها دارد؟چرا آنچه در آسیای شرقی ،ژاپن و... شد،کپی برداری صنعتی بود ، نه تمدن سازی؟

یادآوری نقش علما بزرگ آذربایجان ، بویژه سه علامه معاصر تبریزی چه تاثیری در ادامه مسیر دارد؟ چرا در قرن اخیر ،جامعه جدید شیعه مدیون علامه طباطبایی در درک فلسفه الهی در برابر جریان های ماتریالیستی و نیز در تفسیر عقلانی قرآن بود؟ علامه محمدتقی جعفری چه تاثیری درافکار عمومی جوانان دانشگاهی دربرابر امواج الحاد و بیدینی چپ وراست گذارد؟ چرا جریان‌های ضد دین و ضد روحانیت به جای روحانیون کم سواد و بی تقوا غالباً روحانیون و علمای صالح و متفکران با تقوا و متخلق را هدف حمله قرار داده و می دهند؟ علامه امینی چگونه یکتنه، کار زمین مانده حوزه و دانشگاه را در مباحث مستند و پژوهش دقیق در حوزه "ولایت" به سامان رساند؟ چرا جمهوری اسلامی راباید نخستین تجربه تاریخی روحانیت و مرجعیت دینی دانست و این نظام سازی چه تفاوتی با دوران هایی چون صفویه و یا آل بویه و سربداران و... دارد؟ نخستین انقلاب مردمی بزرگ که به تغییر رژیم و تبدیل سلطنت به جمهوری در جهان معاصر انجامید چگونه به رهبری روحانیت شیعه اختصاص یافت ؟ چرا قرون وسطای مسیحی هرگز مدعی "حکومت دینی" نبود و حتی کلیسای پیش از رنسانس نیز دین را از دولت و سیاست، جدا می دانست گرچه عملاً درگیر قدرت و ثروت بود؟ آیا آمریکا و آبراهام لینکلن مخالفان برده داری و طرفدار حقوق بردگان بودند ؟ چرا آمریکا تنها کشوری است که اصل موجودیت خود و همه ثروت و قدرت خود را مدیون برده‌داری است؟ آیا عصر برده داری به پایان رسیده یا بزرگترین و پیچیده ترین برده داری های تاریخ امروز بر جهان حاکم است؟ آنچه باعث لغو تجارت خارجی بردگان در آمریکا شد آیا مربوط به جنگ قدرت میان ایالت‌های تجاری شمال با ایالتهای کشاورزی جنوب بود یا از سر دفاع از حقوق بردگان؟ آیا شرایط اقتصادی و موازنه قوا در شرایطی که تعداد بردگان بیشمار شده و خرج و خطر نگهداری آنان دربرخی ایالتهای شمالی مقرون به صرفه نبود باعث اعلام منع تجارت برده ها نشد؟ مدینه فاضله سرمایه‌داری لیبرال و پایان تاریخ مدرنیته یعنی جامعه آمریکا بر روی خون و استخوان چند میلیون آفریقایی و سرخپوست و بومیان آمریکا تمام شد؟ آیا عبور ایالتهای شمالی آمریکا از اقتصاد کشاورزی و برده داری به اقتصاد تجاری و صنعتی، عامل اصلی اعلام لغو صوری "برده داری" نبود و آیا تحقیر بردگان همچنان تا امروز در قالب تبعیض نژادی و برخورد تحقیر آمیز علیه سیاهان آمریکا ادامه ندارد؟ آیا نظام کارگری در سرمایه داری صنعتی ، ادامه نظام برده داری به شیوه ای پیچیده تر و مقرون به صرفه نیست ؟ آیا "کارگر ماهر ارزان موقت"، همان برده دیروزی نیست که امروزی شده است؟ در روایات پیامبر ص و اهل بیت ع و نظام حقوق قرآنی چگونه به حقوق مردم به ویژه ضعفا و بردگان نگریسته شده و حقوق انسان مظلوم چگونه تقدیس شده است؟ چرا :ایدئولوژی وال استریت"، همه جا برای توجیه "نفسانیت" از کلمه "عقلانیت" استفاده می‌کند؟ چرا در منطق اهل بیت ع،  "انسان"، مقدم بر پول و طلا ست و در منطق سرمایه داری غرب و جاهلیت مدرن ، "انسان و انسانیت"، فدای دلار و طلا میشود؟ کدامیک عقلانی است وچرا؟ اهل بیت ع، چرا حتی در قالب انفاق و خدمت به خلق نیز هیچگونه تحقیر انسان را بر نمی تافتند؟ آیا نوع رابطه باخداوند چه اثری درنوع رابطه باخلق دارد؟

