حسین(علیهالسلام)؛ عقل عاشق و عشق عاقل
جنبش "کربلا"، انسان جدید و جهان جدیدی را ساخت؛ "انقلاب"، بدون امید به "پیروزی"، انقلاب با تأکید بر "وظیفه"، جنبشی برای "کشته شدن"، برای "پیروز نشدن"، برای "بت شکستن" و برای به زیر سؤال بردن "مشروعیّت" دستگاهی که به دین، تظاهر میکرد و دروغ میگفت. قیامی برای ادای "تکلیف" و نه الزاماً دستیابی فوری به "نتیجه".
امام حسین (ع)
حسین(علیهالسلام)؛ عقل عاشق و عشق عاقل
1. جنبشی برای پیروزنشدن؛ معادلۀ تکلیف و نتیجه
2. شهادتطلبی، "حسابگری" بدون چرتکهاندازی بازاری
3. سه صورت مسئله برای عقل (معادلهای با سه معلوم)
4. "عقلانیّت"، نه شکاکیّت و نه عصبیّت
5. اسلام، یک "تفکّر"، نه یک "تعصّب"
6. دو راهی "عقل" و "نفس" یا دو راهی عقل و عشق؟!
7. استدلال عاشورا: مقابله با حکومت کسری و قیصر در کسوت مذهب!
8. حکومت دینی، حکومت "بندگان" است نه حکومت "آقایان"
9. سکوت و فریاد شما خودمحورانه است نه خداپرستانه
10. جهاد، خشونت، شهادت، حماقت؟!
11. جنگ بدون کینه، صلح بدون ظلم
12. امامِ "یقین" و دفاع از "عقلانیّت انتقادی"
13. "یقینطلبی"، بنیادگرایی یا لقاح معرفت؟
14. "جنایتکار" و "قدّیس"؛ در ترازوی کدام "داوری"؟
16. چه کسی میپرسد: "چه باید کرد؟"
18. چه کسانی از شهادت میگریزند؟
19. عقل، خود را نقد و محدود میکند
20. "مطلقگرایی" له و علیه عقل، از دو سوی!
21. هرمنوتیک یزید و جاهلیّت جدید
22. مجاهد عاشورایی، نه "فاناتیک"، نه "فیدئیست"
23. عاشورای حسین(ع) و صلیب عیسا(ع)؟!
24. ایمان بدون تصدیق و تصور، پلورالیزم اموی
25. "هدایت" و "ضلالت"، مساوی است!!
[1] مقتلالحسین خوارزمى، ج 1: 186.
[7] امام علی(ع): العَقلُ رَسولُ الحَقّ. (غررالحکم، ص۱۵)