چرا دانشمندان علوم طبیعی و ریاضی در جهان اسلام غالباً از علماء دین و مشهور به دیانت بودند اما پس از ترجمه و انتقال این علوم از جهان اسلام به اروپا و جهان مسیحی مفهوم  روشنفکری و دانشمندی در اروپا با دین گریزی و سپس از دین ستیزی و بینی گره خورد؟ چرا فیزیکدانان و منجمین و دانشمندان در جهان اسلام، جایزه و صله می گرفتند اما در اروپا در دادگاههای کلیسا محکوم به کفر و اعدام می شدند؟ چرا نسبت علم و دین در اروپا دقیقاً برخلاف آن در جهان اسلام بود و اینجا به تعامل و آنجا به تقابل انجامید ؟ تحریف تاریخ علم از سوی غرب با چه هدفی صورت گرفت و چرا نام و ملیت و مذهب و تاریخ پدران علوم تجربی و طبیعی و ریاضی را سانسور کرده و تغییر دادند و تمدن کنونی غرب را به جای تمدن اسلامی به عنوان موسس علوم جدید جا زدند؟ قرآن چگونه بخشهایی از روحانیون مسیحی و یهودی و کلیسای قرون وسطا را افشا کرده و آنان را به تغییر دین و تحریف توحید و نیز فساد مالی و دعوت به "خود به جای خدا" متهم کرده و متافیزیک ساختگی کلیسا و دستبرد هایی که به تورات و انجیل زده شد را نیز علاوه بر آیین های شرک و کفر و الحاد زیر سوال می‌برد؟ الهیات اناجیل وعهد عتیق چگونه تحریف شدو خدای اسلام، چه تفاوتی با خدا وخدایان کلیسا و کنیسه دارد؟ تعریف " دین" و "علم" و " حق الله و حق الناس" در سیاست واقتصاد ، در قرآن ، چه تفاوتی با کتاب مقدس دارد؟ نسبت "فیزیک و متافیزیک" در اسلام با آیین کلیسا چه تفاوتی دارد؟ چرا آثار منجمین و ریاضیدانان و فیزیکدانان مسلمان چون ابوریحان و ابن هیثم و .... قرن‌ها بعد توسط امثال گالیله و کوپرنیک در اروپا تکرار شد این آن توسط کلیسا تکفیر شدند با آنکه ممکن است خدا و مسیح ع نیز نبودند؟ چرا کروی بودن زمین و چرخش آن به دور خورشید و نیز نیروی جاذبه و امثال آن قرن ها پیش از اروپا در جهان اسلام به عنوان نظریات مطرح ، تشویق می شد اما قرن‌ها بعد همانها در غرب، تکذیب و مجرم دانسته شد؟ آیا همه متون درسی و حتی معماری قدیمی ترین دانشگاه های اروپا همچون کمبریج و اکسفورد و دانشکده پاریس ی کپی‌برداری از مدارس و دانشگاه‌های تمدن اسلامی بود؟

آیامتافیزیک، وجود دارد و آیا یک علم است و آیا قابل ترکیب با فیزیک است؟ این سه پرسش، مرز اصلی میان تمدن دینی و تمدن سکولار است؟ چرا اصطلاح تقسیم "علوم قدیمه و علوم جدیده" نه به لحاظ تاریخی درست است و نه با معارف اسلامی سازگار است ؟ تقسیم علوم به "دینی و غیردینی"، به چه معنا درست و به کدام معانی، نادرست است ؟ آیا برخورد مطلق با تکنولوژی از نوع سلبی یا ایجابی ، یک رویکرد اسلامی است؟چرا معنای دقیق سکولاریسم ، این است که دین خدا،  نه در "حوزه نظر"، معیار "حقیقت و حقانیت" باشد و نه در "حوزه عمل"، مرجع تصمیم و "مشروعیت" ؟ چگونه معرفت اسلامی ، ترکیب سه منبع معرفت ( عقل و حس و تجربه درونی ) که خطا پذیرند با منبع خطاناپذیر "وحی" است؟چرا نمی توان "عقل" را که یکی از منابع دین و معارف دینی در اسلام است در تعارض با "دین" تصور کرد؟  چرا اسلامی بودن "علوم" به معنای جایگزینی نقل به جای عقل نیست بلکه ترکیب عقل با نقل است ضمن آنکه اولا اعتبار نقل با عقل باید اثبات شود و ثانیا درک نقل نیز بدون عقل، صورت نمیگیرد؟

چرا علمی بودن و کاربردی بودن در بخشهایی از نظام دانشگاهی و حوزوی و آموزشها وپژوهشها، از یکدیگر منفک و گاه کاملا بی ربط شدند؟ چرا در دانشهای تجربی وریاضی ، چندان  امکان ظهور شارلاتانیزم نیست و در علوم انسانی و بویژه علوم اجتماعی ، امکان آزمون نیست و میدان برای انواع کلاهبرداری ایدئولوژی های مادی چپ و راست، باز بوده وهست؟ فایده گرایی در علم ، بکدام معنا درست وبکدام معنا نادرست است؟دعوت اسلام به "علم نافع"، ارزشگذاری علوم و نظامهای آموزشی و پژوهشی را برچه اساسی طبقه بندی می کند؟ "علمی غیرکاربردی" و "کاربرد غیرعلمی"، هریک چه اشکالی دارند؟ حوزه ودانشگاه  آیا همزمان با شرائط کشور، فرصتها وتهدیدهای جامعه را درک و تدارک میکنند؟ترجمه زدگی و عدم اجتهاد، چه برسر نظام آموزشی کشورهایی چون ما آورد؟

قرآن کریم چگونه میان "لذت" با "اصالت لذت" و میان "عزت" با برتری طلبی و استکبار، مرزبندی می فرماید؟ آیا فساد و گناه، جزئ حقوق بشر است؟ چرا مدرنیته غرب و تجمیع ثروت وقدرت در آمریکا و اروپا  محصول ظلم و غارت و استکبار و تحقیر دهها ملت بوده است؟  آیا پول، دراسلام، مذمت شده یا پول پرستی؟ آیا نظام سرمایه داری بدون اخلاق سرمایه داری مبتنی برحرص و حسد و غصب، ممکن بوده است ؟  آیا تکالب و رقابت منفی که مبنای توسعه غربی است کارآمدتر است از تعاون و رقابت مثبت که مبنای توسعه اسلامی است ؟ چرا برابری و پیشرفت و آزادی،  در منطق مادی غرب با یکدیگر قابل جمع دانسته نشدند اما در نظام فکری قرآنی همه در یک منظومه و هماهنگ با یکدیگر تعریف می شود؟  چرا حقوق بشر در دستگاه فکری لیبرال، اولاً شامل حقوق مادی و فردی است و حقوق معنوی و اجتماعی را جز از سر اضطرار و با تفسیر مادی و لذت پرستی به رسمیت نمی شناسد؟ چرا انقلاب فرهنگی،  امری مستمر و دامنه دار است و نه یک واقعیت تاریخی با تاریخ‌مصرف خاص و محدود ؟ در سال ۵۹ گروهک های قانون شکن چگونه باعث تعطیلی دانشگاه ها شدند؟ چرا نقش استاد و دانشجو در تولید علم ، متفاوت  اما همسو باید باشد؟ معرفت و معرفت شناسی کدام یک از چه جهت مقدم بر دیگری است؟ چرا شبکه "توزیع معرفت"، امروزه به اندازه شبکه "تولید معرفت"، اهمیت یافته و آیا در کشور، ارتباط و انسجام میان این دو شبکه در نشر معارف دینی وجود دارد ؟چرا بدون یک "جنبش مطالبه" پیگیر ، امکان "گفتمان‌سازی" وجود ندارد؟ آیا ساده سازی "مفاهیم" ، همان عوامانه کردن آنهاست؟ حلقه وصل میان زبان تخصصی مفاهیم اسلامی در حوزه با افکار عمومی کجاست و چرا تا این حد ضعیف است ؟علم به چه معنا، قابل تقسیم به دینی و غیردینی هست؟ و به چه معنا نیست؟ چه وجوه مشترک و میان علم با رویکرد اسلامی و علم با رویکرد سکولار وجود دارد ؟ موارد اختلاف، کدامست؟چرا قالب میان معنای لغوی علم و معانی اصطلاحی آن خلط می‌شود؟چه تفاوتی میان رویکرد اسلامی و غیر دینی به علوم تجربی و طبیعیات وجود دارد ؟ علم به چه دلیل و با کدام جهت گیری در فرهنگ اسلامی تقدیس می شود؟ چرا همه علوم و صنایع و تکنیک درصورتی که مبتنی بر مبانی توحیدی و اهداف و معطوف به اهداف اسلام و انسان باشد مقدس و جهاد در راه خدا و احیاناً واجب تلقی شود چرا هر تکنولوژی و صنعت و ابزاری که ظرفیت استفاده مشروع و نامشروع، هردو  را دارد در صورت استفاده مشروع، حکمش حلال و جایز است حتی اگر پدید آورنده آن ،کافر یا فاسق بوده باشد؟ چرا در کنار مکاسب حرام، مکاسب واجب نیز داریم و برخی مشاغل مادی، بحسب شرائط زمانه،  واجب کفایی می شوند؟ بازخوانی گذشته افتخارآمیز تمدن اسلامی و ایرانی و بنیانگذاری بسیاری از علوم و صنایع جدید در آن تمدن در چه صورت، امیدبخش و هویت آفرین و موتور حرکت برای آینده است و در چه صورت، به تبختر و فخر فروشی بی حاصل به استخوان پدران و توجیه تنبلی و بی کفایتی امروز می شود؟ علائم پیری و زوال تدریجی تمدن غرب چگونه یک بیک پدیدار شده و قدرت، محبوبیت و مشروعیت ایدئولوژیهای سکولار  حکومتهای  سیاسی ناشی از آن ها مخدوش شده و رو به مرگ است ؟ علم با تعریف کنونی غرب چه شباهت ها و چه تفاوتهایی با تعریف علم در تمدن اسلامی دارد؟ صنعت و تکنولوژی آیا دربستر مادی و الهی ، کارکرد و اهداف کاملا یکسانی دارند؟ آیا علوم مادی، سقف علم است یا بخشی از علم ؟  علم ورزی در فرهنگ الهی وفرهنگ مادی، چه تمایزاتی دارند ؟چرا همه پیشرفت ها و همه عقب ماندگی ها محصول دانشگاه درست و نادرست و حوزه وظیفه شناس و وظیفه نشناس است؟  آیا صرف حوزوی یا دانشگاهی بودن یک فضیلت است؟ آیا هیچ صنفی را به طور مطلق و نامشروط میتوان سفید یا سیاه دانست ؟ روحانی نمایان و اشخاص فاسد چگونه در فرقه سازی و خیانت به دین  در مواردی چون فرق حبابی و بهایی و امثال آن ایفای نقش کردند ؟ آیا تکنولوژی مواد مخدر و فحشا و بمب اتم و جنگ محصول دانشگاه فاسد نبود؟ آیا ایدئولوژی های فاسد و مادی همچون فاشیزم و لیبرالیسم و کمونیسم،  محصول نظریه‌پردازی مغز های فاسد در رشته های گوناگون علوم انسانی و علوم اجتماعی نبوده است ؟ آیا هر نوع دانایی با هر هدف و کارکردی ارزشمند و قابل تقدیس است ؟ آیا آنانکه با انگیزه های اخلاقی و ایدئولوژیک و فرا غریزی، مشغول فعالیت‌های علمی و اجتماعی می‌شوند با آنان که صرفاً با غریزه صنفی و خودخواهانه به تحصیل علم یا فعالیت سیاسی و اقتصادی می پردازند در انسانیت ، مساوی اند؟ چند موج اقبال به حوزه های علمیه،درمیان دانشگاهیان پس از انقلاب ، چه فرصت ها و چه آفاتی داشته است؟ انگیزه انقلابی برای ورود به حوزه های علمیه از دهه ۶۰ تاکنون در واقع به چه معنا و بر چه مبنایی بوده است ؟ بچه های انقلاب با چه انگیزه‌ای همواره از آنکه به رسمیت شناخته شوند ، فراری بوده و از مزایای رسمی اجتناب کردند، تابع کلیشه‌ها نشدند و همواره خط‌شکن ماندند ؟ چرا باید به دنبال حقایق عالم بود نه اعتباریات و عناوین اجتماعی ؟ آیا آموزش های حوزه و دانشگاه ، کف هدف است یا سقف آن ؟ ریزش ها در جبهه انقلابی چرا و چگونه اتفاق می افتد ؟ چرا باطل معمولاً با چهره عریان به میدان نمی آید و غالباً ترکیبی از حق و باطل است که باعث نفوذ دشمن و فریب دوستان می شود؟ اگر باطل رفتنی است پس چرا غالباً قدرت و ثروت در اختیار جبهه باطل است ؟ چرا "باطل" همواره با شعار و ادبیات "حق"، وارد عرصه می‌شود و پیروزی های خود را نیز مدیون حقانیت "حق" است؟ چرا کسانی با انگیزه های خوب ابتدایی به تدریج در دام باطل افتاده و در خدمت دشمنان حق قرار می‌گیرند ؟ خط التقاط و تفسیر به رای در قرآن و مفاهیم دینی چگونه تحت تاثیر ایدئولوژی های مادی  ابتدا از سر ناآگاهی شکل می گرفت و سپس به عناد و نفاق تبدیل می‌شد ؟چرا نظریه پردازی و تعقیب ظنیات در علم دینی پذیرفته است ؟ چرا مخالفت عملی با برهان عقلی و تجربه علمی ، خلاف شرع و گناه نیز می باشد ؟ آیا علوم اجتماعی ترجمه شده، علم محض است یا ترکیبی از گزاره‌های تجربی و مکاتب گوناگون و ایدئولوژی های متعارض؟ آیا کفر، همان پوشاندن حقیقت و به ویژه وجهه معقول و نامحسوس آن یعنی عالم غیب است؟ معرفت اسلامی با آگاهی تجربی مشکل دارد یا تفکر مادی با آگاهی های غیر تجربی مشکل دارد و دامنه علم را کاهش می دهد ؟ آیا جهاد تنها به معنای نظامی است یا مفهومی وسیع شامل همه تلاش های انسانی در همه جهات و ابعاد برای ارتقاء انسانیت انسان ؟ چرا به همه زندگی باید نگاهی جهادی داشت ؟ نهضت تا چه وقت ادامه دارد؟ چرا زندگی ایده‌آل قرآنی،  زندگی بدون ترس و غم است ؟ چرا زدودن غم و ترس از چهره و زندگی مردم و شاد کردن آنان، یک عبادت بزرگ اسلامی است ؟چرا قرآن کریم مختل کنندگان امنیت مردم را محاربه با خدا می نامد و سخت ترین مجازات را برای کسانی که انسان را میترسانند قرار داده است ؟  چرا یکی از وعده های آخرالزمانی اسلام در سطح کل بشریت، ایجاد امنیت و برابری و شادی و آرامش برای همه است؟ آیا جامعه اسلامی که سراسر اخلاق انسانی و صداقت و لبخند برادری و ایثار است در دسترس بشر امروز می باشد ؟چرا تقوا همان مهار کردن دیکتاتور درون و حاکمیت عقل بر هوس است؟ آیا همه غم ها، ترس ها و رنج های ما جز محصول گناهان و ظلم های ما انسان هاست ؟ چرا خطرناک ترین دشمن انسان خود او و فرعون درون اوست ؟چرا اصالت دادن به هوس ، خیانت کردن به خود است؟ چرا نمی توان خداوند را فریب داد؟ آیا بدون جهاد و مقاومت می‌توان ریشه جنگ ها و خشونت ها و تجاوز ها و غارت ها را سوزاند و به آرامش نسبی رسید ؟ آیا ندیدن ظلم های جهانی، واقع بینی است ؟ آیا لذت ها وسیله اند یا هدف ؟چرا لذت نامتعادل ،تبدیل به رنج در دنیا و آخرت می شود و وقتی لذت که وسیله بود، هدف شود، و از تعادل، خارج گردد، تولید رنج میکند؟"زندگی برای لذت" یا زندگی و لذت برای "رشد"؟ چراچپ و راست مدرنیته، مبتنی بر اصالت لذت است نه اصالت رشد؟ آیا امکان تجمیع همه منافع دنیوی برای همه بشریت وجود دارد ؟  آیا میتوان دنیا را تبدیل به بهشت کرد یا بهشت، مخصوص آخرت است ؟ چرا ساختارشکنی تعریف مدرن دین یا دین مدرن ، ضرورت دارد؟ مقدمه تمدن سازی دینی جدید چیست؟ اتصال عرش وفرش چگونه در تمدن سازی اسلامی حل وفصل میشود؟شاخصهای دین در مدرنیته مادی چیست؟ کدام دین و چه سبک دینداری توسط نظام سرمایه داری تحمل وبلکه تشویق میشود؟  آیا ما شاهد افول تمدن غرب هستیم؟ آیا عقل وتجربه و دستاوردهای آنها، سکولارند؟ آیا میتوان تکنیک وبلکه حکمت از کفار آموخت؟ روش وارزش ، چه نسبتی با یکدیگر دارند و آیا قابل تفکیک هستند ؟ چرا پیامبر اکرم سخاوت حاتم طایی را تحسین و تایید  کردند اما  شرک و انحرافات عقیدتی  اورا  رد فرمودند ؟ معصوم ع ازچه جهت به شعر شاعر بزرگ مشرک ،امرئ القیس استنادکردند؟

هشتگ‌های موضوعی

نظرات

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد

capcha